Yleisilmailu

^juuri noin,ilmanopeus,-nopeus ja -nopeus, ilman sitä ei lennetä, kuten veli ikarus yllä toteaa.

Niin kuin mainitsit harjoittelun määrää ei tule halveksia, itselläni jokainen lento on opittujen asioiden kertausta, vaikka vieruskaveri muuta voi luullakkin.
Etenkin turhien riskien välttäminen on kunnioitettavaa airmänsippiä.
Niinkuin aiemminkin on ollut puhetta, hyvä on pitää yhteyttä lentäviin ystäviin myös varsinaisen lentokauden ulkopuolellakin, koska aina tulee tarinoitua tärkeistä lentoon liittyvistä manöövereistä, kuten täällä.
 
vampire1.jpg

FM-250 Vampire II, luultavasti tästä koneesta kuvattu. Liekö montakaan noita suomessa?
Hieno pätkä talvisesta ilmailusta.
 
MILK:llä (Mäntsälän ilmailukerho) ainakin yksi ja pari ATEC Zefyriä. Muista Vamppiiresta ei ole havaintoja.
 
Kelikerkkää puuhaa, nuo ilmanäytökset.

Onnea Seinäjoki.

Huoh, on kyllä meiltäpäin katottuna niin helvatun kaukana, että saattaa hyvinkin jäädä väliin. :( Ja kelatkaa, meillä yleisötavoite on yleensä maksimissaan vedetty jonnekin 20 000 kävijän tasolle. Pääsevät järkkärit omilleen, tai ehkä jopa vähän voiton puolelle. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin päälentonäytösviikonloppu kerää jo päälle satatuhatta katsojaa.
 
Huoh, on kyllä meiltäpäin katottuna niin helvatun kaukana, että saattaa hyvinkin jäädä väliin. :( Ja kelatkaa, meillä yleisötavoite on yleensä maksimissaan vedetty jonnekin 20 000 kävijän tasolle. Pääsevät järkkärit omilleen, tai ehkä jopa vähän voiton puolelle. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin päälentonäytösviikonloppu kerää jo päälle satatuhatta katsojaa.
Kaukana on meiltäkin. Toisaalta, jos tuovat hävittäjäkisaan osallistuvia konetyyppejä, niin sitten on kyllä väkeä paikalla, ja ehkä minäkin :)
 
Joo, jos Seinäjoella ei ole mitään uusien hävittäjien erikoisesittelyä, niin se on minullekkin " liian " kaukana.

Eiköhän noiden HX -hankkeen tarjouskilpailuun osallistuneiden valmistajien olisi jo pikkuhiljaa ryhdyttävä tuomaan niitä koneitaan myös tänne Pohjolan perukoille näytille. Mielellään vielä sooloesityksen kera, eikä pelkästään maanäyttelyyn. Olisihan se jo jotakin, jos Seinäjoella nähtäisiin F-35, Eurofighter, Rafale, Super Hornet ja Gripen NG. :rolleyes: Varmaankin jonkun Lockheed-Martinin kaltaisen miljardiluokan firman mielestä tultaisiin esittelemään konetta keskelle ei mitään, jumalan selän taakse.
 
Katoppas, uutta ainakin minulle. Pääministeri lentää itse.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) vierailee lauantaina Enontekiöllä, Inarissa ja Rovaniemellä sekä sunnuntaina Muoniossa ja Kolarissa. Juha Sipilän vierailu Lapissa vaatii lähes joulupukin aattovauhtia.
Esimerkiksi lauantaina pääministeri aikoo siirtyä 1,5 tunnissa Enontekiöltä Ivaloon (281 km) ja 2,5 tunnissa Ivalosta Rovaniemelle (287 km) tilaisuudesta toiseen.
Pääministerin ripeät siirtymiset ovat mahdollisia, sillä hän aikoo kulkea kunnasta toiseen lentokoneella – ja vieläpä lentämällä itse, kerrotaan pääministerin esikunnasta.
Kyseessä on Sipilän ensimmäinen näin laaja maakuntamatka itse lentämällä.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/poi...eri-sipila-lentaa-itse-lentokonetta-23527895/

Edit: Juha Sipilällä on ammattilentäjän lupakirja. Helikopterinkin pääministeri saa pysymään ilmassa.
Ja kun pääministerin pesti päättyy, on valmiuksia johonkin ilmailuun liittyvään puuhasteluun, vaikkapa Finskille perämieheksi:)
 
Viimeksi muokattu:
Sikäli mikäli poliitikko olisi puikoissa, ex tahi nykyinen, alkuperäiseen määränpäähän pääsystä ei ole mitään takuuta, koska heillä on verissä pyörtää päätökset ilman mitää häpeää...
Ota lento (poliitikko tai ex.poliitikko puikoissa) esim. Lontooseen, päädytkin Osloon...
 
Viimeksi muokattu:
http://vija-engines.wixsite.com/vija-en

Ranskassa on pistetty kyykkypyörän moottoria ultraan.
Jos ei muuta, on siinä räyhäkämmät äänet:)

Edit: Tehokkain versio 160 hp 6800 rpm, 1186 cc. Paino 104 kg.
Käytännössä tekisi meidän painorajoilla koneesta yksipaikkaisen.
Mutta kyllähän sillä joku liukas ultra jo hyvin liikahtaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Voipi olla että Rotaxin tuntien täyttyä niin tuollasta voisi tehdä jopa mieli. Potku (160hv.) riittäisi varmaan melko reippaille lapakulmille ja huikeille matkanopeuksille.
 
Voipi olla että Rotaxin tuntien täyttyä niin tuollasta voisi tehdä jopa mieli. Potku (160hv.) riittäisi varmaan melko reippaille lapakulmille ja huikeille matkanopeuksille.

Säätöpotkuri ja tuo moottori sinun ''larkkiin'', johan rupes matka taittumaan.:)
Ongelma on kiinteäsäätöisellä potkurilla lapakulmien ollessa rajulla matkasäädöllä vaikeus päästä ilmaan sekä alas.

Rajuilla matkakulmilla potkuri vetää tyhjäkäynnilläkin ja vauhtia on vaikea saada tarpeeksi pieneksi laskuun tullessa.
Sammuttaa moottorin, sillä konstilla tietysti lakkaa vetämästä. Mutta jotain yllättävää ilmaantuu vaikkapa tarve vetää ylös ja lavat on pystyssä, eipä naurata sitten sekään.
 
Back
Top