Ei se ihan näin menee. Totta on että osakas voi tehdä aika paljon sisäosien kanssa, muttei ihan kaikkea, nykyisin monen työhön/muutokseen tarvitaan lupa. Ilmoittamatta osakas voi kyllä jotain tehdä, mutta ei märkätilassa, sen ulkopuolellakin voi korkeitain maalata ja tapetoida, ja myös porata reikiä tauluille, Nyt on tarkoin määrätty mitä hän ei saa tehdä yhtiössä ja märkätiloissa laitettu nyt reikkien koukkuille poraaminenkin ilmoitusvelvolliseksi.
Normaalisti kyllä, on vastuunjako, sisäosista (laatoista) huolta pitää osakas. Mutta kun koulukiusajien mentaliteetin omaavat pääsevät hallitukseen ja isännöitsijäksi alkaa...lain nurinkurinen tulkinta - repäistään sieltä sun täältä lain osia, ja kirjoitetaan oma "lakia". Jolla itse lain kanssa ei ole mitään tekemästä enää. Ja "kiitos" niille, joilla ei ole oma päätä, kykyä kyseenalaista - ne kehittävät korruptiota.
Lainvastainen toiminta, eritysesti, jos törkeä touhu menee läpi liian pitkään seuraamuksitta aikaa, tehnyt lainvastaisesti toimivista vielä röyhkeimmäksi - ne alkaneet tuntemaan itseään ihan lain yläpuolella oleviksi joksikin. Todellisuuden taju katosi, "kusi meni päähään", perässä tuli painostaminen ja uhkailu, ja lopulta homma alkoi mennä heitä itseään vastaan. Ihan normaali kehitys.
Meno jo pitemmän päälle muistutti tässä taloyhtiössä koulukiusajien menoa, sen aistinut. "Koulukiusatuksi" ne valitsi minua.
Ja onneksi yksi naapuri varoitti minua mitä näissä remonteissa oikein tapahtuu jo vuosia sitten - ovat lainvastailella tavalla toteutetut, hän on fiksu mies. Minä odotin vain kärsivällisesti oma vuoroa, ennen remonttia parisen vuotta lähinnä huolestutti idiottimainen "me määrätään mitä laitat seinille" meininki. Mutta sekin sai hoidettua, selvitin asiat, ja päätin etten suostuu naurettavaan "hitlerointiin" määrätä minulle mitkä kaakelit laitan seinille. Koska muutkin sai tässä improvosoida. Otin selvä perustasosta, että täsmälleen samoilla materiaaleilla remontoiminen on se, mihin täytyy pyrkiä ja pitää huolen etten tee mitään muutostöitä/päivityksiä.
Eli summa summarum:
Tässä nyt taustalla on yhtiön lain rikkominen. ASOY lain 4 luvun 2 §. Taloyhtiöllä on oikeus uusia vesieristeet, jos niissä on vika. Päätetty että on, pitää saneerta ennakoon. On oikeus kilpailuttaa urakoitsijat ja tehdä remontin, valita mitä on yhtiölle parempi, eikä tuttujen piirista, omineen provikoineen (ja ne olivat ihan 100%) ym ruma jälkiä ympärinsä. Yhtiöllä on oikeus tehdä sopimusta urakoitsijan kanssa. Mutta. Yhtiö on toiminut ASOY lain vastaisesti tekemällä päätös tilata urakoitisja vain vesieristeisiin, ja tehdä päätös että vesieristeiden jälkeen työn maksaa osakas - "tekee oman sopimuksen urakoitisjan kanssa"!
Vaikka laki sanoo selkeästi: jos remontti on taloyhtiön aloittama, jos siihen on ruvettu vian korjaamisen takia, se on taloyhtiön tilaama, niin yhtiö ottaa vastuu myös pinnoitteista perustasoon. Eri asia olisi jos remontti olisi tehtyy mukavuussyistä osakkaan omasta aloitteesta.
Yhtiön olisi pitänyt remontoida perustasoon.
Kaikki ylimääräistä, eli muutostöitä, ja mitä kaikkia osakas haluaisi parannuksina, on osakkaan vastuulla. Näin on toteutettu remontit monella tutulla Helsingissä, eikä mitään ongelmia syntynyt. Jossakin yhtiö otti lainan, teki kaikki kerrallaan, yhdellä kaverilla, kuten meillä, tehtiin hoitovastikevaroin, pari-kolme kph per vuosi. Kaikki tehtyy Suomen lakia kunnioittaen.
Yhtiö täällä tapahtuneen lainvastaisen toiminnan innostuneena syyllistyi toiseen laittomuuteen: pakottamiseen.
Kukaan, ei fyysinen henkilö, eikä taloyhtiö, voi pakottaa osakasta tekemään sopimusta eli ostamaan jotain tuhansien edessä toiselta taholta, jota yhtiö osoitti ja määräsi. Määräsi jopa hinnan. Onneksi Suomi on oikeusvaltio, eikä viidakko, eikä Venäjä.
Tässä tapauksessa yhtiö toiminut kun mikäkin rikollinen-paska, omaksumalla mafiamaiset tavat, jopa kehtasi lähettää minulle kirjallisena "tiedote" jossa lukee "osakas tekee oman sopimuksen urakoitsijan kanssa"

.
...tai.."maksat minulle, tai maksat toisille miehille", kuten minua uhkaillut puoskaroinut remonttireiska.
Ennen tätä urakoitsija käytti koko arsenaalin painostusta, vi:tuillut: kiroillut, haistattanut, ivannut, muistutti minua ettei minulla "ole mitään oikeuksia", kun kohteliaasti kerroin hänelle laista, ja että olen jo maksanut hänelle remontin joka kk 10 v ajan. Hän suositteli "mennää sairaalaan", ei vain kertonut minkä profiilin sairaalaan.
Hysteriaan jälkeenpäin liittyi tietenkin isännöitsijä ja hallituksen puheenjohtaja.
Mutta saavathan ihmiset maksaa. Ja tehdä sopimuksia. Avainsana on VAPAAEHTOISUUS.
- Sopimukseen ketään ei saa pakottaa. Kuten ei saa pakottaa ketään ostamaan väkisin mitään, uhkailemalla.
- Jos osakas maksaa jollekin toiselle työstä/palvelusta, se on osakkaan päätettävissä ja määritettävissä. Ostaako vai ei.
- Yhtiö ei saa osoittaa "sinä maksat nyt tälle tämän hinnan", "teet oma sopimusta sen kanssa" koska yhtiö valitsi hänet ja siksi "maksat sen hinnan mitä tämä (isännöitsijän mitä ilmeisemmin tuttu) sattuu haluamaan" ja "maksat kertamaksuna". Heti. Jos ei raha, mene hakemaan laina pankista,....tai...
- Hinnan pitää olla kilpailukykyinen ja minulle sopiva. Tiedän että markinoilta kilpailuttamalla urakoitsijoita olisin saanut 40-50% halvemmalla mitä ahne urakoitisja halusi minulta. Lisäksi hän yritti rahastaa minua 1500 € lisää muutenkin markkinoiden ylivoimaisesti suuremman hinnan lisäksi, koska valitsin perustason, ja kerroin tästä hänelle. Purkutöistä vesieristeisiin yhtiö jo maksanut hänelle markinoiden ylivoimaisesti suuremman hinnan 11500 euroa!
Aika mielenkiintoista olisi tutustua lakiin, harmi etten tehnyt sitä aikaisemmin niin perusteellisesti. Nyt luin Asunto-osakeyhtiön lakia oikein urakalla. Palkkasin lakimiehen, varatuomarin. Laitan tämän tänne, jotta ihmisiä täällä foorumilla eivät roisto isännöitsijät hujaisi.