Afganistanissa "voitto" tarkoittaa ehkä hieman eri asiaa kuin mitä euroopassa ajatellaan.
Ei Taliban koko Afganistania hallinnut ennenkään. Ja toisaalta Kabulin hallinto ei hallinnut Afganistania ennen NL:nkään hyökkäystä saati sen jälkeen.
Afganistan on heimoyhteiskunta jossa valta riippuu eri heimojen välisistä sopimuksista ja ikiaikaisista käytännöistä. Heimojen vanhimmat päättävät omilla alueillaan miten homma menee eikä Talibankaan sitä muuksi muuta. Mullah Omar oli vahvoilla, koska hänellä oli laaja kannatus eri heimojen keskuukedda kunnes sitten ei enää ollut. Ei nykyinen Taliban ole sama asia kuin Taliban vuonna 2000 oli muuten kuin nimeltään.
Tästä syystä Afganistania ei ole koskaan kokonaan alistettu. Liian monia tasavahvoja pelaajia joilla on niin erilaiset tavat ja tavoitteet, ettei heitä voi lyödä edes yksi kerrallaan. Ja samasta syystä on vaikeaa, ellei mahdotonta saada aikaan kestävää keskushallintoa.
Tämä on vain miten itse olen asian ymmärtänyt. Voin olla täysin väärässäkin.
Tuskin kukaan osaa sanoa kuka Afganistania "hallitsee" 5 vuoden kuluttua. Saati sitä, mitä se hallinta oikeasti tarkoittaa vai tarkoittaako yhtään mitään.
Juuri näin.
En itse usko länsimaisten populistien korttitaloteoriaan.
Mutta visiosi on aikalailla sellainen kuin sinulla.