Armeija säästää - pois maastosta

Minä en vihaa upseereja, en pappeja enkä pakanoita, rakastan maailmaa ja naisia erityisesti. Lapset on myös kivoja.

Ohhoijjaa. Nyt kaivetaan virtuaalinen vyyhti sissin viiksilankaa esille:

Misterit pitävät siis upseerivihana sitä, että hlökoht. olen erittäin huolestunut, jos niin voi sanoa, siitä, että asevelvollisten kouluttaminen kokee suoranaisen ruplaation. (ruplaatio on yhtä kuin kovan niistämisen) Jos Suomen Armeijan vastaus kasvaviin taistelukentän vaatimuksiin on ensinnä vajottaa asevelvollisten kouluttamista tavalla, joka hakee vertaistaan historiastamme niin se on voivoi. Jos tähän haasteeseen ajatellaan vastata kouluttamalla tosi päteviä komppanianpäälliköitä 200 kpl niin se on toinen vovoi. Ja vielä vovoi.

Mielestäni ette nyt kyllä oikein ole seuranneet mitä tässä tapahtuu, sen huomaa kirjoituksista. Mutta se ei ole minun voivoini. Ei ole valistajan vikaa vähääkään.
 
Tuolla on toinen topikki justi kuumana, jossa käsitellään mm. pimeätaistelun edellytyksiä ja välineitä. Uskotteko, että pimeätaistelu on laji, jota on harjoiteltava ihan pirusti, jotta se onnistuu edes kohtuudella, olipa välineet mitä tahansa. Mutta jospa nämä mainitut ja "vihatut" 200 kadettia tuovat ratkaisun tähänkin asiaan?
 
baikal kirjoitti:
Tuolla on toinen topikki justi kuumana, jossa käsitellään mm. pimeätaistelun edellytyksiä ja välineitä. Uskotteko, että pimeätaistelu on laji, jota on harjoiteltava ihan pirusti, jotta se onnistuu edes kohtuudella, olipa välineet mitä tahansa. Mutta jospa nämä mainitut ja "vihatut" 200 kadettia tuovat ratkaisun tähänkin asiaan?

Kun katselee esiupseerikurssien lopputöitä, en usko, että ainakaan 160 kadettia kurssista omistautuu pimeyden töille ja alkaa aloittein vaatimaan pääesikunnalta pimeätaistelua.

Sieltä kuitenkin vastattaisiin, että olette valonlapsia, ja menninkäisosastot kuuluvat erikoisjoukoille.
 
baikal kirjoitti:
Minä en vihaa upseereja, en pappeja enkä pakanoita, rakastan maailmaa ja naisia erityisesti. Lapset on myös kivoja.

Ohhoijjaa. Nyt kaivetaan virtuaalinen vyyhti sissin viiksilankaa esille:

Misterit pitävät siis upseerivihana sitä, että hlökoht. olen erittäin huolestunut, jos niin voi sanoa, siitä, että asevelvollisten kouluttaminen kokee suoranaisen ruplaation. (ruplaatio on yhtä kuin kovan niistämisen) Jos Suomen Armeijan vastaus kasvaviin taistelukentän vaatimuksiin on ensinnä vajottaa asevelvollisten kouluttamista tavalla, joka hakee vertaistaan historiastamme niin se on voivoi. Jos tähän haasteeseen ajatellaan vastata kouluttamalla tosi päteviä komppanianpäälliköitä 200 kpl niin se on toinen vovoi. Ja vielä vovoi.

Mielestäni ette nyt kyllä oikein ole seuranneet mitä tässä tapahtuu, sen huomaa kirjoituksista. Mutta se ei ole minun voivoini. Ei ole valistajan vikaa vähääkään.

Virkavaltaisuuden aikana jokainen kansalalishuolestuminen isänmaasta on maanpetos. Gustav Hägglundin aikana viimeistään varmistui se, mitä virkamiehet voivat saada aikaisekin, kun presidentinvalvonta ei enää toimi eikä parlamentaarinen valvonta vielä toimi.

Virkamiesviha on aitoa kansanvaltaista parlamentaarista valvontaa epäpätevyyttä. luokkakantaisuutta ja laiskutta kohtaan.

Länsimaissa panostetaan bill of rightsilla nimenomaan siihen, miten kansalaiset suojaavat itsensä hallinnolta eikä siihen, miten hallinto suojaa itsensä kansansvallalta.
 
Suomen puolustusvoimissa on ollut oikeita tehtäviä trumpetistille 27.4.1945 jälkeenkin. Sen sijaan kenraaleja ei olla tarvittu 5.9.1944 jälkeen.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansallinen_veteraanip%C3%A4iv%C3%A4

http://fi.wikipedia.org/wiki/Moskovan_v%C3%A4lirauha

Kun kerran trumpetistien tarve on ollut jatkuva, mutta ei kenraalien, sopii kysyä, mihin supistuvilla joukoilla tarvitaan yhä suurempaa määrää kenraaleja.

Pitäisikö konserneihin lisätä toimitusjohtajien määrää vain siksi, että alaisille voidaan toteuttaa palkankorotukset, joiden tarpeellisuudesta ei ole tietoa.

Minusta ylimääräisiä kenraaleja voisi ruveta jo vuokraamaan naapurimaille tuhannen euron YK-hintaan. Lähettäisin kolmasosan Ruotsiin ja Venäjälle sotimista tarkkailemaan ja vaihto-oppilaiksi.
 
Peiper kirjoitti:
Tähän on vaikea ottaa kantaa. Luulen kuitenkin että maanpuolustus tarvii tuotakin porrasta ja paljon, ehkä ei niin paljon kuin nykyään, mutta kyllä niissä esikunnissa tehty suunnittelutyökin on kullan arvoista, ei maanpuolustusta voi rakentaa pelkkään kuusenperseessä kykkimiseen ja sieltä tehtyihin kuraportaan johtopäätöksiin, kun pitäisi vielä ne suuretkin linjat jossain vetää ja päättää.

edit: Ai niin noista palkoista; ei ne PV:ssä kovin kommoisia nykyäänkään ole, kuten eivät ole kansanedustajillakaan.

Mistä me edes tiedämme, miten arvokasta tuo suunnittelu on? Sehän on kuin arkkitehti suunnittelisi jotain, mitä koskaan ei toteuteta hyllyyn. Tarvitaanko toteuttamattomien suunitelmien tekoon arkkitehti, kaksi arkkitehtia vai kolme arkkitehtia, joista yksi on yliarkkitehti, toinen arkkitehti ja kolmas apuarkkitehti?

Miten kukaan voi väittää, että juuri suomalainen sotilassuunnittelu on kullanarvoista, joka kannattaa säilyttää nykylaajuudessaan ja määrässään?

Suuri osa suunnittelustahan on sitä, että istutaan toimistossa ja luetaan, mitä US Army aikoo tehdä 2000-luvun taitelijalle.

Mitä Suomessa, jossa on rajatun pieni puolustusvälineteollisuus oikeastaan voidaan itse suunnitella?
 
baikal kirjoitti:
Tuolla on toinen topikki justi kuumana, jossa käsitellään mm. pimeätaistelun edellytyksiä ja välineitä. Uskotteko, että pimeätaistelu on laji, jota on harjoiteltava ihan pirusti, jotta se onnistuu edes kohtuudella, olipa välineet mitä tahansa. Mutta jospa nämä mainitut ja "vihatut" 200 kadettia tuovat ratkaisun tähänkin asiaan?

Ja asian ratkaisee se, että kadetit jätetään kouluttamatta? Asia ratkeaa jos jollakulla on tahtoa sitä asiaa lähteä ajamaan ja korjaamaan.

Koko jutun idea oli se että resursseja menee joka saralla hukkaan ja pv:ssä on töissä "turhaan" myös niitä joiden kaulasta löytyy muista merkkejä kuin ruusukkeita tai leijonia. Kukaan ei kuitenkaan ole tästä asiasta huolissaan. Tosin se on ihan ymmärrettävää, koska johtajia, varsinkin ylimpiä sellaisia, on aina helpompaa ja hyväksyttävämpää vihata ja arvostella. Omalla tasolla olevia ei taas kukaan kyseenalaista koska siinähän voisi jopa käydä niin, että palli lähtisi alta kun huomaisi itsekkin olevan "turhake".

Joskus itse kyseenalaistin fyysisesti ja psyykkisesti sairaiden varusmiesten kouluttamista. Jostain syystä tästä oltiin täysin eri mieltä ja mukaan sotekttiin ties mitä sosiaalisia syitä joilla ei ollut mitään yhteyttä maanpuolustukseen. Nyt samat ihmiset kertovat kuinka yksikin upseeri lisää on turha.
 
Montako fyysisesti tai psyykkisesti sairasta varusmiestä vuosittain koulutetaan koko putken läpi? Siis sen puoli vuotta (täyttä vuottahan siellä ei kukaan tervejärk...). RDF:llä varmaan on tarkat luvut.
 
jokiranta kirjoitti:
..

Kun katselee esiupseerikurssien lopputöitä, en usko, että ainakaan 160 kadettia kurssista omistautuu pimeyden töille ja alkaa aloittein vaatimaan pääesikunnalta pimeätaistelua.

Sieltä kuitenkin vastattaisiin, että olette valonlapsia, ja menninkäisosastot kuuluvat erikoisjoukoille.

Jess.. Tuoltahan se lopulta tuli. On jo vuosia odoteltu ja kuulosteltu, mikä olisi uusi termi suomalaiselle sissitoiminnalle. SISSI-sana kun on pannattu.. ollut taas vuosikausia "käyttökiellossa" tai ainakin suositettu olla käyttämättä ja hakea korvaavaa termiä. Olkaamme sitten vaikka MENNINKÄISIÄ, yöllä kun tykätään toimia muutoinkin :a-cool:
 
juhapar kirjoitti:
Montako fyysisesti tai psyykkisesti sairasta varusmiestä vuosittain koulutetaan koko putken läpi? Siis sen puoli vuotta (täyttä vuottahan siellä ei kukaan tervejärk...). RDF:llä varmaan on tarkat luvut.

Ei ole lukuja mutta olen sitä itse nähnyt läheltä ihan tarpeeksi.
 
Puolustusvoimauudistus on oivallinen tilaisuus tehdä oikeasti merkittäviä ja kauaskantoisia ratkaisuja doktrinaalisella ja järjestelmätasolla. Aika tulee näyttämään mitä sieltä aidosti haluttiin ja mitä sitten saatiin.

Se on myös tuhannen taalan paikka saada kenttäkelpoiset ja haluttavat nuoret henkilöt osallistumaan tekemiseen ja maksamiseen halulla - tai sitten ei. Muutama vuosikymmen hoitaa Neuvostoliitosta traumatisoituneet, nyt varaudutaan Venäjään.

Ihmettelen syvästi miten hiljaa ko. virasto, sen ministeriö ja valtiojohto ovat juuri nyt.
 
Jokiranta

Ei yhtään mihinkään. Juuri sen vuoksi Upseeriliitto haalii heitä 50% lisää, kun heistä pitäisi erottaa 30%. Järjestelmä on samanlaista poltetun maan politiikkaa, kuin Suomen merivoimien toiminta, jossa kutistuvan laivaston tilalle pitää rohmuta maavoiimaa itselleen sekä virkamiintiötä, jottei alamaisten määrä supistuisi niin paljoa, että huomataan esiuntakin turhaksi rakenteineen.

Kun itse suunnittelee ja itse tilaa niin saa varmat kaupat. Kyseessä on nyt selainen "loppuleimahdus", jossa haalitaan liian suuri kadettimäärä, jotta voitaisiin sanoa, ettei heitä' voi erottaa ja panna työttömiksi niin kuin poliiseja.

Upseeriiitto käy akavalaista viivytyssotaa valtiovarainministeriötä vastaan luomalla mahdollisimman helposti edukuntia puolustavan virkarakenteen.


Niin upseerissa, opistoupseereissa kuin aliupseereissakin on henkilöitä, joille voisi puolestani lähettää verokortin postitse vaikka huomisaamuna. 40+-ikäiset terävimmästä kärjestä pudonnet eivät ole mikään keskeinen SA-suorituskyky. Nuorissa sotilaissa tarvitaan riittävän laadukasta massaa ja vanhemmissa laatu korostuu. Osa nuoruuden ylittäneistä muodostuu vähemmän tärkeiksi ainakin SA-tehtäviin. Heistäkin suurin osa kuitenkin tärkeitä RA-tehtävissään. Mikäli RA-tehtävät tuntuvat typerältä argumentiltä, niin muuttakaa PV:n lakisääteisiä tehtäviä. Niiden pääosa nimittäin hoidetaan rauhan aikana. Tähän päästään rekrytoimalla vuosittain riittävästi porukkaa, mikä varmistaa riittävän henkilöpoolin. Riittävästä henkilöpoolista saadaan riittävästi nuorta massaa ja loistoyksilöitä. Loistoyksilöistä saadan mahdollisesti tulevia sotilasmestareita, kenraaleita tai muita henkilöstöryhmänsä huippuja. Kuten tiedämme yli jää kuitenkin 40-kymppisten peruspenojen joukko. Miten peruspena-kysymys tulisi ratkaista? Rautaisia kädenpuristuksia? Uudelleenkoulutusta? Vai odotetaanko eläköitymistä? Jotain sille on tehtävä. Mikäli asia hoidetaan huonosti nii saadaan rekrytointiongelmia.


Juuri siksi he ovat esteellisiä suunnittelemaan rakennemuutosta juuri niin kuin Lääkäriliitto.

Lääkäri- tai Upseeriliitto eivät suunnittele mitään rakennemuutoksia. Ne ovat ammattiliittoja, joilla on kiinnostus alaansa. Ammattiliitot ajavat jäseniensä etuja. PV:n rakennemuutos tehdään jokaisen hallituskauden alussa budjettiriihessä.



No kun akateemisuus perustuu tieteellisyyteen ja tiede perustuu kiistämiseen eli opponointiin. Jokainen alokas ymmärtää, ettei akateemisuus ja armeija sovi yhteen, koska esimiehen kanssa ei voi käydä avointa akateemista keskustelua mm. ohjesäännöstä.

Akateemiselle henkilölle on loukkaus se, että sotatiedettä aivan oikeasti kokoelmatieteenä väitetään tieteeksi,l koska siitä keskustelu on kiellettyä tai rajoitettua.

Sotilaalle puolestaan akateemisuus on nynneröintiä. jolla ei ole tekemistä kovan toimeenpanon kanssa mitään.



Tiede ei perustu kiistämiseen, vaan kyseenalaistamiseen. Tutkimus on tutkimusta ja käskeminen on käskemistä. Molemmille on paikkansa kaikissa armeijoissa. Sotatieteet ovat avoimia. Mikäli niissä käsitellään rajoitettuja tietoja ei niistä voi keskustella julkisesti. Sama koskee vaikka osaa farmaseuttien kouluttamisesta tai vaikka osaa Aalto-yliopiston toteuttamia yritysten tilaamia tutkimusprojekteja. Eivätkö edellä mainitut ole tiedettä? Sotilaalle akateemisuus on analyyttisyyttä.

Eikö Suomi tarvitse merivoimia? Onko sulla mitään tietoa siitä miten eri hyödykkeet tuodaan tänne? Mitä tehdään, jos niitä ei enään tule?

Muihin kohtiin vastaan myöhemmin.
 
waba kirjoitti:
Lääkäri- tai Upseeriliitto eivät suunnittele mitään rakennemuutoksia. Ne ovat ammattiliittoja, joilla on kiinnostus alaansa. Ammattiliitot ajavat jäseniensä etuja. PV:n rakennemuutos tehdään jokaisen hallituskauden alussa budjettiriihessä.

Lääkäriliitto suunnittelee lääkäripulan Kokoomuksen tuella ja Upseeriliitto upseeritulvan juuri kun joukkoja supistetaan. Tämä sitten luodaan juuri sopimattomasti maavoimien alasajoon nähden.

waba kirjoitti:
Tiede ei perustu kiistämiseen, vaan kyseenalaistamiseen.

Oletko monta kertaa osoittanut tieteellisen pätevyytesi ja kyseenalaistanut laitoksen ja esimiehen?

waba kirjoitti:
Tutkimus on tutkimusta ja käskeminen on käskemistä. Molemmille on paikkansa kaikissa armeijoissa. Sotatieteet ovat avoimia.

Eivät ole empirian osalta. Siksi niistä tulee teologiaa.

waba kirjoitti:
Mikäli niissä käsitellään rajoitettuja tietoja ei niistä voi keskustella julkisesti.

Juuri siksi kyse ei ole tieteestä, koska tieteen vapaus puuttuu.

waba kirjoitti:
Eivätkö edellä mainitut ole tiedettä? Sotilaalle akateemisuus on analyyttisyyttä.

Kun empiria puuttuu, ei tulkinnaltakaan voi paljoa odottaa.

waba kirjoitti:
Eikö Suomi tarvitse merivoimia?

Ei suuria, vaan meritorjuntaohjuksia ja nekin maavoimien alaisuuteen. Merivoimat pitää järjestellä 2017.

waba kirjoitti:
Onko sulla mitään tietoa siitä miten eri hyödykkeet tuodaan tänne? Mitä tehdään, jos niitä ei enään tule?

Otetaan luottoa ja tuodaan ne Tornion tai Vaalimaan kautta.

waba kirjoitti:
Muihin kohtiin vastaan myöhemmin.

Take your time!
 
RDF kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Tuolla on toinen topikki justi kuumana, jossa käsitellään mm. pimeätaistelun edellytyksiä ja välineitä. Uskotteko, että pimeätaistelu on laji, jota on harjoiteltava ihan pirusti, jotta se onnistuu edes kohtuudella, olipa välineet mitä tahansa. Mutta jospa nämä mainitut ja "vihatut" 200 kadettia tuovat ratkaisun tähänkin asiaan?

Ja asian ratkaisee se, että kadetit jätetään kouluttamatta? Asia ratkeaa jos jollakulla on tahtoa sitä asiaa lähteä ajamaan ja korjaamaan.

Koko jutun idea oli se että resursseja menee joka saralla hukkaan ja pv:ssä on töissä "turhaan" myös niitä joiden kaulasta löytyy muista merkkejä kuin ruusukkeita tai leijonia. Kukaan ei kuitenkaan ole tästä asiasta huolissaan. Tosin se on ihan ymmärrettävää, koska johtajia, varsinkin ylimpiä sellaisia, on aina helpompaa ja hyväksyttävämpää vihata ja arvostella. Omalla tasolla olevia ei taas kukaan kyseenalaista koska siinähän voisi jopa käydä niin, että palli lähtisi alta kun huomaisi itsekkin olevan "turhake".

Joskus itse kyseenalaistin fyysisesti ja psyykkisesti sairaiden varusmiesten kouluttamista. Jostain syystä tästä oltiin täysin eri mieltä ja mukaan sotekttiin ties mitä sosiaalisia syitä joilla ei ollut mitään yhteyttä maanpuolustukseen. Nyt samat ihmiset kertovat kuinka yksikin upseeri lisää on turha.

Älä nyt vedä ja ruhjo sitä vihaamista ja arvostelua tähän. Kirjoitin käsittääkseni täysin ilman vihaa ja arvostelua edellisen kirjoituksen. Minä en oikeasti vihaa ketään enkä varsinkaan ihmisiä lainkaan, jotkut asiat ja käytännöt ovat eri asia. Minun asemani kotimaisessa ravintopyramidissa on käsittääkseni sellainen, ettei minun tarvi vihata senkään takia ketään, ei vääpeliä eikä kenraalia. Eikä minun altani kukaan helposti mitään pallia potkaise, jos en itse sitä tee.
 
baikal kirjoitti:
Älä nyt vedä ja ruhjo sitä vihaamista ja arvostelua tähän. Kirjoitin käsittääkseni täysin ilman vihaa ja arvostelua edellisen kirjoituksen. Minä en oikeasti vihaa ketään enkä varsinkaan ihmisiä lainkaan, jotkut asiat ja käytännöt ovat eri asia. Minun asemani kotimaisessa ravintopyramidissa on käsittääkseni sellainen, ettei minun tarvi vihata senkään takia ketään, ei vääpeliä eikä kenraalia. Eikä minun altani kukaan helposti mitään pallia potkaise, jos en itse sitä tee.

Nykyaikaisessa keskustelussa, jossa natsikortin vetäminen on vulgääriä, käytetään vihapuhekorttia niin kuin taannoin Suomessa.

Toisin sanoen, kun ad hominem jne. ei enää toimi, otetaan punavihreä pakka ja aletaan (anti)vihapuhe.
 
Tuo +40 ongelma ratkaistaan uudelleenkoulutuksella muille markkinoille. Kysehän ei toivottavasti ole mitenkään töihin kelpaamattomista tai syrjäytyneistä henkilöistä.

Tarjotaan tuki koulutukselle (ja sen aikana kertyy eläke) ja kerrotaan avoimesti että siinä ja siinä vaiheessa x osalle tarjotaan koulutustukea ja toisessa vaiheessa y osalle. Turha roikottaa yksilöitä turhissa hommissa ja turha tuhlata organisaation rahaa kymmeniä vuosia SA-organisaation ulkopuolisiin henkilöihin.
 
Back
Top