Armeijan säästöt iskevät pahimmin maavoimiin

Tvälups

Ylipäällikkö
Armeijan säästöt iskevät pahimmin maavoimiin
Jarmo Huhtanen HS 1.3.2012 7:13


Pääesikunnassa tutkitaan parhaillaan sitä, mistä materiaaliostoista Puolustusvoimien pitää tinkiä. Suurimmat leikkaukset kohdistuvat maavoimien alueellisiin joukkoihin. Myös Horneteille kaavailtujen risteilyohjusten määrä on joutumassa uuteen harkintaan.

"Se, mihin säästöt vaikuttanevat negatiivisesti, on kehitysvuorossa olevat maavoimat ja erityisesti alueelliset joukot", sanoo puolustusministeriön kansliapäällikkö Arto Räty.

Rädyn mukaan kaikkia hankintoja tarkastellaan kriittisesti ja ostoja perutaan tai siirretään.

Alueellisten joukkojen kannalta tilanne on hankala, koska niiden pitäisi siirtyä uuteen taistelutapaan, joka vaatii muun muassa aivan uudet viestintävälineet. Ne ovat vielä täysin hankkimatta.

Yhdysvallat ilmoitti marraskuussa, että se on valmis myymään Suomelle 70 kappaletta JASSM-risteilyohjuksia (joint air-to-surface standoff missiles) ja 600 kappaletta Stinger-ilmatorjuntaohjuksia. Pelkästään risteilyohjukset maksaisivat 185 miljoonaa euroa.

Varsinkin JASSM-ohjuksia Suomi on havitellut jo vuosia, mutta ostolupaa ei ole aikaisemmin irronnut.

Arto Räty ei halua kesken valmistelun ottaa kantaa siihen, pitäisikö ohjuskaupat miettiä kokonaan uudelleen:

"Kyllä kaikki hankinnat täytyy aina tarkkaan harkita. Minusta mistään kynnysasejärjestelmästä ei kuitenkaan saisi luopua, mutta aina voi keskustella volyymistä."

Puolustusvoimat aikoo pudottaa pysyvästi materiaaliostojensa määrää 25–30 prosenttia eli 150 miljoonalla eurolla vuodessa. Kyseessä on osa armeijauudistusta, jossa varuskuntia lakkautetaan ja sota-ajan vahvuus putoaa 230 000 sotilaaseen.
 
Hellurei sitten vaan! Siinä teille tätä uutuutta koko rahalla.

PKARPR vastasi kehityksestä ja sinne menee nyt lapsi pesuveden mukana.


Uskokaa huviksenne, että nato-jäsenyys ja ammattiarmeija ovat lähempänä päivä päivältä.
 
Natoanomus lähestyy, uskon että jäsenyys taas ei. Kun nyt on yhtäkkiä sisäpoliittistakin painetta naapurimaassa, niin en käsitä, miksi luopuisivat itsemääräämisoikeudestaan antamalla Pietarin ydinalueensa ja ainoan kunnon satamansa USAn leukojen väliin, puraisua odottamaan. USAviha vain kasvaa siellä, johtajakin pui nyrkkiä sille teeveessä ja puhuu ettei v.1941 saa toistua. Tietysti toivon että heistä tulisi nyyhkyttäviä arkoja löysiä nynnyjä, mutta näen päinvastaista.
 
Perseelleen meni sekin uudistus. Vanhat vehkeet on padassa ja uusiin ei ole varaa. Mites tässä nyt näin kävi? Ei osannut kukaan palstalla aavistaa... :dodgy:
 
On ironista, että alan keskustelufoorumeiden mediaanimielipiteiden mukaan toteutettu UTVA olisi tehnyt huimasti paremmat päätökset niin hankinnoista kuin politiikasta. Ja tuskin olisi jätetty niitä ylijääneitä budjettimiljardeja käyttämättä.
 
Ylijääneet budjettimiljardit? Say what?

Onko tässä nyt kyse väärin ymmärretyistä siirtomäärärahoista?
 
JOKO kirjoitti:
Perseelleen meni sekin uudistus. Vanhat vehkeet on padassa ja uusiin ei ole varaa. Mites tässä nyt näin kävi? Ei osannut kukaan palstalla aavistaa... :dodgy:

Eipä tosiaan ole yllätys, ei tälläKÄÄN kertaa. Maaliskuussa julkistettaneen vielä merkittävät puolustusbudjetin lisäleikkaukset. Jokainen voi miettiä mitä esim. 100-150 miljoonaa per vuosi vaikuttaa, kun se niistetään entisten päältä.

Kohta käännetään taas systeemiä uuteen asentoon ja kas, lopputulema alkaa muistuttaa yhä enemmän länsinaapurin mallia. Erotuksena tietysti se, että meillä sitä pienentynyttä porukkaa ei terästetä minkäänlaisin uushankinnoin, vaan ainoastaan leikataan.
 
Hande kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Perseelleen meni sekin uudistus. Vanhat vehkeet on padassa ja uusiin ei ole varaa. Mites tässä nyt näin kävi? Ei osannut kukaan palstalla aavistaa... :dodgy:

Eipä tosiaan ole yllätys, ei tälläKÄÄN kertaa. Maaliskuussa julkistettaneen vielä merkittävät puolustusbudjetin lisäleikkaukset. Jokainen voi miettiä mitä esim. 100-150 miljoonaa per vuosi vaikuttaa, kun se niistetään entisten päältä.

Kohta käännetään taas systeemiä uuteen asentoon ja kas, lopputulema alkaa muistuttaa yhä enemmän länsinaapurin mallia. Erotuksena tietysti se, että meillä sitä pienentynyttä porukkaa ei terästetä minkäänlaisin uushankinnoin, vaan ainoastaan leikataan.

Puolustusvoimien ydintoiminnot on turvattava. :a-grin:
 
baikal kirjoitti:
Puolustusvoimien ydintoiminnot on turvattava. :a-grin:

kuten välinekehitys, tulostus, liikennelento ja kv-yhteistoiminta.
 
Creidiki kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Puolustusvoimien ydintoiminnot on turvattava. :a-grin:

kuten välinekehitys, tulostus, liikennelento ja kv-yhteistoiminta.

No kyllä välinekehityksestä voidaan tinkiä, jos esim. sattuu tulostaminen osoittautumaan kalliimmaksi kuin tähän asti on SUUNNITELTU.
 
Peruspalvelut RE: Armeijan säästöt iskevät pahimmin maavoimiin

baikal kirjoitti:
Puolustusvoimien ydintoiminnot on turvattava. :a-grin:

Sana "turvata" on mielenkiintoinen, koska siihen liittyy aina konservatismi, "säilyttäminen".

Kun kunnista leikataan, vaaditaan peruspalvelujen säilyttämistä, mutta kukaan ei määritte, miten monta vuotta tervettä elämää kennellekin pitäisi suoda ihmisarvoisesti.

Mitkä ovat puolustusvoimien ydintoiminnot? Suunnittelun ja optimoitavamman varastoinnin jatkaminen ja kynnysasejärjestelmien hankintako?

Ovatko panssarijoukot ydintoiminto, lisäke, umpilisäke vai turhake?
http://www.panssarikilta.fi/Lehti/Panssari200902_sivu_3.html

Moni aselaji ei kykene samanlaiseen järjestö- ja kustannustoimintaan kuin ilmatorjunta-aselaji ja panssariaselaji.

Ammattisotilaat, kuten sota-akatemian käynyt tykistöntarkastaja, V. P. Nenonen, vaati panssariaselajin lakkauttamista Suomessa kalliina. En usko, että monikaan oli sotatieteellisesti pätevämpi lausumaan asiasta, koska panssarijoukot jo vuodesta 1919 luettiin tykistön kategoriaan: olihan joissian toki konekiväärin asemesta tykkikin!

Myös Paavo Lipponen oli sitä mieltä, että saa lakkauttaa, kun hankitaan lentäviä panssarivaunuja, taisteluhelikoptereita, tilalle.

Suomesta ei ole saatu lopetetuksi kuin sukellusveneaselaji Neuvostoliiton tuella ja rannikkotykistö omin voimin. Kaikkea miltei muuta on turvattu.

Pommittelukin lopetettiin Blenheimien ja Junkersien sekä Dornierien jälkeen siksi kunnes ostettiin Hornetit ja saatiin liitopommia siiven alle.
 
Raadollisin käsitys tässä yhteydessä voi syntyä siihen suuntaan, että "ydintoiminnot on turvattava" tarkoittaa pääasiassa majuri-kenraali-akselin virkoja ja etuja. Kaikkeen muuhun kirves osuu, mutta tähän ! "elintärkeään ydintoimintoon" ei taida edes viila hipaista.

Tämä tilanteessa, jossa on hyvin epätietoista, millainen joukkokokoonpano kyetään saamaan vuonna 2015 sotakelpoista muistuttavana sotaremmiin, jos niikseen tulee. Miten helvetissä voidaan perustella tuollainen upseeriorkesteri tässä tilanteessa?

No, eipä sitä tarvi perustella, koska se on "ydintoimintaa".

Valtiovalta lunastaa asevoimien absoluuttisen lojaliteetin antamalla tämän homman kulkea tällä tavoin. Kun upseeriston etuihin ei isketä, voidaan olettaa heidän olevan lojaaleja pahassakin paikassa...mitä uutta auringon alla.

Viimeiset uutiset eivät kyllä rauhoittaneet kuumeista olemustani lainkaan. Kyllä kyyti on nyt kylmää ja Kansallinen Kokoomus ajaa suitsetonta ruunaa kohti TAVOITETILAA. Sitä edeltää tahto- ja tahmotilojen jatkumo.
 
"Ylijääneet budjettimiljardit? Say what?
Onko tässä nyt kyse väärin ymmärretyistä siirtomäärärahoista?"

Olen, ilmeisesti virheellisesti, käsittänyt että koska useina vuosina on jätetty puolustusbudjettia käyttämättä, ylijääneitä on kasattu, ja kun käyttöä ei ilmaantunut, v-varainministeriö lopulta otti tuon kasan pois.
SS-lehdessä tätä närkästeltiin.
Pyydän linkkiä mihin tahansa sivuun, jossa voin vapautua väärinymmärryksestäni ja huokaista, että sentään jokin idioottimaisuus on jätetty tekemättäkin tässä maakaluston kuihdutuskiimassa.
 
Morgenstern kirjoitti:
Olen, ilmeisesti virheellisesti, käsittänyt että koska useina vuosina on jätetty puolustusbudjettia käyttämättä, ylijääneitä on kasattu, ja kun käyttöä ei ilmaantunut, v-varainministeriö lopulta otti tuon kasan pois.
SS-lehdessä tätä närkästeltiin.
Pyydän linkkiä mihin tahansa sivuun, jossa voin vapautua väärinymmärryksestäni ja huokaista, että sentään jokin idioottimaisuus on jätetty tekemättäkin tässä maakaluston kuihdutuskiimassa.

http://maanpuolustus.net/showthread.php?tid=1202&pid=40799#pid40799

Tuossa ketjussa lähdetään sun esittämästäs, mutta yllä linkitetyssä postauksessa kerrotaan miten se menee.

Eri määrärahoista http://fi.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4%C3%A4r%C3%A4raha

Säädöspohja, katso 7 § http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1988/19880423?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=siirtom%C3%A4%C3%A4r%C3%A4raha

Ja vaikka määrärahaa ei saa siirtää nykyään 2 vuotta pidempään, on naiivia luulla että jos toimitukset viiväsryvät, voidaan sitten varatulla fyrkalla lähteä muille ostoksille

Käy katsomassa http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2012/aky_2012.html
Mene yksityiskohtaisiin perusteluihin -
Määrärahat- 27 Puolustusministeriön hallinanala - 10 Sotilaallinen maanpuolustus -

Kohdissa 18. Materiaalihankinnat ja 19. Hawk hankinta ilmenee miten toisaalta tilausvaltuuksia, määrärahoja, ja muutoksia käsitellään. Hawkissa on siirtomäärärahaa esim.

Toisaalta on varmaan tilanteita, joissa toimitukset viivästyvät ja kun valtiontalouden tila on hekentynyt, hankinnat supistuvat, mutta sen esittäminen karkkirahan hukkaamisena kertoo vain ja ainoastaan esittäjästä.
 
adam7 kirjoitti:
Toisaalta on varmaan tilanteita, joissa toimitukset viivästyvät ja kun valtiontalouden tila on hekentynyt, hankinnat supistuvat, mutta sen esittäminen karkkirahan hukkaamisena kertoo vain ja ainoastaan esittäjästä.

Tuollainen kommentti puolestaan kertoo siitä, miten vahvaa budjettikulttuuri on. Rahat kun on veromaksajalta varmistettu suuren budjettimomentin ja julkisuussuojan panssarin taakse, voidaan budjetoida hövelisti sellaiseen, mitä ei ole ajateltukaan hankittavaksi kurinalaisesti.

Kuntien kulttuurirakennukset ja puolustusvoimien puolustusvälinehankintojen budjetointi on malliesimerkki varoittavista esimerkeistä, joihin vain julkishallinto, jonka rahoitus on turvattu julkisella velalla, kykenee.
 
jokiranta kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
Toisaalta on varmaan tilanteita, joissa toimitukset viivästyvät ja kun valtiontalouden tila on hekentynyt, hankinnat supistuvat, mutta sen esittäminen karkkirahan hukkaamisena kertoo vain ja ainoastaan esittäjästä.

Tuollainen kommentti puolestaan kertoo siitä, miten vahvaa budjettikulttuuri on. Rahat kun on veromaksajalta varmistettu suuren budjettimomentin ja julkisuussuojan panssarin taakse, voidaan budjetoida hövelisti sellaiseen, mitä ei ole ajateltukaan hankittavaksi kurinalaisesti.

Kuntien kulttuurirakennukset ja puolustusvoimien puolustusvälinehankintojen budjetointi on malliesimerkki varoittavista esimerkeistä, joihin vain julkishallinto, jonka rahoitus on turvattu julkisella velalla, kykenee.
kävitkö katsomassa opastamassani paikassa?
Mikä siellä on julkisuussuojattu?
Ystävällisesti, rajoita tuota tajunnanvirtaa faktoihin. Faktoideillä kun paljon operoit.
 
adam7 kirjoitti:
kävitkö katsomassa opastamassani paikassa?
Mikä siellä on julkisuussuojattu?
Ystävällisesti, rajoita tuota tajunnanvirtaa faktoihin. Faktoideillä kun paljon operoit.

Ymmärrätkö maksuvalmiudesta, julkisesta velasta ja budjetoinnista jotain?
 
Ai, siis siirtomäärärahan olemassaolo johtuu esim siitä, että jos PV on tilannut tietyn NH-kopterin ( jotta voisi taktisesti siirrellä Amos-vaunua sen ruumassa ) toimitettavaksi ja maksettavaksi vuonna XX, ja hulikupteri ei saavukaan, niin kopterin hinta pannaan kahden vuoden ajaksi "siirtomäärärahoihin", että jos heko tulisikin edes tuona aikana. Raha siis yritettiin käyttää muttei pystytty! Ja jos/kun se kopteri ei tule silloinkaan, niin siirtomääräraha "haihtuu" muualle ministeriöihin kuin PV:lle. Lopulta superjättikopterin tullessa sen maksut otetaan maavoimien (!) senvuotisesta budjetista, jolloin tietysti jotain muuta jää maksamatta, ja saamatta. Lähinnä sellaista jonka kappalehinta ja tilaustoimitussykli on pienempi. Tai tingitään "aineettomista", kuten kertausharjoituksista. Ymmärsinköhän vai kuis tää meni.
Edit: Siis haihtuvatko ne muualle milloinkaan.
 
Seuraavalla kierroksella on sitten maavoimien ja erityisesti alueellisten joukkojen varustamisen vuoro. MALTTIA!
 
Morgenstern kirjoitti:
Ai, siis siirtomäärärahan olemassaolo johtuu esim siitä, että jos PV on tilannut tietyn NH-kopterin ( jotta voisi taktisesti siirrellä Amos-vaunua sen ruumassa ) toimitettavaksi ja maksettavaksi vuonna XX, ja hulikupteri ei saavukaan, niin kopterin hinta pannaan kahden vuoden ajaksi "siirtomäärärahoihin", että jos heko tulisikin edes tuona aikana. Raha siis yritettiin käyttää muttei pystytty! Ja jos/kun se kopteri ei tule silloinkaan, niin siirtomääräraha "haihtuu" muualle ministeriöihin kuin PV:lle. Lopulta superjättikopterin tullessa sen maksut otetaan maavoimien (!) senvuotisesta budjetista, jolloin tietysti jotain muuta jää maksamatta, ja saamatta. Lähinnä sellaista jonka kappalehinta ja tilaustoimitussykli on pienempi. Tai tingitään "aineettomista", kuten kertausharjoituksista. Ymmärsinköhän vai kuis tää meni.
Edit: Siis haihtuvatko ne muualle milloinkaan.

En nyt usko, että budjetissa voidaan roikuttaa 5-10 vuotta rahaa siirtomäärärahana korvamerkittynä, vaan nuo rahat vähitellen käsitellään uudelleen senhetkisen tilanteen mukaan.

Kun totutaan siihen, että toimitukset tulevat, milloin sattuu, on tietenkin tuloksena se, että ei tiedetä, miten laitos toimii, vaan yhä uusia haamuhankkeita perustetaan, jotta saadaan kynnysasejärjestelmä, johon ei ole varaa enää ammusten osalta.

Toisin sanoen ongelma ei ole se, että varusteluraha karkaa kuntien valtionapuina lastentarhoihin, peruskouluihin tai mummoille terveydenhoitoon, vaan löyhän budjetoinnin ja ajattelun seurauksena varataan rahoja uusille hankkeille ja järjestelmille, joista sitten vaivoin tulee jotain tai ei tule mitään.
 
Back
Top