Mosuri kirjoitti:SJ kirjoitti:Se että serbian lentokenttiä pystyttiin korjaamaan sodan aikana ei liene kenellekkään yllätys. Serbeillä taisi olla myöskin melkoiset konesuojat saatavilla, joita oli kaivettu kallioon. Sellaisia en ole havainnut, kun tutkin noita yllämainittuja kenttiä Googlella. Ne lentokonesuojat mitä joillakin kentillä oli, pitäisi olla läpäistävissä risteilyohjuksella.
Homman toimivuus on kyllä hyvin kyseenalainen. Varsinkin tuo koneiden menettäminen polttoaineen loppumisen takia on melkoista fantasiaa. Suunnitelmassa on vähän turhan monta "jos" sanaa. Jos päästään yllätykseen, jos ei havaita hyökkäystä, jos ei pystytä torjumaan ja jos koneita lojuu kentällä huonosti suojattuna. Lisäksi vielä homma tarvitsisi ajoittaa niin, että koneet ovat juuri laskeutumassa. Kuinka usein Suomessa kone on kyntänyt metsää pelkästään sen takia, että polttoaine on loppu?
Mitä taas tulee noihin venäläisten lentotukikohtiin, niin esimerkiksi Lotinapellon tukikohdassa pistää silmään hallien vähäinen määrä. Länsimaalaisten tyylisiä HAS:eja ei myöskään näy. Kuitenkin tarkemmalla katselulla erottu tukikohdan koilis ja lounais osien "paikoitusalueiden" yhteydestä sisäänkäynnit maan alle. Koilispään "luolat" näkyvät selvästi mutta lounaassa ne ovat hädintuskin näkyvissä. Kummankin "luolan" sisäänkäynnin vierestä löytyy alue jolla mitään suurempaa kasvillisuutta ei ole. No puhtaasta arvelusta on kuitenkin kyse, mutta ilmeisesti hävittäjiä täytyy jossain pitää? Länsimaiden harrastamia konehalleja ei juurikaan näy. Aktiivikäytössä olevilla kentillä näkyy melkoiset määrät koneita, vaikka venäläisten lentotuntimäärät ovat pieniä. Herää nyt kysymys onko kyseessä ollenkaan edes oikeat koneet? Seisovatko ne kesät talvet taivasalla? Kiitoradoissa ei myöskään näy juurikaan käytöstä kertovia jälkiä joita useimmista länsimaisista tukikohdista näyttää löytyvän (tosin venäläiset käyttävät betonia asfaltin sijasta). Missä ovat huoltoajoneuvot, palokunnan ajoneuvot sekä esim. pienet voimakoneet- ainoastaan henkilökuntaparkeista löytyy henkilöautoja?
Saatan toki olla väärässäkin, mutta kyllä nuo minusta HAS:eilta näyttää:
60°41'56.59"P 33°33'11.65"I ja 60°42'24.62"P 33°32'37.64"I Ne vaan ovat olleet tuolla kylliksi kauan, että niiden päälle on kasvanut kunnollisen kokoisia puita.
Ja ainakin jos tuon Afrikanda:n kentän HAS:t ovat yhtään samanlaisia kuin tuon kentän, niin eikös tuollaiseen pitäisi vielä noiden risteilyohjusten kärki purra? Kuvat löytyy google earthilla kentän itäpäästä.
Edit: kokeilin justiinsa noita koordinaatteja GE:hen, ei tunnu hyväksyvän niitä sellaisenaan. En tiedä, että mikä on vikana. Kokeilen lisää.