Alueellisten joukkojen pioneerikalusto

SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Sen lisäksi ottaisin mukaan aura-autoja. Vai oliko joku sanonut ne jo mukaan?

Eikös PV:n KA:t ole varustettuja aura kiinnikkeillä? Vai vaatiiko homma jotakin erityistä alustalta? Ja eikös PV:llä ole jemmassa metsätraktoreita auraamaan metsissä?

Edelleen jos puhutaan uusista paikallis ja alueellisista joukoista, niin kuinka monta PV:n kuorma-autoa luulet liikenevän niille?

Luulen että taistelualueen harmaan alueen lumenaurauksen kaltainen liikkeen edistäminen/tukkiminen jää alueella toiville joukoille
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Sen lisäksi ottaisin mukaan aura-autoja. Vai oliko joku sanonut ne jo mukaan?

Eikös PV:n KA:t ole varustettuja aura kiinnikkeillä? Vai vaatiiko homma jotakin erityistä alustalta? Ja eikös PV:llä ole jemmassa metsätraktoreita auraamaan metsissä?

Eipä noita aurakiinnikkeitä&hydrauliikoita ole,kuin pienessä osassa kuorma-autoja.
Epäilen myös noiden mettäkoneiden määränkin olevan ennemmin parin käden sormilla laskettavassa määrässä,kuin mitä todellinen tarve olis.
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Samoin ottaisin sellaista kalustoa jolla saisi leikkailtua autoja auki. En usko että pelastuslaitos kykenisi repimään kaikki romuttuneet autot auki joissa voi olla vielä elossa ihmisiä..

Asiasta hieman tietävänä voin kertoa, että päättäväinen toiminta ja tavallinen rautasaha, niin niillä voi avata auton palkkeja jopa nopeammin, kuin ne hydrauliset työkalut saadaan autosta. Avittaa hieman rautakangella, niin ei terä jää jumiin. Toki ne hydrauliset työkalut ovat kätevämpiä, mutta niille kannattaisi olla koulutus. Tai osaako vaikka tässä yhteydessä kukaan sanoa, että mitä "stabilisoiminen" tarkoittaa (kunhan tässä itse en muista mitään väärin. Kymmenen vuotta olen VPK:sta ollut poissa)?

Muistelisin youtubessa nähneeni amerikkaliasten palokuntien videoita, että heillä oli jokin yksinkertainen käsityökalu auton lasien poistamiseen. Akkukäyttöisiä puukkosahojakin on suht paljon sekä myös polttomoottorikäyttöisiä timanttisahoja rakennuslaitevuokraamoissa. Eiköhän niilläkin jotain saa aikaiseksi. Jos ei autoa purkaessa, niin ainakin linnoitustöissä
 
SJ kirjoitti:
Niin, joo. Millä ne repii asfalttia siviilissä? Onko kyseiseen hommaan työkalunsa ja löytyykö kuvaa? Sen sellaisen piikkaus kiekon olen nähnyt, mutta onko muita? Niin ja puskutraktori on myös tuttu tottakai.

Ainakin sellaista polttomoottorikäyttöistä timanttisahaa käyttävät erikseen asfaltille suunnitelulla terällä pienemmissä töissä. Isommissa tapauksissa kaivinkonetta.
 
SJ kirjoitti:
crane kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Niin, joo. Millä ne repii asfalttia siviilissä? Onko kyseiseen hommaan työkalunsa ja löytyykö kuvaa? Sen sellaisen piikkaus kiekon olen nähnyt, mutta onko muita? Niin ja puskutraktori on myös tuttu tottakai.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jackhammer

Tuonkin tunnen, ja lähinnä tarkoitin hieman suuremman skaalan repimistä, joskin tuossa linkissä on kaivurin kuva, jossa on piikkausterä.
Siis mimmosta asfaltinrepimistä sie nyt tarkotat?
Repeäähän tuo pyöräkoneella/kaivinkoneellaki?

Lähinnä sitä koetan udella, että onko siinä kaivurissa yleensä käytössä jokin erityinen terä/työkalu, jos vaikka joku käskisi hakea "varikolta" sellaisen tai jos itse sattuisi näkemään sellaisen maassa lojumassa ja pitäisi keksiä sille käyttöä. Voitte varmaan kuvitella, että minkälainen apu siitä olisi työkonekuskille, kun ei kaikkea tarvitse tehdä itse ennen kuin pääsee töihin, vaan voi käyttää hyödyksi kouluttamatonta(siis koulutus on, mutta se on johonkin sillä hetkellä irrelevanttiin tehtävään) sakkia.

Tai olisiko siitä taannoisesta ideastani mihinkään, että laitetaan traktorin perään jokin koukku tms. ja sitten alellaan tietä pitkin ja tämä koukku tms. sitten tekee temppunsa asfaltille ja pioneereilla on rikottu asfaltti valmiina johon laittaa miinat. Tai onko traktoriin jo vastaava laite saatavilla (siis traktoriin, jossa ei ole kaivinkonetta asennettuna)? Farmarien kyntövälineet eivät varmaankaan olisi kylliksi pitkäikäisiä asfalttikäytössä.
Paraisilalhan se yks isäntä vuonna 2010 kokeili 300 metrin matkalla auran kykyä kyntää asfalttitietä. Siitähän saisi suoraa kokeellista tulosta tarkasteltavaksi.
 
Nykyäänhän on yleistyneet paljon kaikemoiset avantiut, bobcatit ja minikaivurit. Olisiko sellaisilla käyttö pioneerijoukoille?
 
Itse lähtisin rakentamaan hommaa siltä pohjalta, että joukkueissa olisi yksi henkilöauto tai paku johtajalle tai jopa yksi kummallekin johtajalle. Kullekin ryhmälle kuorma-auto tai traktori ja lisäksi joukkueelle neljäs samanmoinen materiaalin siirtoihin. Aina parempi, jos kuorma-autoissa olisi nosturit.

Konejoukkueelle esim. 3 traktorikaivuria, pyörivä kaivinkone raskaampiin hommiin ja etukuormaaja, sekä paineilmakalustot ja niiden porakoneet/maakiilat. Tienpitoon yms. maansiirtoa vaativaan hommaan saisi ehkä olla vielä oma kuorma-autonsa. Traktorikaivuri on hyvä peruskone lähes kaikkiin kaivuhommiin ja myös nosturiksi linnoitushommiin jne. Pariin koneeseen olisi hyvä olla myös trukkipiikit kuormalavojen siirtämiseksi autoon ja autosta.

edit:

lisätään joukkoon vielä henkilönostin tai pari
 
niäämi kirjoitti:
Paraisilalhan se yks isäntä vuonna 2010 kokeili 300 metrin matkalla auran kykyä kyntää asfalttitietä. Siitähän saisi suoraa kokeellista tulosta tarkasteltavaksi.

Tuntuu toimivan

1288332008838.jpg


http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288338014902.html

Kaivinkone on ehkä sulutuskäytössä liian hidas

 
Last edited by a moderator:
niäämi kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Samoin ottaisin sellaista kalustoa jolla saisi leikkailtua autoja auki. En usko että pelastuslaitos kykenisi repimään kaikki romuttuneet autot auki joissa voi olla vielä elossa ihmisiä..

Asiasta hieman tietävänä voin kertoa, että päättäväinen toiminta ja tavallinen rautasaha, niin niillä voi avata auton palkkeja jopa nopeammin, kuin ne hydrauliset työkalut saadaan autosta. Avittaa hieman rautakangella, niin ei terä jää jumiin. Toki ne hydrauliset työkalut ovat kätevämpiä, mutta niille kannattaisi olla koulutus. Tai osaako vaikka tässä yhteydessä kukaan sanoa, että mitä "stabilisoiminen" tarkoittaa (kunhan tässä itse en muista mitään väärin. Kymmenen vuotta olen VPK:sta ollut poissa)?

Muistelisin youtubessa nähneeni amerikkaliasten palokuntien videoita, että heillä oli jokin yksinkertainen käsityökalu auton lasien poistamiseen. Akkukäyttöisiä puukkosahojakin on suht paljon sekä myös polttomoottorikäyttöisiä timanttisahoja rakennuslaitevuokraamoissa. Eiköhän niilläkin jotain saa aikaiseksi. Jos ei autoa purkaessa, niin ainakin linnoitustöissä

Olen käyttänyt. Kuvittele vasara, jossa yhdessä päässä on piikki, jonka tarkoitus on mennä ikkunasta läpi. Toinen puoli on normaali vasara. Näiden välissä on varren jatkona lyhyt saha. Sahalla sahataan ikkuna kahtia. Puukkosaha on kyllä saatavilla, mutta ei auton hajottamisessa kovin kätevä, kun terät eivät tahdo kestää (terä tuppaa juuttumaan). Timanttisaha on myös paloautoissa saatavilla, mutta sitä en ole kuullut kenenkään käyttävän auton purkamisessa.


Ja se "Stabilisoiminen" tarkoittaa sitä, että auton runko tuetaan siten, että auto ei vahingossakaan taitu oman painonsa takia kahtia potilaan jäädessä väliin, kun autosta on revitty katto ja ovet pois. (tuliko tämä nyt selkeällä Suomenkielellä? Tarkoittaa sitä, että kun ukkoa aletaan irrottaa autosta, niin autosta revitään ovet ja katto pois ja autoa pitää kasassa vain sen lattia ja se on luultavasti jo valmiiksi vahingoittunut)
 
rukkaskikka kirjoitti:
niäämi kirjoitti:
Paraisilalhan se yks isäntä vuonna 2010 kokeili 300 metrin matkalla auran kykyä kyntää asfalttitietä. Siitähän saisi suoraa kokeellista tulosta tarkasteltavaksi.

Tuntuu toimivan

1288332008838.jpg


http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288338014902.html

Kaivinkone on ehkä sulutuskäytössä liian hidas


Joo, minun suosikki olisi tämä:

Nopeutta tuolla ei stosin taida juuri olla. Mutta mitenkähän tuo toimisi juoksuhaudan teossa? Ei siis itse kaivamisessa, mutta jos tuolla vetäisi ekaksi mahdolliset oksat poikki ennen kuin kaivinkone alkaa kaivamaan.
 
Last edited by a moderator:
SJ kirjoitti:
Joo, minun suosikki olisi tämä:
Nopeutta tuolla ei stosin taida juuri olla. Mutta mitenkähän tuo toimisi juoksuhaudan teossa? Ei siis itse kaivamisessa, mutta jos tuolla vetäisi ekaksi mahdolliset oksat poikki ennen kuin kaivinkone alkaa kaivamaan.
Tuolla voisi hyvin rikkoa asfalttia ajamalla joko suoraan tai siksakkia pitkin asfalttitietä. Sitten perään se traktori kyntöauralla vetämään lopullisesti asfaltti paskaksi ja palaksi. Kyllä tuolla metodilla tunnissa saa varmaan kilometrin verran tietä murrostettua. Päivässä se tarkoittaa varmaan kymmentä kilometriä.
 
Last edited by a moderator:
hessukessu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Joo, minun suosikki olisi tämä:
Nopeutta tuolla ei stosin taida juuri olla. Mutta mitenkähän tuo toimisi juoksuhaudan teossa? Ei siis itse kaivamisessa, mutta jos tuolla vetäisi ekaksi mahdolliset oksat poikki ennen kuin kaivinkone alkaa kaivamaan.
Tuolla voisi hyvin rikkoa asfalttia ajamalla joko suoraan tai siksakkia pitkin asfalttitietä. Sitten perään se traktori kyntöauralla vetämään lopullisesti asfaltti paskaksi ja palaksi. Kyllä tuolla metodilla tunnissa saa varmaan kilometrin verran tietä murrostettua. Päivässä se tarkoittaa varmaan kymmentä kilometriä.

Arvelisin, että suoraan, tarvittaessa kahdella koneella tai sitten ajetaan illaksi takaisin. Saattaa toki olla, että tuo tekee liiankin siistiä jälkeä asfalttiin, mutta näkisin, että kun se asfaltti irtoaa tiestä kappaleina eikä niin kuin piikkauslevyllä (siististi), niin siitä pioneerit saavat otteen käsityökaluilla ja varmasti tiehen jää jälkiä. Kysymys varmaan kuuluu, että mitä tuollainen asfalttilevy tekee miinan teholle?
 
Last edited by a moderator:
Tavallisen paineeseen perustuvan miina teholle ei paljoakaan, mutta pohjamiinaan varmaankin saattaisi vaikuttaa lähinnä porkkanan muotoutumisen ja suuntautumisen osalta.
Taitaa noissa kaivinkoneiden lisälaitteissa ja yleisesti tietöissä käytettävissä laitteissa ongelmana olla nimenomaan se, että ne on suunniteltu hyvään työnjälkeen. Tuossakin kaivinkonevideossa suuri osa ajasta menee eri kerrosten erotteluun poiskuljetusta varten. Mistä tulikinn sitten mieleeni, että millaisia ongelmia aiheuttaa se, ettäei mahdollisia tien alla kulkevia vesi- ja sähköjohtoja, puhelin-, valokaapeli-, kaukolämpö- ja viemäriverkkoja haluta rikkoa ennen aikaisesti?
MInkä verran pioneerijoukolla pitää olla omaa kuljetuskalustoa ja missä määrin se voi turvaututa kuljetusjoukkojen kalustoon tai jopa siviiliapuvoimaan ja -kalustoon?
Missä määrin asfalttiteitä tarvii repiä? Jos sen kahta puolta on pelto, on asfaltin repiminen haitta lähinnä huoltojoukoille. Telakalustolle siitä ei ole mitään haittaa. Ainoa pointti on mahdollistaa miinoittaminen. Metsän keskellä ja rakennetulla alueella saman asianajaa murrostaminen. Tietenkin on tuo yksi keino liisää valikoimaan ja konsteja on hyvä olal monia.
Pioneerikomppanioiden tehtävät tulevat vaihtelemaan aika laajasti. Aika vaikea kuvitella, että yksi komppania pytyisi hoitamaan miinoittamisen ja raivaamisen, sekä maa- että pysty- ja sillanrakentamisen ja tuhoamistehtävät ja linnoisttamistehtävät. Taisteluvaiheessa tietenkin rakentamispuoli on lähinnä ylläpitävää korjaamista ja pieni muotoista linnoitteiden lisäämistä , joten voidaanko ajatella, että harmaan vaiheen aikana avuksi löytyy siviilipuolelta rakentajaosastoja kuten YIT, Lemminkäinen, Destia ja mitä näitä on?
 
Duoda duoda. Tuossa sain kyseltyä asiasta henkilöltä jota pidän kylliksi pätevältä asiaan vastaamaan. Eli, traktorilla saa suurella varmuudella asfaltin rikki, jos halutaan vain yksi jälki kerrallaan. Traktori saisi olla uutta mallia, koska näissä takanostin on 2 -suuntainen, eli hydrauliikka osaa sekä nostaa, että painaa alas. Ja sellaista vielä sanoi, että yhdellä traktorilla tekisi sen viillon ja toinen sitten kääntäisi sen kakun ympäri. Voi toki olla mahdollista, että traktori pystyisi tekemään homman kerralla. Eli mitään puskutraktoria ei tarvittaisi.
 
SJ kirjoitti:
Duoda duoda. Tuossa sain kyseltyä asiasta henkilöltä jota pidän kylliksi pätevältä asiaan vastaamaan. Eli, traktorilla saa suurella varmuudella asfaltin rikki, jos halutaan vain yksi jälki kerrallaan. Traktori saisi olla uutta mallia, koska näissä takanostin on 2 -suuntainen, eli hydrauliikka osaa sekä nostaa, että painaa alas. Ja sellaista vielä sanoi, että yhdellä traktorilla tekisi sen viillon ja toinen sitten kääntäisi sen kakun ympäri. Voi toki olla mahdollista, että traktori pystyisi tekemään homman kerralla. Eli mitään puskutraktoria ei tarvittaisi.

Tarvii se silti piikin,mitä painaa alas.
 
crane kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Duoda duoda. Tuossa sain kyseltyä asiasta henkilöltä jota pidän kylliksi pätevältä asiaan vastaamaan. Eli, traktorilla saa suurella varmuudella asfaltin rikki, jos halutaan vain yksi jälki kerrallaan. Traktori saisi olla uutta mallia, koska näissä takanostin on 2 -suuntainen, eli hydrauliikka osaa sekä nostaa, että painaa alas. Ja sellaista vielä sanoi, että yhdellä traktorilla tekisi sen viillon ja toinen sitten kääntäisi sen kakun ympäri. Voi toki olla mahdollista, että traktori pystyisi tekemään homman kerralla. Eli mitään puskutraktoria ei tarvittaisi.

Tarvii se silti piikin,mitä painaa alas.

Totta kai. Itse tässä vaan koetan keksiä käyttötapoja noille traktoreille, koska niitä ilmeisesti olisi käytössä. Mikäli se vaatii jonkin työvälineen, niin ainakin tässä tapauksessa se olisi suhteellisen halpa ja yksinkertainen valmistaa, eikä varastoimisenkaan pitäisi olla ongelma.
 
Paikallisjoukkojen pioneerikalusto lienee paljon pelkistetympi koostuen lähinnä lapioista, kirveistä, lekoista, sahoista ja rautakangista.
 
pstsika kirjoitti:
Paikallisjoukkojen pioneerikalusto lienee paljon pelkistetympi koostuen lähinnä lapioista, kirveistä, lekoista, sahoista ja rautakangista.

Onnistuisiko kallion louhiminen ontelopanoksien avulla? Ontelopanoksilla reikiä kallioon. Varsinaiseen louhintaan löytynee räjähteitä ongelmitta.
 
Me kokeilimme routapanosta kalliota, tai tässä tapauksessa isoa siirtolohkaretta vastaan. Ei tehoa, panos ei tehnyt edes sen vertaa koloa/halkeamaa, että olisi pientäkään panosta asetettua. Muistaakseni käytössä oli kahden kokoisia routapanoksia ja me kokeilimme tässä tapauksessa isompaa. Räjähteenä käytimme TNT rouhetta.
 
niäämi kirjoitti:
Pioneerikomppanioiden tehtävät tulevat vaihtelemaan aika laajasti. Aika vaikea kuvitella, että yksi komppania pytyisi hoitamaan miinoittamisen ja raivaamisen, sekä maa- että pysty- ja sillanrakentamisen ja tuhoamistehtävät ja linnoisttamistehtävät. Taisteluvaiheessa tietenkin rakentamispuoli on lähinnä ylläpitävää korjaamista ja pieni muotoista linnoitteiden lisäämistä , joten voidaanko ajatella, että harmaan vaiheen aikana avuksi löytyy siviilipuolelta rakentajaosastoja kuten YIT, Lemminkäinen, Destia ja mitä näitä on?

Linnoittamistehtävät varmaankin liittyisivät tst-osaston omaan johtamiseen ja huoltoon, jälikmmäisen osalta tulisi myös liikkeen edistäminen ohjelmaan. Jos ei muuta, niin tienpidon osalta. Jääkäreille yms. annettaisiin pienimuotioista tukea opastuksen ja vaikkapa räjäytyspartioiden muodossa. Perustapauksessa voisi esimerkiksi yksi pioneerijoukkueista ja konejoukkue olla ensisijaisesti linnoitushommissa kahden muun pioneerijoukkueen tehdessä hiukan monipuolisemmin hommia. Jokainen päivä olisi tietysti omanlaisensa ja liuta erilaisia valmistautumistehtäviä koko ajan kuvassa mukana.

Varsinainen linnoittaminen hoidettaisiin tosiaan rakennusliikkeiden yms. toimesta. Peruskuviothan on sovittu jo rauhan aikana ja tietyille rakenteille on jo sopimuksetkin olemassa. Homman pitäisi pyörähtää nopeasti käyntiin, kunhan joku jossain vain puhaltaa pilliin.
 
Back
Top