Armeija varautuu hybridisotaan: Varusmiehiä houkutellaan uusiin valmiusjoukkoihin

Eikö tässä juurikin ole kyse siitä, että pyritään pelaamaan tämä epävarmuustekijä pois kuvioista ainakin niiden joukkojen osalta, joilla sitten suojataan näiden påliitikkojen vatulointia Vanjan hengittäessä niskaan?

Tarkoitako että nämä "nopean toiminna joukot" toimivat/ päättävät itsenäisesti ilman poliitikkojen käskyä puolustaa suomea aseellisesti?

aha.. adam7 tuossa siitä kirjoittaakin...
 
No eiköhän se pointti nimenomaan ole se että jos uhka ei realisoidu, niin touhu jää nimiksi paperilla ja hyvä niin :)
Uutisesta saa halutessaan täysin väärän kuvan että tässä oltaisiin perustamassa jotain palkattuja tms. valmiusporukoita joita myös harjoitetaan pikakutsuilla jne. Kysymys on vaan tärkeimpien joukkojen runkojen/apukäsien saamisesta reservistä paikalle pikana.

Ihan en edelleenkään ymmärrä mikä tässä on pv puolelta takana, onko vähemmän provosoivaa kutsua reserviä (pieniä osia) pikana kertauksiin kuin ylimääräiseen palvelukseen... kait sitten niin...

Helpoiten tällaisten "osastojen" tarve realisoituisi tilanteessa jossa Venäjä jatkaisi reilusti normaalia aktiivisempaan/agressiivisempaa toimintaa esim. itä-merellä viikon tai parin sijaan kk kaupalla = silloin ei PV palkatun henkilökunnan resurssit riitä 24/7 kohotetun valmiuden ylläpitoon vaan apukäsiä tarvitaan reservistä. Mutta edelleen, onko sillä väliä kutsutaanko esim. joitain satoja reserviläisiä hätiin ylimääräisen palveluksen vai kertauksen nimikkeen alla????

ps. ehkä tässä on takana enemmänkin motivoituneisuuden kartoitus ja puh.nro keruu/ylläpito ettei aikaa tuhraannu tosipaikassa enää näiden setvimiseen.

Nimilistojen kerääminen ei ole kovin kummoinen pelote. Valmiusyksiköt tarvitsee lihaa luiden (tai allekirjoitusten ympärille).

Tuollainen "valmiusyksikkö" joka ei koskaan tee mitään on pahimmillaan vain haitaksi. Nuori innokas mies sitoutuu ja luulee, että kyseessä kumpiakin osapuolia velvoittava homma. Karu totuus paljastuu aluetoimistosta muutaman vuoden kuluttua kun ilmoitetaan ettei edes sijoitusta ole ollut neljään vuoteen.

Tässä maassa on ihan tarpeeksi maakuntakomppanioita joiden ainoa aktiviteetti on varustarkastus ja Cooper kerran vuodessa.
 
Muistaakseni 90-luvulla rajavartioston varusmiehiä kosiskeltiin samanlaiseen juttuun.

Silloinkin touhu jäi pelkiksi nimiksi papereihin.

Uhkakuvana taisi silloin olla Venäjän romahdus ja siitä seuraavat ongelmat.

Kyllä, ainakin Onttolan rajamiehet saivat värväytyä tuollaisiin erikoisjoukkoihin (nimi sinikantiseen ruutuvihkoon). Sitten polleana kehuivat meille Kontiorannan nurmiporille olevansa oikein erikoisjoukon miehiä. :) Ei tullut pojille kutsua, mutta eipä tullut nälkäisiä venäläisiäkään rajan ylitse.
 
Viittaa säädökseen, kiitos.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071438#L9

82 §
"Ylimääräisen palveluksen tarkoitus
"Ylimääräisen palveluksen tarkoituksena on kohottaa ja ylläpitää puolustusvalmiutta ja harjoittaa joukkokokonaisuuksia niille suunnitellussa kokoonpanossa niin, että joukko voidaan tarvittaessa määrätä liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen.

83 §
Päätös ylimääräisestä palveluksesta

"Tasavallan presidentti voi normaaliolojen vakavassa häiriötilanteessa tai poikkeusoloissa päättää puolustusvoimista annetun lain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetussa sotilaskäskyasioiden päätöksentekojärjestyksessä, että puolustusvoimat voi määrätä reserviin kuuluvia asevelvollisia ylimääräiseen palvelukseen. Päätös annetaan määräajaksi, enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja se on peruutettava, kun puolustusvalmiuden kohottamiseen ja ylläpitämiseen johtanut tilanne sen sallii.

Palvelukseen voidaan määrätä astumaan välittömästi."



http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/ffebd480486640babaa9ba5c6ba8100e/Taitto+2.2+WEB.pdf?MOD=AJPERES

"Paitsi sisällöllisesti, voidaan kriisitilanteisiin varautua normaaliolojen
lainsäädännössä myös laajentamalla tiettyjen kriiseissä sovellettavien
säännösten soveltamiskynnystä poikkeusolojen erityislainsäädännön
soveltamiskynnystä alemmaksi.

Normaaliolojen vakava häiriötilanne oikeuttaa
myös asevelvollisuuslain 83 §:n mukaan tekemään päätöksen ylimääräisestä palveluksesta."
 
Muistaakseni 90-luvulla rajavartioston varusmiehiä kosiskeltiin samanlaiseen juttuun.

Silloinkin touhu jäi pelkiksi nimiksi papereihin.

Uhkakuvana taisi silloin olla Venäjän romahdus ja siitä seuraavat ongelmat.

Kyllä, ainakin Onttolan rajamiehet saivat värväytyä tuollaisiin erikoisjoukkoihin (nimi sinikantiseen ruutuvihkoon). Sitten polleana kehuivat meille Kontiorannan nurmiporille olevansa oikein erikoisjoukon miehiä. :) Ei tullut pojille kutsua, mutta eipä tullut nälkäisiä venäläisiäkään rajan ylitse.
 
Eiköhän armeija osanne tämän asian pistää ihan siihen kuntoon kuin pitääkin? Nopeaa valmiutta, mitä se tarkoittaakin, on myös RVLlla. Millainen tuo mainittu sopimus sitten lienee? Perustuu vapaaehtoisuuteen jne. niin tarvitaanko siihen käytäntöön panoon mitään Ylipäällikön lupaa edes????? Voi hyvin olla, että ei tarvi. Voi olla hyvinkin joustava ja räväkkä temppu kokonaisuutena. Ja tuskin tämäkään asia ihan kuusta putosi Suomeen....on valmiuteen liittyvää harrastuneisuutta ollut aina, mutta niistä ei ole Avussa ja Seurassa ihmeemmin juttua ollut.
 
Tässä on siis ideana nimen omaan se, että vasta kotiutettua reserviä voidaan kutsua riviin ilman poliitikkojen tekemää päätöstä, joka nykyisessä vatulointiyhteiskunnassa vie vähintään päiviä. Kertausharjoituksien järjestämisestähän päättää puolustusvoimat.

Tarjotaankohan vastaavaa paperia joskus Maakuntakomppanioiden sitoutuneille? Maakin saa tietysti osaksi kasaan VEH:illäkin, mutta olisihan se mukavaa lähetä harjoitukseen sen viiden kympin päivärahan turvin, varsinkin jos kutsusta puuttuu harjoituksen päättymispäivä kokonaan...
 
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071438#L9

82 §
"Ylimääräisen palveluksen tarkoitus
"Ylimääräisen palveluksen tarkoituksena on kohottaa ja ylläpitää puolustusvalmiutta ja harjoittaa joukkokokonaisuuksia niille suunnitellussa kokoonpanossa niin, että joukko voidaan tarvittaessa määrätä liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen.

83 §
Päätös ylimääräisestä palveluksesta

"Tasavallan presidentti voi normaaliolojen vakavassa häiriötilanteessa tai poikkeusoloissa päättää puolustusvoimista annetun lain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetussa sotilaskäskyasioiden päätöksentekojärjestyksessä, että puolustusvoimat voi määrätä reserviin kuuluvia asevelvollisia ylimääräiseen palvelukseen. Päätös annetaan määräajaksi, enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja se on peruutettava, kun puolustusvalmiuden kohottamiseen ja ylläpitämiseen johtanut tilanne sen sallii.

Palvelukseen voidaan määrätä astumaan välittömästi."



http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/ffebd480486640babaa9ba5c6ba8100e/Taitto+2.2+WEB.pdf?MOD=AJPERES

"Paitsi sisällöllisesti, voidaan kriisitilanteisiin varautua normaaliolojen
lainsäädännössä myös laajentamalla tiettyjen kriiseissä sovellettavien
säännösten soveltamiskynnystä poikkeusolojen erityislainsäädännön
soveltamiskynnystä alemmaksi.

Normaaliolojen vakava häiriötilanne oikeuttaa
myös asevelvollisuuslain 83 §:n mukaan tekemään päätöksen ylimääräisestä palveluksesta."
Joo, ehdin löytää. Katso kommentti http://maanpuolustus.net/threads/ar...an-uusiin-valmiusjoukkoihin.4433/#post-236365
 
Nimilistojen kerääminen ei ole kovin kummoinen pelote. Valmiusyksiköt tarvitsee lihaa luiden (tai allekirjoitusten ympärille).

Tuollainen "valmiusyksikkö" joka ei koskaan tee mitään on pahimmillaan vain haitaksi. Nuori innokas mies sitoutuu ja luulee, että kyseessä kumpiakin osapuolia velvoittava homma. Karu totuus paljastuu aluetoimistosta muutaman vuoden kuluttua kun ilmoitetaan ettei edes sijoitusta ole ollut neljään vuoteen.

Nyt en ymmärtänyt, mitä tuollaisen sopimuksen oletetaan velvoittavan valtiota/inttiä. Jos sopimuksessa sanotaan, että tarvittaessa sillä listalla olevat voidaan kutsua nopeassa aikataulussa palvelukseen, niin ei kai se nyt velvoita inttiä yhtään mihinkään, jos sitä tarvetta ei tule.
 
Eiköhän armeija osanne tämän asian pistää ihan siihen kuntoon kuin pitääkin? Nopeaa valmiutta, mitä se tarkoittaakin, on myös RVLlla. Millainen tuo mainittu sopimus sitten lienee? Perustuu vapaaehtoisuuteen jne. niin tarvitaanko siihen käytäntöön panoon mitään Ylipäällikön lupaa edes????? Voi hyvin olla, että ei tarvi. Voi olla hyvinkin joustava ja räväkkä temppu kokonaisuutena. Ja tuskin tämäkään asia ihan kuusta putosi Suomeen....on valmiuteen liittyvää harrastuneisuutta ollut aina, mutta niistä ei ole Avussa ja Seurassa ihmeemmin juttua ollut.

En väitä vastaan, mutta luulen että, psykologisesti on tärkeää, että käsky tulee valtionpäämieheltä.
Siis ei käsky kokoontua, vaan se käsky jossa kumotaan se meihin syvään taottu kielto tappaa ihmisiä. Jos kiire on sekin lupa pitäisi saada nopeasti ja erityisen selkeästi.
 
Muistaakseni 90-luvulla rajavartioston varusmiehiä kosiskeltiin samanlaiseen juttuun.

Silloinkin touhu jäi pelkiksi nimiksi papereihin.

Uhkakuvana taisi silloin olla Venäjän romahdus ja siitä seuraavat ongelmat.

Eiköhän siinä kyttäilty että tuleeko namupaikka hakea Itä-Karjala ja Kuolan niemimaa ym voittoisien aseidemme voimalla, paikallisen väestön tanssiessa ja nakellessa kukkakimppuja vapauttavien T-55:iemme kansille.
 
:D
Kyllä kyllä, olisimme pudottaneet jalustalta nuo kansaa sortavat Petroskoin oligarkit, Käkisalmen karkkitehtailijoista nyt puhumattakaan!

Nyt on liian myöhäistä, koska isäntämaasopimuksen myötä tällainen propaganda tuhoaa joukkojemme (ne Bäckmanin mainitsemat 900 tuhatta sotilasta, jotka USA on käskenyt laittaa hyökkäysvalmiuteen) taistelutahdon välittömästi.

ImageServer.php
 
Nimilistojen kerääminen ei ole kovin kummoinen pelote. Valmiusyksiköt tarvitsee lihaa luiden (tai allekirjoitusten ympärille).

Tuollainen "valmiusyksikkö" joka ei koskaan tee mitään on pahimmillaan vain haitaksi. Nuori innokas mies sitoutuu ja luulee, että kyseessä kumpiakin osapuolia velvoittava homma. Karu totuus paljastuu aluetoimistosta muutaman vuoden kuluttua kun ilmoitetaan ettei edes sijoitusta ole ollut neljään vuoteen.

Tässä maassa on ihan tarpeeksi maakuntakomppanioita joiden ainoa aktiviteetti on varustarkastus ja Cooper kerran vuodessa.

Ymmärrät tämän PV toimenpiteen lahjakkaasti väärin, kuten tuolla ylempänä joku jo mainitsikin, tällaisia joukkoja ei ole tarkoitus roikottaa valmiudessa kovin montaa vuotta vaan ne korvataan nopeasti tuoreella juuri kotiutuneella porukalla. Veikkaan että 2v. kantturoilla tulee jo siirto "normaaliin sijoitettuun reserviin" jos kertauksia ei järjestetä/kokoonpanoa tarkisteta.
Joukot eivät ole isoja kokonaisuuksia, kyse voi olla ryhmistä, joukkueista ja ymmärtääkseni maximissaan komppanioista = isompien joukkojen rungoista ja kantahenkilökuntaa täydentävistä/tukevista ryhmistä/henkilöistä.
Tällä tähdätään lähinnä valmiuden kohottamisen nopeuttamiseen/tehostamiseen, ei mihinkään varsinaisiin nopeasti taisteluun lähetettäviin osastoihin a`la EU-nopeantoiminnan joukot tms. Toki tällaisilla joukoilla jotain kyetään torjumaankin, lähinnä sitä ns. harmaanvaiheen vihollistoimintaa = vihreitä miehiä!
IT-järjestelmien runkomiehitys = saadaan 24/7 päivystys nopeasti käyntiin, kaupunkijääk./spol.komp. runko = saadaan vartiot/suojaus tärkeimmille paikoille jne. Tarkoitus ei ole kyetä torjumaan täyttä höökiä vaan saada valmiutta nopeasti nostettua!

Meillä PsPr:ssa kyse oli valmiuspataljoonan rungosta, sillä olisi kyetty toimimaan esim. jonkunlaista HKI-Vantaalle suunnattua kaappaushyökkäystä vastaan ja varsinaisen maahyökkäyksen/sen uhan tapauksessa porukka olisi ollut mahdollisemman nopeasti seuraavien erien jaloista jo pois ja matkalla perustamis/väistöalueelle. Prikaati kokoonpanoissa homma sujuu nääs huomattavasti jouheammin jos kalustoa/varustusta saapuu yhden vuorokauden aikana noutamaan 5000 ukon sijasta vain 1000 ukkoa. Mitä nopeammin ensimmäinen erä on poissa jaloista, sen nopeammin saadaan seuraava ruotuun. Mitä nopeammin ensimmäinen erä aloittaa harjoittelun, sitä nopeammin rakentuu koko yhtymän tst-kyky kasaan.
 
No sinulla on tietysti oikeus mielipiteeseesi.

Olen erittäin skeptinen tuollaisten nimilistojen toimivuuteen. (Olen itsekkin keräillyt listoja sekä töihin että harrastuksiin liittyen. Ja oikeassa elämässä se "100% varmuus" ihmisten sitoumuksissa on sellaista 60 % luokkaa. Tai sitten kun puhelin soi niin luurin toisesta päästä kuuluu "Niin mutku se oli wiime kuussa..." "En tajunnut et tää tarkoittaa tätä...")

Varsinkin kun varusmiehet ovat sellaisessa elämäntilanteessa, että henkilö voi jo muutaman kuukauden kuluttua asua toisella paikkakunnalla, opinnot olla kriittisessä vaiheessa tai kaksosten hoito syö runsaasti aikaa...

Lisäksi kannattaa huomioida, että osa porukasta kirjoittelee nimiään lappusiin ryhmäpainostuksen alaisena tai toivoen saavuttavansa etuja tms..

Nimilistat ei merkkaa mitään, ensimmäisen hälytyskokeilun jälkeen tiedetään kuinka moni on tosissaan. Tai ainakin kannattaa soitella miehet puolet vuoden kuluttua uudelleen läpi ja kysyä onko haluja ja kykyjä irroittaumiseen vielä olemassa.
 
No, löysin sen itsekin.

Asevelvollisuuslain 83 §. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071438#a1438-2007

Mutta, tässähän on "Tasavallan presidentti voi normaaliolojen vakavassa häiriötilanteessa tai poikkeusoloissa päättää" , eli jos homma alkaa erinomaisen epäselvästi, ei ole edellytyksiä tuollaiseen päätökseen.

No tämä on tällaista sanamuodoilla saivartelua, samoissa/vastaavissa dokumenteissa joita linkkasin sanotaan suoraan että presidentti tekee kyseisen päätöksen PV komentajan esityksestä. Laukaisevaksi tekijäksi mainitaan esim. vakava rajaloukkaus.
Eli asian päättää käytännössä PV = komentaja esikuntansa/muiden operatiivisten hahmojen välityksellä, onko edellytyksiä vai ei... Sama orkesteri päättää varmasti myös siitä kohottaako joku varuskunta perustamisvastuullaan olevan joukon valmiutta "pikakertauksilla" vai ei.
No tippuu siitä se presidentti välistä ns. kumileimaisimena, ei muuta :P
 
Ymmärrät tämän PV toimenpiteen lahjakkaasti väärin, kuten tuolla ylempänä joku jo mainitsikin, tällaisia joukkoja ei ole tarkoitus roikottaa valmiudessa kovin montaa vuotta vaan ne korvataan nopeasti tuoreella juuri kotiutuneella porukalla. Veikkaan että 2v. kantturoilla tulee jo siirto "normaaliin sijoitettuun reserviin" jos kertauksia ei järjestetä/kokoonpanoa tarkisteta.
Joukot eivät ole isoja kokonaisuuksia, kyse voi olla ryhmistä, joukkueista ja ymmärtääkseni maximissaan komppanioista = isompien joukkojen rungoista ja kantahenkilökuntaa täydentävistä/tukevista ryhmistä/henkilöistä.
Tällä tähdätään lähinnä valmiuden kohottamisen nopeuttamiseen/tehostamiseen, ei mihinkään varsinaisiin nopeasti taisteluun lähetettäviin osastoihin a`la EU-nopeantoiminnan joukot tms. Toki tällaisilla joukoilla jotain kyetään torjumaankin, lähinnä sitä ns. harmaanvaiheen vihollistoimintaa = vihreitä miehiä!
IT-järjestelmien runkomiehitys = saadaan 24/7 päivystys nopeasti käyntiin, kaupunkijääk./spol.komp. runko = saadaan vartiot/suojaus tärkeimmille paikoille jne. Tarkoitus ei ole kyetä torjumaan täyttä höökiä vaan saada valmiutta nopeasti nostettua!

Meillä PsPr:ssa kyse oli valmiuspataljoonan rungosta, sillä olisi kyetty toimimaan esim. jonkunlaista HKI-Vantaalle suunnattua kaappaushyökkäystä vastaan ja varsinaisen maahyökkäyksen/sen uhan tapauksessa porukka olisi ollut mahdollisemman nopeasti seuraavien erien jaloista jo pois ja matkalla perustamis/väistöalueelle. Prikaati kokoonpanoissa homma sujuu nääs huomattavasti jouheammin jos kalustoa/varustusta saapuu yhden vuorokauden aikana noutamaan 5000 ukon sijasta vain 1000 ukkoa. Mitä nopeammin ensimmäinen erä on poissa jaloista, sen nopeammin saadaan seuraava ruotuun. Mitä nopeammin ensimmäinen erä aloittaa harjoittelun, sitä nopeammin rakentuu koko yhtymän tst-kyky kasaan.

Juuri noin!

Ohessa peräkkäin Kanervan haastattelu ja uutinen Naton nopean toiminnan joukkojen lisäämisestä. Kansalaisille jää nyt varmaankin käsitys Nato-tyyppisistä uusista nopean toiminnnan joukoista kun todellisuudessa on kyse reagointivalmiuden lisäämisestä suhteellisen vähäisin satsauksin. Jos alustavat tiedot puolustusvoimien toimintamenojen leikkauksista pitävät paikkansa, ei suuria lisäjoukkoja todellakaan ole odotettavissa. Suomalaiseen tapaan asia on kuitenkin esitetty ylisanoin:

Kotimaa 25.6.2015 klo 8:42 | päivitetty 25.6.2015 klo 9:18
Kanerva valmiusjoukkojen perustamisesta: Linjassa muun Euroopan kanssa

Aamu-tv:n vieraana olleen puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Ilkka Kanervan mukaan Suomen puolustusvoimien kevään aikana perustamat uudet nopean valmiuden joukot ovat täysin linjassa sen kanssa mitä Euroopassa muutenkin tehdään.


Ulkomaat 24.6.2015 klo 20:32 | päivitetty 24.6.2015 klo 20:56
Nato on päättänyt kolminkertaistaa nopean toiminnan joukkonsa – "Nato on hyvin vahva sotilasliitto"

Sotilasliitto Nato on hyväksynyt vahvistukset nopean toiminnan joukkoihinsa, Nato kertoo kotisivullaan. Joukkojen koko kolminkertaistuu nykyisestä 13 000:sta 40 000:een. Vahvistuksia tehdään niin maalla, merellä kuin ilmassakin.

-----------------------------

Suomen todellisuus; lisää valmiushenkilöstöä:

Uudet nopean valmiuden joukot tulossa kaikkiin maavoimien varuskuntiin – taustalla Ukrainan kriisi
Kotimaa Julkaistu 25.06.2015 08:51

 
Nimilistat ei merkkaa mitään, ensimmäisen hälytyskokeilun jälkeen tiedetään kuinka moni on tosissaan. Tai ainakin kannattaa soitella miehet puolet vuoden kuluttua uudelleen läpi ja kysyä onko haluja ja kykyjä irroittaumiseen vielä olemassa.
Oletan vahvasti, että vastaanottamani puhelinsoitto liittyi juuri tällaiseen.
 
No sinulla on tietysti oikeus mielipiteeseesi.

Olen erittäin skeptinen tuollaisten nimilistojen toimivuuteen. (Olen itsekkin keräillyt listoja sekä töihin että harrastuksiin liittyen. Ja oikeassa elämässä se "100% varmuus" ihmisten sitoumuksissa on sellaista 60 % luokkaa. Tai sitten kun puhelin soi niin luurin toisesta päästä kuuluu "Niin mutku se oli wiime kuussa..." "En tajunnut et tää tarkoittaa tätä...")

Varsinkin kun varusmiehet ovat sellaisessa elämäntilanteessa, että henkilö voi jo muutaman kuukauden kuluttua asua toisella paikkakunnalla, opinnot olla kriittisessä vaiheessa tai kaksosten hoito syö runsaasti aikaa...

Lisäksi kannattaa huomioida, että osa porukasta kirjoittelee nimiään lappusiin ryhmäpainostuksen alaisena tai toivoen saavuttavansa etuja tms..

Nimilistat ei merkkaa mitään, ensimmäisen hälytyskokeilun jälkeen tiedetään kuinka moni on tosissaan. Tai ainakin kannattaa soitella miehet puolet vuoden kuluttua uudelleen läpi ja kysyä onko haluja ja kykyjä irroittaumiseen vielä olemassa.

Ilman muuta noita olisi paikallaan kokeilla käytännössä (ainakin jonkunlaisena harjoitussoittokierroksena), eri asia sitten onko intoa/rahaa viedä pidemmälle ns. syvässä rauhantilassa. Paperillehan kaikki on aikaisemmin jäänyt, kohtuu syvässä unessa kun on saatu uinua...
Näen kuitenkin PV instanssina jolla on "pikkiriikkisen" enemmän auktoriteettiä kutsua miehiä kokoon kuin jollain kortteliliigan kapteenilla kesävkl:na tms. Yleisesti yksiköissä joita noihin valmiusporukoihin valitaan on normaalia korkeampi tekemisen meininki/motivaatio, kaikista eristä niihin ei todellakaan kokonaisuuksia sijoiteta. Kuten tuossa hesarin jutussa mainitaan, niin kiinnostus on ollut suurempaa alipäällystöllä, jonkun kaupunkijääk.komp. tapauksessa se ei ole mikään katastrofi jos vain 60% saapuu, kyllä silläkin porulla kohtuullinen suojaus saadaan käyntiin.
Kolmanneksi, jos ollaan siinä tilanteessa että tuollaiselle valmiuden kohottamiselle on tarvetta, niin 99% tajuaa että kyseessä on vakava asia josta ei pyritä venkoilemaan irti keinolla millä hyvänsä.
 
Back
Top