Alkoholismin kehittäminen jne.

Kaikki lääkkeet ovat enemmän tai vähemmän myrkkyjä. Onko minnesota sama kun Kalliolan myllyhoito? Olen lukenut kerran Minnesotasta, että siellä nöyrytetty ihmisiä, mikä on järkyttävä. Arvelen, että joku heikkopäinen typerys ns terapeuttina kuvittelee että jos alkoholille kehittynyt riippuvuus, niin hän on A) kusipää jo syntyessään B) ei näe mitä vika itsessään eikä omassa riippuvuudessa. Miettinyt myös, miten mahdollista että ihmiset hakeutuu hoitoon itse, maksaa itse ja heitä kohdellaan jotenkin ei-motivoituneina? Outoa.

Itselleni on päivänselvä ettei ihmistä saa pilkata, nöyryttä ja syyllistää sairastumisesta, olisi masennus, syöpä, diabetes tai alkoholismi tai nikotiiniriippuvuus. Jos ihminen hakeutunut hoitoon, tekee parhaansa, myöntää riippuvuutensa. Ihan oikeasti, vain oikeasti kusipää voi pilkata silloin.

En tiedä mistä ne hakee henkilökunta joka harjoittaa tälläistä tasapäistämistä, ennakkoluuloa, leimaamista ja sadismia. Meitä on moneen junaan, ja tunnen ihmisiä, jotka hyvinkin kyseenalaistaneet ja ihmetelleet juomistapaansa vuosia. Eivät vain tienneet että heille on kehittänyt alkoholiriippuvuus, eli ovat alkoholisteja. Kaikki eivät ole kritiikittömiä idiootteja.
Hyvä ystävä oli 10v sitten Minnesota hoidossa. Sieltä soitettiin minullekin ja pyydettiin johonkin keskusteluun mukaan. Tutkin asiaa ja en lähtenyt.
Ei minulla ollut mitään syytä sinne mennä hyvää ystävää haukkumaan, kun hän ei ole minulle ikinä mitään pahaa tehnyt.
Yhteisillä reissuilla on vuosien mittaan kaikenlaista tapahtunut, mutta kyllä sitä osasyyllinen itsekin vähintään on aina ollut mustiin silmiin ja putka öihin.

Itsellä pikkasen kriittinen mielipide tuohon hoito muotoon. Toimii varmasti hyvin joissakin tapauksissa, mutta ei patentti ratkaisu kaikille.

Juoppohan tämä ystävä on, mutta ehdottomasti paras luotettavin ystävä jolla ei tiukassakaan paikassa ala vasen käsi vapista.
Ollaan tunnettu 6vuotiasta asti. Ystävä ei oo ikinä ollut päivääkään työttömänä ja aina asiansa hoitanut. Joskus tahtoo sattua ja tapahtua viihteellä ollessa, mutta sellaista se välillä on.

Olisi mielenkiintoinen kuulla onko täällä kenelläkään kokemuksia tuosta Minnesota-hoidosta.
 
Voi. Addiktiosairaita on pari prosenttia alkoholisteista. Muut ovat ongelmakäyttäjiä. Jotkut voivat opetella kohtuukäytön. Kaikille se ei onnistu.
Nyt en ymmärrä tätä lihavoitua. Millä tavalla kuvailisit addiktisairautta? Minkäläisiä nämä addiktisairaat ja mikä häiden ero alkoholisteihin?

Ja kuinka suuri tämä prosenttiluku, joilla kohtuukäyttö ei onnistu enää?
 
Nyt en ymmärrä tätä lihavoitua. Millä tavalla kuvailisit addiktisairautta? Minkäläisiä nämä addiktisairaat ja mikä häiden ero alkoholisteihin?

Ja kuinka suuri tämä prosenttiluku, joilla kohtuukäyttö ei onnistu enää?

Addiktiosairaus on täydellistä hallinnan menettämistä ja pakonomaista tarvetta juoda. Vaikka olisi raitistunut niin yhden oluen juominen juhlissa laukaisee taas viikkojen tai kuukausienkin päivittäisen putken. Addiktiosairas ei voi opetella kohtuu käyttöä. Sittten taas joku voinut olla ongelmakäyttäjä lapsesta asti. Jopa niin pitkälle että elimistö on tottunut ja vaati aina sen pari olutta päivässä että pysyy vireessä. Tällainen ihminen voi periaatteessa opetella kohtuukäytön. Sitä kuinka monelle se onnistuu en tiedä, mutta tiedän useita joille se on onnistunut niin alkon kuin kannabiksenkin osalta.

Nykyään tunnutaan addiktiosairautta ja yleistä addiktiota sekoitettavan, joten en tiedä onko siinä tullut uusia käsitteitä ja tulkintoja. Tuon että vain pariprosenttia on addiktiosairaita ja muut ongelmakäyttäjiä kertoi professori päihdetyön luennolla 2006.
 
Minusta alkoi kehkeytyä ongelmakäyttäjä 90-luvun lopulla mutta nykyään siis ihan ongelmitta otan oluen tai kaksi eikä sen enempää. Viimeksi kävin baarissa työn jälkeen viime perjantaina ja otin yhden, mietin ottaako toinen mutta ei maistunut joten lähdin kotiin.
 
Olisi mielenkiintoinen kuulla onko täällä kenelläkään kokemuksia tuosta Minnesota-hoidosta.
Minulla on avomyllyhoidosta. Tästä on kauan, yli 20 sitten.
Tulin ensin AA-ryhmään, kun sisimmillään tiesin, että minulle kävi jotenkin huonosti, en vain tiennyt että tulin riippuvaiseksi. En juonut putkissa kuitenkaan, enkä ottanut heti aamusta mitään, vaikka kuulin jonkun sanoneen että aamujuominen on merkki alkoholismista, en usko tähän. Yritin pitkään hallita juomista,vaihtelevin tuloksiin alussa, sitten alkoi tulla pettymys Itseään. Vietin muutenkin normaalia elämä, kuntoilin, joogasin, tarttuin kaikkeen uuteen. Päältä päin ei näkynyt mitään. Joskus hallitsin mutta usein ei. Hävetti seuraavana päivänä usein, ja sattunutkin joskus kaikenlaista ikäviä, hukkasin lompakon mm ja muuta ikävä, en vitsi edes kertoa. Ja tämä jatkunut ihan kylläsymiseen asti.

AA:sta kuulin sattumalta, ja kiinnostui heti. Kokeilin sitä, olin 1 kk raittina, ja sitten join illallisella, ja kaikki meni hyvin. Olin helpottunut että saan juoda, kerroin tukihenkilölle ilouutinen, hän onnitteli.
Toisella kerta join taas yli suunniteltun, ja taas heräsin ihan sairaana. Yksi silloinen miesystävä, ei-alkoholisti, vaan normaali juoja, hänen kanssa matkusteltiin ja käytiin paljon ulkona syömässä, ihmetellyt minun huolta juomisesta, ja hän
oli sitä mieltä ettei minun tarvitse lopeta. Olin hänen mielestä hauska seura juovana varsinkin, hän uskoi että voisin ottaa hallitusti ja katsoi vinosti koko AA:ta. Me erosimme sitten myöhemmin, hänen olisi pitänyt tukea minua, sen sijan että katselisi kuinka sairastelen "hauskana". Mutta en tuomitse häntä, koska ei hän tiennyt mitään riippuvuudesta.
Sitten myöhemmin 5 v aikana sain täyttä varmuutta että olen addikti (tai alkoholisti). Mitään ei muuttunut paremmaksi, vain päinvastoin. Joten taas hakeutuin AA:n. Tällä kerta en enää kyseenalaistanut mitään.
Kävin myös A-kliniikassa, ennen tätä kerran, sitten yksi tukihenkilö AA:sta, neuvoi kenen luo siellä piti mennä, kun siellä kuulemma eivät kaikki ymmärttäneet. Ja näin pääsin Avomyllyyn , joka oli Pasilassa. Ei mitään paha muistettava. Ihan mukavia terapeutteja, Tuula ja Riitta, muistan nimetkin. Mietytti jopa yhdessä vaiheessa tarvitsenko sitä ylipäänsä, kun kävin säännöllisesti ryhmissä, mutta aina välillä retkahdelin, siksi kai, päätin käydä loppuun, kun kerran pääsin. Avomyllyssä on hyväkuntoisia ns ongelmajuojia ja käyttäjiä, oli yksi kallilla mersulla tullut johtaja, joka vähätteli juomista, ja vastusti terapeutteja, mutta hänet kai passitettiin sinne, hänelle tuli kerran vähän kovemmin sanomisia, yhdellä nuorella naiskäyttäjällä olivat kitkat terapeuttien kanssa, mutta näin selvästi että hänellä oli huoli lapsesta, jota uhkailtiin ottaa huostaan. Muut muistaakseni tiedostaneet hyvin ongelman. Ilmapiiri oli ihan OK. Minua kukaan ei loukkanut. Eikä muistakseeni ketään. Jospa se oli silloin kun en nähnyt.
Oli yksi miesystäväni läheisten tapaamisessa, 1 istunto,joka kyllä yritti antaa negatiivista palautetta meidän riitelystä, ja jopa valehteli. Silloin se paljasti vain itsensä.Muuten hän tuki minua.
Tällainen ihminen voi periaatteessa opetella kohtuukäytön. Sitä kuinka monelle se onnistuu en tiedä, mutta tiedän useita joille se on onnistunut niin alkon kuin kannabiksenkin osalta.
Itse en edes kokeile enää, riitti näitä kokeiluja Elän raittina ja tykkään, olen niin tottunut ettei alkoholia ole elämässäni, vaikka ruoan laitossa käytän viinejä joskus kastikkeissa. Voin olla juovien seuraassa, mutta ei liika. En koe elämäni tylsäksi, päinvastoin ja juominen ei käynyt mielessäni ei edes kun elämä lyönyt todella luja. Samaten tupakan kanssa. Sekin jäi.
Ryhmissä käyn todella harvoin, joskus jopa vuosien taukko, kerran unohdin jopa miten siellä pitää puhua ja olla. Kerran n.9 v sitten pettyneenä, ahdistuneena jalan teloittuna (liukastunut) otin huikan konjakkia, ja sen tunnin muistan kauhulla. Heti syntyi halua tupakoida, hyvin voimakkaana. Ja halu ottaa lisää syntyi myös voimakkaana, mutta selvisin säihkähdyksellä. Ja se jäi siihen. Ruksinut itselleni tapahtuman ja päivän että näin kävi.
 
Viimeksi muokattu:
Addiktiosairaus on täydellistä hallinnan menettämistä ja pakonomaista tarvetta juoda
Totta, mutta kun en oteta sitä ensimmäistä, niin ole pakonomaista halua juoda.
En pitkään uskaltanut kertoa tästä omasta addiktiivisuudesta. Mutta lopulta kun muut keroneet..Minusta ei siinä ole mitään hävettävä. Tapasin monenlaisia addikteja, jotkut kertoneet että tulivat riippuvaisiksi heti ja sitä alkanut aLamäki, muuten ihan normaalia ihmisia, ei sanoisi päältä.
 

Vain kymmenen prosenttia alkoholin suurkuluttajista on alkoholisteja, kertoo Yhdysvalloissa tehty laaja tutkimus.

Yhdysvaltain kansanterveysorganisaatio U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) on tutkinut yli 138 000 henkilön juomistottumukset. Lopputulos oli, että 90 prosenttia niistä, jotka joivat runsaasti alkoholia, eivät täyttäneet alkoholismin kriteereitä.

Alkoholismin tunnusmerkkejä ovat kyvyttömyys lopettaa tai vähentää juomista, juomisen jatkaminen, vaikka se haittaa perhe-elämää tai töissäkäyntiä, tai juomiseen päivittäin käytetty huomattavan suuri aika.

Näin Yhdysvalloissa, mutta tunnetusti ei koske Suomea. Toisaalta suurkulutuksella ei ilmeisesti ole minkäänlaista kattoa, joten juuri suurkulutuksen rajalla oleva ja litran pirtua päivässä vetävä ovat molemmat suurkuluttajia.

Alkoholismi -sanasta olisi paras luopua kokonaan ja puhua objektiivisesti alkoholiriippuvuudesta, kuten puhutaan riippuvuuksista muidenkin päihteiden kohdalla. Tähän luonnollisesti on syynä alkoholin pitkät perinteet ihmiskäytössä (kyllä, joillakin muillakin päihteillä ne on, mutta koskaan ei niin laajasti koko yhteiskunnassa kuin alkoholilla), sen sosiaalinen hyväksyttävyys (tai puute) ja laillisuus - jos sopivasti unohdetaan se kärpäsenpaskan pituinen kieltolain aika viime vuosisadalla.
 
Tupakoitko sinä?
Kun tupakoinut, niin jotenkin olin paljon hermostuneempi.
Kyllä. Ja nämähän - alkoholi ja tupakka - menevät joillain käsikädessä eli ei tupakkaa ilman bisseä, eikä sitä ilman röökiä.

Mutta itse olen liuotellut tupakoimattomana ja tupakoinut ilman alkoholia. Nyt tosin vedän molempia. :)

Hermostuneisuus on ihan yleinen oire kun saa nikotiinia ja sitä aiheuttaa myös happivajaus tai häkämyrkytys, jonka saat vetämällä häkää kitusiin. Itselle tulee savuttamisesta (selvänä) hyperaktiivinen, ts. hermostunut ja lievää vapinaa aiheuttava olo, kuten tulee myös kofeiinista. Nuo oireet tosin menee alle puolessa tunnissa ohitse, mutta häkämyrkytys tiettävästi kestää ainakin pari tuntia.

...

Nousuhumala on nimenomaan se paras vaihe alkoholin aiheuttamassa päihtymystilassa, joka tosin kestää harmillisen vähän aikaa. Voisi sanoa, että nimenomaan sen takia juon alkoholia, koska tuolloin on ihan kuningasfiilis ja tällainen sosiaalisesti rajoittunut maakuoppajuntti uskaltaa avata suunsa. Sitä seuraava hieman pidempi päihtyneisyys on jo paljon tylsempi ja laskuhumala jo tylsääkin tylsempi; tosin jos sinne asti on päässyt, niin on tavallaan tyytyväinen, että onnistui olemaan juomatta itseään tainnuksiin.

tulis siitä n. 2 viikkoa kestävä alakulo/lievä masennus etten oikein jaksais ihmisten kanssa olla tekemisissä puhumattakaan siitä että oisin oma itteni.
Tuollekin löytyy ihan helppo selitys eli hyvääoloatuottavat hormoonit paukahtaa ränniin pohjia myöten humalatilassa ja jos vielä kertaa sen kännin parina tai useampana vuorokautena peräkkäin, niin aivokemiat on sekaisin.
Noiden palautuminen on sitten täysin yksilökohtaista: itsellä rupeaa yleensä keskiviikkona olemaan jo 'hieman parempi fiilis' viikonlopun juopottelun jälkeen ja perjantaina mustat pilvet ovat lähes haihtuneet.

'Viikonlopun juopottelu' on tosin lavea määritelmä, koska on ihan eri asia juoda perjantai- ja lauvantai-iltoina, kun juoda noina, sekä niiden välissä päivällä että sitten sunnuntaina, mahdollisesti vielä illallakin. Parin illan juopottelusta selviän itse verrattain vähäisin oirein ja olen maanantaina lähes ihminen, mutta jos tinttaa perjantai-illasta sunnuntai-iltaan, niin jätkällä ei maanantaina ole mitään käyttöä, kun vieroitusoireiden iskiessä, alkaa ukko täristä ja väpättää kuin haavanlehti.
 
Tuollekin löytyy ihan helppo selitys eli hyvääoloatuottavat hormoonit paukahtaa ränniin pohjia myöten humalatilassa ja jos vielä kertaa sen kännin parina tai useampana vuorokautena peräkkäin, niin aivokemiat on sekaisin.
Joo, se liittyy dopamiinin muistaakseni. Muistaakseni riippuvaisilla siinä toiminnassa jokin poikkeus.

Itse vain muutaman kerran juonut 3 päivä peräkkäin, olin ihan loppu, ellei puoliksi kuollut.
En laske niitä menoja ihan nuorena, silloin olin väsymätön, olen maistanut alkoholia silloin tällöin, pieniä määriä, muuta syvän humalan tiloja nuorempana muistan aina voimaakkana pahoinvointina, oksensin - voi olla siksi välttänyt alkoholia, olin varovainen.
Elimistöni siis hylkäsi alkoholia rajusti, mutta jotain tapahtui sitten myöhemmin.
 
Lopetin 29vuoden kovan nikotiinikoukun. Yli kaksi vuotta jo siitä. Se oli helvetinmoinen koukku ja taistelu. Olisi mukava elää niin vanhaksi että näkisi kun nikotiini kielletään lailla. Se muuttuisi huumeeksi lain silmissä. Salatupakointi saisi ihan uuden merkityksen kuten nikotiinin vieroitusoireetkin.
 
Kyllä. Ja nämähän - alkoholi ja tupakka - menevät joillain käsikädessä eli ei tupakkaa ilman bisseä, eikä sitä ilman röökiä.

Mutta itse olen liuotellut tupakoimattomana ja tupakoinut ilman alkoholia. Nyt tosin vedän molempia. :)

Hermostuneisuus on ihan yleinen oire kun saa nikotiinia ja sitä aiheuttaa myös happivajaus tai häkämyrkytys, jonka saat vetämällä häkää kitusiin. Itselle tulee savuttamisesta (selvänä) hyperaktiivinen, ts. hermostunut ja lievää vapinaa aiheuttava olo, kuten tulee myös kofeiinista. Nuo oireet tosin menee alle puolessa tunnissa ohitse, mutta häkämyrkytys tiettävästi kestää ainakin pari tuntia.

...

Nousuhumala on nimenomaan se paras vaihe alkoholin aiheuttamassa päihtymystilassa, joka tosin kestää harmillisen vähän aikaa. Voisi sanoa, että nimenomaan sen takia juon alkoholia, koska tuolloin on ihan kuningasfiilis ja tällainen sosiaalisesti rajoittunut maakuoppajuntti uskaltaa avata suunsa. Sitä seuraava hieman pidempi päihtyneisyys on jo paljon tylsempi ja laskuhumala jo tylsääkin tylsempi; tosin jos sinne asti on päässyt, niin on tavallaan tyytyväinen, että onnistui olemaan juomatta itseään tainnuksiin.


Tuollekin löytyy ihan helppo selitys eli hyvääoloatuottavat hormoonit paukahtaa ränniin pohjia myöten humalatilassa ja jos vielä kertaa sen kännin parina tai useampana vuorokautena peräkkäin, niin aivokemiat on sekaisin.
Noiden palautuminen on sitten täysin yksilökohtaista: itsellä rupeaa yleensä keskiviikkona olemaan jo 'hieman parempi fiilis' viikonlopun juopottelun jälkeen ja perjantaina mustat pilvet ovat lähes haihtuneet.

'Viikonlopun juopottelu' on tosin lavea määritelmä, koska on ihan eri asia juoda perjantai- ja lauvantai-iltoina, kun juoda noina, sekä niiden välissä päivällä että sitten sunnuntaina, mahdollisesti vielä illallakin. Parin illan juopottelusta selviän itse verrattain vähäisin oirein ja olen maanantaina lähes ihminen, mutta jos tinttaa perjantai-illasta sunnuntai-iltaan, niin jätkällä ei maanantaina ole mitään käyttöä, kun vieroitusoireiden iskiessä, alkaa ukko täristä ja väpättää kuin haavanlehti.
Jep. Omat pahimmat putket on olleet 5-9 päivään käytännössä taukoamatta keskaria ja heti aamusta tietysti. Näiden putkien aikana olen syönyt ehkä yhden slaissin pakastepitsasta per vuorokausi. Fyysisen krapulan saa aikaseksi helposti yhden illan juomisella, kroppa kestää jopa parin peräkkäisen illan juomisen kunhan ei aloita aamusta mutta useamman päivän putket, niin helvetti repee niissä lähinnä henkisissä vierotusoireissa. En halua että kukaan niitä kokee ja itsekkin olen niin tuttumies ettei sitäkään jaksais kiusata. Viimeisen putki kesti ton 9 päivää, loppuviimeksi oksensin aamulla mahanesteitä kun yritin väkisin saada kaljaa pysymään sisällä. Sain siinä oksentaessa kohtauksen jonka myöhemmin googletin äänihuulten krampiksi jonka vatsanesteet laukaisee. Kesti n. 30 sekunttia ja vaikka kuinka voimakkaasti vedin ilmaa sisään, niin mitään ei mennyt keuhkoihin asti. Hengitys vaan rohisi ja tuntui oikeasti että tää mun elämä oli nyt tässä! Enhän mä olis edes apua voinut soittaa. Näitä kohtauksia tuli lauantaina aamulla yksi ja sunnuntaina aamulla yksi pelkällä vedellä kun aloin jo lopettelemaan putkea. Ja voi helvetti kun heitti päässä kuperkeikkaa, paikallaan en pystynyt oleen 30 sekunttia kauempaa, pakko oli vaan kävellä ja kävelinkin varmaan 30 km noina krapulapäivinä. Sitten kun tästä oltiin selvitty alkoivat unettomat yöt joita kesti 2-4 yötä, en nukkunut lainkaan, hikoilin ja palelin yhtä aikaa. Tuntui siltä, että jos nyt nukahdan, niin en enää herää. Noin viikossa äijä oli taas pelikunnossa, kahdessa viikossa kutakuinkin alko tuntua normaalilla ja voimat palautumaan. Itse käyn kuntosalilla ja pyrin pitämään kunnostani huolta niin ton 9 päivän putken aikana tippui painoi 8 kg. Oli mielekestä taas aloittaa salilla kaikki alusta. Että sellanen mukava myrkky on alkoholi, näin kun sitä ei osaa, halua, tai pysty käyttämään kohtuudella.
 
Mitenkä sitten koittaa selviytyä ettei näin koskaan enää tapahtuisi? Elämän pienet asiat kun alkaa jokin asia vituttamaan, niin se pitää alkoholistin mielen ymmärtää, että se on vaan sun aivos jotka kehoittaa sua kaatamaan sitä alkoa kurkkuun. Oikeasti sua ei vituta yhtään tämä ja tämä vastoinkäyminen, sun aivos vaan kertoo sulle, että nyt olis aika nollata. Sen syvemmälle vaivut kun lähdet ei rikkimennyttä korjailemaan alkolla. Saat kyllä ihmissuhteesi sössittyä, saat työpaikkasi sössittyä, kun tarpeeksi jatkat. Siinä on sitten mukava löytää itsensä kunnan kusisesta vuokra-asunnosta itsensä runkkaamasta krapulahiki päällä ja ihmisen kaipuu. Olisi edes joku. Tähän johtaa alkoholismi, ei kukaan terve ihminen tätä ymmärrä. Onneksi sentään itse ymmärsin mihin sairauteni tulee johtamaan ennenpitkään. Voin kertoa, että viitteitä kyllä oli jo vuosia.
 
Voi. Addiktiosairaita on pari prosenttia alkoholisteista. Muut ovat ongelmakäyttäjiä. Jotkut voivat opetella kohtuukäytön. Kaikille se ei onnistu.
Wikipediassa on mielenkiintoinen maininta 1 tyypista ja 2 tyypista:

Mietin olenko ollut ykköstyyppä, hitaasti kehittyvä, joka kuuluu enemmistön alkoholiseista, heille sairaus kehittyy hitaasti, heilä on se dopomiini juttu, wikin mukaan heihin kuuluu 80%. Sitten impulssiongelmaisia 2 tyyppia.

No mistä ryhmästä sitten tämä addiktio joukko koostuu?
 
@Maidan Jospa et kuulu kumpaankaan ryhmään vaan kuulut enemmistöön joka voi pitää kulutuksensa kohtuudessa sortumatta ylilyöntiin?
 
Voiko alkoholismia (ts. alkoholiriippuvuutta) tai muita päihderiippuvuuksia 'kehittää' tai rajoittaa vähemmän haitallisiin muotoihin?

Eli onko menetelmiä, joilla juoppo juo vain sen verran ja herska-addikti vetää sopivasti? En usko kysymyksen olevan irrelevantti tai edes kehittämiskelvoton, koska olemmehan ihmisiä, jotka ainoina eläinlajeina olemme pistäneet vieläkin monimutkaisemmat asiat järjestykseen ja kehitysasteelle.

Jos tämä laji on kehittänyt mutkikkaan diplomatian, juutalais-kreikkalais-roomalaisen -yhteiskuntajärjestelmän ja loputtomien kulttuurimuotojen säännöt, niin ei voi olla niin, että päihtymyssäännöksiä ei voitaisi kehittää ja ohjata parhaille tai ainakin vähiten haitallisille urille.

Koskaan emme pääse siihen kolmannen valtakunnan ja varsinkin tämän puljun ykkösmiehen eli Aatun asettamalle asteelle täydellisestä päihteettömyydestä, olipa se kuinka parhaaksi terveytemme kannalta, niin jotain tarvitsisi tehdä ettei synti-ilmot ja muut perkeleet tappaisi itseään viinaksilla ja muilla perkeleillä.

Jos 'piikkilanka' on mielestänne ratkaisu, niin kertokaa se ilman muuta, mutta se on yhtä kuin asian ratkaisun mahdottomuuden myöntäminen.
Ei. Tähän ei ole yhtään muuta vastausta.

Riippuvuuteen taipuvainen ihminen ei oikeastaan voi kuin korvata yhden addiktion toisella.
 
Alkoholin juonnissa on ymmärtääkseni kolme tasoa:
1.Ne jotka halitsevat juomisensa eivätkä sorru ylilyönteihin.
2. Liikakuluttajat, eivät ole vielä alkoholisteja mutta juodut määrät liian isot ollakseen kohtuullista.
3. Alkoholistit eli alkoholiriippuvaiset, eivät voi elää ilman päivittäistä alkoholiannosta.
 
Wikipediassa on mielenkiintoinen maininta 1 tyypista ja 2 tyypista:

Mietin olenko ollut ykköstyyppä, hitaasti kehittyvä, joka kuuluu enemmistön alkoholiseista, heille sairaus kehittyy hitaasti, heilä on se dopomiini juttu, wikin mukaan heihin kuuluu 80%. Sitten impulssiongelmaisia 2 tyyppia.

No mistä ryhmästä sitten tämä addiktio joukko koostuu?
En tiedä,mutta en usko että mistään noista. Geeni altistaa tosin.
 
Back
Top