Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tvälups kirjoitti:Hornet-kaupoista alkaen on Suomi toteuttanut vasta-vastakauppoja...
Tvälups kirjoitti:Hornet-kaupoista alkaen on Suomi toteuttanut vasta-vastakauppoja...
Tetra kirjoitti:Tuleeko puolustusvoimien toimia hyväntekeväisyyslaitoksena jonka pitää ehdon tahdoin tukea kotimaista työllisyyttä? Tämä ottamatta kantaa näihin eri vaihtoehtoihin. Jos Sisu on ylivoimainen tuote, niin kai siitä hieman enemmän voi maksaa. Onko kuorma-autot sellainen tuote, jossa ulkomaalaiselta tuottajalta ostaessa on huoltovarmuus mahdotonta/vaikea saavuttaa?
Tetra kirjoitti:En tosin tiedä meneekö osa näistä rahoista korvamerkittuina tyyliin "hankintaan käytössä 10 x rahayksikköä. Jos käytätte 8 rahayksikköä ette voi käyttää ylimääräisiä kahta muuhun". jne
SJ kirjoitti:Tetra kirjoitti:En tosin tiedä meneekö osa näistä rahoista korvamerkittuina tyyliin "hankintaan käytössä 10 x rahayksikköä. Jos käytätte 8 rahayksikköä ette voi käyttää ylimääräisiä kahta muuhun". jne
Nuo budjetit on yleensä "korvamerkittyjä" ja rahoja ei voi siirtää muihin projekteihin, pl. kauppaan kuuluviin varaosiin ja optioihin.
Hande kirjoitti:Olisiko kuitenkin niin, että ulkomailta hankittava suuren valmistajan vakiotuote on huoltovarmuuden kannalta jopa huomattavasti helpompi ratkaisu, kuin Sisun uniikkimalli, joka sekin on kasattu ulkomaisista osista. Jälkimmäisessä tapauksessa osien saatavuus voi jatkossa olla hyvinkin kyseenalainen.
Taannoisen maastokuorkkihärdellin aikana ei jäänyt mitenkään epäselväksi, että Pv pitää Sisujen hankintaa erittäin huonona ajatuksena. Tuolla asialla saattaa nytkin olla osuutensa valinnoissa, vaikka eri ajoneuvotyypistä puhutaankin.
crane kirjoitti:Hande kirjoitti:Olisiko kuitenkin niin, että ulkomailta hankittava suuren valmistajan vakiotuote on huoltovarmuuden kannalta jopa huomattavasti helpompi ratkaisu, kuin Sisun uniikkimalli, joka sekin on kasattu ulkomaisista osista. Jälkimmäisessä tapauksessa osien saatavuus voi jatkossa olla hyvinkin kyseenalainen.
Taannoisen maastokuorkkihärdellin aikana ei jäänyt mitenkään epäselväksi, että Pv pitää Sisujen hankintaa erittäin huonona ajatuksena. Tuolla asialla saattaa nytkin olla osuutensa valinnoissa, vaikka eri ajoneuvotyypistä puhutaankin.
Se A45 maastokuormurihankinnan härdelli oli lähinnä tilaajapuolen typeryyttä.
Mutta tässä hommassa huoltovarmuudella ratsastaminen on naurattavaa kun Sisu ei tehe ite ko rungon ja akselit,loput tulee muualta :a-grin:
Hande kirjoitti:crane kirjoitti:Hande kirjoitti:Olisiko kuitenkin niin, että ulkomailta hankittava suuren valmistajan vakiotuote on huoltovarmuuden kannalta jopa huomattavasti helpompi ratkaisu, kuin Sisun uniikkimalli, joka sekin on kasattu ulkomaisista osista. Jälkimmäisessä tapauksessa osien saatavuus voi jatkossa olla hyvinkin kyseenalainen.
Taannoisen maastokuorkkihärdellin aikana ei jäänyt mitenkään epäselväksi, että Pv pitää Sisujen hankintaa erittäin huonona ajatuksena. Tuolla asialla saattaa nytkin olla osuutensa valinnoissa, vaikka eri ajoneuvotyypistä puhutaankin.
Se A45 maastokuormurihankinnan härdelli oli lähinnä tilaajapuolen typeryyttä.
Mutta tässä hommassa huoltovarmuudella ratsastaminen on naurattavaa kun Sisu ei tehe ite ko rungon ja akselit,loput tulee muualta :a-grin:
Nyt esillä pidettyjen haavekuvien sijasta meillä tosiaan lienee tarjolla joko huoltovarmuutta, tai kotimaisia työpaikkoja. Sisu ei suinkaan tarjoa molempia, vaikka tätä joka suunnassa papukaijamaisesti toistetaankin.
skärdis kirjoitti:Miten niin Sisu ei tarjoa huoltovarmuutta?
Länsimaisista komponenteista, lähinnä saksalaisista (Mersun ohjaamo, Mersun moottori, zeppelintehtaan eli ZF:n tai Fullerin vaihteisto) osistahan se on koottu. Akselit ovat made in Hämeenlinna, mutta sieltähän ne Scaniankin vetävät akselit tulevat. Noilla osilla varustetun Sisu Polarin huoltovarmuus on aivan yhtä hyvä kuin Mersun tai Scanian. Kyse ei ole mikään räätälintyönä tehty erikoismalli. Edelleen kriisiolosuhteissa Karjaan tehdas voidaan työntekijöineen alistaa suoraan Puolustusvoimien alaisuuteen.
2000-luvun Proto eli Sisu A-2045 on puolestaan täysin uniikki vehjes ja sellaisen huoltovarmuus voi ollakin vähän niin ja näin. Se uniikkius ei johtunut Sisusta vaan Suomen Puolustusvoimista, joka asetti autolle sellaiset vaatimukset, joita ei yksikään sarjavalmisteinen pieni kuorma-auto täyttänyt. Sisu sitten pienenä ja ketteränä valmistajana pystyi harsimaan sellaisen toivotun konstruktion kasaan ja sotavaltio sai mitä halusi. Siihen nähden kitinä A-2045:n huonosta lavasta tai akuista on melkolailla turhaa, kun kyse on täysin Puolustusvoimien omien vaatimuksien mukaisesti kasatusta erikoisautosta, joita ei koko maailmassa ole muita kappaleita.
skärdis kirjoitti:Miten niin Sisu ei tarjoa huoltovarmuutta?
Länsimaisista komponenteista, lähinnä saksalaisista (Mersun ohjaamo, Mersun moottori, zeppelintehtaan eli ZF:n tai Fullerin vaihteisto) osistahan se on koottu. Akselit ovat made in Hämeenlinna, mutta sieltähän ne Scaniankin vetävät akselit tulevat. Noilla osilla varustetun Sisu Polarin huoltovarmuus on aivan yhtä hyvä kuin Mersun tai Scanian. Kyse ei ole mikään räätälintyönä tehty erikoismalli. Edelleen kriisiolosuhteissa Karjaan tehdas voidaan työntekijöineen alistaa suoraan Puolustusvoimien alaisuuteen.
Hande kirjoitti:skärdis kirjoitti:Miten niin Sisu ei tarjoa huoltovarmuutta?
Länsimaisista komponenteista, lähinnä saksalaisista (Mersun ohjaamo, Mersun moottori, zeppelintehtaan eli ZF:n tai Fullerin vaihteisto) osistahan se on koottu. Akselit ovat made in Hämeenlinna, mutta sieltähän ne Scaniankin vetävät akselit tulevat. Noilla osilla varustetun Sisu Polarin huoltovarmuus on aivan yhtä hyvä kuin Mersun tai Scanian. Kyse ei ole mikään räätälintyönä tehty erikoismalli. Edelleen kriisiolosuhteissa Karjaan tehdas voidaan työntekijöineen alistaa suoraan Puolustusvoimien alaisuuteen.
Pv:n ajoneuvohankintoihin kaipaisi kyllä pitkäjänteisyttä, homma vaikuttaa melkoiselle sillisalaatille, kun tyyppien kirjoa katsoo.