Ei välttämättä tarvitse lentää noin korkealla, riippuen siitä kuinka kovaa HAWK kulkee pommilastissa niin sen pommin voi pudottaa jopa aika kaukaa, kunhan on lentokorkeutta ja vauhtia. Ja ihan selkeästi HAWK tarvitsee jonkun osoittamaan sille maaleja, ts. kertomaan koordinaatit, siitä ei ole epäilystäkään. HAWK ei pommilastissa kykene kuljettamaan mitään sensoripodia, joten se ei osaa itse hakea maaleja.
Mitä taas tulee HAWK:ien pommitusten tehoon, niin tärkeintä on hyökätä vihollisen suunnitelman kimppuun ja vihollinen ei oikein voi jättää huomioimatta ilmavaaraa, tuli se miltä taholta tahansa. Mutta kuten aikaisemmin sanoin, niin kyllä siellä pitää olla joku osoittamassa maalit noille koneille.
En varsinaisesti ole mistään eri mieltä kanssasi.
Lähinnä kyseenalaistaisin sen, onko maalialueella ketään osoittamassa maaleja? Jos maahanlasku on enemmän taktista tasoa ja tapahtuu rintaman läheisyydessä, niin se toteutettaneen pääasiassa helikoptereilla eikä paikalla luultavasti ole merkittävää määrää omia joukkoja. Jos omia joukkoja onkin alueella, niin ne tuskin ovat ilmatulenjohtokykyisiä.
Jos taas kyse on enemmän strategisen tason maahanlaskusta ja vihollinen on ottanut haltuun jonkin lentokentän syvällä meidän alueellamme aikomuksenaan siirtää suuria joukkomääriä (rykmentti-divisioona), niin epäilen, ettei Hawkeilla ole ylipäätään mahdollisuutta päästä pommittamaan kohdetta. Tuon mittaluokan operaatioon ei ryhdytä ilman vankkaa ilmaherruutta.
itse kerroit että tulinopeus (rafale esimerkkisi) joten vastaan että tulinopeus
Hawkin keskeisimpiin maaleihin kuuluvat helikopterit ja pelkkään rynnäköintiin suunnitellut konetyypit (Su-24, Su-25) sekä vähäisemmässä määrin kuljetuslentokoneet ja niiden variantit. Erilaisia hävittäjä-tyyppisiä konstruktioita vastaan Hawkin mahdollisuudet ovat hyvin heikot.
Tällaisessa tilanteessa on vaikea nähdä, että tykin tulinopeus olisi iso ongelma. Maalit eivät ole kaikista liikehtimiskykyisimpiä, eikä lentäjien koulutus ole ilmataistelupainotteinen (toisin kuin suomalaisohjaajien). Lisäksi painotan edelleen kysymystä siitä, mikä on tykin merkitys modernissa ilmataistelussa? Minä väitän, että tykki on aikansa elänyt ase ilmataistelussa - ei täysin merkityksetön, mutta näyttelee vähäistä sivuroolia suhteessa ohjuksiin.