Airsoft-aseiden käyttö voimankäyttö/AKE-koulutuksessa

AKE-ukki

Respected Leader
Tälle foorumille voisi jatkaa SUSI.1 keskustelua ko. aiheesta.

Itselläni on MP5/A2 sähkö ja SIG P 226 kaasu:gasmask:, kummatkin ovat "soivia pelejä". Mutta toi kaasu-ase:gasmask: ei oikein toimi talviolosuhteissa. Onko väellä omia? Minkälaisia?Käyttökokemuksia?
 
Saa nyt katsoa jos RK95 tulle Ruotsin, niin ehkä ostan.
Ei ole käyttökokemuksia.
 
Kaasupistooli M92 Beretta. Tarkka peli, mutta helvetin jäykkä laukaisu. Edelleen minun suosikki pyssyni.

AK47 sähkövehje. Käytössä lähinnä kotona aseen käsittelyä kokeillessa, sen vuoksi AK-sukuisen ostinkin jotta se toimisi köyhän miehen reserviläiskiväärinä. Mielestäni erittäin epätarkka yli 20 metrin matkalta.

On ollut Fa-Mas sähköpyssy joka oli kyllä mekaaninsesti tarkka ase, mutta ergonomia ei meikäläiselle sopinut (enkä oppinut sitä varmaan käsittelemään oikein) ja kentällä tilanne päällä pyssy toimi paaaljon huonommin kuin harjoitellessa. Mielestäni tuo nykyinen AK on parempi kentällä, mutta paska se on sekin.

Sitten oli Spas-12 pumppuhaulikko. Melkolailla täydellinen virhahankinta.

En oikein pidä noista sähköaseista. Jostakin syystä niitä ei saa kentällä toimimaan kuten ne harjoitellessa saa. Siis tarkkuus on yleensä ongelma. Sitten taas tuo M92 Beretta kävi kuin häkä ja siihen syntyi luottamus jota en koskaan saanut syttymään mm Fa-Masiin ja AK47:aan.

Pelailen silloin tällöin, mutta muun muassa viime kesänä en ollenkaan. Mitä pimeämpää ja risukkoisempaa, sen kivempaa. Pyssyn heikko kantamakaan ei haittaa niin paljoa.
 
Aiheesta on keskusteltu aiemminkin susi1:n puolella.
Airsoft-aseet mielletään usein pelkiksi leluiksi, mutta kyllä niitä minusta voi hyödyntää muuhunkin kuin leikkimiseen.
Aseen peruskäsittelyn opetteluun, ylläpitämiseen ja kehittämiseen laadukas airsoft-ase on mielestäni ihan kelvollinen väline. Käytän itsekin sellaista juuri em. tarkoitukseen.
 
Tälläistä Suomen markkinoille odotellessa:

http://www.everything-airsoft.com/blog/2010/01/17/gg-armament-rk-95-aeg-finally-due-november-2010/

Ja MP5 myyntiin.
 
AKE-ukki kirjoitti:
Tälläistä Suomen markkinoille odotellessa:

http://www.everything-airsoft.com/blog/2010/01/17/gg-armament-rk-95-aeg-finally-due-november-2010/

Ja MP5 myyntiin.

Kerro jos ilmestyy, pojat noilla leikkii ja hyvä niin. Vois hommata niille. Omat pyssyleikit on leikitty jo ajat sitten.
 
ggrk95_thumb2.jpg


Joo tällainen menee ehdottomasti ostoslistalle kunhan tulee markkinoille.
 
Tuollainen voisi olla hyvä, edellyttäen että se on laadukas peli.
Olennaista on, että aseen paino ja painonjakauma on oikea, tähtäimet ovat oikeanlaiset/ laadukkat, vaihdin toimii kuten oikeassa ja lipas + lippaanvaihtoon liittyvät toiminnot ovat kuten esikuvassa.
Tosin peruskäsittelyn ylläpitämiseen käy hyvin jokin muukin ase kuin RK-kopio, pääasia että edellämainitut asiat toteutuvat esikuvaansa verrattuna. Peruskäsittely kun on periaatteiltaan samaa oli kyseessä sitten mikä ase tahansa, kunhan siis mennään samassa aseluokassa. Pistoolilla on hankala harjoitella RK:n käsittelyä.
Leluiksihan nuo moni mieltää, minäkin aluksi, mutta nyttemmin kun olen noihin enemmän tutustunut, niin olen vakuuttunut että niistä on muuhunkin kuin vain leluiksi.
 
Kapiainen kirjoitti:
Leluiksihan nuo moni mieltää, minäkin aluksi, mutta nyttemmin kun olen noihin enemmän tutustunut, niin olen vakuuttunut että niistä on muuhunkin kuin vain leluiksi.

Se, että niillä voi tehdä "suicide by cop":n tai harjoitella asekäsittelyä ja yksittäisen sotilaan yksittäisiä muita taitoja, ei poista sitä, että leluja nuo ovat. Hienoja ja kalliita- leluja silti.
 
Trolli kirjoitti:
Se, että niillä voi tehdä "suicide by cop":n tai harjoitella asekäsittelyä ja yksittäisen sotilaan yksittäisiä muita taitoja, ei poista sitä, että leluja nuo ovat. Hienoja ja kalliita- leluja silti.

No joo..ja kerran yhtä lökäpöksyn kädessä pitämää airsoft-pistoolia piipun edestä iltahämärissä katselleena täytyy sanoa, että ymmärrän todella hyvin miksi esimerkiksi moni poliisi ei kovin rakasta noita leluja..
 
Kapiainen kirjoitti:
No joo..ja kerran yhtä lökäpöksyn kädessä pitämää airsoft-pistoolia piipun edestä iltahämärissä katselleena täytyy sanoa, että ymmärrän todella hyvin miksi esimerkiksi moni poliisi ei kovin rakasta noita leluja..

Joo kyllä siinä "lelu"-status vähän kärsii, jos väärässä paikassa rupeaa lelulla osottelemaan. On siinä sitten vastassa Poliisi tai joku muu perus vittumainen valveutunut kansalainen.
 
Trolli kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
No joo..ja kerran yhtä lökäpöksyn kädessä pitämää airsoft-pistoolia piipun edestä iltahämärissä katselleena täytyy sanoa, että ymmärrän todella hyvin miksi esimerkiksi moni poliisi ei kovin rakasta noita leluja..

Joo kyllä siinä "lelu"-status vähän kärsii, jos väärässä paikassa rupeaa lelulla osottelemaan. On siinä sitten vastassa Poliisi tai joku muu perus vittumainen valveutunut kansalainen.

Jep, oli tuolloin vielä nuorimmainen muksu, tuolloin vielä aika pieni, mukana, joten motivaatio oli minulla kyllä vähintäänkin riittävä "ryhtyä tilanteen vaatimiin toimiin" jälkikasvun suojelemiseksi. Sanoinkin kyllä kyseiselle "pyssymiehelle" että oli melko lähellä ettei sattunut.. Kummasti sitä ihminen on tilanteen sitä edellyttäessa valmis ja myös kyvykäs tekemään melkein mitä vain.

Voi vaan kuvitella millaista se on kun Poliisipartio menee johonkin tilanteeseen ja vastassa heiluu joku humalainen lökäpöksy täysin aidolta näyttävän leluaseen kanssa..voi äkkiä sattua leluaseen haltijaa siinäkin tilanteessa. Ja sitten Poliisipartion kaverit ovat oikeudessa kun eivät ammattimiehinä pystyneet erottamaan lelua aidosta aseesta..
 
Nyt on pakko kertoa eräs oma kokemus.
Ammoisina aikoina olin eräässä asekaupassa myyjänä. Istuskelin tiskin takana (1m leveä) , kun kaksi nuorta miestä astui sisään. Pojat tervehtivät asiallisesti, toinen aloitti keskustelun: "pitäisi saada paukkuja..." ja nosti samalla nopeasti hupparia ja tarttui housun kauluksesta pilkoittavan revolverin kahvaan kiinni.
Ensimmäinen reaktio oli asekäteen kiinni ja sitten mentiin rytinällä.
Tiskin lasilevy murtui ja lopputuloksena oli kaksi itkevää teiniä, yksi melkein sydänkohtauksen saanut kuolemankauppias.
Loppu tulemma oli, että kaveri halusi ostaa crossmanin co2 toimiseen revolveriin luoteja. Varoittelin poikia, että joskus voi käydä vielä kylmästi ja tervetuloa uudestaan ostoksille.
 
Trolli kirjoitti:
Se, että niillä voi tehdä "suicide by cop":n tai harjoitella asekäsittelyä ja yksittäisen sotilaan yksittäisiä muita taitoja, ei poista sitä, että leluja nuo ovat. Hienoja ja kalliita- leluja silti.

Itse miellän ruutiaseet myös leluiksi. Jos airsoft-aseet on ovat lasten leluja, niin ruutiaseet ovat sitten aikuisten leluja. Leikkimiseen (radoilla ampumiseen, itsensä viihdyttämiseen) niitä lähes kaikki käyttävät.
Mitä hienompi, sitä parempi. Ja pääasia on että on hienompi leikkikalu kuin naapurilla. Kovempi ääni on ainakin oltava ja on myös osattava leikkiä oikein että näyttää hyvältä.
 
Kumitassu kirjoitti:
Trolli kirjoitti:
Se, että niillä voi tehdä "suicide by cop":n tai harjoitella asekäsittelyä ja yksittäisen sotilaan yksittäisiä muita taitoja, ei poista sitä, että leluja nuo ovat. Hienoja ja kalliita- leluja silti.

Itse miellän ruutiaseet myös leluiksi.

No siinähän miellät.
Aseen voisi rinnastaa työkaluksi tai kilpailuvälineeksi- joku metsästystä harrastava rinnastaisi sen samaan luokkaan, kun kalastaja virvelin. Millä nimellä kukakin sitä haluaa kutsua. Oli kutsumanimi sitten mikä tahansa, niin se peilaa jokatapauksessa käyttötarkoitusta. Kellä sitten mitenkin..
 
Kumitassu kirjoitti:
Itse miellän ruutiaseet myös leluiksi. Jos airsoft-aseet on ovat lasten leluja, niin ruutiaseet ovat sitten aikuisten leluja. Leikkimiseen (radoilla ampumiseen, itsensä viihdyttämiseen) niitä lähes kaikki käyttävät.
Mitä hienompi, sitä parempi. Ja pääasia on että on hienompi leikkikalu kuin naapurilla. Kovempi ääni on ainakin oltava ja on myös osattava leikkiä oikein että näyttää hyvältä.

Tjaa, niin no,.. leluilla leikitään. Näkemyksesi ampuma-aseista ja niiden pääasiallisesta käyttötarkoituksesta on aika etäällä todellisuudesta. Liikaa muovikuulan täysosumia kenties? :uzi:

Taktinen ja tarkka oikea ammattimies ampuu airsoft-aseella kymmenen vihollista,…jotka kuolee,….leikisti.

Äitin oma tissiposki hikeentyy ja huiskii oikealla aseella väkijoukkoon kymmenen sivullista,…jotka kuolee,….oikeesti.

Ruutiaseita ei voi koskaan mieltää leluiksi, kenenkään käsissä, vaikka monesti harrastevälineitä ovatkin.
 
chigeen kirjoitti:
Kumitassu kirjoitti:
Itse miellän ruutiaseet myös leluiksi. Jos airsoft-aseet on ovat lasten leluja, niin ruutiaseet ovat sitten aikuisten leluja. Leikkimiseen (radoilla ampumiseen, itsensä viihdyttämiseen) niitä lähes kaikki käyttävät.
Mitä hienompi, sitä parempi. Ja pääasia on että on hienompi leikkikalu kuin naapurilla. Kovempi ääni on ainakin oltava ja on myös osattava leikkiä oikein että näyttää hyvältä.

Tjaa, niin no,.. leluilla leikitään. Näkemyksesi ampuma-aseista ja niiden pääasiallisesta käyttötarkoituksesta on aika etäällä todellisuudesta. Liikaa muovikuulan täysosumia kenties? :uzi:

Taktinen ja tarkka oikea ammattimies ampuu airsoft-aseella kymmenen vihollista,…jotka kuolee,….leikisti.

Äitin oma tissiposki hikeentyy ja huiskii oikealla aseella väkijoukkoon kymmenen sivullista,…jotka kuolee,….oikeesti.

Ruutiaseita ei voi koskaan mieltää leluiksi, kenenkään käsissä, vaikka monesti harrastevälineitä ovatkin.



Onko ilmakivääri sitten lelu? Tällä perusteella se vissiin on. Henkilökohtaisesti suorastaan pelottaa kyseinen näkemys.

EDIT: Itse olen kotikasvatuksen kautta oppinut siihen että esim ilma-kivääriä ei ole lelu. Ja etenkin sen käsittely ei mitenkään poikkea oikeasta ruutiaseesta. Jos jotakin asiaa kutsutaan leluksi niin vaarana on että se myös miellettään leluksi. Siinä vaiheessa kun 0.3 gramman muovikuulla on jo rikkoutuneessa silmässä lennettyään sinne sellaisella 120 metrin sekuntivauhdilla niin luulisi hitaimpienkin ymmärtävän että ehkä se ei lelu olekaan.
 
Kielioppi saivartelua. Lelu eli leikkikalu. Leikkimiseen alun perin tehty kalu. Ok?

Otetaan nyt sen verran takaisin tossa ”ruutiase” osassa, että mm ns. salonkikiväärit olivat ihan vaan leikkimiseen tehty, vaikka niiden propellantti onkin ruuti/nallimassa. Muovikuula asetta muistuttava tarkkuus ja teho mahdollisti ampumiskilpailuleikit, vaikkapa sisätiloissa. Aikuisten leikeissä.

Olen seurannut sivusta kun nassikat leikkii, ”pelaa” softista ja olen joutunut myös osallistumaan näiden lelujen hankkimiseen. Mistään totisesta harjoituksesta leikkiaseilla minulla ei ole kokemusta. Kumpi sitten on tehokkaampaa koulutusta. Oikea ase paukkupatruunoilla vai yksi yhteen tehty leikkiase joka sinkoaa muovikuulia? Voisihan ajatella, että lisätään siihen oikeaan aseeseen muovikuulia ruikkiva lisäputki, niin kelpaa jo kaikille.


Todellista kuoleman vaaraa on mahdoton simuloida ilman, että se joka tekee virheen, todellakin kuolee. On olemassa aikuisten ”leikkejä” jossa tämä vaara on todellinen ja näissä ympyröissä ei kukaan harjoittele sen enempää soft aseilla kuin muillakaan leluilla.

Vaarallisiin ja epämiellyttäviin olosuhteisiin vapaaehtoisesti hankkiutuminen on harrastus eli aikuisten leikkiä. Lelu kourassa näissä leikeissä lähtee henki. Varmasti.
 
chigeen kirjoitti:
Kielioppi saivartelua. Lelu eli leikkikalu. Leikkimiseen alun perin tehty kalu. Ok?

Otetaan nyt sen verran takaisin tossa ”ruutiase” osassa, että mm ns. salonkikiväärit olivat ihan vaan leikkimiseen tehty, vaikka niiden propellantti onkin ruuti/nallimassa. Muovikuula asetta muistuttava tarkkuus ja teho mahdollisti ampumiskilpailuleikit, vaikkapa sisätiloissa. Aikuisten leikeissä.

Olen seurannut sivusta kun nassikat leikkii, ”pelaa” softista ja olen joutunut myös osallistumaan näiden lelujen hankkimiseen. Mistään totisesta harjoituksesta leikkiaseilla minulla ei ole kokemusta. Kumpi sitten on tehokkaampaa koulutusta. Oikea ase paukkupatruunoilla vai yksi yhteen tehty leikkiase joka sinkoaa muovikuulia? Voisihan ajatella, että lisätään siihen oikeaan aseeseen muovikuulia ruikkiva lisäputki, niin kelpaa jo kaikille.


Todellista kuoleman vaaraa on mahdoton simuloida ilman, että se joka tekee virheen, todellakin kuolee. On olemassa aikuisten ”leikkejä” jossa tämä vaara on todellinen ja näissä ympyröissä ei kukaan harjoittele sen enempää soft aseilla kuin muillakaan leluilla.

Vaarallisiin ja epämiellyttäviin olosuhteisiin vapaaehtoisesti hankkiutuminen on harrastus eli aikuisten leikkiä. Lelu kourassa näissä leikeissä lähtee henki. Varmasti.

Toinen peli on shumbaas ja toinen hukwanat``?
 
chigeen kirjoitti:
Kielioppi saivartelua. Lelu eli leikkikalu. Leikkimiseen alun perin tehty kalu. Ok?

Otetaan nyt sen verran takaisin tossa ”ruutiase” osassa, että mm ns. salonkikiväärit olivat ihan vaan leikkimiseen tehty, vaikka niiden propellantti onkin ruuti/nallimassa. Muovikuula asetta muistuttava tarkkuus ja teho mahdollisti ampumiskilpailuleikit, vaikkapa sisätiloissa. Aikuisten leikeissä.

Olen seurannut sivusta kun nassikat leikkii, ”pelaa” softista ja olen joutunut myös osallistumaan näiden lelujen hankkimiseen. Mistään totisesta harjoituksesta leikkiaseilla minulla ei ole kokemusta. Kumpi sitten on tehokkaampaa koulutusta. Oikea ase paukkupatruunoilla vai yksi yhteen tehty leikkiase joka sinkoaa muovikuulia? Voisihan ajatella, että lisätään siihen oikeaan aseeseen muovikuulia ruikkiva lisäputki, niin kelpaa jo kaikille.

Mikä sitten ylipäätään on leikkiä ja mikä ei. Esim Suomessa tuskin kukaan muu kuin poliisi, sotilaat ja hirvi/karhuporukat sitten harrastaisi aseilla muuta kuin leikkimistä. Heillä laki tai ihan vain ammatti määrää että ase on oltava, kaikille muille se on aikuisten leikkimistä, eli harrastamista.

Airsoft-pyssyjen alkuperäinen tarkoitus oli huojentaa Japanin ampuma-ase-intoilijoiden tuskaa sikäläisen erittäin tiukkien ampuma-aselupien vuoksi. Siis käytännössä airsoft-pyssy vastaa samaan huutoon kuin ilmakiväärit, ampuma-aseilla tapahtuvan ammunnanharrastamisen mahdottomuuteen tahi lajiin pääsyn helpottamiseen siis. Toisin kuin paintball, jonka perinne käsittääkseni lepää ihan puhtaassa hauskanpidossa (ameriikkalaisen karjan omistajat/hoitajat ryhtyivät ampumaan toisiaan karjan merkintään tarkoitetuilla merkitsemisvälineillä). Eli nyt airsoftin tausta on putsattu ja nuorekkaan extreme-lajin alta on raaputettu sesiin tosikkomainen niskakörmyssä harrastaminen. Hyvä-hyvä. Ja samalla alennettu paintballia harrastusmuotona. Yes. Toki sitä harrastivat miehekkäät lännenmiehet, eivätkä räkänokkaiset city-boyt, eli se nostaa harrasteen seksikkyyttä heti kerralla.

Ja tuo on ihan asia puhetta että monelle varmasti puhdas airsoft-pyssy ei vain voi toimia asiallisena harjoitusvälineenä.

Todellista kuoleman vaaraa on mahdoton simuloida ilman, että se joka tekee virheen, todellakin kuolee. On olemassa aikuisten ”leikkejä” jossa tämä vaara on todellinen ja näissä ympyröissä ei kukaan harjoittele sen enempää soft aseilla kuin muillakaan leluilla.

Vaarallisiin ja epämiellyttäviin olosuhteisiin vapaaehtoisesti hankkiutuminen on harrastus eli aikuisten leikkiä. Lelu kourassa näissä leikeissä lähtee henki. Varmasti.

Mitä nämä aikuisten leikit ovat? Siis tässä ensimmäisessä kappaleessa.

Tuo viimeinen kappale on kyllä totta, ainoa juttu vain on että "vaaralinen, epämiellyttävä harrastus" kuulostaa lähinnä jollekin Irakilaisen tai Afganistanilaisen osa-aika sissin harrastukselle.
 
Back
Top