Joka tapauksessa näin uusilla silmillä kartaa katsottuna Sprinteri sai liian suuren merkityksen. Se missä se olisi toimiva ratkaisu olisi ison AVOIMEN tilan taittaminen ja sen suojassa mahdollisimman lähelle kohdetta pääseminen, kun suoja paljastuu niin miehet jatkaa jalan toimintaa. Alkuperäinen ajatus oli että jos Sprinteri nähdään useiden satojen metrien päässä pellon takana lähestymässä ja epäillään että se on vihamielinen niin se olisi hyvä pysäyttää tuonne, eikä sitä päästetä mahdollisimman lähelle kohdetta. Tässä suhteessa @RPG83 missaa pointin, ihan sama vaikka auto jäisi checkpointille kaivetun panssarikaivannon taakse niin sillä ei ole merkitystä, opponentti jalkautuu ja jatkaa etenemistä jalan. Tuossa vaiheessa se on jo kohteen tuntumassa. Ainoa mitä se auto pysäyttäminen tarkoittaa on että mahdollinen VBIED jää sinne checkpointille... En tiedä käyttäisikö opponentti itsemurhapommittajia mutta epäilen että tämä olisi case jos opponentti on yhtään kuten Venäjä on.
Voidaanko siis todeta, että ulompien checkpointien purku sivulla 2 tästä viestistä alkaen oli virhe?
Tässä casessa kuitenkin metsää riitää, joten Sprintein rooli on enemmänkin hämäävä jos se opponentin miehittämä edes on. Vihollinen todennäkösiesti on jo aivan kohteen tuntumassa joko idässä, lännessä tai pohjoisessa.
Tie 212:lta erkaneva pikkutie kulkee muutama sata metriä sähköasemalta etelään, ja sähköaseman eteläpuolella havaittiin lämpökameralla yli 30 henkilöä metsässä (
Tilannekatsaus 20.6.201x klo 16). Tuo voisi olla se vihollisen pääjoukko, joka ei tiedä tulleensa havaituksi. Tietämättömyys siitä, että me tiedämme, ainakin selittäisi, miksi porukka kököttää siellä.
Toinen juttu on sitten se koiran tekemä havainto siellä itäpuolella. En pahemmin tiedä sotakoirien koulutuksesta, mutta mikä haju voi saada koiran pelkäämään niin paljon? Jos kyseessä olisi ihmisen jälki, ei koiran pitäisi ruveta panikoimaan. Voisiko vihollinen olla käynyt valelemassa paikan sudenkusella tms., johon koira reagoi voimakkaasti? Olisiko tämä harhautus, jolla halutaan vetää vartiokomppanian päävoimat sähköaseman itäpuolelle?
Mietin vielä sitä Sprinteriä. Mitä tietä se on tullut?
@Hanski ei ilmoittanut, mistä suunnasta auto lähestyy. Mitä sisempää tarkistuspistettä (kts. kuva viestissäni ekalla sivulla ja siinä olevat punaiset ympyrät) Sprinter lähestyy?
Ilmeisesti ainakaan pohjoisesta valtatie 12:lta erkanevaa tietä pitkin Sprinter ei kai voinut tulla, koska silloin se oltaisiin havaittu sähköaseman pohjoislaidan pesäkkeestä sähköaseman ja valtatieltä erkanevan tien välisen alueen ollessa peltoa. Jäljelle jäävät siis itä ja etelän tie sieltä tie 212:lta.
Jos auto on tuolla läntisellä sisemmällä tsekkarilla, niin auton on pitänyt tulla sitä etelän tietä pitkin. Tässä tapauksessa Sprinterissä voisi olla porukkaa sisällä, tarkoituksena päästä läpi aivan sähköaseman aidalle asti tai vaihtoehtoisesti aiheuttaa tarkastuspisteellä rähinä, jonka alkaessa sähköaseman eteläpuolella metsässä olevat joukot hyökkäävät kohti sähköasemaa. Tai kenties autosta on purettu osa noista 30:sta sähköaseman eteläpuolella havaitusta ukosta, ja itse auto on tosiaan pelkkä harhautus? Siellä etelän tiellä voi yhä olla monta autoa irtautumista silmällä pitäen.
Jos auto on itäisellä sisemmällä tsekkarilla, voisiko sen kuljettaja ja/tai mahdolliset matkustajat olla käyneet kylvämässä sitä "sudenkusta" sinne sähköaseman itäpuolelle? Nyt tulee itse auto tehostamaan harhautusta, tarkoituksena vetää myös liikkuva reservi aseman itäpuolelle? Jälleen sähköaseman eteläpuolelta on hyvä tilaisuus lähteä hyökkäämään.