Tavallisen paineeseen perustuvan miina teholle ei paljoakaan, mutta pohjamiinaan varmaankin saattaisi vaikuttaa lähinnä porkkanan muotoutumisen ja suuntautumisen osalta.
Taitaa noissa kaivinkoneiden lisälaitteissa ja yleisesti tietöissä käytettävissä laitteissa ongelmana olla nimenomaan se, että ne on suunniteltu hyvään työnjälkeen. Tuossakin kaivinkonevideossa suuri osa ajasta menee eri kerrosten erotteluun poiskuljetusta varten. Mistä tulikinn sitten mieleeni, että millaisia ongelmia aiheuttaa se, ettäei mahdollisia tien alla kulkevia vesi- ja sähköjohtoja, puhelin-, valokaapeli-, kaukolämpö- ja viemäriverkkoja haluta rikkoa ennen aikaisesti?
MInkä verran pioneerijoukolla pitää olla omaa kuljetuskalustoa ja missä määrin se voi turvaututa kuljetusjoukkojen kalustoon tai jopa siviiliapuvoimaan ja -kalustoon?
Missä määrin asfalttiteitä tarvii repiä? Jos sen kahta puolta on pelto, on asfaltin repiminen haitta lähinnä huoltojoukoille. Telakalustolle siitä ei ole mitään haittaa. Ainoa pointti on mahdollistaa miinoittaminen. Metsän keskellä ja rakennetulla alueella saman asianajaa murrostaminen. Tietenkin on tuo yksi keino liisää valikoimaan ja konsteja on hyvä olal monia.
Pioneerikomppanioiden tehtävät tulevat vaihtelemaan aika laajasti. Aika vaikea kuvitella, että yksi komppania pytyisi hoitamaan miinoittamisen ja raivaamisen, sekä maa- että pysty- ja sillanrakentamisen ja tuhoamistehtävät ja linnoisttamistehtävät. Taisteluvaiheessa tietenkin rakentamispuoli on lähinnä ylläpitävää korjaamista ja pieni muotoista linnoitteiden lisäämistä , joten voidaanko ajatella, että harmaan vaiheen aikana avuksi löytyy siviilipuolelta rakentajaosastoja kuten YIT, Lemminkäinen, Destia ja mitä näitä on?