Äärioikeisto -historiasta nykypäivään

Ylekin löytänyt 'propagandavideon'

https://yle.fi/uutiset/3-10343394

Ruotsidemokraatit "paljastavat" sosiaalidemokraattien natsimenneisyyden kahden tunnin ohjelmassa – Historioitsija: Puolitotuuksia sisältävää propagandaa

Ruotsin valtiopäivävaaleihin on vajaa kuukausi aikaa. Ruotsidemokraattien sosiaalidemokraateista tekemää "dokumenttielokuvaa" on klikattu YouTubessa jo puoli miljoonaa kertaa.

"Sosiaalidemokraatit puhuvat mielellään muiden historiasta, mutta harvoin omastaan."

Näin todetaan ruotsidemokraattien dokumenttielokuvaksi kuvaileman ohjelman Ett folk ett parti (siirryt toiseen palveluun)alkumetreillä.

"Usein edes sosiaalidemokraatit itse eivät tiedä, mille historialliselle perustalle puolue on rakennettu."

Seuraavien tunnin ja 45 minuutin ajan ohjelmassa paljastetaan tämä historiallinen perusta 1800-luvun lopun rotubiologiasta 1970-luvulle jatkuneisiin pakkosterilisaatioihin.

Rinnastus on selvä: sosiaalidemokraattien historia kulkee käsi kädessä natsien kanssa.

– Tämähän on propagandaleffa. Tarkoituksena on nimenomaan mustamaalata sosiaalidemokraattista puoluetta, sanoo Suomen historian dosentti Markku Mattila.

Hän huomauttaa, että elokuvasta puuttuu konteksti eli tapahtumien yhdistäminen aikaan ja paikkaan.

– Siitä puuttuu kokonaan ajatus, että asiat muuttuisivat, ja muutoksille olisi syitä ja seurauksia. Kaikki lyödään samaan kasaan. Kasan päälle lyödään joka kerta sosiaalidemokraatit.
Puoli miljoonaa klikkausta

Pari viikkoa sitten videopalvelu YouTubessa julkaistu ohjelma on avattu yli puoli miljoonaa kertaa. Määrä on erittäin suuri, vaikka klikkauksia olisi tullut samoilta ihmisiltä.

Ruotsin valtiopäivävaalit pidetään vajaan kuukauden kuluttua. Ohjelman on tuottanut ja julkaissut ruotsidemokraattien omistama, Samtiden-lehti. Se kiistää, että tarkoituksena olisi vaikuttaa vaalitulokseen.

– Elokuvan oli määrä valmistua paljon aiemmin. Se kesti arvioitua kauemmin, ja siksi julkaisemme sen nyt. Mielestämme oli kiinnostavaa julkaista se ennen vaaleja, sanoo lehden päätoimittaja Dick Erixon yleisradioyhtiö SVT:lle. (siirryt toiseen palveluun)
Rotubiologiasta pakkosterilisointeihin

Ohjelmassa käydään seikkaperäisesti läpi Ruotsin lähihistorian pahimmat kipukohdat ja sosiaalidemokraattien osuus niihin. Siinä käsitellään puolueen suhdetta rotubiologiaan, natseihin, juutalaisiin, hammaskokeisiin ja pakkosterilointiin.

– Muut puolueet käyttävät meidän menneisyyttämme lyömäaseena. Meitä on tutkittu tarkkaan, ja siihen on kaikilla oikeus, mutta muiden puolueiden kohdalla ei ole oltu yhtä tarkkoja, sanoo puolueen viestintäpäällikkö Joakim Wallerstein sanomalehti Aftonbladetissa (siirryt toiseen palveluun).

Muut puolueet pitävät ruotsidemokraatteja rasistisena puolueena, jonka perusta on Ruotsin 1990-luvun uusnatsiliikkeessä.

Ohjelma Ett folk ett parti on ruotsidemokraattien vastaisku. Se sisältää kuitenkin asiavirheitä ja vilisee puolitotuuksia, toteaa historioitsija Markku Mattila.

Yksi esimerkki on ohjelman antama kuva Ruotsin rotubiologian laitoksen perustamisesta.

Rodunjalostuksen kannattajat

"Kun sosiaalidemokraatit perustettiin 1800-luvun lopussa, puolueella oli selkeä ohjelma. Ruotsalaisten oli määrä olla tasa-arvoinen kansa – taloudellisesti, yhteiskunnallisesti, mutta myös tinkimättömässä geneettisessä mielessä.", ohjelman kertojaääni sanoo.

Esimerkiksi kasvitieteen professori Bengt Lidforssin (s. 1868, k. 1913) kerrotaan varoittaneen germaanien, slaavien, romanien ja juutalaisten ristisiitoksista.

Kasvinjalostusta ja eläintenjalostusta seurasivatkin joka puolella maailmaa ajatukset myös ihmisen rodullisesta jalostuksesta.

– Rotubiologialla oli laaja yhteiskunnallinen tuki. Se tuli oikealta, vasemmalta ja keskeltä, patriarkaatilta ja feministeiltä, huomauttaa historioitsija Markku Mattila.

– Se puhutteli kaikkia. Ei se ollut millään tavalla erityisesti sosiaalidemokraattinen projekti.

Rodunjalostusoppia kehitettiin yhdysvaltalaisissa ja eurooppalaisissa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa 1880-luvulta lähtien. Siitä käytetään nimitystä eugeniikka, rotubiologia tai rotuhygienia.

Myönteisessä merkityksessä se tarkoitti hyviksi katsottujen yksilöiden lisääntymisen rohkaisemista, kielteisessä huonoksi katsottujen yksilöiden lisääntymisen rajoittamista tai estämistä, esimerkiksi sterilisaatiolla.

Ruotsissa rotuhygienia johti tuhansia ihmisten pakkosterilointiin. Sterilisaatioiden kohteeksi joutui lähinnä kehitysvammaisia ja psyykkisesti sairaita.
Ruotsin rotubiologian tutkimuslaitos

Ruotsissa Uppsalaan perustettiin valtiollinen rotubiologian tutkimuslaitos vuonna 1922.

Ett folk ett parti -ohjelmassa korostetaan, että aloitteen laitoksen perustamiseen teki sosiaalidemokraatti, ja sosiaalidemokraatit myös argumentoivat sen puolesta valtiopäivillä.

"Pääministeri Hjalmar Brantingin johtaman, ensimmäisen pelkästään sosiaalidemokraattisen hallituksen johdolla, valtiopäivät päätti 13. toukokuuta 1921 perustaa valtiollisen rotubiologian laitoksen. Se oli lajissaan ensimmäinen maailmassa", kertojaääni väittää ohjelmassa.

Tutkimuslaitoksia oli kuitenkin muuallakin maailmassa, vaikkeivät ne olleet valtiollisia, huomauttaa historioitsija Markku Mattila. Niitä oli perustettu Yhdysvalloissa, Britanniassa ja Norjassa jo 1910-luvulla.

Sosiaalidemokraateille ei voi myöskään antaa koko kunniaa tai sälyttää vastuuta laitoksen perustamisesta. Brantingin hallituksessa istui pelkästään sosiaalidemokraatteja, mutta se oli vähemmistöhallitus.

– Ei vähemmistöhallitus pysty ajamaan itsevaltaisesti lakiehdotuksia läpi. Se tarvitsee yleistä tukea muilta puolueilta ja valtiopäiviltä.

Ruotsin valtiopäivillä kaikki puolueet antoivat tukensa laitoksen perustamiselle.

Sosiaalidemokraatit: Absurdia

Valtiopäivien yksimielisestä tuesta huomautti myös sosiaalidemokraattien nykyinen puoluesihteeri, kun hän kommentoi ohjelmaa sen julkaisemisen jälkeen.

– Ei ole mikään salaisuus, että Ruotsissa oli 1930-luvulla voimakkaita juutalaisvastaisia virtauksia ja ajatuksia rodusta, Lena Rådström Baastad kommentoi Ruotsin medialle (siirryt toiseen palveluun).

Hän piti absurdina, että ruotsidemokraatit yrittää legitimoida omaa politiikkaansa noin sata vuotta vanhoilla virtauksilla.

– Suurin osa meistä on onneksi jättänyt nämä ajatukset taaksemme ja ottanut niihin etäisyyttä, mutta ruotsidemokraatit käyttävät yhä rotubiologisia termejä periaateohjelmassaan, hän sanoi sähköpostikommentissa.

Virheitä muissakin osuuksissa

Historioitsija Markku Mattila löytää monia puolitotuuksia myös ohjelman muista osuuksista. Varsinaisia paljastuksia tai uutta tietoa ohjelma ei sisällä.

Virallinen Ruotsi tilasi selvityksen natsihistoriastaan 2000-luvun alussa. Projektia veti historian professori, nykyinen emeritusprofessori Klas Åmark. Loppuraportti Sveriges förhållande till nazismen (siirryt toiseen palveluun) julkaistiin vuonna 2006.

Projektiin osallistuneet tutkijat ovat huomauttaneet, että Ett folk ett parti -ohjelman tekijät eivät ole koskaan olleet heihin yhteyksissä, vaikka ohjelmassa annetaan sellainen kuva.

– Jos meiltä olisi kysytty, olisimme selittäneet, että sosiaalidemokraattien ja natsi-Saksan välille vedettyä yhteyttä ei voi perustella tieteellisesti, toteavat tutkijat yhteisessä kirjoituksessaan sanomalehti Dagens Nyheterissä (siirryt toiseen palveluun).

Lundin Vipeholmin sairaalassa kehitysvammaisille potilaille tehtyjä kokeita ja pakkosterilointeja on puolestaan ruodittu esimerkiksi Elin Bommenelin tutkimuksessa Sockerförsöket: kariesexperimenten 1943-1960 på Vipeholms sjukhus för sinnesslöa ja Mattias Tydénin tutkimuksessa Från politik till praktik: de svenska steriliseringslagarna 1935-1975.

Tätä juttua varten on haastateltu myös yleisen historian professori emerita Marjatta Hietalaa.

Kymmenen liuskaa puolustelua puhtoillisten demareiden puolesta ja puolustuksena myös vanhan kunnon 'kaikkihan sitä tekivät'.

Jos jokin taho on tehnyt joitain samoja asioita kuin natsitkin tekivät, niin kyseessä on 'natsimenneisyys', välittämättä onko sitä tehnyt ennen Hitler-liikkeen perustamista tai onko ollut tämän kanssa missään tekemissä (totta, monilla ruotsalaisilla politiikoilla oli yhteyksiä kansallissosialisteihin).

Kun ei kerro asiaa tuhannesta eri näkökulmasta, tee siis jotain mahdotonta, varsinkin alusta huomioiden (tuubivideo, jota harva kuitenkaan jaksaa katsoa kokonaan), niin latelet 'puolitotuuksia'.
Tuppaa kuitenkin tällaiset 'puolitotuudet' kelpaamaan, kun kerrotaan esimerkiksi toiseuden ihanuudesta ja sen tuoman rikkauden väistämättömyydestä. Tai 'äärioikeistosta'.
Ja sieltähän se puoli- tai paremminkin neljännesosatotuus tulee jo ruotsalaisen demarin suusta samassa artikkelissa, kun tämä esittää väitteitä ruotsidemokraattien ohjelmasta.

Rinnastus on selvä: sosiaalidemokraattien historia kulkee käsi kädessä natsien kanssa.
No ei kyllä tullut itsellä mieleen, mutta ehkä tosiaan sosialismin, Ruotsin ja Euroopan historiasta yleensä tietämättömälle voi näin käydä. Ja tietenkin jonkin asian 'puhtautta' kiihkeästi puolustelevalle.
Tai toimittelijalle, joka jatkuvasti itse tekee tällaisia rinnastuksia, esim. natseista ja persuista ja heittää liekkiä leninistidemarin 'kuulostaa kolmannelta valtakunnalta' -kommenttiin Rinteen synnytystalkoopuheista.

Ovatkohan kasvissyöjät ja eläinten oikeuksien puolustajat natseja tai onkohan näitä joskus harrastaneilla natsimenneisyys?
Tai onko 'savuton Suomi 2030' -tavoite natsiprokkis?
 
Viimeksi muokattu:
Espoolaispappi Antti Malinen tekee väitöskirjaa pappien suhteesta oikeistoradikalismiin ja äärioikeistoon vuosina 1932–1944. Taustalla on kuva fasistisen nuorisojärjestön Sinimustien leiriltä Kuortaneelta. Sinimustat osallistuivat vallankaappaushankkeeseen Virossa. Sisäministeriö kielsi 23. tammikuuta 1936 Sinimustien toiminnan. Sitä jatkettiin pian uudella nimellä Mustapaidat. Kuvankäsittely: Maija Saari

Espoolaispappi Antti Malinen tekee väitöskirjaa pappien suhteesta oikeistoradikalismiin ja äärioikeistoon vuosina 1932–1944. Taustalla on kuva fasistisen nuorisojärjestön Sinimustien leiriltä Kuortaneelta. Sinimustat osallistuivat vallankaappaushankkeeseen Virossa. Sisäministeriö kielsi 23. tammikuuta 1936 Sinimustien toiminnan. Sitä jatkettiin pian uudella nimellä Mustapaidat. Kuvankäsittely: Maija Saari

Kommunismin pelko vei pappeja äärioikeistoon – tiukimpiin natsipuolueisiin papit eivät Suomessa liittyneet niiden uskontopolitiikan vuoksi​

Espoolaispappi Antti Malinen tekee väitöskirjaa pappien suhteista oikeistoradikalismiin ja äärioikeistoon vuosina 1932–1944. Löytyykö tuosta ajasta yhtymäkohtia nykyhetkeen?
Espoon Olarin seurakunnan papilla Antti Malisella on tällä hetkellä yksi harrastus: väitöskirjan tekeminen. Koska hän tekee tutkimustyötä oman työnsä ohella, työsarkaa vielä riittää. Aihe on historiallinen ja samalla ajankohtainen, sillä äärioikeistolaisuus on viime vuosina nostanut jälleen päätään ja yhteiskunnallinen keskustelu polarisoitunut.
Malisen tutkimuskohde on suomalaisten pappien suhde oikeistoradikalismiin ja äärioikeistoon vuosina 1932–1944. Vaikka hän tekee väitöstä kirkkohistoriasta, hän sanoo, että karsinat ja lokerointi ei historiantutkimuksessa ole useinkaan toimivaa eikä oleellista. Varsinkaan, kun on kyse politiikasta, aatteista ja uskonnosta.
– Kun puhutaan vaikkapa 1900-luvun alkupuolesta, niin poliittista henkilöhistoriaa tutkittaessa ei aina ymmärretä, miten vahvasti uskonnollisuus sävytti aatteellisuutta. Poliittisen toiminnan takana voi olla hengellisiä motiiveja, Malinen sanoo.
Hyvä esimerkki tästä ovat ne motiivit, jotka saivat monet papit liittymään äärioikeistolaisiin liikkeisiin ja mikä sai heidät silti pitämään etäisyyttä natseihin.

– Iso tekijä liittymiselle oli Neuvostoliiton uskontopolitiikka ja kommunismin pelko. Naapurimaan uskonnollinen vaino, kirkkojen polttamiset ja pappien katoamiset olivat Suomessa tiedossa. Lapuan liikkeen syntyvaiheessa mukana ollut Arvi Malmivaara käytti termiä taisteleva jumalattomuus, Malinen kertoo.
Suomessa asiaan vaikutti sisällissota. Punaisen terrorin uhrina kuoli kymmenen pappia. Vaikka määrä oli pieni, Suomen pappispiireissä papit tunsivat toisensa. Kommunistisen puolueen uskonnonvastainen kampanja, jota johdettiin rajan takaa, lisäsi pelkoja. Sosiaalidemokraattien Väinö Tannerin sanat, joiden mukaan uskonto on yksityisasia, mutta kirkko vihollinen, eivät myöskään lämmittäneet suhteita vasemmistoon.
– Tannerin ajatus oli sikäli outo, että suurin osa työväenliikkeen jäsenistä, kannattajista ja johtajista kuului kirkkoon. Osa papeista puolestaan oli ollut sosiaalireformisteja ja lähellä työväenliikettä nuoruudessaan, mutta pettynyt, kun sosialismi omaksui Karl Marxin negatiivisen asenteen uskontoon, Malinen mainitsee.

Natsien uskottiin pelastavan Euroopan ateismilta​

Papistolla oli paljon yhteyksiä Saksaan alkaen luterilaisuuden oppi-isästä Martti Lutherista ja reformaation Suomeen tuoneesta Mikael Agricolasta. Sisällissodassa Saksa antoi ratkaisevaa tukea valkoisille ja maahan haikailtiin saksalaista kuningasta.
Saksan keisarikunnan romahdus oli monille järkytys. Aluksi osa papeista ajatteli Adolf Hitlerin johtaman kansallissosialismin palauttavan vanhan Saksan. Natsien valtaannousun uskottiin pelastavan Euroopan ateismilta. Kunnes vähitellen monen silmät avautuivat.
– Kun huomattiin, että Saksassa tapahtui samanlaista kristinuskon tuhoamista kuin Neuvostoliitossa, tämä pelästytti monet papit. Saksassa kirkkoa tuhottiin soluttautumalla sen sisälle, kun Neuvostoliitossa kirkkoa tuhottiin ulkopäin. Juutalaisesta Jeesuksesta tehtiin natsi-Saksassa arjalainen. Uskon piti olla alisteinen puolueelle. Lisäksi natsit suosivat uuspakanuutta, Antti Malinen kertoo.
– Moni kansallismielinen pappi todennäköisesti vieroksui paitsi natsien uskontopolitiikkaa myös heidän jyrkkiä rotunäkemyksiään sekä alttiutta väkivaltaan, hän lisää.


IKL:SSÄ OLI HUOMATTAVAN SUURI OSUUS PAPPEJA.


Äärioikeistolaisista liikkeistä eniten pappeja oli mukana Lapuan liikkeen perilliseksi syntyneessä Isänmaallisessa kansanliikkeessä. Papistoa kiehtoi etenkin liikkeen isänmaallisuus ja konservatiivisuus.
– IKL:ssä sekä eduskuntavaaleissa ehdolle asettuneissa että eduskuntaan valituissa oli huomattavan suuri osuus pappeja.
Vuoden 1933 vaaleissa IKL oli vaaliliitossa Kokoomuksen kanssa. Puhtaasti IKL:n listalta läpi pääsi neljä pappiskansanedustajaa. Myöhemmin ryhmä kasvoi vielä kahdella Kokoomuksen kustannuksella. Tämän jälkeen puolueen 15 kansanedustajasta kuusi oli pappeja. Vuoden 1936 vaaleissa IKL sai viisi pappia eduskuntaan, 1939 enää yhden.
– Papit ajattelivat, että IKL hylkäsi Lapuan liikkeen laittomuudet ja pyrki porvalliseksi kansanliikkeeksi, joka ei olisi toimintatavoiltaan niin radikaali. Demokratia ja parlamentarismi eivät olleet vielä vakiintuneet ja papistossa moni kaipasi monarkiaa. IKL korosti olevansa puolueen sijasta liike ja kannatti ammattikuntia korostavaa korporativistista hallintoa. Tämä toi mieleen sääty-yhteiskunnan ja killat. Akateeminen karjalaseura ja heimoaate toivat pappeja politiikkaan. Kokoomusta osa piti suurpääoman puolueena, liian kapitalistisena.

Sinimustien Kuortaneen leiri vuonna 1935. Etualalla pappi Elias Simojoki. Lippujen takana vasemmalta: Paavo Susitaival, Oskari Meriluoto, Viljo Lius ja Reino Ala-Kulju. Äärimmäisenä oikealla lehtori Anna-Liisa Heikinheimo. Simojoki sai toiminnastaan Sinimustissa tuomiokapitulilta muistutuksen sopimattomasta menettelystä papinvirassa.

Sinimustien Kuortaneen leiri vuonna 1935. Etualalla pappi Elias Simojoki. Lippujen takana vasemmalta: Paavo Susitaival, Oskari Meriluoto, Viljo Lius ja Reino Ala-Kulju. Äärimmäisenä oikealla lehtori Anna-Liisa Heikinheimo. Simojoki sai toiminnastaan Sinimustissa tuomiokapitulilta muistutuksen sopimattomasta menettelystä papinvirassa.

Parlamentarismin vastaisuus, korporativismi, jossa valtaa käyttävät työntekijöiden ja työnantajien edustajat, suurpääoman kritisointi ja itsensä asemoiminen perinteisten puolueiden ulkopuoliseksi kansanliikkeeksi ovat fasismille tuttuja piirteitä. Malisen mukaan IKL oli kansalliskonservatiivinen liike, jossa oli runsaasti fasistisia piirteitä.
Sen nuorisojärjestö Sinimustat, jota johti sittemmin talvisodassa kaatunut pappi Elias Simojoki, oli fasistinen. Se haki mallia natsien Hitler Jugendista ja kiellettiin vuonna 1936.
Oliko papeissa paljon kansallissosialismin ja Hitlerin ihailijoita?
– Alkuvaiheessa oli mukana useita pappeja, heidän joukossaan merkittäviä henkilöitä, kuten Simojoki, K.R. Kares ja Suomen Raamattuopiston perustaja Urho Muroma. Viime mainittu tosin otti jo vuonna 1935 etäisyyttä natseihin, Malinen kertoo.
Alkuvaiheen innostus hiipui jopa toiselta suomalaiseen SS-pataljoonaan värväytyneeltä papilta, joista kerrotaan Andre Swanströmin kirjassa Hakaristin ritarit. Ensio Pihkala tuomitsi sotapäiväkirjassaan saksalaisten julmuudet juutalaisia kohtaan. Kalervo Kurkiala sen sijaan ei nähnyt ristiriitaa kansallissosialismin ja kristinuskon välillä.

Elias Simojoki ja Reino Ala-Kulju Sinimustien Kuortaneen leirin leirinuotiolla vuonna 1935. Alakulju oli IKL:n pääsihteeri 1932–1936 ja Akateemisen Karjala-Seuran varapuheenjohtaja. Hän oli myös pappi.

Elias Simojoki ja Reino Ala-Kulju Sinimustien Kuortaneen leirin leirinuotiolla vuonna 1935. Alakulju oli IKL:n pääsihteeri 1932–1936 ja Akateemisen Karjala-Seuran varapuheenjohtaja. Hän oli myös pappi.

Suomalaissosialistien Työväenpuolue nosti veren perinnön kristinuskon edelle​

Natsien uskontopolitiikka oli Malisen mukaan keskeinen syy siihen, miksi papit eivät lähteneet mukaan Isänmaallista kansanliikettä radikaalimpiin järjestöihin. Selkeästi kansallissosialistiset liikkeet, kuten jääkärikapteeni Arvi Kalstan Suomen Kansan Järjestö ja diplomi-insinööri Ensio Uotin Suomalaissosialistinen Työnväenpuolue jäivät pieniksi, eikä niihin liittynyt pappeja, joitakin aktiivisia maallikkoja kylläkin.
– IKL:n papeilla kristillisyys meni kansallismielisyyden edelle ja Uotia pidettiin kerettiläisenä. Uotille keskeisiä olivat veren perintö ja arjalainen rotu. Kuten natsit Saksassa, Uoti puolsi myös pakanuutta, suomalaiskansallista Ukko-Ylijumalaa. Kristinuskoa hän tuki vain niin kauan kuin se sopi yhteen kansallissosialististen tavoitteiden kanssa, Antti Malinen kertoo.
Kiinnostavaa kyllä Uotin isä Juho Uoti oli pappi ja jäi historiaan siksi, että hän osallistui kesäkuussa 1917 Helsingin Nikolainkirkon eli nykyisen Tuomiokirkon valtaukseen ja siihen liittyneisiin kumouspyrkimyksiin. Hän haikaili kristillistä teokratiaa. Tästä Juho Uoti sai anarkistipapin maineen.
Poika Ensio Uoti ei omaksunut isänsä sosialismia, vaan päätyi kirjoittamaan kaksi ajatteluaan esitellyttä kirjaa, jotka ovat Malisen mukaan pitkälti plagiaatteja Adolf Hitlerin Mein Kampf eli Taisteluni-teoksesta. Uotin näkemys Jeesuksesta oli, ettei tämä ollut juutalainen, vaan arjalainen. Uoti oli vahvasti antisemitistinen ja arvosteli luterilaista kirkkoa siitä, että tämä taistelisi kaikkia yrityksiä vastaan, joitten ”tarkoituksena on pelastaa kansamme sen kuolettavimman vihollisen, juutalaisten kynsistä”.


MEIDÄN AJASSAMME ELÄÄ SAMANLAINEN ÄKKIVÄÄRÄ PUHETAPA KUIN 1930-LUVUN POLIITTISESSA KESKUSTELUSSA.


IKL:ssä juutalaisvastaisuus liittyi yleensä siihen, että heidät kytkettiin vapaamuurareihin ja kommunismiin. Rotuna heistä ei Malisen mukaan puhuttu toisin kuin edellä mainituissa selkeästi kansallissosialistisissa liikkeissä. Kun natsit alkoivat vainota juutalaisia, ja myös kristityksi kääntyneitä, myös IKL-papit kritisoivat tätä.
– Todella antisemitistien joukossa oli Suomessa kaksi kirkkoherraa eli Loimaalla ja Sauvossa vaikuttanut J.W. Vartiainen ja Matti Jaakkola Viitasaarelta. Molempien näkemykset torjuttiin kirkossa, Malinen kertoo.

 Antti Malinen kuvattuna Söderkullan kartanon edustalla Sipoossa. Kartano liittyy sen omistajan amiraali Hjalmar von Bonsdorffin kautta 1930–40-lukujen äärioikeistolaiseen liikehdintään. Von Bonsdorff tunnettiin oli perustamassa avoimesti fasistista Isänmaallista Kansanpuoluetta vuonna 1932 ja kuului myös ideologialtaan kansallissosialistiseen Suomen Kansan Järjestöön.

Antti Malinen kuvattuna Söderkullan kartanon edustalla Sipoossa. Kartano liittyy sen omistajan amiraali Hjalmar von Bonsdorffin kautta 1930–40-lukujen äärioikeistolaiseen liikehdintään. Von Bonsdorff tunnettiin oli perustamassa avoimesti fasistista Isänmaallista Kansanpuoluetta vuonna 1932 ja kuului myös ideologialtaan kansallissosialistiseen Suomen Kansan Järjestöön.

”Virta voi tempaista mukaansa”​

Ensio Uotin Suomalaissosialistisen Työnväenpuolueen ohjelmasta löytyy monia samantapaisia ajatuksia kuin tuoreen, puolueeksi haikailevan Sinimustan liikkeen puolueohjelmasta.
Uusi, tutkija Oula Silvennoisen fasistiseksi määrittelemä, Sinimusta liike kertoo ohjelmassaan suhtautuvansa kielteisesti niihin uskonnollisiin liikkeisiin, jotka sen mielestä ”muodostavat uhan suomalaiselle elämäntavalle ja kansallisille intresseille”. Uotin liike kertoi 1930-luvulla pyrkivänsä uskonnon alalla puhdistamaan maan vieraista suunnista ja opetusohjelmista, joiden sisältö ja luonne sen mukaan tähtäsi kansan ja valtion hävittämiseen. Molemmissa uskonto on alisteinen aatteelle ja kummassakin korostetaan veren perintöä. Sinimustat toisivat suomalaisen muinaisuskon kouluopetukseen.
Mitä historiasta olisi hyvä oppia?
– Seurakuntapappina palvelen koko seurakuntaa ja tutkimusaiheeni on historiallinen. Sen panisin merkille, että meidän ajassamme elää samanlainen äkkiväärä puhetapa kuin 1930-luvun poliittisessa keskustelussa, Malinen sanoo.
Hän huomauttaa, että kovat puheet ovat aiemmin johtaneet ja voivat yhä johtaa toimintaan. Siksi pitää kysyä, mihin asti tällaista puhetta voidaan sallia, missä raja kulkee.
– Historia ei varmasti sellaisenaan toista itseään tai selitä nykytilannetta yksi yhteen. Silti siihen on hyvä tutustua ja huomata, mihin asti jotkut ilmiöt voivat johtaa. Kannattaa huomata, että virta voi tempaista mukaansa ja viedä mennessään johonkin sellainen, mikä ei alun perin ollut edes tarkoitus.
 
Oliko siis propaganda irti siitä, mitä kädet tekivät? Olihan se. Ja kun uskoni on vahva siinä, että mikä on tapahtunut ennen tapahtuu uudelleen, niin yritän sijoittaa tätä nykypäivään. Ja mitäpä löydänkään: vihapuhetta ja oivallisia ryhmiä, joita voidaan vihailla.

Äärivasemman propagandassahan löytyy ko. ajalta samat aineet kuin äärioikeankin: vihattuja ryhmiä piisaa ja Voiton tullessa kotiin kuopille olisi ollut täytettä.

Nykyäänkin on äärimölyä ja moikua kyllin. Ja hervoton 98 prosenttia yleisöstä katsoo ihmeissään sivusta, kuten silloinkin.

Vankkurit. Hlökoht. yritän varoa sitä, etten vapaaehtoisesti ja typeryyttäni anna valjastaa itseäni nyhtämään vankkureita, joiden tosiolevaa sisältöä en tunne. Joku houkutteleva "mikroagenda" voi tuntua esim. minusta olevan jees, mutta kun toi mikroagenda kytketään johonkin suurempaan kolossiin asiaa, voi asia näyttää aivan toiselta.

98 prosenttia yleisöstä katsoo ihmeissään sivusta aina siihen saakka kun eivät katso :ROFLMAO: Mölyäjät myyvät pelkoa ja vihaa ja sehän menee kaupaksi aina ja kaikkialla kun olosuhteet ovat suotuisat. Jos eivät ole eikä yhteiskunnassa esiinny riittävästi tyytymättömyyttä mihin tarttua niin mölyäjät mölyävät ja tappelevat vain keskenään.

Aina kun mölyn määrä kasvaa suureksi pitäisi vallanpitäjien katsoa peiliin, mutta eihän ne ikinä katso kun sellainen ei ole ihmiselle ollenkaan luontaista käyttäytymistä

2001-a-space-odyssey.jpg


Kaikkein vähiten luontaista se on niille joilla on paljon valtaa.
 
Back
Top