Afganistan

Afganistanissa "voitto" tarkoittaa ehkä hieman eri asiaa kuin mitä euroopassa ajatellaan.

Ei Taliban koko Afganistania hallinnut ennenkään. Ja toisaalta Kabulin hallinto ei hallinnut Afganistania ennen NL:nkään hyökkäystä saati sen jälkeen.

Afganistan on heimoyhteiskunta jossa valta riippuu eri heimojen välisistä sopimuksista ja ikiaikaisista käytännöistä. Heimojen vanhimmat päättävät omilla alueillaan miten homma menee eikä Talibankaan sitä muuksi muuta. Mullah Omar oli vahvoilla, koska hänellä oli laaja kannatus eri heimojen keskuukedda kunnes sitten ei enää ollut. Ei nykyinen Taliban ole sama asia kuin Taliban vuonna 2000 oli muuten kuin nimeltään.

Tästä syystä Afganistania ei ole koskaan kokonaan alistettu. Liian monia tasavahvoja pelaajia joilla on niin erilaiset tavat ja tavoitteet, ettei heitä voi lyödä edes yksi kerrallaan. Ja samasta syystä on vaikeaa, ellei mahdotonta saada aikaan kestävää keskushallintoa.

Tämä on vain miten itse olen asian ymmärtänyt. Voin olla täysin väärässäkin.

Tuskin kukaan osaa sanoa kuka Afganistania "hallitsee" 5 vuoden kuluttua. Saati sitä, mitä se hallinta oikeasti tarkoittaa vai tarkoittaako yhtään mitään.

Juuri näin.

En itse usko länsimaisten populistien korttitaloteoriaan.

Mutta visiosi on aikalailla sellainen kuin sinulla.
 
Ei ole kovin ruusuinen noiden onnettomien tulevaisuus. Jos hyvä tuuri käy, selviävät pelkällä luodilla.
Saattaa myös länsimailla jatkossa olla vaikeampi löytää paikallisista ihmisistä yhteistyökumppaneita kun ovat niin monta kertaa jo näyttäneet että kun omat joukot lähtevät kotimaahan paikalliset liittolaiset jäävät oman onnensa nojaan.
 
Talebanille on virrannut länsimaiden myymää tai lahjoittamaa kalustoa ja aseistusta jo pitkään muutenkin. Nämä viime aikoina tehdyt iskut ja niiden saaliit ovat vain osa tuorempaa hankintastrategiaa käytännössä.

Pahimpia tapauksia ovat olleet varmaankin ne kun Talebanit tai jotkut muut terroristiryhmät ovat hyökänneet länsimaisia joukkoja vastaan pukeutuneina ja varustautuneina ANA:n lumpuilla ja räteillä.

Tuo ANA on ollut aina niin kovin epäluotettava organisaatio että ei paremmasta väliä. Sielläkin kun niitä lojaliteetteja on niin monenlaisia ja moneen junaan huolimatta siitä että pitäisi olla jonkun epämääräisen keskushallinnon palveluksessa. Raha ja muu arvotavara näyttelee myös osaa lojaliteettien muodostumisessa ja niiden siirtymisessä aika lyhyelläkin varoitusajalla.
 
Itsellä ei ole mitään sääliä Afghoja kohtaan. Itse ovat soppansa keittäneet ja ei mitään halua parantaa oloajaan tai järjestäytyä Talebaaneja kohtaan. Aikaa, tukea ja mahdollisuus ois ollu jo 20vuoden ajana.
Ainut mitä ajatellaan on, että mitä illalla söisi.
Vähän älykkäämmät ajattelee mitä ensi viikolla söisi.
Sitä älykkäämmät on jo häipynyt maasta.
Mutta kun ÄÖ ei riitä, niin se ei riitä.
 
Itsellä ei ole mitään sääliä Afghoja kohtaan. Itse ovat soppansa keittäneet ja ei mitään halua parantaa oloajaan tai järjestäytyä Talebaaneja kohtaan. Aikaa, tukea ja mahdollisuus ois ollu jo 20vuoden ajana.
Ainut mitä ajatellaan on, että mitä illalla söisi.
Islamin pois kitkeminen on vaikeaa niillä alueilla mihin se on ehtinyt juurtumaan. Ei länsimaisella systeemillä ole samanlaista tukea tuollapäin sen jälkeen kun länsijoukot ovat lähteet.
Ja se kannattaa pitää mielessä myös niissä länsimaissa mihin muslimeja on tarpeeksi ehtinyt kerääntyä. Vaikea päästä eroon rauhanomaisesti.
 
Islamin pois kitkeminen on vaikeaa niillä alueilla mihin se on ehtinyt juurtumaan. Ei länsimaisella systeemillä ole samanlaista tukea tuollapäin sen jälkeen kun länsijoukot ovat lähteet.
Ja se kannattaa pitää mielessä myös niissä länsimaissa mihin muslimeja on tarpeeksi ehtinyt kerääntyä. Vaikea päästä eroon rauhanomaisesti.
Kun osaisivat edes olla rauhanomaisesti, vaikka ei eroon päästäisikään.
 
Kun osaisivat edes olla rauhanomaisesti, vaikka ei eroon päästäisikään.
Mitä minä Koraanin pätkiä olen lukenut käännöksinä tarkoitus on että islam korvaa kaikki muut uskonnot. Joten miten rauhanomaisesti tämä voi tapahtua?
Tuossa on 5.5 minuutin pätkä Tanskasta jossa pari paikallista vierailee moskeijassa ja tenttaa imaamilta että mistäs tässä islamissa on kyse. Toinen tanskalainen kertoo visiitin jälkeen että käsityksensä muuttui.


Ja siitä rauhanomaisuudesta, tuosta voit lukea missä mennään UK:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Romurautaa?

13-3-11661578.jpg
 
Back
Top