Alkoholiongelma

Olin noin 30 vuotta sitten töissä lemppa-apinana isossa varastossa. Yksi työntekijä oli hyvin tunnettu happona. Oikein mukava mies mutta juonut kaiken, mikä oli nestemäisessä muodossa. Joku vitsinä kysäisi kerran: "Oletko xxx Lasolia koskaan juonut?" Vastaus: "En, kun siitä jää niin ikävä kalvo suuhun"!! Kuten arvata saattaa, tästä tuli lentävä lause porukassa.

Kaveri ei osannut tekniikan päälle. Ylä-asteella eräät tiedemiehet hoitivat isoimmat myrkyt pois tislauksella ja parilla ranskanleivällä.
 
Kaveri ei osannut tekniikan päälle. Ylä-asteella eräät tiedemiehet hoitivat isoimmat myrkyt pois tislauksella ja parilla ranskanleivällä.

Niin. Voi olla näinkin. Itse luulen, että kaverille tärkeää oli enää saada hetken unohdus. Enkä usko että ikuinenkaan unohdus olisi ollut hänelle vastenmielinen.
 
Niin. Voi olla näinkin. Itse luulen, että kaverille tärkeää oli enää saada hetken unohdus. Enkä usko että ikuinenkaan unohdus olisi ollut hänelle vastenmielinen.

Juu. Näistä myrkyistä voidaan vääntää kättä ikuisuuteen, mutta homman ideana on joka tapauksessa irtiotto todellisuudesta. Joillakin kestää hetken ja joillakin, omasta mielestään, käy onnenpotku ja irtiotto jää viimeiseksi. Näillä ylä-asteen kavereilla oli ihan perustaustaa: yksinhuoltajan hoidettavana, perheväkivaltaa, alkoholismia, ongelmia lain kanssa, jne peruskauraa. Niin kauan kuin ihmiset tykkäävät hoitaa oireita eikä korjata varsinaisia ongelmia niin nämä tarinat menevät entistä ihmeellisempään suuntaan.
 
Juu. Näistä myrkyistä voidaan vääntää kättä ikuisuuteen, mutta homman ideana on joka tapauksessa irtiotto todellisuudesta. Joillakin kestää hetken ja joillakin, omasta mielestään, käy onnenpotku ja irtiotto jää viimeiseksi. Näillä ylä-asteen kavereilla oli ihan perustaustaa: yksinhuoltajan hoidettavana, perheväkivaltaa, alkoholismia, ongelmia lain kanssa, jne peruskauraa. Niin kauan kuin ihmiset tykkäävät hoitaa oireita eikä korjata varsinaisia ongelmia niin nämä tarinat menevät entistä ihmeellisempään suuntaan.

Onhan se näin. Itsekin kun perjantaina nappaan, niin myönnän, että osasyynä on halu irroittautua viikon arjesta. Mutta on hieman helppoa mielestäni sanoa "hoida syytä, älä oiretta". Jokaisella on murtumispisteensä ja joskus niiden syiden hoitaminen ei ole edes mahdollista. Tämä siis ei ole tarkoitettu kritiikiksi kommenttiasi kohtaan. Olet sinänsä oikeassa. Mutta se on helposti sanottu mutta ei niinkään tehty.

@Sardaukar (y)
 
Minä otan soossia melko paljon vapaalla, mutta raja menee siinä että ikinä töissä ja työviikolla muuta kun maitoa.
Mutta jos tuo jotta lapsille vaikka jotain kävisi, niin heti lähtisi lapasesta kyllä.
Olisin varmaan se surkupuli pummaamassa euroa kaupan nurkalla jotta kaljan saisi.
Ikinä toista ei pie arvostella jos ei tiedä.
 
Siis jos lapsia ei olisi, tai ne heittää veivin ennen minua, niin olisin täysipäiväisesti alkoholisti. Nyt on jo melko lähellä, mut nuo penskat pakottaa skarppaamaan.
Pakko yrittää edes esittää tehokasta.
 
En tiedä onko juoppohullun jorinoita, mutta olen kuullut joskus iäkkäämmältä mieshenkilöltä talousspriin ja oksalakan juomisesta aivan sairaita juttuja. Pontikkaan käytettävä rankki oli myös sisältänyt paskapökäleitä ja leipää. Tuota pontikkaa kun hieroi sormenpäillä, paskan pystyi haistamaan. Jos noista tarinoista puoletkaan on totta, tämä kansa on hyvin sairas. Viinan juonti tekee ihmisestä täysin mielisairaan. Luin tuossa uutisen maaseudulla tapahtuneesta tapauksesta, jossa peräkammarin poika uskoi olevansa Salaisen palvelun palkkalistoilla. Surmasi oman iäkkään äitinsä vesurilla ja sytytti sen jälkeen talon tuleen. Poliisin ja palokunnan tullessa paikalle, peräkammarin poika oli rauhallisesti hörppinyt olutta saunan kuistilla. Lähipiiri oli tiennyt koko ajan tuon peräkammarin pojan alkoholinkäytöstä ja hoitamattomista mielenterveysongelmista, mutta eivät olleet puuttunut millään tavoin asioihin. Kommentoivat vain lehdelle pojan katselleen televiosio-ohjelmaa nimeltä Tuhottu sekunneissa. Tuollaiset omaiset tulisi minun mielestäni laittaa vastuuseen ihan samalla tavalla kuin tuo äitinsä surmannut peräkammarin poikakin.
 
Minulla on a-ongelma, isopullo Jäegermasteria ei tahdo upota sitten millään, taitaa pullo olla jo kolme vuotta vanha.
Mulla on samaa ongelmaa. Aina reissulta tuo viinapullon kaappiin, mutta koska en juo niin kaappi on täynnä. Vanhin avaamaton taitaa olla Lontoosta 1996 famous grouse viski...

M: Famous grouse olikin viski.
 
Viimeksi muokattu:
@Raksaduunari


Kirjassa Gunnar Järvimäki oli muistellut, kuinka heidän porukassaan ollut mies oli ammatiltaan pontikankeittäjä. Hän toi kotoaan pontikkapannun ja valmisti juotavaa kenttäkäymälän antimista.

– Kuiva uloste pantiin käsin sinne tynnyriin ja niitä näkkileipiä sinne mäskin päälle ja kun mäski oli käynyt, sitä keitettiin. Sitä pontikkaa sitten ryypättiinkin ja minä muistan sanoneeni, että tuossa on niin vähän paskaa, ettei se mitään haittaa, Järvimäki toteaa kirjassa.
 
En tiedä mihin tämä enää liittyy mutta lottana toiminut tätini muisteli alkoholijuomien saatavuuden kanssa olleen sotavuosina ongelmia. Jostain syystä myös hiivaa ei saanut aina kaupasta ja pontikan perusraaka-aineen eli mäskinesteen (veden, hiivan, sokerin ja maltaiden seos) kanssa ryhdyttiin oikomaan. Toiset korvasivat hiivan ulosteilla. Tämän takia kotipolttoisen ostajan täytyi tehdä ns. paskatesti eli ostotilanteessa valmista juomaa hierottiin käsiin ja nuuhkittiin niitä. Nuorena poikana avarsi jotenkin maailmankuvaa vanhan tädin muistellessa tuollaisia kun naukkailimme jotain sherryä yhdessä.
 
En tiedä onko juoppohullun jorinoita, mutta olen kuullut joskus iäkkäämmältä mieshenkilöltä talousspriin ja oksalakan juomisesta aivan sairaita juttuja. Pontikkaan käytettävä rankki oli myös sisältänyt paskapökäleitä ja leipää. Tuota pontikkaa kun hieroi sormenpäillä, paskan pystyi haistamaan. Jos noista tarinoista puoletkaan on totta, tämä kansa on hyvin sairas. Viinan juonti tekee ihmisestä täysin mielisairaan. Luin tuossa uutisen maaseudulla tapahtuneesta tapauksesta, jossa peräkammarin poika uskoi olevansa Salaisen palvelun palkkalistoilla. Surmasi oman iäkkään äitinsä vesurilla ja sytytti sen jälkeen talon tuleen. Poliisin ja palokunnan tullessa paikalle, peräkammarin poika oli rauhallisesti hörppinyt olutta saunan kuistilla. Lähipiiri oli tiennyt koko ajan tuon peräkammarin pojan alkoholinkäytöstä ja hoitamattomista mielenterveysongelmista, mutta eivät olleet puuttunut millään tavoin asioihin. Kommentoivat vain lehdelle pojan katselleen televiosio-ohjelmaa nimeltä Tuhottu sekunneissa. Tuollaiset omaiset tulisi minun mielestäni laittaa vastuuseen ihan samalla tavalla kuin tuo äitinsä surmannut peräkammarin poikakin.

Nämä mielenterveyden ongelmat eivät ole ihan helppoja.
Ihmistä ei vain voi viedä tostanoin hoitoon vastentahtoisesti. Ei edes se että on täyshullu, oikeuta siihen.
Pakkohoitoon on hyvin tarkat kriteerit ja juoppous ei kuulu niihin, ei edes huonojen televisioohjelmien katselu, pelkästä mielisairaudesta puhumattakaan. Lähipiirin kyky toimittaa haluton ihminen hoitoon, on siis rajattu.

Nimimerkillä pari kertaa käynyt näitä tapauksia katsomassa ja kuuntelemassa.
 
Aivan varmasti voidaan viedä pakkohoitoon vaikka väkisin. Tota en usko hetkeäkään. Itselleen ja/tai ympäristölleen vaarallinen toimitetaan aina hoitoon.
 
Aivan varmasti voidaan viedä pakkohoitoon vaikka väkisin. Tota en usko hetkeäkään. Itselleen ja/tai ympäristölleen vaarallinen toimitetaan aina hoitoon.
Viedään väkisin kun speksit täyttyvät, ei ilman ja usein ne eivät täyty.

Jokainen saa uskoa mitä haluaa, mutta teen näitä asioita työkseni ja väitän tietäväni asian juridisen puolen ja todellisuuden kentällä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsemurhtapaukset lähtevät siltä seisomalta psykiatriselle, samoin psykoositapaukset. Tietenkään mitään kyläjuoppoa aleta mihinkään raahaamaan, muualle kuin putkaan.
 
Mistäkö tiedän? Siitä, että meillä on terveydenhuolto ja poliisi joiden työtehtäviin moinen kuuluu. Tiedän myös kahelin joka yritti tappaa itsensä sähkömuuntajalla. Oli pitkään mielisairaalassa sen jälkeen.
 
Back
Top