Aseet metsästyskäytössä.

Vesilintujen tapauksessa joku voisi tarvita enemmän ammuksia jos käyttää niitä "bird-bomb" (mitä lienee suomeksi?) ammuksia säikyttämään linnut ulottuville, niin silloin ehkä haluaisi hieman enemmän kapasiteettia. Muuten en keksi tarvetta isommalle kapasiteetille, ellei sitten joku metsästä vaatteissa joissa ei ole taskuja lisäammuksille.

Olisiko että variksien metsästyksessä saattaisi olla kerralla kantamalla useampi eläin, joten 3+1 ei olisi riittävä? Liikkuuko supikoirat niin isoissa laumoissa, että niitä varten kannattaisi olla lain sallimaa määrää enemmän ammuksia? En siis tarkoita emon mukana kulkevaa pesuetta.
img_0763.jpg

Naakkaparvi. On kylläkin jostakin käsittämättömästä syystä rauhoitettu. Tuon alla pumpun 1+8 patruunaa voisi tehdä gutaa.
OT: Maanviljelykselle ja karjanhoidolle noiden aiheuttamat vahingot ovat paikoin hirmuisia. Pakkautuvat eläinsuojiin, lykkäävät salmonellariskin sisältävää paskaa joka paikan täyteen, mukaanlukien rehuvarastot.

Kun tuhatpäinen naakkaparvi laskeutuu viljapeltoon, puimuria et tarvitse käynnistää.
 
Viimeksi muokattu:
img_0763.jpg

Naakkaparvi. On kylläkin jostakin käsittämättömästä syystä rauhoitettu. Tuon alla pumpun 1+8 patruunaa voisi tehdä gutaa.
OT: Maanviljelykselle ja karjanhoidolle noiden aiheuttamat vahingot ovat paikoin hirmuisia. Pakkautuvat eläinsuojiin, lykkäävät salmonellariskin sisältävää paskaa joka paikan täyteen, mukaanlukien rehuvarastot.

Kun tuhatpäinen naakkaparvi laskeutuu viljapeltoon, puimuria et tarvitse käynnistää.

Naakkojen rauhoitus on kyllä niitä isoja mysteerejä itsellekin. Onko noita joskus ollut niin vähän, että siitä se rauhoitus jäänyt?
 
Tuon alla pumpun 1+8 patruunaa voisi tehdä gutaa.
:facepalm:


Vepr 12 Kaliberi 12/76, Puoliautomaatti haulikko, Toimintatapa 3 Itselataava kertatuli, Piipun pituus 55 cm, kokonais pituus perä sisällä 117cm, perä ulkona 125cm, suujarrunpituus 14cm. Teleskoppiperä, Picatinny kiskoa tähtäimen asennukseen ja valaisimelle tukin edessä alapuolella, molemminpuolinen viritintappi, lukko jää taakse, kun patruunat loppuu lippaasta, peukalo lippaanvapautin. Mukana 5 kpl 10ptr tankolippaita:uzi::uzi::uzi::uzi::uzi:.


Viritintappi.jpg


https://www.oulunase.fi/product/238/vepr-12-1276

:solthum:
 
:facepalm:


Vepr 12 Kaliberi 12/76, Puoliautomaatti haulikko, Toimintatapa 3 Itselataava kertatuli, Piipun pituus 55 cm, kokonais pituus perä sisällä 117cm, perä ulkona 125cm, suujarrunpituus 14cm. Teleskoppiperä, Picatinny kiskoa tähtäimen asennukseen ja valaisimelle tukin edessä alapuolella, molemminpuolinen viritintappi, lukko jää taakse, kun patruunat loppuu lippaasta, peukalo lippaanvapautin. Mukana 5 kpl 10ptr tankolippaita:uzi::uzi::uzi::uzi::uzi:.


Viritintappi.jpg


https://www.oulunase.fi/product/238/vepr-12-1276

:solthum:

Nääh :D Tuo mun pumppu on ihan ensimmäinen omilla tienesteillä ostettu ase, sen takia se on vielä hyllyssä. Iso nostalgia-arvo ;)

Mutta on toi VEPR kyllä maukas :)
 
Nääh :D Tuo mun pumppu on ihan ensimmäinen omilla tienesteillä ostettu ase, sen takia se on vielä hyllyssä. Iso nostalgia-arvo ;)

Mutta on toi VEPR kyllä maukas :)

Ei muuten kannata käydä hypistelemässä liikkeessä.
Aiheuttaa vakavia vieroitus oireitta (tahtoo, tahtoo, tahtoo).
( tuntuu maallikostakin kaikin puolin ”oikealta kisa-aseelta”)
:cool:


lapsi-karkkikaupassa.jpg




Ps. Vaikka haulikko on perseestä ja pitäisi kieltää kisoista.:p:p:p
 
En nyt välttämättä sanoisin noinkaan. Jos nuo ei riitä kun ammutaan puokkari haulikolla, niin tyyppi saa mennä takaisin ampumaradalle opettelemaan. Metsästäessä alkaisi olla liian pelottavaa muille.
Onhan se naurettavaa kun pitää tietää etukäteen mitä Tapio on tarjoamassa. Lainsäätäjä voisi yhtenäistää patruunarajoitukset ja ihan sama kumpaan suuntaan.
 
:facepalm:


Vepr 12 Kaliberi 12/76, Puoliautomaatti haulikko, Toimintatapa 3 Itselataava kertatuli, Piipun pituus 55 cm, kokonais pituus perä sisällä 117cm, perä ulkona 125cm, suujarrunpituus 14cm. Teleskoppiperä, Picatinny kiskoa tähtäimen asennukseen ja valaisimelle tukin edessä alapuolella, molemminpuolinen viritintappi, lukko jää taakse, kun patruunat loppuu lippaasta, peukalo lippaanvapautin. Mukana 5 kpl 10ptr tankolippaita:uzi::uzi::uzi::uzi::uzi:.


Viritintappi.jpg


https://www.oulunase.fi/product/238/vepr-12-1276

:solthum:

Eihän tämä ollut ilmatorjunta-aiheinen ketju? Vai oliko? :D

Vaikuttaa aika katu-uskottavalta värkiltä tuo Vepr. Täytyy täyttää taiteilija-apurahahakemuskuponki huomenissa. :solthum:

Metsästyshommissa on tähän saakka riittänyt 60-luvun lopulta peräisin oleva päällekkäispiippuinen Valmet 212. Haulikko on varhaisempaa tuotantoa, eli siinä ei ole piipun päällä kiskoa. Ei vikoja eikä ongelmia. Osumat ja hudit ovat olleet ampujasta kiinni. Metsästän lähinnä metsäkanalintuja, joten kaksi kutia riittää. Jos lintu lähtee lentoon, ei taitaisi juuri enempää hauleja lähdettää perään. Sen verran vielä, että olen sen verran lälly ja pehmo, että olen viimeisen 20v aikana ampunut vain muutaman linnun. Kannat ovat olleet manttaalin suunnalla niin heikkoja. Niin myös nyt, joten en ammu yhden yhtä tänä syksynä. Sieviäkin ovat peijoonit. Piippua pitkin katson kyllä jos sattuu kohdalle.

IMG_2378.PNG

Lapsena hankittu Sakon pienoiskivääri on tallessa ja nykyäänhän silläkin saa jopa jotakin ampua. Eräs lapsuuden ihanteistani oli Davy Crockett ("... siinä vasta miesten mies...", kuten laulelmassa laulettiin), joten kettulakki oli päässä ja piekkari pykälässä kun isän kanssa lähdin polleana naperona metsälle. Minulla oli luonnollisesti pienennetty tukki, pieni kun olin tuolloin itsekin. Myöhemmin siihen tehtiin kokopitkä tukki ja aikain kuluttua kun piekkarilla sai luvallisesti metsästää, siihen laitettiin kiikaritähtäin. Snippereino pepperoni.

Hirvihommiin sitten tarvitaan isompi kivääri. Pistoolilla olisi käyttöä oikeastaan näätämetsällä tai ketunpyynnissä, mutta kun elämä on citylaiffia sorvin, kodin ja lasten harrastusten välillä rampatessa, niin eipä ole aikaa eikä mahdollisuuksia uppoutua omiin harrastuksiin. Vielä.
 
Onhan se naurettavaa kun pitää tietää etukäteen mitä Tapio on tarjoamassa. Lainsäätäjä voisi yhtenäistää patruunarajoitukset ja ihan sama kumpaan suuntaan.
Minulla pari puolaria metsälle ja pumppuhaulikko. Ainoa kerta että yli 3 lks kapasiteetista pumpussa ollut hyödyllinen kun heinäsorsaparvi nousi soutuveneen keulan edestä 1-2 yksilöä kerrallaan kaiken kaikkiaan 5 kertaa. (kaikessa muussa metsästyksessä lataan yleensä vain 4 ja jätän puolet makasiinin mitasta tyhjäksi). Voisin kuvitella vaarallisen riistan parissa olevan teoreettinen tarve joskus ns ampua niin pitkään että varmasti stoppaa mutta kun ei ole karhusta tai villisiasta omaa kokemusta. Lähinnä voisin kuvitella että joudut karhun ja pennun väliin tai susilauma käy koirasi kimppuun ja olet näköetäisyydellä niin olisi kiva että aseessa enemmän kapasiteettia kuin 3 mutta nuo onkin hätävarjelua eikä metsästystä varsinaisesti. Miksi moisia mietin? Metsästän joka syksy alueella jossa runsaasti susia ja karhuja oman koirani kanssa joten asiaa joutunut joskus funtsimaan kun ihan uunituore karhun paska höyrynnyt polulla kun teeriä haeskeltu.
 
olen viimeisen 20v aikana ampunut vain muutaman linnun. Kannat ovat olleet manttaalin suunnalla niin heikkoja. Niin myös nyt, joten en ammu yhden yhtä tänä syksynä. Sieviäkin ovat peijoonit. Piippua pitkin katson kyllä jos sattuu kohdalle.


Meilläpäin piippua pitkin katsominen tarkoittaa, että elukka ammutaan. :D

Aika kehnot kanalintukannat sielläpäin 20 vuotta jos ko. aikana vain muutama lintu ammuttu...

Tottahan se on, että harvemmin kanalintujahdissa 2-3 patruunaa enempää tilanteessa tarvitaan. Joskus kuitenkin se puolarin kolmas pati on tuonut linnun tai jänön reppuun kun ampuja on kämmännyt. Tai sitten saatu toinen lintu. Pääsääntöisesti itsellä kuitenkin linnut tuppaa tippumaan ensimmäisellä kun on koirakin käytössä. Enempi aitä kolmatta patia puolarissa on tarvittu sorsastuksessa. Joku kokosukeltaja kun tulee raanakkona alas joko sinun tai kaverisi ampumana on hyvä, että paikko lähtee heti tai lintu sukeltaa ja voipi olla aikas kova homma saada hengiltä eli reppuun.

Puolari on mielestäni koko viljan vehje. Sillä ammutaan sorsat, varikset, kanalinnut, puput jne ja radallakin pyörähdetään. Joku päällekkäinen tai rinnakkainen on enempi speciaalisoitunut ase. Paras varmaan kanalinnustukseen. Yleisaseeksi ottaisin mieluimmin jonkun hyvälaatuisen puoliautomaatin.

Jos nyt olisin(ja pikkuisen olenkin) laittamassa uutta puoliautomaatti haulikkoa niin valinta olisi Beretan 1301 Comp ja siihen vielä load 4 modi kun sra:takin olisi tarkoitus ko. vehkeellä harrastaa. Kävin jo koeampumassakin, helkkarin pätevä vehje, me like :solthum:
 
Ovatko veljet nähneet miten Saksan poika laittaa villisikoja pinoon? Ennen tätä videota luulin nähneeni erinomaisia kivääriampujia.

Sama kaveri on mielestäni esiintynyt jollain Aimpointin mainosvideolla ihan samannäköisessä paikassa. Upeaa liikkuvan maalin ammuntaa tosiaan.
 
Meilläpäin piippua pitkin katsominen tarkoittaa, että elukka ammutaan. :D ...

Niin meilläkin. Tavallisesti. Nykyisessä tilanteessa ja jo pitkän aikaa metsäkanalintuja on ollut mielestäni aivan liian vähän. Monesti on käynyt niin, että en ole laittanut edes patruunoita piippuun. Taskussa ovat pyörineet kun olen "ampunut" itselleni kuvitteellisen lintupaistin. Näin käy myös tänä syksynä heikon lintukannan vuoksi. Pkrl puupäähallitus ei ymmärrä ahneuksissaan rauhoittaa lintuja muutamaksi vuodeksi (maan koilliskulmalla, missä tykkään metsästellä). Mistähän niille löytäisi sen järki -nimisen vasaran?

Puoliautomaatilla ja pumpputoimisella haulikolla on puolensa ja käyttötarkoituksensa. Nuukuuteen taipuvaisena tulee ajateltua patruunankulutusta vaikkei laihialaisverta pitäisi geeniperimässä olla. (Ellei sitten jossain historian hämärässä joku tuntemattomaksi jäänyt visukinttu ole käynyt salavuoteilemassa.) Ja toki aseen hankinta edellyttäisi investointia. Jos oma käyttö olisi monipuolisempaa, tulisi varmaan mietittyä haulikkoa ja mahdollista hankintatarvetta eri näkökulmasta. Nykyisiin tarpeisiin kaksipiippuinen riittää mainiosti.

Jos annetaan ajattelulle hieman vapaata tilaa ja otetaan hauskuusaspekti esille, olisi tuo Vepr ehdottoman hauska peli haittalintujen ilmatorjunnassa sekä muiden ei -toivottujen elollisten hävitystyössä. Pistetään vielä vähän huumorilisää; Tähän lasken myös ei-kutsuttujen vihereikkojen poistamisen siinä vaiheessa kun aika on ajanut ohi ja ollaan betonihelvetin selbststopfermannina ennen rynkkyrollaattorin käyttöönottoa. :cool:
 
Eihän tämä ollut ilmatorjunta-aiheinen ketju? Vai oliko? :D

Vaikuttaa aika katu-uskottavalta värkiltä tuo Vepr. Täytyy täyttää taiteilija-apurahahakemuskuponki huomenissa. :solthum:

Metsästyshommissa on tähän saakka riittänyt 60-luvun lopulta peräisin oleva päällekkäispiippuinen Valmet 212. Haulikko on varhaisempaa tuotantoa, eli siinä ei ole piipun päällä kiskoa. Ei vikoja eikä ongelmia. Osumat ja hudit ovat olleet ampujasta kiinni. Metsästän lähinnä metsäkanalintuja, joten kaksi kutia riittää. Jos lintu lähtee lentoon, ei taitaisi juuri enempää hauleja lähdettää perään. Sen verran vielä, että olen sen verran lälly ja pehmo, että olen viimeisen 20v aikana ampunut vain muutaman linnun. Kannat ovat olleet manttaalin suunnalla niin heikkoja. Niin myös nyt, joten en ammu yhden yhtä tänä syksynä. Sieviäkin ovat peijoonit. Piippua pitkin katson kyllä jos sattuu kohdalle.

Katso liite: 15966

Lapsena hankittu Sakon pienoiskivääri on tallessa ja nykyäänhän silläkin saa jopa jotakin ampua. Eräs lapsuuden ihanteistani oli Davy Crockett ("... siinä vasta miesten mies...", kuten laulelmassa laulettiin), joten kettulakki oli päässä ja piekkari pykälässä kun isän kanssa lähdin polleana naperona metsälle. Minulla oli luonnollisesti pienennetty tukki, pieni kun olin tuolloin itsekin. Myöhemmin siihen tehtiin kokopitkä tukki ja aikain kuluttua kun piekkarilla sai luvallisesti metsästää, siihen laitettiin kiikaritähtäin. Snippereino pepperoni.

Hirvihommiin sitten tarvitaan isompi kivääri. Pistoolilla olisi käyttöä oikeastaan näätämetsällä tai ketunpyynnissä, mutta kun elämä on citylaiffia sorvin, kodin ja lasten harrastusten välillä rampatessa, niin eipä ole aikaa eikä mahdollisuuksia uppoutua omiin harrastuksiin. Vielä.

Itsellä myös tuollainen Valmet perintönä :) On myös ilman kiskoa, isä-ukko tais ostaa sen joskus 70--luvun alkuvuosina. Hyvinhän silläkin osuu ja jotenkin siinä pikkuisen nostalgiafiiliksiä mukana :)
 
Niin meilläkin. Tavallisesti. Nykyisessä tilanteessa ja jo pitkän aikaa metsäkanalintuja on ollut mielestäni aivan liian vähän. Monesti on käynyt niin, että en ole laittanut edes patruunoita piippuun. Taskussa ovat pyörineet kun olen "ampunut" itselleni kuvitteellisen lintupaistin. Näin käy myös tänä syksynä heikon lintukannan vuoksi. Pkrl puupäähallitus ei ymmärrä ahneuksissaan rauhoittaa lintuja muutamaksi vuodeksi (maan koilliskulmalla, missä tykkään metsästellä). Mistähän niille löytäisi sen järki -nimisen vasaran?

Puoliautomaatilla ja pumpputoimisella haulikolla on puolensa ja käyttötarkoituksensa. Nuukuuteen taipuvaisena tulee ajateltua patruunankulutusta vaikkei laihialaisverta pitäisi geeniperimässä olla. (Ellei sitten jossain historian hämärässä joku tuntemattomaksi jäänyt visukinttu ole käynyt salavuoteilemassa.) Ja toki aseen hankinta edellyttäisi investointia. Jos oma käyttö olisi monipuolisempaa, tulisi varmaan mietittyä haulikkoa ja mahdollista hankintatarvetta eri näkökulmasta. Nykyisiin tarpeisiin kaksipiippuinen riittää mainiosti.

Jos annetaan ajattelulle hieman vapaata tilaa ja otetaan hauskuusaspekti esille, olisi tuo Vepr ehdottoman hauska peli haittalintujen ilmatorjunnassa sekä muiden ei -toivottujen elollisten hävitystyössä. Pistetään vielä vähän huumorilisää; Tähän lasken myös ei-kutsuttujen vihereikkojen poistamisen siinä vaiheessa kun aika on ajanut ohi ja ollaan betonihelvetin selbststopfermannina ennen rynkkyrollaattorin käyttöönottoa. :cool:

Täälläpäin missä itse vaikutan on parina vuonna ollut Metsopoikueita tosi hyvin, oikein ihmetellyt, että miten niitä riittää nin hyvin. Teeriä taas on ollut tosi pahasesti. Varmaan johtuu siitä, että Metso on ollut rauhoitettu/max 1kpl ratkaisulla jo useamman vuoden. En ole itse raaskinut edes ampua enään, enemmän olen vaan katsellut ja haikaillut, että olispa noita niin paljon kuin kossina.
 
Vanha 60 luvun rinnakkainen mulla on metsällä,ukin perintöä,hyvin silläkin on saalista saanut,tuota susi juttua olen miettinyt myöskin,kun ei viitsisi tuota uskollista Laikaa syötäväksi antaa,olen päätynyt kantamaan 308 selässä mukana,siinä kun on muutama kuti enemmän reservissä,ja kun noita villisikojakin alkaa tunkemaan kulkupoluille niin on sitten niitäkin varten tulivoimaa.
 
Vanha 60 luvun rinnakkainen mulla on metsällä,ukin perintöä,hyvin silläkin on saalista saanut,tuota susi juttua olen miettinyt myöskin,kun ei viitsisi tuota uskollista Laikaa syötäväksi antaa,olen päätynyt kantamaan 308 selässä mukana,siinä kun on muutama kuti enemmän reservissä,ja kun noita villisikojakin alkaa tunkemaan kulkupoluille niin on sitten niitäkin varten tulivoimaa.

OT, mutta miten syötävää villisian liha on? Kerran söin Tallinnassa, mutta olin hieman "pystyyn marinoitu" että olisi ollut sama söikö pahvia vain lihaa... :p
 
No eiköhän se ole kiinni siitä miten sen valmistaa,kypsentää se kyllä kannattaa läpikypsäksi trikini vaaran takia,pakastus ei tapa trikiiniä,en kyllä itse laittaisi suuhun jonkun toisen valmistamaa villisikaa ellei ole varmaa että se on tarkastettua ja trikiini vapaata..
 
OT, mutta miten syötävää villisian liha on? Kerran söin Tallinnassa, mutta olin hieman "pystyyn marinoitu" että olisi ollut sama söikö pahvia vain lihaa... :p
Olen hivenen "vanhan ajan kulinaristi" eli tykkään erikoisemmankin makuisista asioista, mutta mielestäni villisianliha on maukasta ja aidosti hyvää.
 
Vanha 60 luvun rinnakkainen mulla on metsällä,ukin perintöä,hyvin silläkin on saalista saanut,tuota susi juttua olen miettinyt myöskin,kun ei viitsisi tuota uskollista Laikaa syötäväksi antaa,olen päätynyt kantamaan 308 selässä mukana,siinä kun on muutama kuti enemmän reservissä,ja kun noita villisikojakin alkaa tunkemaan kulkupoluille niin on sitten niitäkin varten tulivoimaa.
Minulla on normaalisti koiran kanssa jahdissa haulikon kaverina lintukiväärinä AR-15 jossa 2ptr lipas kokovaippaa kuten laki käskee. Reisitaskussa toinen lipas missä Hornady Zombie Max:ia jolla susi stoppaa koiran kimpusta hätävarjeluna vaikka olisi vähän huonompikin osuma. Aiemmin kannoin pulttilukkoa missä 2 kokovaippaa ja alla muovikärjet mutta kun tuolla Arskalla tulee ammuttua niin paljon enemmän niin siitä tullut ns vakipeli pienriistahommissa haulikon kamuna. Edit: Jatkoa edelliseen että sikamaastossa (ja muussa isomman jahdissa) 30-06 Sako pulttilukko vaihtuu Arskan tilalle.
 
Back
Top