Alueellisten joukkojen pioneerikalusto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanski
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Hanski

Ylipäällikkö
Aloitetaanpa kokonaan uusi säie alueellisten joukkojen pioneerikalustosta. Linnoittaminen- ja Alueellisten joukkojen uusi tst-tapa -säikeissä on sivuttu pioneerijoukkoja ja niiden kalustoa, mutta nyt voisimme laittaa yhteisen ideointiriihen pystyyn varustamismahdollisuuksista!

Ensin vähän perusteita:
- alueellisia taisteluosastoja on uudessa kokoonpanossa +/- 20 kappaletta (lähdetään tässä yhteydessä liikkeelle 20 TSTOS:sta)
- jokaisessa TSTOS:ssa on pioneerikomppania
- pioneerikomppanian kokoonpanoa ei ole julkistettu, mutta todennäköisesti se on jotain tämän tyyppistä (eksakti kokoonpano ei ole tarpeenkaan tämän ideoinnin pohjalle): KNTOJ, 3-4 * PIONJ, KALUSTOJ, SLUJ, HJ
- pioneerivarustus pl. räjähdysaineet tulee varmasti hyvin pitkälle siviilistä, jokin yksittäinen TSTOS voi saada esimerkiksi PEKKA-ajoneuvon.
- siviilivarustus tulisi mielellään olla samankaltaista ja mahdollisesti samanmerkkistä kaikissa pioneeriyksiköissä. Tarve on siis vähintään 60 samanlaiselle joukkuetason vehkeelle ja 20 komppaniatason. Tarvittavat lukumäärät ovat niin pieniä, että kaikki Suomesta löytyvät eksoottisemmatkin laitteet voidaan ottaa huomioon.
- ajatusleikin tavoitteena on saada pioneerijoukoille paras mahdollinen Suomesta löytyvä kalusto idealla, että mikään pioneeritehtävä ei jää suorittamatta ainakaan kalustopuutteiden takia.

Ja sitten varsinaisiin kysymyksiin:
1) millaisella kalustolla varustaisitte pioneerijoukkueet
2) millaisella kalustolla varustaisitte kalustojoukkueet (tai vastaavat)
3) millaisella kalustolla varustaisitte suojelujoukkueet
4) millaista siviilikalustoa löytyisi ylimenokalustoksi (varasiltoja, ponttoneita, yms.)

Keskustelun aluksi vastaan 1)-kysymykseen siltä osin, mitä äkkiseltään tuli mieleen:
- joukkueajoneuvot 3 kpl (kuorma-auto tai traktori&peräkärry. Jos traktori, niin ainakin yhdessä etukuormain)
- nelivetoavolava
- pari 6*6 mönkijää + peräkärry
- traktorikaivuri (henkilönostimella, jos löytyy riittävästi)
- keskikokoinen pyöräkuormain, esim. sopiva Wille
- raskaampi pyöräkuormain
- pyöräkaivuri
- metsäkone
- harvesteri
- avolavan lavalle kompressori ja paineilmavasaroita
- polttomoottorikäyttöisiä työkaluja
 
Hanski kirjoitti:
Aloitetaanpa kokonaan uusi säie alueellisten joukkojen pioneerikalustosta. Linnoittaminen- ja Alueellisten joukkojen uusi tst-tapa -säikeissä on sivuttu pioneerijoukkoja ja niiden kalustoa, mutta nyt voisimme laittaa yhteisen ideointiriihen pystyyn varustamismahdollisuuksista!

Ensin vähän perusteita:
- alueellisia taisteluosastoja on uudessa kokoonpanossa +/- 20 kappaletta (lähdetään tässä yhteydessä liikkeelle 20 TSTOS:sta)
- jokaisessa TSTOS:ssa on pioneerikomppania
- pioneerikomppanian kokoonpanoa ei ole julkistettu, mutta todennäköisesti se on jotain tämän tyyppistä (eksakti kokoonpano ei ole tarpeenkaan tämän ideoinnin pohjalle): KNTOJ, 3-4 * PIONJ, KALUSTOJ, SLUJ, HJ
- pioneerivarustus pl. räjähdysaineet tulee varmasti hyvin pitkälle siviilistä, jokin yksittäinen TSTOS voi saada esimerkiksi PEKKA-ajoneuvon.
- siviilivarustus tulisi mielellään olla samankaltaista ja mahdollisesti samanmerkkistä kaikissa pioneeriyksiköissä. Tarve on siis vähintään 60 samanlaiselle joukkuetason vehkeelle ja 20 komppaniatason. Tarvittavat lukumäärät ovat niin pieniä, että kaikki Suomesta löytyvät eksoottisemmatkin laitteet voidaan ottaa huomioon.
- ajatusleikin tavoitteena on saada pioneerijoukoille paras mahdollinen Suomesta löytyvä kalusto idealla, että mikään pioneeritehtävä ei jää suorittamatta ainakaan kalustopuutteiden takia.

Ja sitten varsinaisiin kysymyksiin:
1) millaisella kalustolla varustaisitte pioneerijoukkueet
2) millaisella kalustolla varustaisitte kalustojoukkueet (tai vastaavat)
3) millaisella kalustolla varustaisitte suojelujoukkueet
4) millaista siviilikalustoa löytyisi ylimenokalustoksi (varasiltoja, ponttoneita, yms.)

Keskustelun aluksi vastaan 1)-kysymykseen siltä osin, mitä äkkiseltään tuli mieleen:
- joukkueajoneuvot 3 kpl (kuorma-auto tai traktori&peräkärry. Jos traktori, niin ainakin yhdessä etukuormain)
- nelivetoavolava
- pari 6*6 mönkijää + peräkärry
- traktorikaivuri (henkilönostimella, jos löytyy riittävästi)
- keskikokoinen pyöräkuormain, esim. sopiva Wille
- raskaampi pyöräkuormain
- pyöräkaivuri
- metsäkone
- harvesteri
- avolavan lavalle kompressori ja paineilmavasaroita
- polttomoottorikäyttöisiä työkaluja

Jokaiselle joukkueelle antaisin lempilapseni eli nelivetoavoauto.

Sen lisäksi kalustoa jolla saa asfalttia rikki
 
Nyky-Suomessa kalusto ei taida olla ongelma, lukuun ottamatta ylimenokalustoa. Paremminkin pullonkaulaksi voi muodostua osaava henkilökunta. :)

Mielestäni mukaan olisi syytä ottaa myös kuorma-auto vaihtolavalaitteilla, auravarustuksella ja kappaletavaranosturilla. Nykyisin taitaa olla jo joka toisen talon pihassa minikaivuri tai kuormaaja, joihin löytyy mitä ihmeellisimpiä lisävarusteita. Nämähän kulkevat mukavasti kärryssä tai pakettiautolla ja ovat kokoonsa nähden todella tehokkaita työssä kuin työssä.
 
Kalustoa kyllä löytyy mielin määrin siviilistä otettavaksi. Mitä joskus katsellut huutokauppojenkin listoja, niin pois on käytännössä lahjoitettu pakasta vedettyä tavaraa.

Enempi huolestuttaa pioneerien kertautus. En tunne yhtäkään oman ikäluokkani pioneerina palvellutta, kuka olisi päässyt kertaamaan. Ja näitä henkilöitä on reilusti toistakymmentä. Vai luottaako firma siihen, että ammattiaito säilyy reservissä, kun osa hakeutuu väkisinkin maanrakennusalalle, ja mökillä harrastetaan kantojen räjäyttelyä?
 
Peiper kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Sen lisäksi kalustoa jolla saa asfalttia rikki
Luulisi että tämä olisi ihan de facto-kalustoa, vai eikö näin ole?

Jos piti miettiä millä otto kalustolla varustaisi uuden paikallispioneerikomppanian niin ottaisin kaiken varalta siviilistä lisää asfaltin hajoittamiseen tarvittavaa kalustoa.

Samoin ottaisin sellaista kalustoa jolla saisi leikkailtua autoja auki. En usko että pelastuslaitos kykenisi repimään kaikki romuttuneet autot auki joissa voi olla vielä elossa ihmisiä..
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Samoin ottaisin sellaista kalustoa jolla saisi leikkailtua autoja auki. En usko että pelastuslaitos kykenisi repimään kaikki romuttuneet autot auki joissa voi olla vielä elossa ihmisiä..

Asiasta hieman tietävänä voin kertoa, että päättäväinen toiminta ja tavallinen rautasaha, niin niillä voi avata auton palkkeja jopa nopeammin, kuin ne hydrauliset työkalut saadaan autosta. Avittaa hieman rautakangella, niin ei terä jää jumiin. Toki ne hydrauliset työkalut ovat kätevämpiä, mutta niille kannattaisi olla koulutus. Tai osaako vaikka tässä yhteydessä kukaan sanoa, että mitä "stabilisoiminen" tarkoittaa (kunhan tässä itse en muista mitään väärin. Kymmenen vuotta olen VPK:sta ollut poissa)?
 
Niin, joo. Millä ne repii asfalttia siviilissä? Onko kyseiseen hommaan työkalunsa ja löytyykö kuvaa? Sen sellaisen piikkaus kiekon olen nähnyt, mutta onko muita? Niin ja puskutraktori on myös tuttu tottakai.
 
Kivasti oman aselajin juttuja alkanut täällä lisääntymään, joten osallistutaan nyt aktiivisesti etteivät kuole alkuunsa, vaikken mistään mitään tiedäkään.

Eli aloitukseen sanon oman mielipiteeni.
En itse kannata tuota yhtenevää varustusta eli siviilivarustuksen samankaltaisuutta ja samanmerkkisyyttä. Eri puolilla toimivat pioneerikomppaniat toimivat erilaisissa olosuhteissa ja jopa erilaisssa tehtävissä tai ainakin erilaisin painotuksin. On selvää, että jossain saariston kallioluodolla kaluston tarve on eri kuin Lohtajan rantahietikolla, Keski-Suomen juurakkoisessa korvessa tai pohjoisen aapasoilla. Lähtisin siitä, että kalusto on ensisijassa sitä mitä alueella yleensäkin käytetään, ihan jo siitäkin syystä, että sille on todennäköisesti jo alueella valmis merkkihuolto-organisaatio. Ja juuri huolto ja varaosaien saanti on se tekijä, mikä tulee muutenkin pullonkaulaksi. Jos kaikki Suomen pioneerit käyttävät saman merkkistä kalustoa, on maassa olevat ja maahan saatvat varaosat äkkiä loppu. Siksi pitäisikin käyttää mahdollisimman laajasti eri merkkejä ja mielellään vielä niin, että hyödynnetään jo olemassa olevia siviilien huolto- ja korjaamoketjustoja.

Kompressoria en sijoittaisia avolavalle. Turha tehdä uudestaan jo kerran epäonnistunutta ratkaisua eli SulA:a. Rakennuslaitevuokraamoista ja rakennusliikkeistä löytyy varmasti riittävästi vedettäviä vaunukompressoreita. Ne ovat toimintavarmoja ja luotettavia ja niiden käyttöön miehillä on kokemusta. Lisäksi ne ovat helposti vaihdettavissa tarvittaessa ja ajoneuvo on käytettävissä koko ajan muuhun käyttöön kompressorin ollessa käytössä. Vaunukompuroiden tehotkin ovat ihan eri luokkaa kuin SulA:n päälle rakennettujen. Jos taas ajatuksena on irtokompura, joka voitaisiin tarvittaessa nostaa alas, on sen oltava huomattavasti vaunukompuraa pienempi ja samalla tehottomampi. Paikkoihin joita vaunukompuraa ei voi vetää, voi sen viedä hiabilla varustetun auton lavalla tai ison pyöräkuormaaja kauhassa. Pitkällä hiabilla sen voi muutenkin siirtää sangen moniin paikkoihin, vaikka talon katolle jos tarpeen tulee.
Nykyaikainen pitkä Hiab vaihtolava-autossa on mielestäni ehdoton tarve. Joillekin joukoille ehkä jopa nosturiauto.
Ylimenokaluston osalta kalustosiltoja ei taida löytyä muilta kuin pv:lta ja destialta. Lauttoja ja kuljetuskykyisiä aluksia lähinnä rannikolta ja isoimmilta järviltä voi löytyä myös yksityispuolelta julkisesti liikennöivien lisäksi.
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Samoin ottaisin sellaista kalustoa jolla saisi leikkailtua autoja auki. En usko että pelastuslaitos kykenisi repimään kaikki romuttuneet autot auki joissa voi olla vielä elossa ihmisiä..

Asiasta hieman tietävänä voin kertoa, että päättäväinen toiminta ja tavallinen rautasaha, niin niillä voi avata auton palkkeja jopa nopeammin, kuin ne hydrauliset työkalut saadaan autosta. Avittaa hieman rautakangella, niin ei terä jää jumiin. Toki ne hydrauliset työkalut ovat kätevämpiä, mutta niille kannattaisi olla koulutus. Tai osaako vaikka tässä yhteydessä kukaan sanoa, että mitä "stabilisoiminen" tarkoittaa (kunhan tässä itse en muista mitään väärin. Kymmenen vuotta olen VPK:sta ollut poissa)?

Jos homma menee helpommin noin niin mulle sopii.

Pakko-ottaisin myös kasan porakoneita, ruuvipäitä ja teriä alueelliselle pioneerikomppanialle paikallisesta K-Rautia-S.raudast
 
SJ kirjoitti:
Niin, joo. Millä ne repii asfalttia siviilissä? Onko kyseiseen hommaan työkalunsa ja löytyykö kuvaa? Sen sellaisen piikkaus kiekon olen nähnyt, mutta onko muita? Niin ja puskutraktori on myös tuttu tottakai.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jackhammer
 
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Niin, joo. Millä ne repii asfalttia siviilissä? Onko kyseiseen hommaan työkalunsa ja löytyykö kuvaa? Sen sellaisen piikkaus kiekon olen nähnyt, mutta onko muita? Niin ja puskutraktori on myös tuttu tottakai.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jackhammer

Tuonkin tunnen, ja lähinnä tarkoitin hieman suuremman skaalan repimistä, joskin tuossa linkissä on kaivurin kuva, jossa on piikkausterä.
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Niin, joo. Millä ne repii asfalttia siviilissä? Onko kyseiseen hommaan työkalunsa ja löytyykö kuvaa? Sen sellaisen piikkaus kiekon olen nähnyt, mutta onko muita? Niin ja puskutraktori on myös tuttu tottakai.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jackhammer

Tuonkin tunnen, ja lähinnä tarkoitin hieman suuremman skaalan repimistä, joskin tuossa linkissä on kaivurin kuva, jossa on piikkausterä.
Siis mimmosta asfaltinrepimistä sie nyt tarkotat?
Repeäähän tuo pyöräkoneella/kaivinkoneellaki?
 
crane kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Niin, joo. Millä ne repii asfalttia siviilissä? Onko kyseiseen hommaan työkalunsa ja löytyykö kuvaa? Sen sellaisen piikkaus kiekon olen nähnyt, mutta onko muita? Niin ja puskutraktori on myös tuttu tottakai.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jackhammer

Tuonkin tunnen, ja lähinnä tarkoitin hieman suuremman skaalan repimistä, joskin tuossa linkissä on kaivurin kuva, jossa on piikkausterä.
Siis mimmosta asfaltinrepimistä sie nyt tarkotat?
Repeäähän tuo pyöräkoneella/kaivinkoneellaki?

Lähinnä sitä koetan udella, että onko siinä kaivurissa yleensä käytössä jokin erityinen terä/työkalu, jos vaikka joku käskisi hakea "varikolta" sellaisen tai jos itse sattuisi näkemään sellaisen maassa lojumassa ja pitäisi keksiä sille käyttöä. Voitte varmaan kuvitella, että minkälainen apu siitä olisi työkonekuskille, kun ei kaikkea tarvitse tehdä itse ennen kuin pääsee töihin, vaan voi käyttää hyödyksi kouluttamatonta(siis koulutus on, mutta se on johonkin sillä hetkellä irrelevanttiin tehtävään) sakkia.

Tai olisiko siitä taannoisesta ideastani mihinkään, että laitetaan traktorin perään jokin koukku tms. ja sitten alellaan tietä pitkin ja tämä koukku tms. sitten tekee temppunsa asfaltille ja pioneereilla on rikottu asfaltti valmiina johon laittaa miinat. Tai onko traktoriin jo vastaava laite saatavilla (siis traktoriin, jossa ei ole kaivinkonetta asennettuna)? Farmarien kyntövälineet eivät varmaankaan olisi kylliksi pitkäikäisiä asfalttikäytössä.
 
SJ kirjoitti:
crane kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Niin, joo. Millä ne repii asfalttia siviilissä? Onko kyseiseen hommaan työkalunsa ja löytyykö kuvaa? Sen sellaisen piikkaus kiekon olen nähnyt, mutta onko muita? Niin ja puskutraktori on myös tuttu tottakai.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jackhammer

Tuonkin tunnen, ja lähinnä tarkoitin hieman suuremman skaalan repimistä, joskin tuossa linkissä on kaivurin kuva, jossa on piikkausterä.
Siis mimmosta asfaltinrepimistä sie nyt tarkotat?
Repeäähän tuo pyöräkoneella/kaivinkoneellaki?

Lähinnä sitä koetan udella, että onko siinä kaivurissa yleensä käytössä jokin erityinen terä/työkalu, jos vaikka joku käskisi hakea "varikolta" sellaisen tai jos itse sattuisi näkemään sellaisen maassa lojumassa ja pitäisi keksiä sille käyttöä. Voitte varmaan kuvitella, että minkälainen apu siitä olisi työkonekuskille, kun ei kaikkea tarvitse tehdä itse ennen kuin pääsee töihin, vaan voi käyttää hyödyksi kouluttamatonta(siis koulutus on, mutta se on johonkin sillä hetkellä irrelevanttiin tehtävään) sakkia.

Tai olisiko siitä taannoisesta ideastani mihinkään, että laitetaan traktorin perään jokin koukku tms. ja sitten alellaan tietä pitkin ja tämä koukku tms. sitten tekee temppunsa asfaltille ja pioneereilla on rikottu asfaltti valmiina johon laittaa miinat. Tai onko traktoriin jo vastaava laite saatavilla (siis traktoriin, jossa ei ole kaivinkonetta asennettuna)? Farmarien kyntövälineet eivät varmaankaan olisi kylliksi pitkäikäisiä asfalttikäytössä.
Paineilmavasaroihinhan löytyy asfalttiteriä,mutta kyllä se on ilman konetta tuhottoman hidasta.
Mutta en kyllä muista nähneeni routapiikkiä traktorissa.
Tämmösiähän sitä käytetään,kun halutaan tehä siisti leikkuujälki.
asfalttileikkuri.jpg


Tässä on semmonen routapiikki
39_iso.jpg


Kyllä se asfaltti särkyy ihan kynsikauhallakin raapimalla,kunhan alulle pääsee
 
SJ kirjoitti:
Lähinnä sitä koetan udella, että onko siinä kaivurissa yleensä käytössä jokin erityinen terä/työkalu, jos vaikka joku käskisi hakea "varikolta" sellaisen tai jos itse sattuisi näkemään sellaisen maassa lojumassa ja pitäisi keksiä sille käyttöä. Voitte varmaan kuvitella, että minkälainen apu siitä olisi työkonekuskille, kun ei kaikkea tarvitse tehdä itse ennen kuin pääsee töihin, vaan voi käyttää hyödyksi kouluttamatonta(siis koulutus on, mutta se on johonkin sillä hetkellä irrelevanttiin tehtävään) sakkia.

Tai olisiko siitä taannoisesta ideastani mihinkään, että laitetaan traktorin perään jokin koukku tms. ja sitten alellaan tietä pitkin ja tämä koukku tms. sitten tekee temppunsa asfaltille ja pioneereilla on rikottu asfaltti valmiina johon laittaa miinat. Tai onko traktoriin jo vastaava laite saatavilla (siis traktoriin, jossa ei ole kaivinkonetta asennettuna)? Farmarien kyntövälineet eivät varmaankaan olisi kylliksi pitkäikäisiä asfalttikäytössä.

Kaivinkoneen kauha sukeltaa ongelmitta asfaltin alle. Asfaltti lähtee isoina paloina ja nopeasti. Eniten aikaa menee koneen siirtämiseen. Asfaltin voisi toki särkeä mainitsemallasi hinattavalla koukulla. Caterpillareissa tuollaisia on. Ovat tosin jo turhankin järeitä. Voisi myös kokeilla traktorin takakauhan laskemista kyntöauraksi ja sitten vaan masiina ajoon. Renkaat saattavat tosin joustaa liikaa?

Vaan onko mieltä tuhota asfalttia pitkiltä matkoilta? Miksi ei vaan laiteta miinoja tielle ja risuja tai hiekkaa päälle? Muutamaa asfalttiin upotettua miinaa varten voi tehdä kolon moskan ja piikin avulla.
 
crane kirjoitti:
Mutta en kyllä muista nähneeni routapiikkiä traktorissa.

Tuolla viittaat minun "ideaani", vai? Niin, en tosiaankaan tiedä, että riittääkö traktorissa tehot tai olisiko se loppujenlopuksi kätevä, mutta sillä saisi idean toimiessa suht. nopeasti kilometrejä asfalttia pilalle ja oletettavasti se olisi kylliksi selkeästi pilalla, että sen näkisi jopa ilmasta, eli asfaltin rikkominen ei välittömästi paljastaisi mahdollisen miinakentän sijaintia. Vai mihin tarkoitukseen tuo asfaltti piti saada revittyä (varmaan linnoitustöissä voisi käyttää niitä palasia hyväksi, mutta veikkaan, että teitä ei vain sen takia aleta repimään)?
 
SJ kirjoitti:
crane kirjoitti:
Mutta en kyllä muista nähneeni routapiikkiä traktorissa.

Tuolla viittaat minun "ideaani", vai? Niin, en tosiaankaan tiedä, että riittääkö traktorissa tehot tai olisiko se loppujenlopuksi kätevä, mutta sillä saisi idean toimiessa suht. nopeasti kilometrejä asfalttia pilalle ja oletettavasti se olisi kylliksi selkeästi pilalla, että sen näkisi jopa ilmasta, eli asfaltin rikkominen ei välittömästi paljastaisi mahdollisen miinakentän sijaintia. Vai mihin tarkoitukseen tuo asfaltti piti saada revittyä (varmaan linnoitustöissä voisi käyttää niitä palasia hyväksi, mutta veikkaan, että teitä ei vain sen takia aleta repimään)?

No onhan joka tapauksessa ihan millä tahansa ajoneuvolla hitaampaa ajaa rikottua tietä pitkin, kuin ehjää. Ei tarvi olla kummonen ojan navero, kun nelipyöräiset ajoneuvot ei enää pääse yli, jolloin huolto ainakin on vakeuksissa. Lisäksi voisi tielle tehdä kekoja/valleja, jolloin ajaminen hidastuu edelleen ja vallia ylittävän vaunun ohut pohjapelti paljastuu hetkeksi, jolloin jopa kessillä saa tuurilla vaunun pois pelistä ja tien tukoksi
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Sen lisäksi ottaisin mukaan aura-autoja. Vai oliko joku sanonut ne jo mukaan?

Eikös PV:n KA:t ole varustettuja aura kiinnikkeillä? Vai vaatiiko homma jotakin erityistä alustalta? Ja eikös PV:llä ole jemmassa metsätraktoreita auraamaan metsissä?
 
Back
Top