Aseen (rk) pudistus

Zervuska Haidis

Korpraali
No niin! Hyvä tuli paljastaa käyttäjänsä hajun perusteella nopsaan, mutta denaturoitu etanoli kuulostaa jo miehekkäältä. Ja ei tarvii kunnella nillitystä veden käytöstä kun voi sanoa, että ihan viinaa se oli tai jotain. Anways sellaiset ötökit laatikkoon, että liukenee kaikki oravaa pienemmät ja riittää kun näyttää kalsarinriekaletta sinne päinkään, niin silmiä häikäisee.

Nopea, helppo ja halpasektorin militaryniksipirkkavinkki... josta tulikin mieleen, että menisköhän sukkahousut männän suojaputkesta läpi... Nallepuvun lahje ainakin potkii vastaan siellä....

Alkaa se puhdistus nopeutumaan pikkuhiljaa, niin pääsee porukalla syömään. Hätäisimmät linjastoon ja ahneimmat lipastamaan muonankuvausmassaa perään... nälkäkin tuli...
 

Benelli

Respected Leader
Puhdistus on vähän ase ja tilanne kohtaista. Kuten lokki ei ole erityisen herkkä lialle toimintavarmuuden kannalta mutta laukaisukoneiston ergonomia kärsii ilman säännöllistä puhdistusta.

Öljykylpy, golden shower saati ultraäänipesuri evät sovellu kasarmiolosuhteisiin...
Ultraäänipesurihan soveltuu vallan erinomaisesti puhdistukseen kasarmilla, jos siis on käytössä mutta taitaa jäädä ilmavoimien tempuiksi.

josta tulikin mieleen, että menisköhän sukkahousut männän suojaputkesta läpi... Nallepuvun lahje ainakin potkii vastaan siellä....
Laita mikrokuituliinaa kaasumännän päähän.
 

Zervuska Haidis

Korpraali
Lasolhan on noin 70% etanolia, ja etanolin funktio tässä on että vesi ensin sitoutuu siihen ja haihtuu nopeasti viinahöyryn mukana... :)

Apropos... siis eihän tuota vaan saa suodatettua aktiivihiilen läpi juomakuntoiseksi? Just in case... ja näköhän vissiin lähtee raakana? Tosin aseen tarkastusprosessi voisi nopeutua ja uusintojen otto vähenis... ei tartte vastata, tää on enemmänkin työturvallisuuspohdintaa... silleen henkilöstöturvallisuushankkeen näkökulmasta, jos sellaisen läheltä piti ilmoituksen rustais reisitaskuun varmuuden vuoksi. Vois hätäpäissään vedota, että ainakin yritin kieltää Lasolin käytön, vaikka se toimiskin...
 

Zervuska Haidis

Korpraali
Kuten lokki ei ole erityisen herkkä lialle toimintavarmuuden kannalta mutta laukaisukoneiston

Et kai vaan pistoolia tarkoita? Etelä-Suomen ja kuperkeikkamiehien muovipyssyillä ei ole ennenkään ammuttu ja jos ammuttais ei osuttais, mutta FN/Pist 80 käy ja kait niitä tuolla naftaliinissa onkin...

Jos täällä saadaan jo tunti kulumaan rk:n puhdistukseen, niin harvinaisemman pistoolin purkamiseenkin menee sitten varmaan puoli päivää.

Eli kannattaako rk:n iskuvasara vapauttaa (siitä vipstaakista laatikon kyljestä) ennen Lasolhuuhtelua ja jos kerta grillin ritilästä saa sipulilla ja mytätyllä foliolla hinkattua karstan pois (Eukko näytti YouTubesta, ehkä vinkiksi) niin toimisko rk:ssa?

Itku tulee sitä puuhastelua katsoessa muutenkin, niin ei se enää sipulilla pahenis.
 

Sardaukar

Greatest Leader
BAN
"Alkoholi vie nopeasti pintakiillon niin mahongista kuin ihmisestä"... :p :D
 

proileri

Eversti
Apropos... siis eihän tuota vaan saa suodatettua aktiivihiilen läpi juomakuntoiseksi? Just in case... ja näköhän vissiin lähtee raakana? Tosin aseen tarkastusprosessi voisi nopeutua ja uusintojen otto vähenis... ei tartte vastata, tää on enemmänkin työturvallisuuspohdintaa... silleen henkilöstöturvallisuushankkeen näkökulmasta, jos sellaisen läheltä piti ilmoituksen rustais reisitaskuun varmuuden vuoksi. Vois hätäpäissään vedota, että ainakin yritin kieltää Lasolin käytön, vaikka se toimiskin...

Ei saa suodatettua tai edes uudelleen tislattua helpolla, eihän sitä muuten myytäisi jokaisella huoltoasemalla. Metanolin käytöstä denaturointiin on luovuttu, koska joku kuitenkin sitä juo.. niinpä nykyään tungetaan sekaan reilu loraus erilaisia teollisuusliuottimia ja muita äkäisiä aineita, jotka eivät (periaatteessa) aiheuta vakavia vaurioita elimistölle mutta saavat aikaan iljetyksen, oksentelun ja pirun pahan elämän. Sen kyllä sinänsä huomaa jo kun Lasol-pullon aukaisee, hajusteaineita on äkäisemmin kuin partavedessä.

Eli lopulta voi olla helpompi maksaa se pari drakmaa korillisesta Viru Valgeeta ;) Hyvänä puolena, jos ostaa mäyräkoirallisen 60% Virosta, niin sitä voi juoda JA käyttää aseen putsaukseen. Tullissa voi sanoa että "reserviläisporukalle.." kun kysyy että mihin tarvit viisi salkullista vodkaa :)
 
Viimeksi muokattu:

Zervuska Haidis

Korpraali
"Alkoholi vie nopeasti pintakiillon niin mahongista kuin ihmisestä"... :p :D

... jep, hirveen vähän on rk:ssa mahonkia kun nuo jalopuut on enemmän niitten kasa-ampujien vehkeissä käytettyjä. Rk:n kait sais pikatuunattua takaisin kivan taktisen syvän mustaksi spraymaalilla, jos Lasoli osoittautuu yli-inhimillisen tehokkaaksi lianpoistajaksi ja nulkee sinistyksen pinnasta mennessään.

Alkoholin tuoksuiset kapiukot alkaa olemaan katoavaa kansanperinnettä, mutta eihän wanhan liiton majurin johtajan auraa nyt pari siivua himmennä mitenkään. Tai kultivoituneesta universaalisen älyn valaisemasta reservin ylitietäjästä puhumattakaan.

Josta tulikin mieleen, että mitä silmä ei näe ja sormi ei yllä, ei tarvitse puhdistaa. Eli jonkinlainen kahden sentin holkki siihen kaasuportin putkeen olisi kätevä varuste hoonaukseen.
 

Betoni

Kapteeni
Jos vesi koneessa on ongelma, niin validi vedenpoistokeino on käyttää joko vettä syrjäyttävää liuotin/voiteluainetta (WD40) tai sitten sellaista keksintöä kuin Lasol tai muu vahvasti etanolipohjainen neste. Lasolhan on noin 70% etanolia, ja etanolin funktio tässä on että vesi ensin sitoutuu siihen ja haihtuu nopeasti viinahöyryn mukana, varsinkin jos paineilmalla vähän avittaa. Tämä on labrapuolella ihan koeteltu keino, kun eri mallisia pitkäkaulaisia pulloja pitää saada nopeasti kuivattua.

Kannattaa tosin huolehtia että etanoli on haihtunut ennen kuin jatkaa paukuttelua, ettei lyö sinistä liekkiä laatikon kyljestä.. :)

Mistä löytyy lekuri joka kirjoittaa reseptin apteekkiin, pirtua morsiamen ihottuman hoitoon.
Valmetin haulikot opettaa kyllä öljyämään päältä, kun Mette lupaa vesisadetta huomiselle niin valametti punastelee kaapissa.
 

Zervuska Haidis

Korpraali
Ei saa suodatettua tai edes uudelleen tislattua helpolla, eihän sitä muuten myytäisi jokaisella huoltoasemalla.

Hyvä, aseenpuhdistussessiohan ei loppuisi ikinä, jos puolijoukkueellista gonahtaneita taistelijoita oksetelisi pitkin tykkihallia ripuleissaan puolisokeina.

Sehän tästä vielä puuttuisi, kun muutenkin siinä nokisyynissä menee niin kauan, että muonankuvausmassa ei pelkästään jäähdy, vaan ehtii kivettyä...
 

Benelli

Respected Leader
Et kai vaan pistoolia tarkoita? Etelä-Suomen ja kuperkeikkamiehien muovipyssyillä ei ole ennenkään ammuttu ja jos ammuttais ei osuttais, mutta FN/Pist 80 käy ja kait niitä tuolla naftaliinissa onkin...

Jos täällä saadaan jo tunti kulumaan rk:n puhdistukseen, niin harvinaisemman pistoolin purkamiseenkin menee sitten varmaan puoli päivää.
Helpompi tuo on puhdistaa kuin Rk.
 

Zervuska Haidis

Korpraali
Helpompi tuo on puhdistaa kuin Rk.

Eli firmasta löytyy kalustoa, joka on vielä rk:takin helpompi puhdistaa!!!

Toivottavasti siihen on ohjeistettu jokin epälooginen prosessi ja nippu uskomuksia, joilla se saadaan hankalaksi.

Joku v-mäinen tornihuhu mallia Glock ei kestä öljyä tai käytetty alushousu syövyttää siitä muoviosat, jotta saadaan edes kolme varttia puuhasteltua aseen huollon parissa per taistelija...

Tosin ennemmin täällä tulee näkemään F-35:n kuin Glockin... Pist 80 käy ja kukkuu, mutta Draken meni jo... onneksi rk:n putsaamisen (uus?)avuttomuus pysyy voimavaranamme pitkälle 2030-luvulle...
 

Sardaukar

Greatest Leader
BAN
Taidat olla ainoa, joka on koskaan tykännyt FN pistooli M80-vempeleestä....

Kai sillä noin teoriassa saisi itsemurhan aikaan, muuhun siitä ei oikein ole.
 

Zervuska Haidis

Korpraali
Taidat olla ainoa, joka on koskaan tykännyt FN pistooli M80-vempeleestä....

Kai sillä noin teoriassa saisi itsemurhan aikaan, muuhun siitä ei oikein ole.

Aivan... miksi kaiken pitää aina muuttua? Ennen kypärätkin oli rautaa, talvivaatteet sarkaa, saappaat kumia, katseet lasittuneita, huuto käheää, hiutaleet valkoisia ja muonankuvausmassakin betonista. Sisäilmaongelmia ei ollut, koska aina oltiin ulkona. Ilmapiirikin oli jäätävä, vimeistään siinä vaiheessa, jos heitti ilmoille ultimaatumin, että tiputtaa kenttäpullon korkista pisaran vettä rk:n laatikon sisään, jolloin korroosion raiskaama ase saastuttaa koko asetelineellisen muita aseita. Vähän niinkuin pysäköisi pösön mersujen väliin.

Rk:n putsaamiselle käskettiin viiden minuutin suoritusaika ja siihenkin kuului tupakkatauko. Ripeimmät kävivät samalla sodessa munkkikahvilla.

Ampumakoulutuksen taso on nykyään niin heikkoa, että eppäillä soppii osuisiko itsetuhoinen taistelija Glockilla edes kitalakeensa, vaikka purisi kuminauhoilla oiotuilla nököhampaillaan luistin molemmin puolin ja työntäisi kielensä piippuun (joka siis onneksi ennaltaehkäisee itsemurhan, koska piippuun saattaa kielestä johtua pisara vettä ja se on verboten).

Mutta, jos taistelija harjaantuu pist 80 käytössä riittävän hyväksi, niin kykenee hän taistelemaan vaikka muovipyssyllä.

Pist 80 on harvinaisen aliarvostettu ase. Ennen koulutettiin, että ammu Pist 80:lla siihen taulun keskelle malliksi reikä ja sitten laske koko lippaallinen samaan reikään, niin säästyy paikkatarroja. Ei sitä uskaltanut olla tottelematta ja samalla metodilla on joutunut pärjäämään siitä lähtien myös muiden aseiden kanssa.

En ymmärrä mitkä ihmeen kasa-ampujat siellä pistooliradalla nykyään kouluttaa, kun jälki on kuin haulikolla olisi roimittu. Reikiä neliömetrin alueella ja selkeästi turvallisin paikka olisi siinä spoltaulun edessä seisten.
 
Viimeksi muokattu:

Zervuska Haidis

Korpraali
Varsin värikästä keskustelua täällä. :D

Niinpä, ennen keskustelu oli lähinnä harmaata tai oliivinvihreää. M05 uudistuksen jälkeen keskusteluun on tullut liberaaleja ruskean ja synkän mustahkoja sävyjä. Aseen (rk) puhdistamisesta keskusteleminen nostaa silmämuniin myös verenpaineen nousun aiheuttamaa ikävää punaista, joka johtuu siitä, että yksittäinen taistelija saa lutkuttaa kivääriään jopa tunnin, vaikka divetymonoksidilla prosessin hoitaisi perinteiseen viiteen minuuttiin...
 
Viimeksi muokattu:

miheikki

Greatest Leader
Tuommoinen tuli vastaan. Ei tosin anna mitään nopeasta puhdistuksesta vaan aikaa menee yli vuorokausi.

Re: kuparit pois piippua kuluttamatta?
Post by SO » Tue Jul 22, 2008 3:42 pm https://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=3130&start=10

TA-Sanomissa (jotka on nyt hieman tauolla juttujen puutteen vuoksi) on numerossa 1/2008 Joe Pasilisko kirjoittanut jutun piipun puhdistamisesta. Se voitaneen julkaista nyt täälläkin kun kyseessä on jo vanha numero. (Ja koska TA-Killan tarkoituksena on edistää tätä touhua)

Tarkkuuskiväärin piipun puhdistaminen
Piipun puhdistamisesta ja käytettävistä välineistä on toivottu jo pitemmän aikaa juttua ja viimeinkin se on saatu kasattua. Juttu on pitkä, mutta paljon on asiaakin mukana.

Piipun puhdistamisen voi jakaa kahteen operaatioon, peruspuhdistukseen joka tehdään jokaisen ratakäynnin jälkeen ja perusteellinen kuuraukseen joka tehdään harvemmin ja tarpeen mukaan.

Tarkkuuskivääri puhdistetaan aina työntämällä puhdistuspuikko patruunapesästä piipun suuta kohti. Puhdistamisessa on hyvä käyttää puhdistuspuikon ohjuria jolloin puikko ei kuluta patruunapesää eikä öljyt ja muut kemikaalit turhaan sotke laukaisukoneistoa tai lukonkehystä. Perusideana on että tuppoja ja lappuja sekä nailonharjaa työnnetään vain yhteen suuntaan (pesästä suuhun päin) ettei mukaan tarttunut lika turhaan kulje edestakaisin piipussa.

Kemikaaleista, lapuista ja puikoista
CLP-aseöljy on useiden käyttäjien toimesta hyväksi havaittua tavaraa joten sitä voi suositella myös muille. Aseöljy itsessään irrottaa hyvin likaa, mutta puhdistamiseen voi käyttää myös erityisiä sitä varten myytäviä aineita kuten ”Hoppes 9” joiden käyttöohjeet tulee lukea huolellisesti ennen käyttöä. Tekstin lopussa on Armaliten huoltotiedote koskien aseöljyjä jossa todetaan automaattivaihteisto öljyn (ATF) ja synteettisen 20W moottoriöljyn soveltuvan hyvin aseen huoltoon.

Puhdistamisessa käytetään VFG-huopatulppia tai omavalmisteisia sopivankokoisia kangasrättejä. lakanasta leikatut neliönmuotoiset laput ovat kustannustehokkaita ja monille riittäviä. Myös autotarvikeliikkeistä myytävät kuituliinat sopivat hyvin puhdistamiseen.

Puhdistuspuikkoina tulee käyttää yksiosaisia pitkiä puikkoja. Puikkoa ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota puikonpään kierteeseen ja siihen että puikkoon löytyy helposti uusia nailon ja pronssiharjoja. Esimerkiksi Deweyn puikkoon sopii yleisesti käytetty 8/32” kierteellä oleva rassit ja lapuntyöntimet. Lapuntyöntimiä tilatessa tarvitsee myös valita että onko uros- vai naaraskierre. Tämä kierre ei taas ole yhteensopiva PVn moniosaisen teräspuikon kanssa, joka on maastossa mukavampi pitää mukana kuin pitkää yksiosaista puikkoa. Jotkut pinnoittavat puhdistuspuikon kutistesukalla ettei se vahingoita piippua, mutta erään käsityksen mukaan kutistesukka kerää likaa piipusta ja hioo karstalla piippua eli sen mukaan olisi parasta käyttää teräspuikkoa ja erillistä puhdistuspuikon ohjuria.

Peruspuhdistus
Peruspuhdistus suoritetaan jokaisen ratakäynnin jälkeen. Palokarstat on hyvä puhdistaa jokaisen ampumiskerran jälkeen vaikka varsinaista kuparivaippaa ei olisikaan kertynyt. Puhdistus tulee tehdä myös kromattuihin piippuihin. Peruspuhdistuksessa kuten muissakin hommissa on useita eri tapoja eikä voi sanoa mikä on parempi kuin toinen. Ohessa on esitelty yksi tapa peruspuhdistamiseen.

Radalta tultaessa öljytään piippu ja annetaan öljyn vaikuttaa piipussa. Öljyämisen voi tehdä öljyyn kastetulla huopatulpalla tai öljyharjalla. Öljy irrottaa likaa piipusta ja sen takia on hyvä antaa öljyn vaikuttaa vaikka yön yli. Tämän jälkeen öljy poistetaan piipusta puhtaalla tulpalla tai rätillä, lappuja laitetaan niin kauan että ne tulevat puhtaana läpi. Tämän jälkeen tarkkuuspiippuun on hyvä tehdä kevyt Forrest-vaahto puhdistus. Vaahto pursutetaan patruunapesästä piippuun ja annetaan vaikuttaa 0,5-1h verran. Vaahto poistetaan puhtaalla lapulla kunnes ”sinistä” ei enää tule. Tämän jälkeen piippu öljytään kevyesti ja jätetään kaappiin odottamaan seuraavaa käyttökertaa.

Kun ase otetaan seuraavan kerran käyttöön, on tärkeää poistaa öljy piipusta ja patruunapesästä! Jos patruunapesä on rasvainen, ei hylsy laajetessaan tartu pesään kuten on suunniteltu ja lukon sulkuolakkeet kuormittuvat huomattavasti normaalia enemmän. Piipussa oleva öljy vaikuttaa ensimmäisen laukauksen lähtönopeuteen sekä osumapisteeseen. Mikäli piipussa on erittäin paljon öljyä ja sillä ammutaan ennen puhdistamista voi piippu vaurioitua pysyvästi.

On myös erittäin tärkeää pitää lukkorungon sulkuolakkeet voideltuina. Jos sulkuolakkeet ovat kuivat, voi lukko leikkautua kiinni normaalissa käytössä kun sitä käännetään auki. Tämä näkyy selvinä jälkinä lukkorungon sulkuolakkeissa. Eli lukkoa avatessa kampi on jäykkä vaikka kyseessä ei ole merkki ylipaineesta. Sulkuolakkeiden voiteluun käytetään vaseliinia jonka on todettu toimivan paremmin kuin pelkän aseöljyn. Vaseliinia ei kuitenkaan tule laittaa liikaa, pieni määrä riittää.

Peruskuuraus
Perusteellinen kuuraus on hyvä tehdä noin 100-200 laukauksen jälkeen mikäli on havaittu että piippu kuparoi paljon. Piipun kuparointi on yksilöllistä ja riippuu mm. piipun valmistajasta ja käytetyistä työkaluista, kaliiperista, lähtönopeuksista… Paljon kuparoiva piippu kannattaa kolvata. Piipun kolvauksesta on luvassa artikkeli myöhemmin. Ohessa on Koheltajan TA-killan foorumille kirjoittama Forrest- puhdistuohje.

”Forresteria kannattaa liottaa piipussa parista tunnista puoleen vuorokauteen silloin jo piippuun on kerääntynyt paljon vaippaa. Kuitenkin pitää muistaa että aikansa kun se on kuparia liottanut niin sen teho loppuu, tupolla piippu kuivaksi ja uusi satsi piippuun kuparia liottamaan. Ase kannattaa pitää vaakatasossa ja tunnin-parin välein kääntää ase aksiaalisesti eri asentoihin että nesteytynyt vaahto ei puhdista piippua toispuoleisesti. Sitten kun sinisen mömmön tulo on kokonaan lakannut niin sen jälkeen öljy/pronssiharja piippuun 5-15 kertaa ja lapulla piippu kuivaksi ja taas vaahdot sisään.

Tämä toimenpide kun tehdään kahteen-kolmeen otteeseen niin silloin piippu on kuurattu pohjia myöten. Puhdistus kannattaa sen vuoksi tehdä monivaiheisesti kun piippuun ammunnan aikana epäpuhtaudet kerääntyy kerroksittain joten ainoa vaihtoehto on puhdistaa piippu vuorotellen vaahdolla ja pronssiharja/öljyllä.

Jokaisen ratakäynnin jälkeen tätä peruskuurausta ei kannata tehdä koska siitä ei ole välttämättä vastaavaa hyötyä osunnan kannalta, seuraa missä vaiheessa kuparointi alkaa vaikuttaa osuntaan haittaavasti ja sopeuta puhdistustarve sen mukaan.”

Jos epäilee että piippuun on kertynyt paksumpi ahtauma kannattaa piippu tulkata tämän selvittämiseksi. Tulkki on helppo valmistaa lyijyluodista joka sorvataan tai mankeloidaan viilojen välissä pikkuisen isommaksi kuin piipun isokaliiperi. 10mm riittää tulkkaustapin pituudeksi. Kun halkaisija on sopiva, lyödään tulkki piipun läpi kupari- tai messinkipuikolla, messinkipuikkoja löytyy mm. hitsaustarvikeliikkeistä. Lopuksi tulkkiin tehdään vielä kierre puhdistuspuikkoa varten, nyt työkalu on valmiina. Kun tulkkia työntää piipunläpi huomaa selvästi jos jokin kohta on ahtaampi kuin toinen.


Jos piippu kuparoi erittäin paljon ja tuntuu että Forrest-vaahto ei tehoa, voi sekoittaa ammoniakista kuparinpoistoon soveltuvan puhdistusseoksen. Itsesekoitettu puhdistusaine poistaa kuparivaipan nopeammin kuin Forrest vaahto. Sekoitus tehdään 0,5 litran muovipulloon seuraavan kaavan mukaisesti:

1 osa ammoniakkia (25-30 %)
2 osaa vettä
1 osa tiskiainetta

Huopatuppo kastetaan ammoniakkiseokseen ja työnnetään piipun läpi. Seoksen annetaan vaikuttaa piipussa 10-15 minuuttia jonka jälkeen työnnetään puhdas tuppo läpi piipusta kunnes sinistä ei enää tule. Tarvittaessa käsittely tehdään uudestaan jos on tarve. Ammoniakkiseosta ei saa pitää pitkiä aikoja piipussa! Tämän jälkeen piippu tulee puhdistaa ammoniakista etanolilla tai asetonilla ettei piippun jää ammoniakkia. Lopuksi öljytään piippu kevyesti ja kuivataan puhtaalla lapulla.
Ammoniakkiseosta käytettäessä tilan tulee olla hyvin tuuletettu tai toimenpide tulee suorittaa ulkotiloissa. Ei suositella tehtäväksi esim. olohuoneessa tai keittiössä.


Technical Note 64, Alternate Cleaning and Lubrication Materials for Small Arms

Background: ArmaLite officials conducting small arms maintenance training in an allied nation were advised that Military and Police officers often use common cooking oil as a small arms cleaner and lubricant. A 4 ounce bottle of cleaning material common in Europe or America could cost as much as a weeks income for a laborer in much of the rest of the world.

ArmaLite is concerned that improper cleaners and lubricants could threaten the performance of its rifles in critical moments. ArmaLite’s staff has therefore conducted a preliminary study to identify inexpensive, effective small arms maintenance materials that are available worldwide.

Findings: ArmaLite has consulted with Small Arms experts at Rock Island Arsenal and elsewhere, and has conducted preliminary evaluations of the materials they recommended:

Automatic Transmission Fluid (ATF) as a cleaner and light lubricant. ATF performs admirably as a carbon remover, and protects steel surfaces excellently (“Have you ever seen a transmission that’s rusty inside?).

Twenty weight engine oil serves in an environment that is far more strenuous than normally found in small arms so is normally quite successful. The Army authorities recommend synthetic oils such as Mobil 1. (In fact, one noted authority has used Mobil 1 as his personal firearm lubricant for over two decades.

No safe copper remover formulation has yet been identified, but government tests reveal that copper removal provides no advantage in a standard military arm. It may serve a useful purpose in cleaning the bore of a rifle meant for extremely precise fire, such as a sniper rifle.

Recommendations: Employ ATF as a small arms cleaning agent, and follow with 20 weight synthetic motor oil as a lubricant. Until a commonly available alternate copper solvent is identified, employ a commonly available commercial copper solvent such as Hoppe’s Number 9 on firearms intended for a high degree of accuracy.

Taistelun jälkeen öljytään ase kunnolla likaa irrottamaan ja putsataan vasta myöhemmin.
 

Zervuska Haidis

Korpraali
Tuommoinen tuli vastaan. Ei tosin anna mitään nopeasta puhdistuksesta vaan aikaa menee yli vuorokausi.

Taistelun jälkeen öljytään ase kunnolla likaa irrottamaan ja putsataan vasta myöhemmin.

No niin... taistelun jälkeen järkyttyneelle rk:lle järjestetään debriefing sessio ja lähetetään viikoksi vertaistukeen asetelineeseen tovereiden kanssa...

Vääpeli koulutti aikoinaan, että taistelun jälkeen veri ja suolenpätkät huuhdellaan rk:sta ja pistimestä purossa, ase puhdistetaan minutissa ja jatketaan hyökkäystä jahka lepälaukkuun on saatu vanikkaa ja sokeria... tuota minuutin perustaistelumenetelmää olen sittemmin ansiokkaasti soveltanut, mutta aina se tarkastajan pikkusormi on onnistuttu työntämään niin syvälle johonkin aseen onteloon, että joku mikroskooppinen hiutale siihen runkkaimen jatkeeksi on jäänyt... ei siihen kuitenkaan tuntia voi mennä...
 

Zervuska Haidis

Korpraali
Tuommoinen tuli vastaan.

Kiitos mikkihi!

Jäätävän hyvä kasa-ampujan puhdistusrituaali! Saturaatiopiste puhdistusarsenaalin osalta on saavutettu ja informaatioylivoima aseentarkastajaa vastaa muodostettu. Käytettävissä siis:

-CLP-aseöljy
-Hoppes 9 ötökki
-Automaattivaihteisto öljyn (ATF) ja synteettinen 20W moottoriöljy
-WD40
-Lasol
-Viru Valge 60%
-Kultafasaanin sulka
-Eteerisiä öljyjä
-Lammas
-Suojalasit
-Prinsessahanskat
-Bore Snake
-Messinkipesuri
-VFG-huopatulppia
-Omavalmisteisia sopivankokoisia kangasrättejä
-Muotoon taivutettu luha
-Holkki
-Bideesuihku
-Uuninpesuaine
-Ultraäänipesuri ja se pillukiikari, jonka nimeä en muista, jolla piipun voi tähystää
-Mytätty folio
-Puolikas sipuli
-Lakanasta leikatut neliönmuotoiset laput
-Intin aseenpuhdistuspussi helyineen
-Intin aseöljy
-Kuituliinat
-Deweyn puikko
-8/32” kierteellä oleva rassit
-Debriefingmanuaali
-Forrest-vaahto
-Vaseliinia
-Suitsukkeita (Feng Shui)
-Ammoniakki
-0,5 litran muovipullo
-Tiskiainetta
-Vettä tai vielä vaarallisempaa divetymonoksidia (ERVA)
-Sipulisäkki
-Käytetyt intin kalsarit
-Sukkahousut
-Sillaa

Nyt kun seuraavan kerran muodossa kuulen kouluttajan ja/tai vääpelin motivaatiopuheen siitä, että harjoituksessa käytetyt aseet tulivat TVÄL varastolta taas pudistamattomina koska Naisten valmiusliitto ja/tai lukiolaisten turvakurssi ovat ne ammuntojensa jälkeen puhdistamattomina palauttaneet... ja siksi aseen puhdistukseen kiinnitetään erityistä huomiota... yhtään nokea niihin ei saa jäädä... tai ALSTO:n skapparit joutuvat ne puhdistamaan taas... ja kotiinkin pitäisi tänäänkin päästä... muonankuvausmassa... bla bla bla... suuntana tykkihalli, tahdissa mars!

... niin osaan poistua muodosta naistenvessan kohdalla, huuhtaista vehkeet, saapua viimeisenä tykkihalliin, napsauttaa asennon, mennä korkeaan polviasentoon, puhdistaa aseen minuutissa, ruokailla, huoltaa materiaalin, katsoa ilmaiset uusinnat, toistaa vaiheen korkea polviasento tarkastuksessa tulleen hylsyn jälkeen (muotoseikka), palauttaa aseen, irtaantua kotiin ja puhdistaa reserviläiskiväärin koska tuli ikävä.

Näillä mennään...

Tösös
 

MeriTJ

Kenraali
Jarrupuhdistus sprayllä kaikki lika, mustunut öljymönjä, hiekka yms pois ja tuoreet öljyt sisään on oma reseptini kaikille "ei pulttilukkovehkeille" jotka imee karstaa sun muuta mömmöä itseensä. Kuparinpoisto sitten tarvittaessa piippuun, aseesta riippuen parista sadasta pariin tuhanteen laukaukseen. Tuota reseptiä saa omat raudat ovat sitten halvinta mahdollista massatuotantoa tai sepän mittatilauksesta tekemää kalustoa.
 

Sardaukar

Greatest Leader
BAN
Ei ainakaan omasta mielestä aseen puhdistus ole mitään rakettitiedettä. Tosin itse omistamien aseiden kohdalta kokemus oli enemmän pistoolipuolella.

Kyllähän itse jopa SIG Sauer P226:n sain jumittumaan, jos sillä tarpeeksi ampui ilman huoltoa, mutta mitään turhan kriittistä ei tarvittu. Ruiskaus öljyä ja taas paukkui.. ;)

Jos kerran kuukaudessa tekee suuremman rassauksen, niin kyllä se riittää.
 
Top