Armeijan kuorma-autoja ei voida ostaa suoraan Sisulta

baikal kirjoitti:
crane taitaa olla alan miehiä. Millä ka-merkillä on mielestäsi paras huolto-orkesteri Suomessa?
Miten vertautuvat hinnat esim. Volvo-Scania-Mersu-Man- akselilla? Hankintahintoja tarkoitan.

Jos peliin rientäisi joku amerikanihme niin tarkoittaisiko se käytännössä myös oman huoltoverkon
valmistamista? Olisiko sama tilanne venäläisvaihtoehdossa?

Parhaat huoltoverkothan löytyy Scania,Volvo,Sisu/mersu. Ylivoimaisesti parhaat on noilla.
Hankintahinta on melko vaikea arvioida, kun se riippuu niin paljon mihin tehtävään se auto on tarkoitettu(eli minkälainen akselisto,kone,malli,varustelu),mut Volvo on tehny ainakin nykyiselle työnantajalle kahen edellisen adr-varustellun auton osalta halvemman tarjouksen.

Jenkkimerkeille ei löydy kuin yksittäisiä pajoja, mut Venäläismerkeissä taitaa olla vielä huonommin.
Kun ei maahantuontia ole,niin ei ole oikein korjaamojakaan,jotka niihin panostais.
 
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
crane taitaa olla alan miehiä. Millä ka-merkillä on mielestäsi paras huolto-orkesteri Suomessa?
Miten vertautuvat hinnat esim. Volvo-Scania-Mersu-Man- akselilla? Hankintahintoja tarkoitan.

Jos peliin rientäisi joku amerikanihme niin tarkoittaisiko se käytännössä myös oman huoltoverkon
valmistamista? Olisiko sama tilanne venäläisvaihtoehdossa?

Hankintahinta on melko vaikea arvioida, kun se riippuu niin paljon mihin tehtävään se auto on tarkoitettu(eli minkälainen akselisto,kone,malli,varustelu),mut Volvo on tehny ainakin nykyiselle työnantajalle kahen edellisen adr-varustellun auton osalta halvemman tarjouksen.

Julkisen puolen hankinnoissa Scania on putsannut pöydän jo 90-luvulta lähtien. Esim. paloautoista 99 % menee Scanialle, kun muut merkit eivät menesty hintakilpailussa, vaikka laadussa ei eroa olekaan. Samoin näkyy kuntien kuorma-autot olevan varmasti 90 %:sti Scaniaa. Myös SA-int on ostanut viime vuosina satoja Scanioita, eikä varmastikaan yhtäkään Volvoa.

crane kirjoitti:
Jenkkimerkeille ei löydy kuin yksittäisiä pajoja, mut Venäläismerkeissä taitaa olla vielä huonommin.
Kun ei maahantuontia ole,niin ei ole oikein korjaamojakaan,jotka niihin panostais.

Nyt etsitään siviilikuorma-autoja ja noita jenkki- tai vanjamalleja ei EU:ssa saa kilpiin. Siihen nähden huoltoverkostojen pohtiminen on jo täysin turhaa.

Asia olisi eri, jos haussa olisi sotakoneet, jotka voisi kilvittää Suomeen erikoismääräyksillä.
 
baikal kirjoitti:
Jos peliin rientäisi joku amerikanihme niin tarkoittaisiko se käytännössä myös oman huoltoverkon
valmistamista? Olisiko sama tilanne venäläisvaihtoehdossa?

Noista amerikkalaisista sen verran että osin tekniikka on samaa kuin täkäläisissäkin rekoissa. Volvo omistaa Mackin, ja niinpä mm. uusissa Mackeissä käytetyt moottorit ovat Volvolta peräisin, PACCAR on firma jonka automerkkejä ovat mm. eurooppalainen DAF ja rapakon takaiset Kenworth ja Peterbilt. Sama PACCAR MX moottori on käytössä kaikissa noissa. M-B omistaa myös Freightlinerin, Western Starin ja Detroit Dieselin, ja taitaa uuden Mersun Actroksen koneetkin pohjautua noihin DD:n suoriin kuutosiin. Ja ainakin noihin Western Starin tukkiautoihin on saatavilla Sisu Axlesin akselit valinnaisvarusteena.

Järkevintä on tietysti valita edullisin vaatimukset täyttävä näistä pohjoismaisista tai saksalaisesta merkeistä.
 
skärdis kirjoitti:
Nyt etsitään siviilikuorma-autoja ja noita jenkki- tai vanjamalleja ei EU:ssa saa kilpiin. Siihen nähden huoltoverkostojen pohtiminen on jo täysin turhaa.

Asia olisi eri, jos haussa olisi sotakoneet, jotka voisi kilvittää Suomeen erikoismääräyksillä.
Kyllähän muuten saapi kilpiin.
Vaativat joitakin muutoksia,kun E-hyväksyntää vaaditaan tiettyihin osiin,joihin ei kelpaa DOT-hyväksyntä.
 
crane kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Nyt etsitään siviilikuorma-autoja ja noita jenkki- tai vanjamalleja ei EU:ssa saa kilpiin. Siihen nähden huoltoverkostojen pohtiminen on jo täysin turhaa.

Asia olisi eri, jos haussa olisi sotakoneet, jotka voisi kilvittää Suomeen erikoismääräyksillä.
Kyllähän muuten saapi kilpiin.
Vaativat joitakin muutoksia,kun E-hyväksyntää vaaditaan tiettyihin osiin,joihin ei kelpaa DOT-hyväksyntä.

Noita asioita sivuten, mietin jotta jos noista aikaisemmin linkittämistäni ylijäämä myymälöistä ostaisi kalustoa, niin autovero olisi varmaan jotakin aika kamalaa luokkaa. Eli mikäs pakko noita olisi sitten laittaa kilpiin, jos ne laitetaan varastoon sotaa odottamaan? Jos joku tarvittaisiin koulutukseen, niin se sitten tarpeen mukaan, mutta pelkästään maahantuontiin ei taida tavita mitään ihmeellistä.
 
SJ kirjoitti:
crane kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Nyt etsitään siviilikuorma-autoja ja noita jenkki- tai vanjamalleja ei EU:ssa saa kilpiin. Siihen nähden huoltoverkostojen pohtiminen on jo täysin turhaa.

Asia olisi eri, jos haussa olisi sotakoneet, jotka voisi kilvittää Suomeen erikoismääräyksillä.
Kyllähän muuten saapi kilpiin.
Vaativat joitakin muutoksia,kun E-hyväksyntää vaaditaan tiettyihin osiin,joihin ei kelpaa DOT-hyväksyntä.

Noita asioita sivuten, mietin jotta jos noista aikaisemmin linkittämistäni ylijäämä myymälöistä ostaisi kalustoa, niin autovero olisi varmaan jotakin aika kamalaa luokkaa.

Kuorma-autojen autovero on 0 € niin siviili- kuin sotilaskuormureidenkin osalta eli se ei ole ongelma.
 
skärdis kirjoitti:
SJ kirjoitti:
crane kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Nyt etsitään siviilikuorma-autoja ja noita jenkki- tai vanjamalleja ei EU:ssa saa kilpiin. Siihen nähden huoltoverkostojen pohtiminen on jo täysin turhaa.

Asia olisi eri, jos haussa olisi sotakoneet, jotka voisi kilvittää Suomeen erikoismääräyksillä.
Kyllähän muuten saapi kilpiin.
Vaativat joitakin muutoksia,kun E-hyväksyntää vaaditaan tiettyihin osiin,joihin ei kelpaa DOT-hyväksyntä.

Noita asioita sivuten, mietin jotta jos noista aikaisemmin linkittämistäni ylijäämä myymälöistä ostaisi kalustoa, niin autovero olisi varmaan jotakin aika kamalaa luokkaa.

Kuorma-autojen autovero on 0 € niin siviili- kuin sotilaskuormureidenkin osalta eli se ei ole ongelma.

Eli tuollaisen ylijäämä rekan tuonti Suomeen olisi aika mutkatonta, etenkin kun sen tuo EU:n alueelta? Siis omaan käyttöön.
 
SJ kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
SJ kirjoitti:
crane kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Nyt etsitään siviilikuorma-autoja ja noita jenkki- tai vanjamalleja ei EU:ssa saa kilpiin. Siihen nähden huoltoverkostojen pohtiminen on jo täysin turhaa.

Asia olisi eri, jos haussa olisi sotakoneet, jotka voisi kilvittää Suomeen erikoismääräyksillä.
Kyllähän muuten saapi kilpiin.
Vaativat joitakin muutoksia,kun E-hyväksyntää vaaditaan tiettyihin osiin,joihin ei kelpaa DOT-hyväksyntä.

Noita asioita sivuten, mietin jotta jos noista aikaisemmin linkittämistäni ylijäämä myymälöistä ostaisi kalustoa, niin autovero olisi varmaan jotakin aika kamalaa luokkaa.

Kuorma-autojen autovero on 0 € niin siviili- kuin sotilaskuormureidenkin osalta eli se ei ole ongelma.

Eli tuollaisen ylijäämä rekan tuonti Suomeen olisi aika mutkatonta, etenkin kun sen tuo EU:n alueelta? Siis omaan käyttöön.

Juu, ei siinä muuta kuin katsastuskonttorille syyniin ja kilvet kiinni jos peli on kunnossa.
 
skärdis kirjoitti:
SJ kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
SJ kirjoitti:
crane kirjoitti:
Kyllähän muuten saapi kilpiin.
Vaativat joitakin muutoksia,kun E-hyväksyntää vaaditaan tiettyihin osiin,joihin ei kelpaa DOT-hyväksyntä.

Noita asioita sivuten, mietin jotta jos noista aikaisemmin linkittämistäni ylijäämä myymälöistä ostaisi kalustoa, niin autovero olisi varmaan jotakin aika kamalaa luokkaa.

Kuorma-autojen autovero on 0 € niin siviili- kuin sotilaskuormureidenkin osalta eli se ei ole ongelma.

Eli tuollaisen ylijäämä rekan tuonti Suomeen olisi aika mutkatonta, etenkin kun sen tuo EU:n alueelta? Siis omaan käyttöön.

Juu, ei siinä muuta kuin katsastuskonttorille syyniin ja kilvet kiinni jos peli on kunnossa.

Ja matkallako käytetään siirtokilpiä? Jos siis ajoneuvossa ei ole valmiiksi kelvollisia kilpiä kiinni?
 
SJ kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
SJ kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Noita asioita sivuten, mietin jotta jos noista aikaisemmin linkittämistäni ylijäämä myymälöistä ostaisi kalustoa, niin autovero olisi varmaan jotakin aika kamalaa luokkaa.

Kuorma-autojen autovero on 0 € niin siviili- kuin sotilaskuormureidenkin osalta eli se ei ole ongelma.

Eli tuollaisen ylijäämä rekan tuonti Suomeen olisi aika mutkatonta, etenkin kun sen tuo EU:n alueelta? Siis omaan käyttöön.

Juu, ei siinä muuta kuin katsastuskonttorille syyniin ja kilvet kiinni jos peli on kunnossa.

Ja matkallako käytetään siirtokilpiä? Jos siis ajoneuvossa ei ole valmiiksi kelvollisia kilpiä kiinni?
Kyllä, ajoneuvon saa tuoda lähtömaan siirtokilvillä suomeen ja sitten katastuskonttorille katsastamaan auto ja saamaan kilvet.

EU:n ulkopuolelta tuotaessa täytyy muistaa tulli 10% ja alv 22/24%. Alviahan toki sotalaitos ei maksaisi,mutta epäilen,että tullimaksun kyllä.
Olen ite tuota amerikantuontia harkinnu taas,kun neliveto kuume puskee pahasti päälle :dodgy:
 
yle uutiset Kotimaa 30.5.2013 klo 19:40
Puolustusvoimien raskaiden kuorma-autojen jättihankinta kilpailutetaan sittenkin

Puolustusvoimien 150 raskaan kuorma-auton hankinta kilpailutetaan sittenkin. Autot oli aiemmin aiottu hankkia suorahankintana, jolloin suomalaisvalmistaja Sisu olisi ollut vahvin ehdokas tilauksen saajaksi.

Puolustusministeriö on tehnyt täyskäännöksen 150 raskaan kuorma-auton hankinnassa. Puolustushallinnon kaupallinen johtoryhmä päätti tänään torstaina, että hankinta kilpailutetaan sen sijaan, että se tilattaisiin suoraan esimerkiksi suomalaiselta Sisu-valmistajalta.

- Käytämme kuitenkin kilpailutusta, koska se on lainsäädännön ja EU-sopimusten mukaan ainoa tapa, jolla asia voidaan hoitaa. Ei voida vedota siihen, että kyse olisi pelkästä puolustushankinnasta, jolloin kilpailutusta ei olisi tarvinnut käyttää, kertoo puolustusministeriön viestintäjohtaja Jyrki Iivonen.

Vielä huhtikuussa näytti varmalta, että autot hankittaisiin suorana puolustushankintana eikä kilpailutettuna siviilihankintana, kuten alun perin oli suunnitelmana. Jos näin olisi tehty, suomalaisvalmistaja Sisu olisi ollut vahvin ehdokas tilauksen saajaksi. Nyt tehty kilpailutuspäätös tarkoittaa sitä, että ministeriö palaa käytännössä takaisin alkuperäiseen suunnitelmaansa.

Lakimuutos ajoi kilpailuun

Lain mukaan puolustushankintana ilman kilpailutusta voidaan toteuttaa vain hankintoja, joissa suorahankinta on huoltovarmuuden kannalta perusteltua. Kilpailutettuna tilaus voi mennä ulkomaiselle valmistajalle.

Puolustusvoimat on aiemmin tehnyt suorahankintoja Sisulta, mutta lakimuutos vuoden 2012 alussa on muuttanut käytäntöjä. Puolustusministeriön ylijohtaja Jukka Juustin mukaan suorahankintoihin kohdistuvat vaatimukset ovat tiukentuneet.

- Laki on muuttunut edellisistä hankinnoista. Aikaisemmin Sisulta on ostettu muun muassa raskaita panssaroituja maastokuorma-autoja, mutta ne olivat erityyppisiä kuin nämä. Nämä ovat puhtaasti siviilityyppisiä autoja, joissa on vain tiettyjä sotilaallisia osia, Juusti sanoo.

Juustin mukaan nyt päätettävinä olleiden kuorma-autojen tapauksessa oli selkeää, että suorahankinta olisi ollut lainvastainen.

Sisun toimitusjohtaja pettyi

Sisu Auton toimitusjohtaja Timo Korhonen on pettynyt puolustusministeriön päätökseen ja erityisesti siihen, kuinka hitaaksi hankintaprosessi on edennyt.

- Työllisyyden kannalta on ikävää, ettei kotimaisen teollisuuden edistämisellä nähdä olevan kovin suurta merkitystä. Ennen kaikkea olen pettynyt siihen, kuinka hitaasti hanke on edennyt, Korhonen kertoo.

Korhosen mukaan Sisun mahdollisuudet kilpailutuksessa riippuvat paljolti siitä, millaiset tekniset vaatimukset autoille asetetaan.

- Jos vaatimukset ovat vähänkään normaalia tiukempia, niin me yleensä pärjäämme hyvin. Jos halutaan hyvin sarjavalmisteista ja yksinkertaista ajoneuvoa, jolla ei ole tarkoituskaan mennä vaativiin tehtäviin, niin me olemme vähän heikommilla. Varsinkin jos puhutaan pelkästä hintakilpailusta.

Uutista muutettu 18:23. Toisin kuin kirjoitettiin, hankinta ei ole julkisten hankintojen lain mukainen niin sanottu siviilihankinta, vaan puolustus- ja turvallisuuslain piiriin kuuluva kilpailutettu puolustustarvikehankinta.
 
Tvälups kirjoitti:
yle uutiset Kotimaa 30.5.2013 klo 19:40
Puolustusvoimien raskaiden kuorma-autojen jättihankinta kilpailutetaan sittenkin

Puolustusvoimien 150 raskaan kuorma-auton hankinta kilpailutetaan sittenkin. Autot oli aiemmin aiottu hankkia suorahankintana, jolloin suomalaisvalmistaja Sisu olisi ollut vahvin ehdokas tilauksen saajaksi.

Puolustusministeriö on tehnyt täyskäännöksen 150 raskaan kuorma-auton hankinnassa. Puolustushallinnon kaupallinen johtoryhmä päätti tänään torstaina, että hankinta kilpailutetaan sen sijaan, että se tilattaisiin suoraan esimerkiksi suomalaiselta Sisu-valmistajalta.

- Käytämme kuitenkin kilpailutusta, koska se on lainsäädännön ja EU-sopimusten mukaan ainoa tapa, jolla asia voidaan hoitaa. Ei voida vedota siihen, että kyse olisi pelkästä puolustushankinnasta, jolloin kilpailutusta ei olisi tarvinnut käyttää, kertoo puolustusministeriön viestintäjohtaja Jyrki Iivonen.

Vielä huhtikuussa näytti varmalta, että autot hankittaisiin suorana puolustushankintana eikä kilpailutettuna siviilihankintana, kuten alun perin oli suunnitelmana. Jos näin olisi tehty, suomalaisvalmistaja Sisu olisi ollut vahvin ehdokas tilauksen saajaksi. Nyt tehty kilpailutuspäätös tarkoittaa sitä, että ministeriö palaa käytännössä takaisin alkuperäiseen suunnitelmaansa.

Lakimuutos ajoi kilpailuun

Lain mukaan puolustushankintana ilman kilpailutusta voidaan toteuttaa vain hankintoja, joissa suorahankinta on huoltovarmuuden kannalta perusteltua. Kilpailutettuna tilaus voi mennä ulkomaiselle valmistajalle.

Puolustusvoimat on aiemmin tehnyt suorahankintoja Sisulta, mutta lakimuutos vuoden 2012 alussa on muuttanut käytäntöjä. Puolustusministeriön ylijohtaja Jukka Juustin mukaan suorahankintoihin kohdistuvat vaatimukset ovat tiukentuneet.

- Laki on muuttunut edellisistä hankinnoista. Aikaisemmin Sisulta on ostettu muun muassa raskaita panssaroituja maastokuorma-autoja, mutta ne olivat erityyppisiä kuin nämä. Nämä ovat puhtaasti siviilityyppisiä autoja, joissa on vain tiettyjä sotilaallisia osia, Juusti sanoo.

Juustin mukaan nyt päätettävinä olleiden kuorma-autojen tapauksessa oli selkeää, että suorahankinta olisi ollut lainvastainen.

Sisun toimitusjohtaja pettyi

Sisu Auton toimitusjohtaja Timo Korhonen on pettynyt puolustusministeriön päätökseen ja erityisesti siihen, kuinka hitaaksi hankintaprosessi on edennyt.

- Työllisyyden kannalta on ikävää, ettei kotimaisen teollisuuden edistämisellä nähdä olevan kovin suurta merkitystä. Ennen kaikkea olen pettynyt siihen, kuinka hitaasti hanke on edennyt, Korhonen kertoo.

Korhosen mukaan Sisun mahdollisuudet kilpailutuksessa riippuvat paljolti siitä, millaiset tekniset vaatimukset autoille asetetaan.

- Jos vaatimukset ovat vähänkään normaalia tiukempia, niin me yleensä pärjäämme hyvin. Jos halutaan hyvin sarjavalmisteista ja yksinkertaista ajoneuvoa, jolla ei ole tarkoituskaan mennä vaativiin tehtäviin, niin me olemme vähän heikommilla. Varsinkin jos puhutaan pelkästä hintakilpailusta.

Uutista muutettu 18:23. Toisin kuin kirjoitettiin, hankinta ei ole julkisten hankintojen lain mukainen niin sanottu siviilihankinta, vaan puolustus- ja turvallisuuslain piiriin kuuluva kilpailutettu puolustustarvikehankinta.


Vahvensin. Mitkä ovat vaihtoehdot, mitä arvelette? Veikkaan, että kaksi vaihtoehtoa plus Sisu, joka näyttää tällä haavaa ottavan Mustan Pekan. Sarjavalmisteinen ja yksinkertainen ajoneuvo siis.
 
baikal kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
yle uutiset Kotimaa 30.5.2013 klo 19:40
Puolustusvoimien raskaiden kuorma-autojen jättihankinta kilpailutetaan sittenkin

Puolustusvoimien 150 raskaan kuorma-auton hankinta kilpailutetaan sittenkin. Autot oli aiemmin aiottu hankkia suorahankintana, jolloin suomalaisvalmistaja Sisu olisi ollut vahvin ehdokas tilauksen saajaksi.

Puolustusministeriö on tehnyt täyskäännöksen 150 raskaan kuorma-auton hankinnassa. Puolustushallinnon kaupallinen johtoryhmä päätti tänään torstaina, että hankinta kilpailutetaan sen sijaan, että se tilattaisiin suoraan esimerkiksi suomalaiselta Sisu-valmistajalta.

- Käytämme kuitenkin kilpailutusta, koska se on lainsäädännön ja EU-sopimusten mukaan ainoa tapa, jolla asia voidaan hoitaa. Ei voida vedota siihen, että kyse olisi pelkästä puolustushankinnasta, jolloin kilpailutusta ei olisi tarvinnut käyttää, kertoo puolustusministeriön viestintäjohtaja Jyrki Iivonen.

Vielä huhtikuussa näytti varmalta, että autot hankittaisiin suorana puolustushankintana eikä kilpailutettuna siviilihankintana, kuten alun perin oli suunnitelmana. Jos näin olisi tehty, suomalaisvalmistaja Sisu olisi ollut vahvin ehdokas tilauksen saajaksi. Nyt tehty kilpailutuspäätös tarkoittaa sitä, että ministeriö palaa käytännössä takaisin alkuperäiseen suunnitelmaansa.

Lakimuutos ajoi kilpailuun

Lain mukaan puolustushankintana ilman kilpailutusta voidaan toteuttaa vain hankintoja, joissa suorahankinta on huoltovarmuuden kannalta perusteltua. Kilpailutettuna tilaus voi mennä ulkomaiselle valmistajalle.

Puolustusvoimat on aiemmin tehnyt suorahankintoja Sisulta, mutta lakimuutos vuoden 2012 alussa on muuttanut käytäntöjä. Puolustusministeriön ylijohtaja Jukka Juustin mukaan suorahankintoihin kohdistuvat vaatimukset ovat tiukentuneet.

- Laki on muuttunut edellisistä hankinnoista. Aikaisemmin Sisulta on ostettu muun muassa raskaita panssaroituja maastokuorma-autoja, mutta ne olivat erityyppisiä kuin nämä. Nämä ovat puhtaasti siviilityyppisiä autoja, joissa on vain tiettyjä sotilaallisia osia, Juusti sanoo.

Juustin mukaan nyt päätettävinä olleiden kuorma-autojen tapauksessa oli selkeää, että suorahankinta olisi ollut lainvastainen.

Sisun toimitusjohtaja pettyi

Sisu Auton toimitusjohtaja Timo Korhonen on pettynyt puolustusministeriön päätökseen ja erityisesti siihen, kuinka hitaaksi hankintaprosessi on edennyt.

- Työllisyyden kannalta on ikävää, ettei kotimaisen teollisuuden edistämisellä nähdä olevan kovin suurta merkitystä. Ennen kaikkea olen pettynyt siihen, kuinka hitaasti hanke on edennyt, Korhonen kertoo.

Korhosen mukaan Sisun mahdollisuudet kilpailutuksessa riippuvat paljolti siitä, millaiset tekniset vaatimukset autoille asetetaan.

- Jos vaatimukset ovat vähänkään normaalia tiukempia, niin me yleensä pärjäämme hyvin. Jos halutaan hyvin sarjavalmisteista ja yksinkertaista ajoneuvoa, jolla ei ole tarkoituskaan mennä vaativiin tehtäviin, niin me olemme vähän heikommilla. Varsinkin jos puhutaan pelkästä hintakilpailusta.

Uutista muutettu 18:23. Toisin kuin kirjoitettiin, hankinta ei ole julkisten hankintojen lain mukainen niin sanottu siviilihankinta, vaan puolustus- ja turvallisuuslain piiriin kuuluva kilpailutettu puolustustarvikehankinta.


Vahvensin. Mitkä ovat vaihtoehdot, mitä arvelette? Veikkaan, että kaksi vaihtoehtoa plus Sisu, joka näyttää tällä haavaa ottavan Mustan Pekan. Sarjavalmisteinen ja yksinkertainen ajoneuvo siis.

Ymmärtääkseni intti oli nimenomaan hakemassa ihan tavallista rekkaa ilman maastoajoa tms sotilashärpättimiä - puhuttiin tukkirekasta. Merkillä ei kai ollut intille väliä, kunhan jostain saa halvalla 150 rekkaa. Nimenomaan PV halusi kilpailuttaa hankinnan alunperinkin.
 
baikal kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
- Jos vaatimukset ovat vähänkään normaalia tiukempia, niin me yleensä pärjäämme hyvin. Jos halutaan hyvin sarjavalmisteista ja yksinkertaista ajoneuvoa, jolla ei ole tarkoituskaan mennä vaativiin tehtäviin, niin me olemme vähän heikommilla. Varsinkin jos puhutaan pelkästä hintakilpailusta.


Vahvensin. Mitkä ovat vaihtoehdot, mitä arvelette? Veikkaan, että kaksi vaihtoehtoa plus Sisu, joka näyttää tällä haavaa ottavan Mustan Pekan. Sarjavalmisteinen ja yksinkertainen ajoneuvo siis.

Ruotsalaiset Volvo ja Scania, saksalaiset MAN ja Mersu, hollantilainen Daf, ranskalainen Renault ja italiainen Iveco. Mustana hevosena suomalainen Sisu. 7 + 1 vaihtoehtoa eli onhan noita vaihtoehtoja "perusrekoille".

Jos historia toistaa itseään, niin Puolustusvoimat ei halua halvinta, joka olisi Iveco tai Renault, vaan kilpailutuksen speksit laaditaan niin, että valintana on joko Mersu tai Scania.
 
skärdis kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
- Jos vaatimukset ovat vähänkään normaalia tiukempia, niin me yleensä pärjäämme hyvin. Jos halutaan hyvin sarjavalmisteista ja yksinkertaista ajoneuvoa, jolla ei ole tarkoituskaan mennä vaativiin tehtäviin, niin me olemme vähän heikommilla. Varsinkin jos puhutaan pelkästä hintakilpailusta.


Vahvensin. Mitkä ovat vaihtoehdot, mitä arvelette? Veikkaan, että kaksi vaihtoehtoa plus Sisu, joka näyttää tällä haavaa ottavan Mustan Pekan. Sarjavalmisteinen ja yksinkertainen ajoneuvo siis.

Ruotsalaiset Volvo ja Scania, saksalaiset MAN ja Mersu, hollantilainen Daf, ranskalainen Renault ja italiainen Iveco. Mustana hevosena suomalainen Sisu. 7 + 1 vaihtoehtoa eli onhan noita vaihtoehtoja "perusrekoille".

Jos historia toistaa itseään, niin Puolustusvoimat ei halua halvinta, joka olisi Iveco tai Renault, vaan kilpailutuksen speksit laaditaan niin, että valintana on joko Mersu tai Scania.

Scania,Volvo,MB,Sisu siinäpä ne.
 
Unohtamatta yhdysvaltalaisia MACK -rekkoja, nyt kun Suomessakin kuljetuskaluston koko kasvaa lainmuutoksen myötä...
 
Tvälups kirjoitti:
Unohtamatta yhdysvaltalaisia MACK -rekkoja, nyt kun Suomessakin kuljetuskaluston koko kasvaa lainmuutoksen myötä...

Ei niitä tuoda tänne,eikä kannatakkaan tuoda.
Toisaalta miksi ehotat Mack:ia kun painot kasvaa? Jenkeissä on pienemmät koneet,kuin Ruotsalaisissa :a-rolleyes:
 
crane kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Unohtamatta yhdysvaltalaisia MACK -rekkoja, nyt kun Suomessakin kuljetuskaluston koko kasvaa lainmuutoksen myötä...

Ei niitä tuoda tänne,eikä kannatakkaan tuoda.
Toisaalta miksi ehotat Mack:ia kun painot kasvaa? Jenkeissä on pienemmät koneet,kuin Ruotsalaisissa :a-rolleyes:

En minä ehdota mitään. Lisäsin vain yhden ehdokkaan listalle.
Kun katsotaan kuinka SA on (melko orjallisesti) ostanut kalustoaan usa:n suunnasta niin ei kannata yllättyä uudesta kuorkistakaan...
 
Tvälups kirjoitti:
Unohtamatta yhdysvaltalaisia MACK -rekkoja, nyt kun Suomessakin kuljetuskaluston koko kasvaa lainmuutoksen myötä...

Ei tule. Mack kuuluu Volvo Lastbilar Ab:hen ja se ei taatusti tuo jenkkimallejaan Eurooppaan.

http://www.macktrucks.com/default.aspx?pageid=437

Toki Puheloinen voi marssia jenkeissä Mack-dealerin luokse, ostaa 150 Mackia ja laivata ne omatoimisesti Suomeen. Tuollainen kaupanteko ei vaan onnistu kilpailutettavien hankintojen osalta.
 
Tvälups kirjoitti:
crane kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Unohtamatta yhdysvaltalaisia MACK -rekkoja, nyt kun Suomessakin kuljetuskaluston koko kasvaa lainmuutoksen myötä...

Ei niitä tuoda tänne,eikä kannatakkaan tuoda.
Toisaalta miksi ehotat Mack:ia kun painot kasvaa? Jenkeissä on pienemmät koneet,kuin Ruotsalaisissa :a-rolleyes:

En minä ehdota mitään. Lisäsin vain yhden ehdokkaan listalle.
Kun katsotaan kuinka SA on (melko orjallisesti) ostanut kalustoaan usa:n suunnasta niin ei kannata yllättyä uudesta kuorkistakaan...

Miten niin "orjallisesti"? Voitko mainita niin paljon hankintoja, jotka on ostettu jenkeistä ilman mitään järki syytä? Esim. MLRS:ään liittyvät hankinnat ovat aika selkeä juttu, koska lännestä ei löydy oikein kilpailijaa ja heittimet muutenkin hankittiin käytettynä.
 
Back
Top