ACE-15 toukokuussa Lapin, Finnmarkin ja P-Ruotsin alueella

Lasten harrastusten perässä laukkomisesta saattaa löytyä joskus yllättäviä lisähyötyjä. Kisareissun varsinaisen ohjelman lomassa saattaa tulla tehdyksi tarkastuskierros sun toinenkin kentän lähistöllä. Mukavahan noita olisi nähdä livenä.

Olin lapposena 80-luvun taitteessa kyydissä pienkoneessa (Cesna Skymaster) matkalla Hampurista Syltin saarelle, josta lennettiin illempana takaisin. Samaan aikaan oli meneillään NATOn ilmasotaharjoitus ja koneet lensivät enimmäkseen alemmilla (ja osin myös ylemmillä) lentopinnoilla - ja niitä oli paljon! Tornadot, Phantomit, Alpha-Jetit, Hawkit jne. painelivat 2-8 koneen osastoina ristiin rastiin eri nopeuksilla ja suhahtelivat sinne tänne. Jotkut jahtasivat selvästi toisia ja kiihdyttivät jälkipoltto päällä karkulaisten perään. Samaan aikaan saattoi nähdä kymmenittäin koneita ilmassa, myös muita kuin pelkkiä hävittäjiä. Unohtumaton kokemus, jota on vaikea kuvata sanoilla.

Suomen eteläisimmän tunturin tienoilla vaaramaisemen yllä on joskus käyty kurvatappeluharjoituksia jopa noin 10 koneen kesken. Selkeällä säällä touhu on hiihtoreissulla ollessa ollut mukavaa seurattavaa ja hienon näköistä erityisesti silloin kun tiivistysjuovat alkavat punoa valkoista lankakerää taivaalle.
Olimme kymmenkunta vuotta sitten melomassa Pärjänjoen yläjuoksulla Taivalkoskella tms. sillä suunnalla, niin ollessamme kanooteissa tauolla kosken niskalla, neljä Hornettia alkoi pitää matalalla kaartotaisteluharjoituksia yllämme. Tai matalalla ja matalalla, kai siinä kilometri-pari oli väliä, mutta unohtumaton kokemus niin ikään. Jälkipolttimet kun oli meihin päin, niin tuntui, ett tukka lähtis päästä. Kiinnitimme huomiota, että koneiden nokassa jonkinlainen valo väpätti aina, kun nokka osoitti edellä kaartavaa kohti. Jonkinlaista kk-kameran tapaista silloin veikkailtiin joukolla.
Samoin on lapsena jäänyt mieleen, kun kotitalon läheisyydessä meni Mig-21 tiukassa kaarrossa matalalla, ja kaksi Drakenia perässä.
 
Olimme kymmenkunta vuotta sitten melomassa Pärjänjoen yläjuoksulla Taivalkoskella tms. sillä suunnalla, niin ollessamme kanooteissa tauolla kosken niskalla, neljä Hornettia alkoi pitää matalalla kaartotaisteluharjoituksia yllämme. Tai matalalla ja matalalla, kai siinä kilometri-pari oli väliä, mutta unohtumaton kokemus niin ikään. Jälkipolttimet kun oli meihin päin, niin tuntui, ett tukka lähtis päästä. Kiinnitimme huomiota, että koneiden nokassa jonkinlainen valo väpätti aina, kun nokka osoitti edellä kaartavaa kohti. Jonkinlaista kk-kameran tapaista silloin veikkailtiin joukolla.
Samoin on lapsena jäänyt mieleen, kun kotitalon läheisyydessä meni Mig-21 tiukassa kaarrossa matalalla, ja kaksi Drakenia perässä.

Varmasti on ollut päräyttävän näköstä meininkiä :)

Itse en ole ollut näkemässä, mutta kaverit ovat kertoilleet, että aikoinaan Lapin lennoston Drakeneilla ja Hawkeilla oli tapana lentää lujaa ja matalalla Kevon kanjonia pitkin. Siellä kanjonin pohjia samoillessa oli kuulemma huikean hienoa nähdä, kuinka hävittäjillä lensivät suoraan pään yli vain muutaman kymmenen metrin korkeudessa.
 
Olimme kymmenkunta vuotta sitten melomassa Pärjänjoen yläjuoksulla Taivalkoskella tms. sillä suunnalla, niin ollessamme kanooteissa tauolla kosken niskalla, neljä Hornettia alkoi pitää matalalla kaartotaisteluharjoituksia yllämme. Tai matalalla ja matalalla, kai siinä kilometri-pari oli väliä, mutta unohtumaton kokemus niin ikään. Jälkipolttimet kun oli meihin päin, niin tuntui, ett tukka lähtis päästä. Kiinnitimme huomiota, että koneiden nokassa jonkinlainen valo väpätti aina, kun nokka osoitti edellä kaartavaa kohti. Jonkinlaista kk-kameran tapaista silloin veikkailtiin joukolla.
Samoin on lapsena jäänyt mieleen, kun kotitalon läheisyydessä meni Mig-21 tiukassa kaarrossa matalalla, ja kaksi Drakenia perässä.

Tuolla alueella harjoitellaan usein. Matalalentoakin on hyvä treenata vaarojen välissä. Olen joskus katsonut Drakenia alaspäin (!) ollessani laskemassa Ison Syötteen kakkosrinteessä. Kävi vilkaisemassa hissijonojen pituutta...

Aikaa sitten oli vähällä pyörähtää pökylät pöksyyn kun hioskelin tuolla suunnalla pojalle tulevan polkuauton rattia auringonpaisteessa autotallin portailla. Jokin iso vilahti äkkiä todella matalalta ylitse; Hornet se oli, siitä ei ollut epäilystäkään. Ei ollut yliääninopeus mutta äkillinen melu oli kokoluokkaa älytön ilman kuulosuojausta.
 
Lapin lennosto tiedottaa (huomatkaa muuten että lennoston + JPr:n tunnukset ovat jo valmiiksi erittäin NATO-yhteensopivat):

http://www.puolustusvoimat.fi/porta...9nQSEh/?pcid=b41f1200484621b89873de3178ce110b


LapLsto_Suomi_web.gif

Arctic Challenge 2015 -harjoitus lennetään noin 100 koneen voimin Pohjolan taivaalla

Norja, Suomi ja Ruotsi järjestävät Arctic Challenge Exercise 15 (ACE15) -lentotoimintaharjoituksen 22. toukokuuta – 5. kesäkuuta. Harjoitus perustuu Suomen, Ruotsin ja Norjan väliseen rajat ylittävään Cross Border Training North -toimintaan. Harjoituksen tavoitteena on kehittää kansainvälistä yhteistoimintakykyä monikansallisissa ilmaoperaatioissa.


ACE15_netti03.jpg


Ilmavoimista ACE15 -harjoitukseen osallistuu 16 F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää. Suomen Hornetit tukeutuvat Rovaniemen ja Bodøn tukikohtiin. Järjestävien maiden lisäksi harjoitukseen osallistuu Alankomaat, Britannia, Ranska, Saksa, Sveitsi, Yhdysvallat ja NATO.

Kyseessä on Ilmavoimien vuoden tärkeimpiin kuuluva lentoharjoitus. Kaikkiaan Arctic Challengessa on mukana yli sata lentokonetta.

Harjoituksen varsinaiset lentopäivät ovat 25.–29. toukokuuta sekä 1.–4. kesäkuuta.

Lentotoiminta toteutetaan Ruotsin, Suomen ja Norjan ilmatilassa sijaitsevilla harjoitusalueilla. Alue sisältää pääosan Pohjois-Ruotsin ilmatilasta, osan Suomen Lapista sekä alueita Pohjois-Norjasta.

Päivittäin lennetään kahdesta neljään kierrosta kello 9.00–21.00 välisenä aikana. Aamupäivän ja illan lennoilla toteutetaan tukikohtakohtaisia pienempiä yhteistoimintaharjoituksia. Iltapäivän kierrokset lennetään ACE 15 -pääharjoitusalueella suuremmilla lento-osastoilla harjoitustavoitteiden mukaisesti.

Harjoituksessa pudotetaan ilmasta-maahan -aseita Ruotsissa ja Norjassa sijaitsevilla ampuma-alueilla. Suomen F/A-18 Hornet -koneet eivät suorita kovien aseiden ilmasta-maahan pudotuksia.

Harjoituksen johtajana toimii prikaatikenraali Jan Ove Rygg Norjan Ilmavoimista. Harjoituksen apulaiskomentajina toimivat Lapin lennoston komentaja eversti Jukka Ahlberg ja Ruotsin Ilmavoimien Norrbotten Wing F21:n komentaja eversti Carl-Johan Edström.

Harjoituksen tukikohdat ja kalusto

Harjoituksessa tukeudutaan Rovaniemen, Ruotsin Kallaxin sekä Norjan Bodøn ja Örlannin tukikohtiin. Oulunsalon tukikohta toimii varakenttänä.

Suomen ilmavoimien henkilöstöä osallistuu harjoitukseen Rovaniemellä, Bodøssä ja Örlannissä sekä ilmaoperaatiokeskuksessa Reitanissa.

Norja osallistuu harjoitukseen 8-12 F-16-hävittäjällä. Ruotsi on mukana kuudellatoista Jas Gripenillä sekä ilmatankkaus- ja valvontakonekalustolla. Saksa osallistuu 8-12 Eurofighter Typhoon -hävittäjällä sekä ilmatankkauskalustolla. Yhdysvaltojen Euroopan ilmavoimat on mukana kahdellatoista F-16 -hävittäjällä sekä ilmatankkauskalustolla. Britanniasta harjoitukseen osallistuu 4–8 Tornado GR4 -konetta sekä neljä Hawk-suihkuharjoituskonetta. Ranska on mukana kahdeksalla Mirage 2000 -hävittäjällä ja Sveitsi 6–8:lla F-18 Hornetilla. Lisäksi mukana on Naton johtokonekalustoa (AWACS) sekä häirintäkoneita.

Ulkomaalaisista osallistujista Rovaniemen tukikohtaan tukeutuu Ruotsin Gripen-hävittäjiä sekä ranskalainen Mirage 2000 -osasto.

 
Matalla ylilentävä hävittäjä on kyllä yhtä aikaa majesteetillinen ja pelottava kokemus. Se ääni...:)
Itse olen tipahtanut polvilleni kun kaksi israelilaista hävittäjää lähestyi varkain alle 100 m korkeudelta muurien takaa PLO:n tukikohtaa ja veti jälkipolttimet päällä suoraan taivaalle, jottei ilmatorjunta ehtisi väliin. Oli kuin lekalla olisi isketty päähän ja taivas tippunut perässä.
 
Ha haa.. vedän paremmaks 2 + 2 Hornettia veti yli jälkipoltin päällä. 20 m oli etäisyyttä. Tuli housupyykkiä..:) Itse olin rölli päällä, kentän päässä ja turpa maassa.
 
Ensimmäinen viesti tänne... Parikymmentä vuotta takaperin oltiin sedän kanssa kelkkailemassa kaukana Kemijärven pohjoispuolella, muistaakseni noustiin metsäautotietä menevää reittiä pitkin vaaran päälle. Yhtäkkiä kaksi drakenia pyyhkäisi takaapäin päitten yli eikä korkeutta ollu varmaan ku se muutaman kymmenen metriä...elävästi painunu mieleen se helvetin repivä ääni joka tuntu kypärän sisällä vielä jotenki kaikuvan :confused: . Lienee aika turhaa sanoa että kelkka ei pysyny aivan reitillä, pienet kaivuutalkoot tuli. Ja vähän aikaa kyllä vapisin aika rajusti. Hitto hyvä ettei pää lähteny irti...

Vajaa kolmekymmentä vuotta sitten oltiin menossa lappiin äitin ja iskän kanssa, Rovaniemi-Kemijärvi tiellä ennen Rovajärveä oli useampi tankki ja lauma sotilaita tiellä, ristus että pienellä pojalla oli jännät oltavat ku viel pysäyttivät auton ja jumalattoman suuria panssareita oli siinä tien reunassa molemmin puolin. Sitä en muista tarkastivatko tai kysyivätkö mitään vai toppasivatko vaan siksi aikaa että pääsivät tien yli.
 
Ha haa.. vedän paremmaks 2 + 2 Hornettia veti yli jälkipoltin päällä. 20 m oli etäisyyttä. Tuli housupyykkiä..:) Itse olin rölli päällä, kentän päässä ja turpa maassa.
En usko :p
Se on kuitenki liikennealuetta ja sinne ei ole asiaa ilman lennonjohdon lupaa, edes rölli päällä ;)
 
Kun taas Ilmavoimien Esikunnan tunnuksista voisi tulla jotain sanomista NATO-harjoituksissa :)

Ilmave_suomi.gif

Siinähän on NATO:n tunnus kun vedetään viivat hakaristin kärjistä keskelle. So no problem.
 
En usko :p
Se on kuitenki liikennealuetta ja sinne ei ole asiaa ilman lennonjohdon lupaa, edes rölli päällä ;)
Usko vaan...:) sitä on tullut kaikkea tehtyä. vähän luvatontakin. Varusmiesten kiusaksi.Luvalla. No jos vähän liiottelin se etäisyys 20m olikin 30m....
 
Viimeksi muokattu:
Tietovuota tiedonjanoisille:

Ekanakin tiedoksi että PV:n facebook-sivuilta pääsee osallistumaan ACE-15 "tapahtumaan", missä jatkuvalla (tai ainakin, lähestulkoon) syötöllä raportoidaan harjoituksen etenemisestä.

Ja tässä harjoituksen pääjärjestäjän Norjan puolustusvoimien harjoitussivut: http://mil.no/excercises/Pages/ace.aspx

Ja miksei myös ruotsalaisten vastaava, tosin toisella kotimaisella tehdyt: http://www.forsvarsmakten.se/sv/var-verksamhet/ovningar/arctic-challenge-exercise-2015/
 
Hollanti laittaa kehiin L-16 Management Cellin. Länsimaisen ilmapuolustusjärjestelmän heikko lenkki.
 
Harmillisesti eilen loppu kameran akku keskenkaiken, mutta tänään taas kentälle bongaileen.
 
http://www.puolustusvoimat.fi/porta...9nQSEh/?pcid=ffff37004885fec7ad5dbdcf9d9864dc


Arctic Challenge 2015 on täydessä vauhdissa

Kaikki ensimmäisten päivien lentokierrokset ovat toteutuneet suunnitellusti. Parhaimmillaan ilmassa on ollut jopa 90 konetta yhteisoperaatiossa. Kyseessä on Ilmavoimien vuoden tärkeimpiin kuuluva lentoharjoitus. Kaikkiaan Arctic Challengessa on mukana yli sata lentokonetta.


bodo.jpg


Norjan, Suomen ja Ruotsin isännöimään ja suunnittelemaan harjoitukseen on rakennettu monimutkainen skenaario eli harjoitusasetelma, jossa ilmaoperaatioita toteutetaan YK:n mandaattiin perustuvassa kuvitteellisessa kriisinhallintaoperaatiossa. Koneiden roolit ja tehtävät vaihtelevat hyökkääjästä puolustajaan. Välillä toimitaan ilmasta-maahan roolissa ja välillä taistellaan ilmaherruudesta. Monimutkaiset skenaariot ja monipuoliset harjoitteet ovat korvaamattomia hävittäjälentäjien ammattitaidolle.

- Tutkitusti jo kymmenen haastavaa harjoituslentoa nostaa merkittävästi ohjaajan taitotasoa. Tällaisten harjoituslentojen toteuttamiseen ei ole muuta keinoa kuin isot lentoharjoitukset, kertoo Suomen harjoitusosaston johtaja eversti Jukka Ahlberg.

Isot kansainväliset lentoharjoitukset mahdollistavat myös oman suorituskyvyn vertaamisen muihin. On mentävä muiden maiden mukaan lentämään, sillä mittarien löytäminen on muutoin mahdotonta.

- Lennontaltiointijärjestelmät ovat lahjomattomia. Tiedot tallentuvat digitaalisesti ja jokaista suoritusta voidaan seurata sekunnin murto-osan tarkkuudella, eversti Ahlberg kertoo. Harjoituksen jälkeen konkreettiseksi mittaustulokseksi jäävät tilastot, joista voidaan päätellä paljonkin Suomen ilmapuolustuksen kyvystä.
 
Back
Top