Re: kuparit pois piippua kuluttamatta?
Post by
SO » Tue Jul 22, 2008 3:42 pm
https://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=3130&start=10
TA-Sanomissa (jotka on nyt hieman tauolla juttujen puutteen vuoksi) on numerossa 1/2008 Joe Pasilisko kirjoittanut jutun piipun puhdistamisesta. Se voitaneen julkaista nyt täälläkin kun kyseessä on jo vanha numero. (Ja koska TA-Killan tarkoituksena on edistää tätä touhua)
Tarkkuuskiväärin piipun puhdistaminen
Piipun puhdistamisesta ja käytettävistä välineistä on toivottu jo pitemmän aikaa juttua ja viimeinkin se on saatu kasattua. Juttu on pitkä, mutta paljon on asiaakin mukana.
Piipun puhdistamisen voi jakaa kahteen operaatioon, peruspuhdistukseen joka tehdään jokaisen ratakäynnin jälkeen ja perusteellinen kuuraukseen joka tehdään harvemmin ja tarpeen mukaan.
Tarkkuuskivääri puhdistetaan aina työntämällä puhdistuspuikko patruunapesästä piipun suuta kohti. Puhdistamisessa on hyvä käyttää puhdistuspuikon ohjuria jolloin puikko ei kuluta patruunapesää eikä öljyt ja muut kemikaalit turhaan sotke laukaisukoneistoa tai lukonkehystä. Perusideana on että tuppoja ja lappuja sekä nailonharjaa työnnetään vain yhteen suuntaan (pesästä suuhun päin) ettei mukaan tarttunut lika turhaan kulje edestakaisin piipussa.
Kemikaaleista, lapuista ja puikoista
CLP-aseöljy on useiden käyttäjien toimesta hyväksi havaittua tavaraa joten sitä voi suositella myös muille. Aseöljy itsessään irrottaa hyvin likaa, mutta puhdistamiseen voi käyttää myös erityisiä sitä varten myytäviä aineita kuten ”Hoppes 9” joiden käyttöohjeet tulee lukea huolellisesti ennen käyttöä. Tekstin lopussa on Armaliten huoltotiedote koskien aseöljyjä jossa todetaan automaattivaihteisto öljyn (ATF) ja synteettisen 20W moottoriöljyn soveltuvan hyvin aseen huoltoon.
Puhdistamisessa käytetään VFG-huopatulppia tai omavalmisteisia sopivankokoisia kangasrättejä. lakanasta leikatut neliönmuotoiset laput ovat kustannustehokkaita ja monille riittäviä. Myös autotarvikeliikkeistä myytävät kuituliinat sopivat hyvin puhdistamiseen.
Puhdistuspuikkoina tulee käyttää yksiosaisia pitkiä puikkoja. Puikkoa ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota puikonpään kierteeseen ja siihen että puikkoon löytyy helposti uusia nailon ja pronssiharjoja. Esimerkiksi Deweyn puikkoon sopii yleisesti käytetty 8/32” kierteellä oleva rassit ja lapuntyöntimet. Lapuntyöntimiä tilatessa tarvitsee myös valita että onko uros- vai naaraskierre. Tämä kierre ei taas ole yhteensopiva PVn moniosaisen teräspuikon kanssa, joka on maastossa mukavampi pitää mukana kuin pitkää yksiosaista puikkoa. Jotkut pinnoittavat puhdistuspuikon kutistesukalla ettei se vahingoita piippua, mutta erään käsityksen mukaan kutistesukka kerää likaa piipusta ja hioo karstalla piippua eli sen mukaan olisi parasta käyttää teräspuikkoa ja erillistä puhdistuspuikon ohjuria.
Peruspuhdistus
Peruspuhdistus suoritetaan jokaisen ratakäynnin jälkeen. Palokarstat on hyvä puhdistaa jokaisen ampumiskerran jälkeen vaikka varsinaista kuparivaippaa ei olisikaan kertynyt. Puhdistus tulee tehdä myös kromattuihin piippuihin. Peruspuhdistuksessa kuten muissakin hommissa on useita eri tapoja eikä voi sanoa mikä on parempi kuin toinen. Ohessa on esitelty yksi tapa peruspuhdistamiseen.
Radalta tultaessa öljytään piippu ja annetaan öljyn vaikuttaa piipussa. Öljyämisen voi tehdä öljyyn kastetulla huopatulpalla tai öljyharjalla. Öljy irrottaa likaa piipusta ja sen takia on hyvä antaa öljyn vaikuttaa vaikka yön yli. Tämän jälkeen öljy poistetaan piipusta puhtaalla tulpalla tai rätillä, lappuja laitetaan niin kauan että ne tulevat puhtaana läpi. Tämän jälkeen tarkkuuspiippuun on hyvä tehdä kevyt Forrest-vaahto puhdistus. Vaahto pursutetaan patruunapesästä piippuun ja annetaan vaikuttaa 0,5-1h verran. Vaahto poistetaan puhtaalla lapulla kunnes ”sinistä” ei enää tule. Tämän jälkeen piippu öljytään kevyesti ja jätetään kaappiin odottamaan seuraavaa käyttökertaa.
Kun ase otetaan seuraavan kerran käyttöön, on tärkeää poistaa öljy piipusta ja patruunapesästä! Jos patruunapesä on rasvainen, ei hylsy laajetessaan tartu pesään kuten on suunniteltu ja lukon sulkuolakkeet kuormittuvat huomattavasti normaalia enemmän. Piipussa oleva öljy vaikuttaa ensimmäisen laukauksen lähtönopeuteen sekä osumapisteeseen. Mikäli piipussa on erittäin paljon öljyä ja sillä ammutaan ennen puhdistamista voi piippu vaurioitua pysyvästi.
On myös erittäin tärkeää pitää lukkorungon sulkuolakkeet voideltuina. Jos sulkuolakkeet ovat kuivat, voi lukko leikkautua kiinni normaalissa käytössä kun sitä käännetään auki. Tämä näkyy selvinä jälkinä lukkorungon sulkuolakkeissa. Eli lukkoa avatessa kampi on jäykkä vaikka kyseessä ei ole merkki ylipaineesta. Sulkuolakkeiden voiteluun käytetään vaseliinia jonka on todettu toimivan paremmin kuin pelkän aseöljyn. Vaseliinia ei kuitenkaan tule laittaa liikaa, pieni määrä riittää.
Peruskuuraus
Perusteellinen kuuraus on hyvä tehdä noin 100-200 laukauksen jälkeen mikäli on havaittu että piippu kuparoi paljon. Piipun kuparointi on yksilöllistä ja riippuu mm. piipun valmistajasta ja käytetyistä työkaluista, kaliiperista, lähtönopeuksista… Paljon kuparoiva piippu kannattaa kolvata. Piipun kolvauksesta on luvassa artikkeli myöhemmin. Ohessa on Koheltajan TA-killan foorumille kirjoittama Forrest- puhdistuohje.
”Forresteria kannattaa liottaa piipussa parista tunnista puoleen vuorokauteen silloin jo piippuun on kerääntynyt paljon vaippaa. Kuitenkin pitää muistaa että aikansa kun se on kuparia liottanut niin sen teho loppuu, tupolla piippu kuivaksi ja uusi satsi piippuun kuparia liottamaan. Ase kannattaa pitää vaakatasossa ja tunnin-parin välein kääntää ase aksiaalisesti eri asentoihin että nesteytynyt vaahto ei puhdista piippua toispuoleisesti. Sitten kun sinisen mömmön tulo on kokonaan lakannut niin sen jälkeen öljy/pronssiharja piippuun 5-15 kertaa ja lapulla piippu kuivaksi ja taas vaahdot sisään.
Tämä toimenpide kun tehdään kahteen-kolmeen otteeseen niin silloin piippu on kuurattu pohjia myöten. Puhdistus kannattaa sen vuoksi tehdä monivaiheisesti kun piippuun ammunnan aikana epäpuhtaudet kerääntyy kerroksittain joten ainoa vaihtoehto on puhdistaa piippu vuorotellen vaahdolla ja pronssiharja/öljyllä.
Jokaisen ratakäynnin jälkeen tätä peruskuurausta ei kannata tehdä koska siitä ei ole välttämättä vastaavaa hyötyä osunnan kannalta, seuraa missä vaiheessa kuparointi alkaa vaikuttaa osuntaan haittaavasti ja sopeuta puhdistustarve sen mukaan.”
Jos epäilee että piippuun on kertynyt paksumpi ahtauma kannattaa piippu tulkata tämän selvittämiseksi. Tulkki on helppo valmistaa lyijyluodista joka sorvataan tai mankeloidaan viilojen välissä pikkuisen isommaksi kuin piipun isokaliiperi. 10mm riittää tulkkaustapin pituudeksi. Kun halkaisija on sopiva, lyödään tulkki piipun läpi kupari- tai messinkipuikolla, messinkipuikkoja löytyy mm. hitsaustarvikeliikkeistä. Lopuksi tulkkiin tehdään vielä kierre puhdistuspuikkoa varten, nyt työkalu on valmiina. Kun tulkkia työntää piipunläpi huomaa selvästi jos jokin kohta on ahtaampi kuin toinen.
Jos piippu kuparoi erittäin paljon ja tuntuu että Forrest-vaahto ei tehoa, voi sekoittaa ammoniakista kuparinpoistoon soveltuvan puhdistusseoksen. Itsesekoitettu puhdistusaine poistaa kuparivaipan nopeammin kuin Forrest vaahto. Sekoitus tehdään 0,5 litran muovipulloon seuraavan kaavan mukaisesti:
1 osa ammoniakkia (25-30 %)
2 osaa vettä
1 osa tiskiainetta
Huopatuppo kastetaan ammoniakkiseokseen ja työnnetään piipun läpi. Seoksen annetaan vaikuttaa piipussa 10-15 minuuttia jonka jälkeen työnnetään puhdas tuppo läpi piipusta kunnes sinistä ei enää tule. Tarvittaessa käsittely tehdään uudestaan jos on tarve. Ammoniakkiseosta ei saa pitää pitkiä aikoja piipussa! Tämän jälkeen piippu tulee puhdistaa ammoniakista etanolilla tai asetonilla ettei piippun jää ammoniakkia. Lopuksi öljytään piippu kevyesti ja kuivataan puhtaalla lapulla.
Ammoniakkiseosta käytettäessä tilan tulee olla hyvin tuuletettu tai toimenpide tulee suorittaa ulkotiloissa. Ei suositella tehtäväksi esim. olohuoneessa tai keittiössä.
Technical Note 64, Alternate Cleaning and Lubrication Materials for Small Arms
Background: ArmaLite officials conducting small arms maintenance training in an allied nation were advised that Military and Police officers often use common cooking oil as a small arms cleaner and lubricant. A 4 ounce bottle of cleaning material common in Europe or America could cost as much as a weeks income for a laborer in much of the rest of the world.
ArmaLite is concerned that improper cleaners and lubricants could threaten the performance of its rifles in critical moments. ArmaLite’s staff has therefore conducted a preliminary study to identify inexpensive, effective small arms maintenance materials that are available worldwide.
Findings: ArmaLite has consulted with Small Arms experts at Rock Island Arsenal and elsewhere, and has conducted preliminary evaluations of the materials they recommended:
Automatic Transmission Fluid (ATF) as a cleaner and light lubricant. ATF performs admirably as a carbon remover, and protects steel surfaces excellently (“Have you ever seen a transmission that’s rusty inside?).
Twenty weight engine oil serves in an environment that is far more strenuous than normally found in small arms so is normally quite successful. The Army authorities recommend synthetic oils such as Mobil 1. (In fact, one noted authority has used Mobil 1 as his personal firearm lubricant for over two decades.
No safe copper remover formulation has yet been identified, but government tests reveal that copper removal provides no advantage in a standard military arm. It may serve a useful purpose in cleaning the bore of a rifle meant for extremely precise fire, such as a sniper rifle.
Recommendations: Employ ATF as a small arms cleaning agent, and follow with 20 weight synthetic motor oil as a lubricant. Until a commonly available alternate copper solvent is identified, employ a commonly available commercial copper solvent such as Hoppe’s Number 9 on firearms intended for a high degree of accuracy.