Kyllä.
Mutta inspiroiduin kuitenkin tästä. Toisinaan jopa poskettomatkin lännen tarinat ovat olleet hyytävässä määrin totta; aika järkyttynyt olin tässä ihan alle kuukausi sitten, kun kävin hierojalla. Hän(hieroja) on virolaisrouva, jonka kanssa tulee tarinoitua niitä näitä. Joskus huomaan, että tälle neuvostovirolaiselle ei ole edes ihan selvää se, ketkä osallistuivat Afghanistanin sotaan (siihen neukkuversioon) .. eli hän mm. kysyi jouduinko minä sinne
..
.
Mutta tuolloin kertoilimme lapsistamme; puhuimme kielitaidosta ja tuli viitattua myös viittomakielen taitoon. Siitäpä hän mainitsi oman lapsensa olevan kuulovammainen, ja sitten jatkoi että kuinka uskomattoman suuri onni heillä kävi kun lapsi syntyi n. -90 ja juuri sopivasti Viro pääsi NL:stä irti. Tarinan mittasuhteet muuttuivat järkyttävästi, kun hän jatkoi että jos lapsi olisi syntynyt aiemmin, olisi hänet pitänyt lähettää vammaisille tarkoitettuun laitokseen. NL.ssä ei suinkaan opetettu viittomaan, vaan lasten kädet sidottiin jotta niitä ei olisi käytetty, ja koskapa neuvostoihminen oli ihmisyyden korkein muoto, ei siellä haluttu lainkaan nähdä millään lailla vammaisia. Vanhemmilla ei ollut juuri ollut mahdollisuutta nähdä lapsiaan jos lainkaan ja kyseessä ei todellakaan ollut vapaaehtoinen valinta. Eikä hoitomuoto. Kyllähän näitä juttuja on tullut kuultua, ja itse aikalaisena muistan niistä tuolloinkin puhutun, mutta tämä kohtaaminen, ja sen konkreettisuus sekä omakohtaisuus asettivat kyllä asian täysin uuteen mittaluokkaan.