Tvälups
Ylipäällikkö
yle uutiset Kotimaa 18.2.2013 klo 15:42
Puolustusministeriö: Armeijan kuorma-autoja ei voida ostaa suoraan Sisulta
Puolustusvoimien kuorma-autokauppa on synnyttänyt kiistan suorahankinnasta. Ammattiliitot ja SDP:n kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta vaativat, että puolustusvoimien on ostettava autot suoraan kotimaiselta Sisulta työllisyyden vuoksi. Puolustusministeriön mukaan laki ei sitä salli.
Puolustusvoimat on tekemässä tänä vuonna ison autokaupan. Armeijalle hankitaan 150 raskasta kuorma-autoa. Autosta puhutaan puolustushallinnossa epävirallisesti tukkirekkana.
- Puolustusvoimat on hankkimassa raskaita maantiekuorma-autoja huollon peruskäyttöön kuljettamaan kontteja, kertoo vanhempi hallitussihteeri Iikka Marttila puolustusministeriöstä.
Tukkirekan ominaisuuksia
Autojen konteissa voidaan kuljettaa kaikkea, mitä joukot tarvitsevat ammuksista hernekeittoon. Uuden auton on kyettävä viemään kontit kapeitakin metsäteitä pitkälle Suomen korpiin kaikissa sääoloissa. Siinä pitääkin olla tukkirekan ominaisuuksia.
A-studion tietojen mukaan kyse on 30 miljoonan euron kaupasta. Isoa kauppaa havittelevat niin suuret kuorma-autojen valmistajat kuten ruotsalaiset Scania ja Volvo, saksalainen Mercedes kuin suomalainen Sisukin.
- Se on Suomen oloissa merkittävä hankinta. Isot tehtaat tekevät sellaisen määrän autoja ennen kahvituntia. Sisulle se on lähes koko vuosituotanto, kuvaa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden julkaisujohtaja Heikki Laurell.
Työllisyysperuste ei kelpaa
Iso kauppa herättää intohimoja autonvalmistajien lisäksi ammattiliitoissa ja eduskunnassa. Metalliliitto ja Ammattiliitto Pro vaativat, että kuorma-autot on ostettava suoraan kotimaiselta Sisulta. Samaa asiaa tivaa SDP:n kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta hallitukselta.
Puolustusministeriössä vaatimukset suorahankinnasta tyrmätään suorasukaisesti.
- Tällainen ajatus, että suositaan kotimaista tässä hankintalain ympäristössä on räikeästi lain vastaista, vanhempi hallitussihteeri Iikka Marttila linjaa.
Feldt-Ranta katsoo Suomen poikkeavan tässä suhteessa monista muista EU-maista.
- Kun olen katsonut, miten muut EU-maat toimivat, niin aika monet kyllä suosivat oman maansa teollisuutta.
Ministeriö: Kyse siviiliautosta
Ministeriön mukaan hankittava kuorma-auto on siviiliauto, jolloin se kuuluu hankintalain piiriin. Sieltä ei ole löytynyt perustetta suorahankinnalle. Ministeriö torjuu sen, että auto voitaisiin määritellä puolustustarvikkeeksi eli sotilasajoneuvoksi.
- Tämän tuotteen kohdalla asia on päivänselvä. Jos ajattelee tuollaista raskasta maantiekuorma-autoa, mitä liikenteessä näkee joka päivä, ja sitten jokainen voi lukea puolustus- ja turvallisuushankintalain 5. pykälästä puolustustarvikkeen määritelmän ja peilata sitä ajoneuvoa siihen määritelmään, niin ymmärtää kyllä välittömästi, että kysymys ei ole puolustustarvikkeesta, Iikka Marttila sanoo.
Puolustusministeriö: Armeijan kuorma-autoja ei voida ostaa suoraan Sisulta
Puolustusvoimien kuorma-autokauppa on synnyttänyt kiistan suorahankinnasta. Ammattiliitot ja SDP:n kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta vaativat, että puolustusvoimien on ostettava autot suoraan kotimaiselta Sisulta työllisyyden vuoksi. Puolustusministeriön mukaan laki ei sitä salli.
Puolustusvoimat on tekemässä tänä vuonna ison autokaupan. Armeijalle hankitaan 150 raskasta kuorma-autoa. Autosta puhutaan puolustushallinnossa epävirallisesti tukkirekkana.
- Puolustusvoimat on hankkimassa raskaita maantiekuorma-autoja huollon peruskäyttöön kuljettamaan kontteja, kertoo vanhempi hallitussihteeri Iikka Marttila puolustusministeriöstä.
Tukkirekan ominaisuuksia
Autojen konteissa voidaan kuljettaa kaikkea, mitä joukot tarvitsevat ammuksista hernekeittoon. Uuden auton on kyettävä viemään kontit kapeitakin metsäteitä pitkälle Suomen korpiin kaikissa sääoloissa. Siinä pitääkin olla tukkirekan ominaisuuksia.
A-studion tietojen mukaan kyse on 30 miljoonan euron kaupasta. Isoa kauppaa havittelevat niin suuret kuorma-autojen valmistajat kuten ruotsalaiset Scania ja Volvo, saksalainen Mercedes kuin suomalainen Sisukin.
- Se on Suomen oloissa merkittävä hankinta. Isot tehtaat tekevät sellaisen määrän autoja ennen kahvituntia. Sisulle se on lähes koko vuosituotanto, kuvaa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden julkaisujohtaja Heikki Laurell.
Työllisyysperuste ei kelpaa
Iso kauppa herättää intohimoja autonvalmistajien lisäksi ammattiliitoissa ja eduskunnassa. Metalliliitto ja Ammattiliitto Pro vaativat, että kuorma-autot on ostettava suoraan kotimaiselta Sisulta. Samaa asiaa tivaa SDP:n kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta hallitukselta.
Puolustusministeriössä vaatimukset suorahankinnasta tyrmätään suorasukaisesti.
- Tällainen ajatus, että suositaan kotimaista tässä hankintalain ympäristössä on räikeästi lain vastaista, vanhempi hallitussihteeri Iikka Marttila linjaa.
Feldt-Ranta katsoo Suomen poikkeavan tässä suhteessa monista muista EU-maista.
- Kun olen katsonut, miten muut EU-maat toimivat, niin aika monet kyllä suosivat oman maansa teollisuutta.
Ministeriö: Kyse siviiliautosta
Ministeriön mukaan hankittava kuorma-auto on siviiliauto, jolloin se kuuluu hankintalain piiriin. Sieltä ei ole löytynyt perustetta suorahankinnalle. Ministeriö torjuu sen, että auto voitaisiin määritellä puolustustarvikkeeksi eli sotilasajoneuvoksi.
- Tämän tuotteen kohdalla asia on päivänselvä. Jos ajattelee tuollaista raskasta maantiekuorma-autoa, mitä liikenteessä näkee joka päivä, ja sitten jokainen voi lukea puolustus- ja turvallisuushankintalain 5. pykälästä puolustustarvikkeen määritelmän ja peilata sitä ajoneuvoa siihen määritelmään, niin ymmärtää kyllä välittömästi, että kysymys ei ole puolustustarvikkeesta, Iikka Marttila sanoo.