Ampumaurheiluliitto: "Vanhemmat eivät uskalla tuoda lapsiaan ampumaan"

Tuli vaan mieleen, jos lykkään vaikka facebookiin kuvan lapsesta hevosen selässä ja kuvan lapsesta ampumaradalla, heppakuvaa tädit ihastelisi kuorossa ja ampumista pidettäisi vaarallisena ja kauheana.

Niistä tädeistä ja niiden kauhisteluista nyt ei kannata välittää paskan vertaa.

Jos kuvassa olisi ollut lapsi hevosen selässä ilman kypärää, olisin todennäköisesti kommentoinut samaan tyyliin kuin nyt sormiasiassa. Kummallakin tavalla voi tehdä harrastukselleen hallaa.
 
Niistä tädeistä ja niiden kauhisteluista nyt ei kannata välittää paskan vertaa.

Jos kuvassa olisi ollut lapsi hevosen selässä ilman kypärää, olisin todennäköisesti kommentoinut samaan tyyliin kuin nyt sormiasiassa. Kummallakin tavalla voi tehdä harrastukselleen hallaa.

Tästä tulikin mieleen, onko tänävuonna jäänyt tyystin välistä perinteinen heppatädit vs. Metsästäjät matsi vai jäikö multa vaan huomaamatta? Perinteisestihän joku täti on aina sattunut samaan skutsiin ratsastelemaan kun sorsastus alkaa. Siitä päästään sitten koiran lenkittäjät ja hirvimiehet.. Ja ja ja
 
Tästä tulikin mieleen, onko tänävuonna jäänyt tyystin välistä perinteinen heppatädit vs. Metsästäjät matsi vai jäikö multa vaan huomaamatta? Perinteisestihän joku täti on aina sattunut samaan skutsiin ratsastelemaan kun sorsastus alkaa. Siitä päästään sitten koiran lenkittäjät ja hirvimiehet.. Ja ja ja

Heppatädit vs. hirvimiehet kuulostaa herkullisemmalta matsilta :D

Sen jälkeen kun joku taannoin ampui Opel Astraa hirvenä en kyllä ole ihmetellyt enää mitään...
 
Poistin sen kuvan siksi ettei keneltäkään mee yöunet ja ettei mene loputtomaksi juupas-eipäs-nääpäsjankkaamiseksi.

Mä ajattelin että maanpuolustusfoorumilla aseet eivät ehkä olisi niin jännä asia kuin vaikka heppatätien foorumilla. Siksi tuli vähän puskista että jonkun mieleen saattaisi livahtaa että ampumista harjoitellaan lykkäämällä kersalle ladattu torrakko käteen kyökissä ja siitä sitten likka loikottaa laakatulella akkunat palasiksi.

Ainakin meillä on ruukattu harjoittelu suorittamaan radalla ja opettajan kanssa.

Musta on ihan kivaa vaihtelua nähdä lapset jonkun muunkin harrastuksen parissa kuin nenä kiinni netissä. Tuo munkin teini dataa ihan riittävästi.

Tuli vaan mieleen, jos lykkään vaikka facebookiin kuvan lapsesta hevosen selässä ja kuvan lapsesta ampumaradalla, heppakuvaa tädit ihastelisi kuorossa ja ampumista pidettäisi vaarallisena ja kauheana. Mä olen joskus onnistunut ampumaan olkapääni ja poskeni mustelmille. Hevosten kanssa on katkennut kasapäin luita ja vaikka ja mitä.

Lapsi on ookoo viedä ratsastustunnille, eikä tartte selitellä kenellekään. Ampumaradalle kyöräämistä joutuukin sit jo vähän puolustelemaan.
Seuraava aste skidille on sitten ampumakoulutus hevosen selästä...:uzi:
 
Seuraava aste skidille on sitten ampumakoulutus hevosen selästä...:uzi:

Voi olla että jää kokeilematta. Suomenhevonen toki tallista löytyy, mutta voi olla että niillä on jalostus heikentänyt hermorakennetta sitten sotavuosien. Mulla oli aikanaan venäjän armeijan kasvattama budjonnyi, nehän oli vallankin upseerien pelejä sillon aikoinaan. Sen hevosen puuhastelua kun seurasi, vilahti kyllä mieleen että mitenhän ne upseerit on mahtanu jäädä henkiin niiden hevosten kanssa temmeltäessään kun kyseisen rotuisten hevosten hermot on pinkeenä ihan tämmöisen tädin kanssa kuviokelluntaa aidatulla alueella suorittaessakin. Oli kyllä mun paras hevonen ikinä.
 
Joo, ampuma-asennoista turha on nillittää, mutta liipaisin asiasta olen patun kanssa samaa mieltä.

Sormi menee liipaisimelle vasta kun ollaan aikeissa ampua ja maali on tähtäimessä. Silloin ei esimerkiksi metsässä kompastuessa ammu itseään tai koiraa/kaveria vahingossa.

Kun tuota jankutetaan alusta asti, niin sen saattaa jopa myöhemminkin muistaa.
Näinhän kaikessa ammunnassa nykyään opetetaan.
Mutta koska tämä on saapunut PV ampumaopetukseen?
Omana varusmiespalvelus aikana homma oli vain että jos et ammu niin ase on varmistettu.
Etusormi tönkkönä otteesta ei puhuttu mitää.

Joskus2000 luvun alussa huomasin ulkomaisilla foorumeilla että tämä oli supersotilaan ainut kriteeri ja siitä aina joku huomautti jos kuvasta löytyi sormi liipaisimella vaikka ase oli varmistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ole kait kasvanut aikuiseksi kun mulla menee edelleenkin ilmakon kuteja se 8-10 rasiaa kesän kuluessa... eli luokkaa 4000-5000 kuulaa 2-3 kuukauden aikana. Parasta(ja halvinta) treeniä jahtihommiin imho. Maaleja on isoja ja pieniä, lähellä ja kaukana. Kolme eri impparia, kaksi avoilla ja yksi kiikarilla. Avotähtäimiset ovat kyllä mieluisampia, koron säätö korvien välissä. Syksyllä jahdin alkaessa pitäisi kuulien osua sinne minne tähdätään.

Kersatkin ovat pienestä pitäen ampuneet. Nuorimmainen (4v) ampuu jo piekkarilla, ja osuu. Toki vain makuulta, liian painava tuo pyssy vielä. Eikä ollut vaikea saada kersoja kiinnostumaan ampumisesta. Tuli ihan luonnostaan kun meillä koko perhe ampuu/metsästää. Nähneet aseita pienestä pitäen, niillä otettua evästä metsästä jne. Linnustuskivääri ei meidän taloudessa ole marjastusämpäriä kummallisempi kapistus. Molemmilla täytetään pakastinta.

Liekö nyt kyllä jo vähän OT.
 
Aikoinaan tässä meidän kylällä saivat saaliiksi lehmän, ampuja oli tukevasti laitamyötäisessä..

Noo, joskus meinasi mennä hevonen aamu sumussa. Ampuja oli myös aika usvassa. Onneksi oli kaveri mukana, joka huomaisi, että oletulla hirvellä on aisat ja kärry perässä. Isäntä oli hakemassa metsästä rankakuormaa hevosvehkeillä. Ikävä yllätys, kun polle olisi tipahtanut aisojen väliin.
 
Aikoinaan tässä meidän kylällä saivat saaliiksi lehmän, ampuja oli tukevasti laitamyötäisessä..

Olihan se vihtu hirveetä hommaa silloin YYA-aikoina toi hirvenmehtuukin, ihan oikeesti. Osa porukasta hyvässä siivussa jo käskynjaolla. Toinen hyvä oli sorsanaloitus. Punainen hattu ei ollut tosiaan turhake. Onneksi tuo viinakulttuuri on metsästyksessäkin jäänyt todella paljon vähemmälle.
 
Kyllähän mäkin olen paininut eräältä kartanon isännältä haulikon pois, eikä ole montaa vuotta aikaa, hän oli sitä mieltä että omalla maalla hän saa metsästää kännissä, jahtimme jatkui sitten hiljaisissa merkeissä,isäntä muoto synkkänä.
 
Tarina ei kerro lopetettiinko kärsimys?

Kyllä.

16__10_auton_kierratys.jpg
 
Älä huoli, Vonka. Kyllä vihreät ovat miettineet tuohon jo ratkaisun, annetaan susikannan kasvaa ja kyllä poliisit ne ampuvat vaikka helikoptereista kehäkolmosen sisällä. Todellisuudessa hirvimiesten ukkoutuminen ei ole pelkästään aselainsäädännöstä kiinni vaan metsästysmaiden pirstaloitumisesta, metsästystaitoja ei siirretä eteenpäin, tietokoneet kiinnostavat enemmän nuorisoa ja hirviseuroihin on vaikea päästä koska useimmiten täytyy olla rikas (omistaa maata perkeleesti) jne. Metsästys on harvojen herkkua Keski-Euroopassa ja niin sen tulee väistämättä pitkällä aikavälillä käymään Suomessakin.
Väritettyä tarinaa.. tuossa on niin monta virhettä ettei viitsi enempää kommentoida.
 
Back
Top