Afganistan

Kiina.

Mulla on todella vahva kutina siihen suuntaan, että Kiina on eri tavoin Talibanien taustalla ja tukena + tulee saamaan palkkioksi mineraalivarantoihin näppinsä - ja myös hyötymään niistä.

Poliittinen islamismi

Meillä on tapana nähdä islamilaisen maailman sisällä olevat riidat meille tyypillisen ymmärryksen läpi. En usko että se toimii.

"Minä veljeäni vastaan. Minä ja veljeni serkkujamme vastaan.
Minä ja serkut heimoa vastaan. Me ja heimo koko maailmaa vastaan."

Muistan taatusti tuon rallatuksen väärin, mutta se kertoo miten homma tuolla menee. Läheinen vihollinen on ystävä kaukaisempaa vihollista vastaan.

Poliittisen islamismin näkökulmasta me "vääräuskoiset" olemme se pahin vihollinen, jota vastaan voi liittoutua tutumpien vihollisten kanssa.

Erilaisten jihadistin tai muuten poliittista islamia edustaneiden voitot ja "voitot" meistä länkkäreistä ovat usein voimistaneet meitä vastaan tapahtuvaa avointa ja kätkettyä sotaa. Kummastuisin jos niin ei kävisi nytkin - myös ja etenkin länsimaiden sisällä.

USA:n hegemoninen asema

Heikkeni. Vaikea ennakoida onnistuuko Kamala korjaamaan tilannetta - tai yrittääkö edes.

Kehitysapu

Olisiko vihdoin ja viimein saada sekä vaikuttavuusarviointi että tilintarkastuspuoli kuntoon ja todeta että latin latia ei anneta mihinkään missä nuo kaksi eivät onnistu esim. korruption takia vähintään eurooppalaisten standardien mukaan.

Turkki

Turkki harrastaa kaksilla korteilla pelaamista. En tiedä onko pelannut nyt vai ei, mutta en suostu lähtemään siitä ajatuksesta ettei Turkilla olisi mitään roolia. Turkki on poliittisen islamin hallitsema maa joka pitää kohtalaisen länsimaista näytelmää tännepäin.

Veronika Honkasalo

On feministisen huolissaan siitä, että miten käy 18-38 -vuotiaille alaikäisille afgaanimiehille. Vaatii että pitää päästää tänne feminismin nimissä.

Samaan aikaan kunnolliset ihmiset ovat tietenkin huolissaan Afganistanissa elävistä tytöistä ja naisista. Veronikaa tyttölasten kohtalo ei tunnu liikuttavan.

(Mulle on vähän epäselvää että mistä nää WOKE -tärähtäneet meinaavat kerätä sen feminatsistisen sotavoiman, jonka turvin saattavat tänne ne naisten sijaan pakenevat äijänköriläät.

Venäjä ja Valko-Venäjä

Mieltä kaikertaa se, että voivat käyttää pakolaisvyöryttämistä hybridisodan välineenä.
 
No kyllähän jenkit hävisivät sen taiston jossa mitattiin siellä olon ja pysymisen hintaa saatuun hyötyyn nähden. Niin uhrien muodossa kuin rahan menonakin. Hinta on toki poliittinen tai valtaapitävien määrittämä mutta eikös se aina ole.

Jatkossa nähdään myös se, minkä hinnan Eurooppa maksaa siitä, että läsnäolo Afganistanissa oli varsin vaatimaton.
Itse lähinnä meinasin nyt sitä että jenkkien asevoimaa ei ole talibaskiaiset lyöneet missään vaiheessa.
 
Ei riitä, että on kyky, täytyy olla halu ja motivaatio toimia. Tämä on jenkeiltä puuttunut. En myöskään usko, että tuolla tullaan kovinkaan nopeasti toista miehitystä näkemään. Sisäpoliittisesti vaikea paikka ja alunperinkin tuhoon tuomittu tapa yrittää voittaa fanaattinen vihollinen mille kuolemankin on pääsylippu taivaaseen, neitsyiden luo. Mun mielestä Suomessa ja ylipäätään lännessä käytävä keskustelu osoittaa hyvin, että vanhaa sanontaa "tunne vihollisesi" ei ole kamalan arvossa pidetty.
 
ANA olisi pitänyt perustaa etnisten linjojen mukaisesti, mutta miten sellainen rassismi olisi sopinut jenkkien woke/blm-paskaan? Että etnonationalistinen armeija, johon vain tietyn rodun edustajat voivat liittyä ja jolla alistetaan muut Afganistanin rodut? Länsimaiden ideologia tuhosi voiton mahdollisuudet
 
Ei riitä, että on kyky, täytyy olla halu ja motivaatio toimia. Tämä on jenkeiltä puuttunut. En myöskään usko, että tuolla tullaan kovinkaan nopeasti toista miehitystä näkemään. Sisäpoliittisesti vaikea paikka ja alunperinkin tuhoon tuomittu tapa yrittää voittaa fanaattinen vihollinen mille kuolemankin on pääsylippu taivaaseen, neitsyiden luo. Mun mielestä Suomessa ja ylipäätään lännessä käytävä keskustelu osoittaa hyvin, että vanhaa sanontaa "tunne vihollisesi" ei ole kamalan arvossa pidetty.
No ei minusta kyky, halu ja motivaatio puuttunut tai loppunut sen enempää amerikkalaisilta kuin muiltakaan länsimaisilta sotilailta - kyky, halu ja motivaatio puuttui paikallisilta turvallisuusorganisaatioilta joiden olisi pitänyt homma hoitaa 20v tuen ja koulutuksen, sekä mm. reilun 70 miljardin dollarin aseilla ja kalustolla varustettuna.
Heillä ei ollut halua ja motivaatiota. Kyky piti olla, mutta kyky putoaa nollaan kun halu ja motivaatio puuttuu.
 
Tuli tästä uutisesta mieleen, että hallitus on ilmoittanut näiden saavan oleskeluvat niin eikö kaikkien kohdalla tarvitsekkaan käydä prosessia lävitse. Eihän se tarkoita, että jos on jossain työssä ollut, että automaattisesti olisi riskissä. Tuolla perusteella sieltä voidaan tuoda kaikki siivoojia ja postinjakajia myöden.
 
Esimerkiksi Bagramin tukikohta olisi pitänyt mattopommittaa B52 koneilla sen jälkeen, kun se jäi talebanien käsiin. Kalustoa oli varmasti ihmettelemässä Talebanin komentajia. Samalla oltaisiin tuhottu hylätty kalusto ja aseet.
 
No ei minusta kyky, halu ja motivaatio puuttunut tai loppunut sen enempää amerikkalaisilta kuin muiltakaan länsimaisilta sotilailta - kyky, halu ja motivaatio puuttui paikallisilta turvallisuusorganisaatioilta joiden olisi pitänyt homma hoitaa 20v tuen ja koulutuksen, sekä mm. reilun 70 miljardin dollarin aseilla ja kalustolla varustettuna.
Heillä ei ollut halua ja motivaatiota. Kyky piti olla, mutta kyky putoaa nollaan kun halu ja motivaatio puuttuu.
Siinä se taitaa se isoin ongelma olla, kun sitä muutosta ei oikeasti halua niin lopputulos on tämä.. Kyllä se on vuosien saatossa nähty, päivällä ollaan ystäviä ja yöllä ammutaan selkään.
 
Ajatusmalli, kaksi kuviota:
A) Olet länsimielinen afgaanisoturi, jonka jenkki on kouluttanut ja aseistanut. Sinulla on rinnalla 300 000 aseveljeä ja länsisotilaita.
B) Olet talibansoturi. Rinnallasi on 70 000 aseveljeä.
Pari vuotta jo amerikkalaiset ovat johtajansa äänellä ilmoittaneet lähtevänsä maastasi. Ja lähtevät sitten oikeasti lopulta. Miten luuisit taistelumotivaation käyvän noille kahdelle taistelijalle? Tätä kuviota ei länsi ja etenkään USA kerta kaikkiaan ymmärtänyt.
 
Back
Top