Ampumaharjoittelusta

YJT

Kenraali
Laitoin blogille juttua ampumaharjoittelusta.

Jorde

Kapteeni
Menee vähän ohi mutta mitä mieltä olette näistä ammuntaa "helpottavista" lisävarusteista virkakäytössä, esim pistooliin punapiste ja B&T usw-g tyyppiset perät?

YJT

Kenraali
Punapistetähtäimethän ovat viime vuosina yleistyneet siviilien CCW-käytössä ainkin Yhdysvalloissa, ja esim Gabe Suarez on liputtanut niiden puolesta vuosikausia. En pitäisi mitenkään kaukaa haettuna, että Suomessakin tulisi jossain vaiheessa punapistetähtäimet esim. poliisin virka-aseisiin. Ei siitä ole pitkääkään aikaa, kun asevalojen käyttäminen pistoolissa olisi ollut poliisissa ihan utopiaa, mutta nykyään ainakin Helsingissä on kaikille kenttähenkilöille hankittu talon puolesta välineet.

Noista irrotettavista olkatuista minulla ei ole kokemuksia, mutta voi olla että olisivat joissakin tilanteissa ihan hyvä lisä. Ei kuitenkaan välttämättä niin realistinen lisävaruste kuin punapistetähtäin. Voi jopa olla samanlainen ratkaisu kuin laser-tähtäin: "täydellinen ratkaisu olemattomaan ongelmaan", kuten joku on hauskasti tokaissut.

Huhta

Greatest Leader
Punapistetähtäimethän ovat viime vuosina yleistyneet siviilien CCW-käytössä ainkin Yhdysvalloissa, ja esim Gabe Suarez on liputtanut niiden puolesta vuosikausia. En pitäisi mitenkään kaukaa haettuna, että Suomessakin tulisi jossain vaiheessa punapistetähtäimet esim. poliisin virka-aseisiin. Ei siitä ole pitkääkään aikaa, kun asevalojen käyttäminen pistoolissa olisi ollut poliisissa ihan utopiaa, mutta nykyään ainakin Helsingissä on kaikille kenttähenkilöille hankittu talon puolesta välineet.

Noista irrotettavista olkatuista minulla ei ole kokemuksia, mutta voi olla että olisivat joissakin tilanteissa ihan hyvä lisä. Ei kuitenkaan välttämättä niin realistinen lisävaruste kuin punapistetähtäin. Voi jopa olla samanlainen ratkaisu kuin laser-tähtäin: "täydellinen ratkaisu olemattomaan ongelmaan", kuten joku on hauskasti tokaissut.

Olen ymmärtänyt, että olkatuet ovat suosittuja silloin, kun lupaa pitkälle aseelle ei voi saada, vaikka tarve ehkä olisi. Sen takia näitä erilaisia pistoolien olkatukia ja etukahvoja kai tulee niin paljon mm. Israelista.

Mutta laser-tähtäimestä on kysyttävä, että eikö sille ole ihan "oikeaakin" käyttöä? Ahtaissa tiloissa tai tiheästi kansoitetussa paikassa aseen voi pitää lähempänä vartaloa eikä sitä tarvitse nostaa pääntasolle tähdätäkseen. Samoin liikkuvasta ajoneuvosta eteenpäin ampuessa laser-tähtäin saattaisi olla hyödyllinen, kun muutoin vaihtoehdot tahtoo olla tuulilasin läpi ampuminen, sivuikkunasta karkeaan suuntaan roiskiminen tai sivuikkunasta puoliksi ulkona roikkuminen tähtäinkuvan saamiseksi.

Ottoville

Respected Leader
Mutta laser-tähtäimestä on kysyttävä, että eikö sille ole ihan "oikeaakin" käyttöä? Ahtaissa tiloissa tai tiheästi kansoitetussa paikassa aseen voi pitää lähempänä vartaloa eikä sitä tarvitse nostaa pääntasolle tähdätäkseen. Samoin liikkuvasta ajoneuvosta eteenpäin ampuessa laser-tähtäin saattaisi olla hyödyllinen, kun muutoin vaihtoehdot tahtoo olla tuulilasin läpi ampuminen, sivuikkunasta karkeaan suuntaan roiskiminen tai sivuikkunasta puoliksi ulkona roikkuminen tähtäinkuvan saamiseksi.
Ihan vain kysymys, oletko kokeillut? :unsure:

Jotenkin jää sellainen kuva että, nyt mennään vähän elokuva pohjalta.

YJT

Kenraali
No joo, kyllä sellaisia paikkoja on, missä laser voisi olla hyvä. Itse olen ajatellut esim kilven suojasta ampumista; voi tähystää ikkunasta ja ampua kilven reunan ympäri samalla kun käyttää laseria tähtäämiseen.

Enkä minä sano, että laser olisi jotenkin huono vehje muutenkaan. Esim taserin pelotevaikutusta lisää kummasti. Toisaalta, se voi ehdollistaa käyttäjän tähäämään aina laserilla, vaikka jossain tilanteessa olisi parempi käyttää rautoja. Esim itse olen taserilla tähdännyt kirkkaassa auringonpaisteessa kohdetta jolla oli punainen paita, eikä se piste tahtonut millään erottua.

Kapiainen

Respected Leader
Kyllä laserille paikkansa on. Kilpikäyttö ja muut hankalat asennot ahtaissa paikoissa on hyvä esimerkki.
Pimeässä laser on myös joissakin tilanteissa varsin hyvä. Putket päässä laser on osoittautunut käyttökelpoiseksi välineeksi myös vähän pidemmältäkin matkalta. Kaveri osoittaa maalin laserilla ja toinen käyttää siihen putket päässä punapistetähtäinellä tulta - toimii hyvin jos/kun maalia on putket päässä vaikea erottaa/ löytää, kuten usein metsämaastossa on. Joku sen kuitenkin aina löytää, jolloin se on laserilla osoitettavissa muille.
Henk.koht putket + laser on pistoolivarustuksessa ollut toimiva yhdistelmä pimeässä. Glockin tähtäimet kun on VV:ssa pelkkää puuroa, laserin kanssa ne voi unohtaa ja keskittyä vain laserin täppään, joka taas näkyy putkilla hyvin.
Pelotevaikutuskin on varmasti joissakin tilanteissa merkittävä. Eiköhän se useimpia kohteita rauhoita kun huomaa että täppä on rinnassa, reidessä, olkapäässä tai missä se toiminnan kannalta sitten tarkoituksenmukaista onkaan.

YJT

Kenraali
Tällaiset foorumit missä on porukkaa vähän eri hallinnonaloilta ja työtehtävistä ovat hyviä, koska tulee näkemyksiä eri näkökannoilta. Itse en edes ajatellut valonvahvistinkäyttöä koska se ei ole meillä kovin oleellinen juttu.

Mulla on sellainen kynämallinen laserosoitin (tai oikeastaan useampiakin), joita olen joskus käyttänyt kohteen osoittamiseen (esim kohdeasunnon ikkunat). Aikaisemmin noita sai Kiinasta hyvinkin halvalla, mutta nykyään on jotain naurettavia tehorajoituksia ja kaiken maailman tulleja ja veroja maksettavana.

Ottoville

Respected Leader
Eikä tuo valo heilu aika paljon? :unsure:

Eikä sen havaitseminen/löytäminen ei ole aivan niin helppoa kuin elokuvissa.

YJT

Kenraali
Onhan se näin; ei välttämättä näy kovin kauas paljaalla silmällä. Silmä kuitenkin erottaa liikkeen, joten laserpisteen heiluttaminen kohteen vieressä auttaa havaitsemisessa.

Kapiainen

Respected Leader
Onhan se näin; ei välttämättä näy kovin kauas paljaalla silmällä. Silmä kuitenkin erottaa liikkeen, joten laserpisteen heiluttaminen kohteen vieressä auttaa havaitsemisessa.
Näin se minustakin on - liikkeen silmä huomaa suht helposti, varsinkin jos tietää mitä katseella etsii.
VV-käytössä taas laser näkyy todella hyvin ja pitkälle. Ja elokuvista poiketen se ei näy edes VV:ssa yhtenäisenä säteenä laserista kohteeseen, eikä sitä esimerkiksi sivulta näe edes VV:lla. Teoriassa hyvin pölyisissä olosuhteissa voisi näkyä, mutta omalle kohdalle niin pölyisiä olosuhteita ei ole vielä sattunut vaikka on ollut murtoräjäytyksen jälkeistä pölyä jne ahtaalla käytävällä jne.

Ottoville

Respected Leader
Silmä kuitenkin erottaa liikkeen, joten laserpisteen heiluttaminen kohteen vieressä auttaa havaitsemisessa.
Totta, mutta jos pitäisi ampua?

Punapiste näkyy heti ja aseen saa suunnattua saman tien.

Laser ”katoaa” myös helpotti, jos tausta on metsä tai maali on kaukana taustasta.
Eli, ensin pitää löytää piste ja sitten sen voi siirtää maaliin.
Eikä piste ole maalissa paikallaan, kuten elokuvissa ( vaan sen rata muistuttaa 1v lapsen piirutusta).
Laserkin on vain tähtäin, jolla on hyvä ja myös huonoja ominaisuuksia.
Lisäksi sen käyttö vaatii harjoittelua aivan kuten muidenkin tähtäimien.

YJT

Kenraali
Joo, näin on. Ei se laser välttämättä nopeuta tähtäämistä lainkaan, vaan voi hidastaa sitä huomattavastikin. Eikä se muutenkaan mitenkään takaa osumia vaikka joku voisi näin luulla.