Armeijan kuorma-autoja ei voida ostaa suoraan Sisulta

Hornet-kaupoista alkaen on Suomi toteuttanut vasta-vastakauppoja...
 
Tvälups kirjoitti:
Hornet-kaupoista alkaen on Suomi toteuttanut vasta-vastakauppoja...

Koko 20 vuottako olet kantanut tuota Hornet-hankintaa sydämmelläsi? Mistä ne lentokoneet sitten pitäisi ostaa? Suomessa kun ei hävittäjiä valmisteta?

Vai pitäisikö hankkia 1/3 Venäjältä, 1/3 Ruotsista ja 1/3 Jenkeistä? Ei vaan toimi näin pienten ilmavoimien kohdalla. Parikymmentä konetta kutakin kolmea tyyppiä olisi kustannusrakenteeltaan mahdoton.
 
Vuosia sitten etlan silloinen päällikkö taisi mainita, että vastakaupat jäivät olemattomiksi lähinnä siksi, että suomalaisyritysten johto ja terävinkään myyntimiesten kärki eivät kyenneet yksinkertaisesti myymään mitään Valtoihin. Monessa yrityksessä vastakauppoihin suhtauduttiin siten, että "ei tarvi tehä mitään, kun meneehän ne kun on sovittu"..... en tiedä sitten. Varmasti osa totuudesta tämä, osa taas se, että suomalaisille myytiin Hornet-kauppaa vaikka millä otteilla, mm. juuri siten, että amerikan kaupat tuovat automaattisesti isoja tilauksia kotimaahan ja työllisyyttä, Hornet-kauppa oli se, joka avasi ison ikkunan länteen, niin henkisesti kuin kaupallisestikin. HB intoutui kirjoittamaan, kuinka tuo kauppa tarkoitti sitä, että USMarinelle luotiin jalansija Suomeen.....ohhoijjaa. Hornet-kauppa esiteltiin siis valossa, jossa kaikille siunaantui jotain: työttömille työtä, yrityksille meheviä mahdollisuuksia, paremmalle väelle vilautettiin Nato-lappua jne.jne.
 
Jussi Niinistö ärähti Haglundille: Ryhdistäydy!
is Lauantai 1.6.2013 klo 12.05

Puolustusvoimat päätti sittenkin kilpailuttaa raskaiden kuorma-autojen hankinnan. Kotimainen Oy Sisu Auto Ab jää näin alakynteen.

Jos autot olisi määritelty puolustuskalustoksi, olisi hankinta ollut mahdollista tehdä suorahankintana esimerkiksi kotimaiselta Sisulta. Torstaina puolustusministeriön kaupallinen johtoryhmä linjasi, että laki ei mahdollista suorahankintaa.

Puhtaassa tarjouskilpailussa pienen kotimaisen yhtiön on vaikea pärjätä. Hankinnassa on kyse noin 150 raskaasta ajoneuvosta ja noin 30 miljoonan euron kaupasta.

Perussuomalaisten kansanedustaja sekä eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö roimii asiasta rajusti puolustusministeri Carl Haglundia (r).

- Ministeri Haglundin ryhdistäydyttävä, Niinistö kirjoittaa blogissaan.

- Ministeriö puhuu tarkoitushakuisesti maantiekuorma-autoista, vaikka pelkästään siitä ei ole kyse. Kyse on yksiselitteisesti puolustustarvikkeesta. Ministeriöllä olisi oikeus tehdä suorahankinta. Kilpailutuksessa alan suomalainen toimija on alakynnessä kokonsa takia, Niinistö kirjoittaa.

"Virkamiehet ojennukseen!"

Niinistön mukaan jupakassa ei ole kyse yksistään Sisusta, vaan myös laajasta alihankkijaverkostosta.

- Huoltovarmuus ja työllisyys puhuvat Sisun puolesta. Kotimainen teollisuus, työllisyys ja osaaminen ovat painavia argumentteja vastuullisille päättäjille. Yksin hinta ei voi olla ratkaiseva tekijä.

Niinistön mielestä puolustusministeriön kaupallisen johtoryhmän omaksuma "EU:n mallioppilaslinja" on kestämätön.

- Missä muussa maassa kuin Suomessa tulisi edes mieleenkään sivuuttaa kotimainen valmistaja puolustusmateriaalihankinnassa?

Niinistön mielestä tapauksessa testataan nyt hallituksen työllisyys- ja teollisuuspoliittinen linja.

- Puolustusministeri Carl Haglundin on ryhdistäydyttävä ja laitettava virkamiehensä ojennukseen. On annettava poliittista ohjausta. On taisteltava loppuun saakka suomalaisen työn ja yrittämisen puolesta, Niinistö kirjoittaa.

"Kuka tätä maata johtaa?"

Myös Sisun toimitusjohtaja kommentoi aihetta lauantain Helsingin Sanomissa.

- Kuka tätä maata johtaa, poliitikot vai virkamiehet, ällistynyt Timo Korhonen kysyy lehdessä.

- Kyseessä on ensimmäinen puolustusvoimien suurhankinta pitkään aikaan. Jos Suomen puolustusvoimat ei meiltä osta, niin uskottavuus maailmalla on todella kovilla", Korhonen sanoo.

Myös sdp:n kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta (sd) ihmettelee lehdessä asiaa.

- Mennään lainsäädännön taakse, vaikka säädökset ovat samat kuin muilla EU-mailla, jotka tilaavat koko ajan omalta teollisuudeltaan.
 
Tuleeko puolustusvoimien toimia hyväntekeväisyyslaitoksena jonka pitää ehdon tahdoin tukea kotimaista työllisyyttä? Tämä ottamatta kantaa näihin eri vaihtoehtoihin. Jos Sisu on ylivoimainen tuote, niin kai siitä hieman enemmän voi maksaa. Onko kuorma-autot sellainen tuote, jossa ulkomaalaiselta tuottajalta ostaessa on huoltovarmuus mahdotonta/vaikea saavuttaa?
 
Tetra kirjoitti:
Tuleeko puolustusvoimien toimia hyväntekeväisyyslaitoksena jonka pitää ehdon tahdoin tukea kotimaista työllisyyttä? Tämä ottamatta kantaa näihin eri vaihtoehtoihin. Jos Sisu on ylivoimainen tuote, niin kai siitä hieman enemmän voi maksaa. Onko kuorma-autot sellainen tuote, jossa ulkomaalaiselta tuottajalta ostaessa on huoltovarmuus mahdotonta/vaikea saavuttaa?

Varmaan se huoltovarmuus on mahdollista järjestää, mutta mihin menee siihen käytetyt rahat?
 
Jos tarkoitat kotimaista työllisyyttä, niin sehän on sitten sama kysymys minkä minä esitin. Tuleeko puolustusvoimien toimia hyväntekeväisyyslaitoksena jonka pitää ehdon tahdoin tukea kotimaista työllisyyttä? Jos taas Sisu on parempi vaihtoehto niin totta kai sen voi hankkia. Jos taas ulkomainen toimittaja on parempi ja huoltovarmuuden järjestäminen mahdollista kohtuullisin rahoin, niin näkisin että parempi siihen on satsata. Näkisin ettei PV:n tarkoitus ole tukea kotimaista työllisyyttä, vaan se on mm. poliitikkojen tehtävä luomalla sopivat olosuhteet työntekoa varten jne. Mutta sellaisessa teoreettisessa tilanteessa jossa on kaksi tasaväkistä vaihtoehtoa mistä toinen on kotimainen niin totta kai se, mutta ei siitä ylimääräistä kannattane maksaa. En tosin tiedä meneekö osa näistä rahoista korvamerkittuina tyyliin "hankintaan käytössä 10 x rahayksikköä. Jos käytätte 8 rahayksikköä ette voi käyttää ylimääräisiä kahta muuhun". jne
 
Tetra kirjoitti:
En tosin tiedä meneekö osa näistä rahoista korvamerkittuina tyyliin "hankintaan käytössä 10 x rahayksikköä. Jos käytätte 8 rahayksikköä ette voi käyttää ylimääräisiä kahta muuhun". jne

Nuo budjetit on yleensä "korvamerkittyjä" ja rahoja ei voi siirtää muihin projekteihin, pl. kauppaan kuuluviin varaosiin ja optioihin.
 
Olisiko kuitenkin niin, että ulkomailta hankittava suuren valmistajan vakiotuote on huoltovarmuuden kannalta jopa huomattavasti helpompi ratkaisu, kuin Sisun uniikkimalli, joka sekin on kasattu ulkomaisista osista. Jälkimmäisessä tapauksessa osien saatavuus voi jatkossa olla hyvinkin kyseenalainen.

Taannoisen maastokuorkkihärdellin aikana ei jäänyt mitenkään epäselväksi, että Pv pitää Sisujen hankintaa erittäin huonona ajatuksena. Tuolla asialla saattaa nytkin olla osuutensa valinnoissa, vaikka eri ajoneuvotyypistä puhutaankin.
 
SJ kirjoitti:
Tetra kirjoitti:
En tosin tiedä meneekö osa näistä rahoista korvamerkittuina tyyliin "hankintaan käytössä 10 x rahayksikköä. Jos käytätte 8 rahayksikköä ette voi käyttää ylimääräisiä kahta muuhun". jne

Nuo budjetit on yleensä "korvamerkittyjä" ja rahoja ei voi siirtää muihin projekteihin, pl. kauppaan kuuluviin varaosiin ja optioihin.

Nykyään on tosin käytössä hyvin epämääräisiä tilausvaltuuksia tyyliin "Maavoimien materiaalinen kehittäminen", jonka sisällä pieni säätäminen kyllä onnistuu.
 
Hande kirjoitti:
Olisiko kuitenkin niin, että ulkomailta hankittava suuren valmistajan vakiotuote on huoltovarmuuden kannalta jopa huomattavasti helpompi ratkaisu, kuin Sisun uniikkimalli, joka sekin on kasattu ulkomaisista osista. Jälkimmäisessä tapauksessa osien saatavuus voi jatkossa olla hyvinkin kyseenalainen.

Taannoisen maastokuorkkihärdellin aikana ei jäänyt mitenkään epäselväksi, että Pv pitää Sisujen hankintaa erittäin huonona ajatuksena. Tuolla asialla saattaa nytkin olla osuutensa valinnoissa, vaikka eri ajoneuvotyypistä puhutaankin.

Se A45 maastokuormurihankinnan härdelli oli lähinnä tilaajapuolen typeryyttä.
Mutta tässä hommassa huoltovarmuudella ratsastaminen on naurattavaa kun Sisu ei tehe ite ko rungon ja akselit,loput tulee muualta :a-grin:
 
crane kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Olisiko kuitenkin niin, että ulkomailta hankittava suuren valmistajan vakiotuote on huoltovarmuuden kannalta jopa huomattavasti helpompi ratkaisu, kuin Sisun uniikkimalli, joka sekin on kasattu ulkomaisista osista. Jälkimmäisessä tapauksessa osien saatavuus voi jatkossa olla hyvinkin kyseenalainen.

Taannoisen maastokuorkkihärdellin aikana ei jäänyt mitenkään epäselväksi, että Pv pitää Sisujen hankintaa erittäin huonona ajatuksena. Tuolla asialla saattaa nytkin olla osuutensa valinnoissa, vaikka eri ajoneuvotyypistä puhutaankin.

Se A45 maastokuormurihankinnan härdelli oli lähinnä tilaajapuolen typeryyttä.
Mutta tässä hommassa huoltovarmuudella ratsastaminen on naurattavaa kun Sisu ei tehe ite ko rungon ja akselit,loput tulee muualta :a-grin:

Nyt esillä pidettyjen haavekuvien sijasta meillä tosiaan lienee tarjolla joko huoltovarmuutta, tai kotimaisia työpaikkoja. Sisu ei suinkaan tarjoa molempia, vaikka tätä joka suunnassa papukaijamaisesti toistetaankin.
 
Voisin kuvitella että nimenomaan huoltovarmuutta on tilata "puolueettomasta" ja vieraasta maasta, joka kuitenkin myy kaikille (esim. natseille) kuin altistaa ns. laillisen sodankäynnin kohteena olevaan maahan tuotanto eli omaan maahan, johon kohdistuu sotatilanteessa mm. tuotantoon vaikuttavia haittakkeita kuten sähkökatkot, miesten sijoittaminen sotilaiksi jne. Lisäksi on muutenkin kyseenalaista miten varaosia ja korjausta pystytään sotatilanteessa järjestämään nykyisten konfliktien pituusaikajaksoilla ja niinkin vähäpätöisiin juttuihin kuten kuorma-autot ja rekat.
 
Hande kirjoitti:
crane kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Olisiko kuitenkin niin, että ulkomailta hankittava suuren valmistajan vakiotuote on huoltovarmuuden kannalta jopa huomattavasti helpompi ratkaisu, kuin Sisun uniikkimalli, joka sekin on kasattu ulkomaisista osista. Jälkimmäisessä tapauksessa osien saatavuus voi jatkossa olla hyvinkin kyseenalainen.

Taannoisen maastokuorkkihärdellin aikana ei jäänyt mitenkään epäselväksi, että Pv pitää Sisujen hankintaa erittäin huonona ajatuksena. Tuolla asialla saattaa nytkin olla osuutensa valinnoissa, vaikka eri ajoneuvotyypistä puhutaankin.

Se A45 maastokuormurihankinnan härdelli oli lähinnä tilaajapuolen typeryyttä.
Mutta tässä hommassa huoltovarmuudella ratsastaminen on naurattavaa kun Sisu ei tehe ite ko rungon ja akselit,loput tulee muualta :a-grin:

Nyt esillä pidettyjen haavekuvien sijasta meillä tosiaan lienee tarjolla joko huoltovarmuutta, tai kotimaisia työpaikkoja. Sisu ei suinkaan tarjoa molempia, vaikka tätä joka suunnassa papukaijamaisesti toistetaankin.

Miten niin Sisu ei tarjoa huoltovarmuutta?

Länsimaisista komponenteista, lähinnä saksalaisista (Mersun ohjaamo, Mersun moottori, zeppelintehtaan eli ZF:n tai Fullerin vaihteisto) osistahan se on koottu. Akselit ovat made in Hämeenlinna, mutta sieltähän ne Scaniankin vetävät akselit tulevat. Noilla osilla varustetun Sisu Polarin huoltovarmuus on aivan yhtä hyvä kuin Mersun tai Scanian. Kyse ei ole mikään räätälintyönä tehty erikoismalli. Edelleen kriisiolosuhteissa Karjaan tehdas voidaan työntekijöineen alistaa suoraan Puolustusvoimien alaisuuteen.

2000-luvun Proto eli Sisu A-2045 on puolestaan täysin uniikki vehjes ja sellaisen huoltovarmuus voi ollakin vähän niin ja näin. Se uniikkius ei johtunut Sisusta vaan Suomen Puolustusvoimista, joka asetti autolle sellaiset vaatimukset, joita ei yksikään sarjavalmisteinen pieni kuorma-auto täyttänyt. Sisu sitten pienenä ja ketteränä valmistajana pystyi harsimaan sellaisen toivotun konstruktion kasaan ja sotavaltio sai mitä halusi. Siihen nähden kitinä A-2045:n huonosta lavasta tai akuista on melkolailla turhaa, kun kyse on täysin Puolustusvoimien omien vaatimuksien mukaisesti kasatusta erikoisautosta, joita ei koko maailmassa ole muita kappaleita.
 
skärdis kirjoitti:
Miten niin Sisu ei tarjoa huoltovarmuutta?

Länsimaisista komponenteista, lähinnä saksalaisista (Mersun ohjaamo, Mersun moottori, zeppelintehtaan eli ZF:n tai Fullerin vaihteisto) osistahan se on koottu. Akselit ovat made in Hämeenlinna, mutta sieltähän ne Scaniankin vetävät akselit tulevat. Noilla osilla varustetun Sisu Polarin huoltovarmuus on aivan yhtä hyvä kuin Mersun tai Scanian. Kyse ei ole mikään räätälintyönä tehty erikoismalli. Edelleen kriisiolosuhteissa Karjaan tehdas voidaan työntekijöineen alistaa suoraan Puolustusvoimien alaisuuteen.

2000-luvun Proto eli Sisu A-2045 on puolestaan täysin uniikki vehjes ja sellaisen huoltovarmuus voi ollakin vähän niin ja näin. Se uniikkius ei johtunut Sisusta vaan Suomen Puolustusvoimista, joka asetti autolle sellaiset vaatimukset, joita ei yksikään sarjavalmisteinen pieni kuorma-auto täyttänyt. Sisu sitten pienenä ja ketteränä valmistajana pystyi harsimaan sellaisen toivotun konstruktion kasaan ja sotavaltio sai mitä halusi. Siihen nähden kitinä A-2045:n huonosta lavasta tai akuista on melkolailla turhaa, kun kyse on täysin Puolustusvoimien omien vaatimuksien mukaisesti kasatusta erikoisautosta, joita ei koko maailmassa ole muita kappaleita.

Sisu kokoaa autot kuten muutkin autotehtaat, eli ostaa alihankkijoilta osat ja laittaa ne sopivaan kasaan.

Ainot miten itse uskon huoltovarmuuden säilyvän on se että on olemassa paja joka kykenee tarvittaessa kasaaman kuorma-autoja.

Jos maailma ajautuu suursodan partaalle, ja meillekkin paukahtaa harmaa vaihe päälle, niin siinä ajassa Sisu kykenee kasaisailemaan sitten lisää autoja PV:n varikoille odottelemaan.
 
skärdis kirjoitti:
Miten niin Sisu ei tarjoa huoltovarmuutta?

Länsimaisista komponenteista, lähinnä saksalaisista (Mersun ohjaamo, Mersun moottori, zeppelintehtaan eli ZF:n tai Fullerin vaihteisto) osistahan se on koottu. Akselit ovat made in Hämeenlinna, mutta sieltähän ne Scaniankin vetävät akselit tulevat. Noilla osilla varustetun Sisu Polarin huoltovarmuus on aivan yhtä hyvä kuin Mersun tai Scanian. Kyse ei ole mikään räätälintyönä tehty erikoismalli. Edelleen kriisiolosuhteissa Karjaan tehdas voidaan työntekijöineen alistaa suoraan Puolustusvoimien alaisuuteen.

Jos kaikki tärkeimmät osat tosiaan ovat samoja, kuin vaikkapa Mersussa, niin silloin ongelmaa ei komponenttienkaan suhteen ole. Olennaista on se, että käytetään ulkomailta hankittavina osina mahdollisimman yleisessä käytössä olevaa tavaraa ja vältetään uniikkivehkeitä kuin ruttoa. Meillä on varmasti osaamista asennuspuolelle, vaikka käytössä olisi mikä vehje, mutta osien saanti voi olla ongelma, mikäli hairahdutaan räätälöimään väärässä paikassa.

Pv:n ajoneuvohankintoihin kaipaisi kyllä pitkäjänteisyttä, homma vaikuttaa melkoiselle sillisalaatille, kun tyyppien kirjoa katsoo.
 
Hande kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Miten niin Sisu ei tarjoa huoltovarmuutta?

Länsimaisista komponenteista, lähinnä saksalaisista (Mersun ohjaamo, Mersun moottori, zeppelintehtaan eli ZF:n tai Fullerin vaihteisto) osistahan se on koottu. Akselit ovat made in Hämeenlinna, mutta sieltähän ne Scaniankin vetävät akselit tulevat. Noilla osilla varustetun Sisu Polarin huoltovarmuus on aivan yhtä hyvä kuin Mersun tai Scanian. Kyse ei ole mikään räätälintyönä tehty erikoismalli. Edelleen kriisiolosuhteissa Karjaan tehdas voidaan työntekijöineen alistaa suoraan Puolustusvoimien alaisuuteen.

Pv:n ajoneuvohankintoihin kaipaisi kyllä pitkäjänteisyttä, homma vaikuttaa melkoiselle sillisalaatille, kun tyyppien kirjoa katsoo.

Taitaa olla ongelmana tämä läntinen markkinatalous, joka laittaa uudistamaan tuotteita lähes vuosittain. Toista se oli sosialistisissa maissa, kun tehdas tuotti samanalaisia Zilttoneita vuosikymmeniä.
 
Back
Top