Aseistautunut hyökkääjä iski koululuokkaan Kuopiossa

Valeviestiä levitetty Li Anderssonin nimissä.



Twitterissä ja useilla valeuutissivustoilla levisi kuvankaappaus Kuopion iskua käsittelevästä viestistä, jota väitettiin Anderssonin kirjoittamaksi. Tviitin viittaukset teosta epäillyn taustaan ja vihapuheen välttämiseen herättivät vihaista kommentointia sosiaalisessa mediassa.

Todellisuudessa tviitti oli manipuloitu. Andersson sanoo tämänkin tapauksen ”järkyttäneen melko lailla”.

– Pidän erittäin vakavana disinformaation tietoista levittämistä kriisin hetkellä. Tämä on äärimmäisen vakava asia, joka osoittaa, kuinka herkkiä viestintäkanavamme ovat. Tuollaisessa kriittisessä tilanteessa on äärimmäisen tärkeää, että ihmiset voivat luottaa viranomaisviestintään, Andersson sanoo.

Valetviitistä on ministerin mukaan tehty ilmoitus eteenpäin. Mahdollisia toimenpiteitä harkitaan selvityksen jälkeen.

Vaikka suhtaudun ko. poliitikon edesottamuksiin varsin kriittisesti, niin tällainen mustamaalaus-/disinformaatiokampanja on aivan per**estä. Toivon, että taustalla ei ole valtiollinen toimija. Sisäinen kyynikko minulle kuiskuttaa, että jollain on intressi saada kansa jaettua leireihin. Eli että emme ole yksi kansa, vaan tarkoituksella pirstaloitu porukka.

Jokaisella saa tässä maassa olla mielipide, ja jokaisella on oikeus saada ne eetteriin niin kuin on sanonut/kirjoittanut ilman, että viesti muuttuu matkalla jonkun muun manipuloimana.
 
Ei toimi. Väliaikainen erottaminen onnistuu rehtorilta, mutta koulun vaihtamisesta päättää jo kunnan koulutoimi.

Koulun vaihto olisi tietysti aikuisille helppo ratkaisu, mutta kysyn uteliaisuuttani, että mihin kouluun Kittilän tai Kuhmon yläasteen kiusaaja siirretään?

Kotiopetukseen. Siinä voi näppärästi huoltaja samalla miettiä että mikä kohta kasvatuksessa (eli sen puutteessa) haukkasi paskaa kun takoo pekka-orvokin onttoon kaaliin niitä epäsäännöllisiä verbejä.

ei taida koulukiusaamiseen auttaa kivakoulut, vertaissovittelut eikä välituntivalvojan tiukasti facebookissa pysyvä katse. Penskat tietää ettei siitä mitään seuraa. Rikosilmoitus tuo siihen sellasin kivan paineen. Siinä lasun kartoittajien kanssa keskustellessa saattaa se piittaamattominkin huoltaja alkaa miettimään että miten näiltä aktiviteeteilta voisi vastaisuudessa välttyä.

pahin on vähättely. Kuulin jostain ilmiömäisen hyvästä kampanjasta millä saadaan kiusaaminen loppumaan. Liimataan meijän kaikkien autoihin sellaset kivat -ei saa kiusia -tarrat. Mikä vitun KIUSIA!!
kiusaaminen on rikos eikä mitään vitun KIUSIMISTA, hehheh ja söpö tarra takalasiin. Mulla meni toi niin tunteisiin ja yrjöt nousi kurkkuun että tulee olemaan ihan täysi työ pitää jalka pois kaasulta tollasen tarran nähdessäni
 
Vaikka suhtaudun ko. poliitikon edesottamuksiin varsin kriittisesti, niin tällainen mustamaalaus-/disinformaatiokampanja on aivan per**estä. Toivon, että taustalla ei ole valtiollinen toimija. Sisäinen kyynikko minulle kuiskuttaa, että jollain on intressi saada kansa jaettua leireihin. Eli että emme ole yksi kansa, vaan tarkoituksella pirstaloitu porukka.

Sellainen tavoite on muun muassa Li Anderssonilla ja kaikilla muilla monikultturisteilla, joille pääasia on nimenomaan pirstaloida ja hajottaa.

Tuollainen vääristely on tietenkin ikävää, mutta toisaalta on hyvä, että tuokin antifa-sosialisti saa edes joskus maistaa omaa lääkettään.
 
Sellainen tavoite on muun muassa Li Anderssonilla ja kaikilla muilla monikultturisteilla, joille pääasia on nimenomaan pirstaloida ja hajottaa.

Tuollainen vääristely on tietenkin ikävää, mutta toisaalta on hyvä, että tuokin antifa-sosialisti saa edes joskus maistaa omaa lääkettään.

Tokkopa Li sentään koulusurmia on halunnut edistää. Itse olen täysin samaa mieltä kuin @Fencer tuossa ylhäällä. Tällainen tahallinen vääristely on tosiaan perseestä tällaisella hetkellä. Oli itse feikkiviestin takana sitten kuka tahansa.
 
Koululla on lain mukainen velvollisuus taata jokaiselle opiskelijalle turvallinen opiskeluympäristö. En tiedä tehoaako poliisilla uhkaaminen sen paremmin, kuin että kertoo vievänsä asian eteenpäin, paikkakunnan koulutoimen johtajalle tai vastaavalle instanssille, jos asialle ei välittömästi tehdä jotain. Vaatii myös tulla informoiduksi siitä, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty. Koululla luultavasti ei ole velvollisuutta tällaista asiaa kertoa, mutta se antaa tiettyä tiukkuuden sävyä rehtorin suuntaan. Tai tietenkin jos tuntee rehtoria (ei välttämättä henkilökohtaisesti, mutta jos tietää henkilön toimintatapoja jne) niin pehmeämpi lähestymistapa saattaa joillekin toimia paremmin. Mutta pointti on se, että jos koulu ei puutu asiaan niin se syyllistyy asiassa rikokseen.

Mutta lähtökohtana ei varsinkaan nykyaikana kannata pitää, että menee ensimmäisenä tekona leipomaan kiusaajaa lättyyn. Voi olla että tehoaa, mutta voi olla että antaa juuri päinvastaisen signaalin, kun loppujen lopuksi kiusaaja olikin uhri ja jolle joudutaan mahdollisesti jopa maksamaan korvauksia kivusta ja särystä.

Liittymättä otsikon tapaukseen.

Kiusaamisessa on yleensä vähintään kaksi osapuolta. Molemmat sitten kertovat kotona oman versionsa ja joillekin annetaan vielä kotona lisää vettä myllyyn ja jopa painostetaan fyysiseen reaktioon. Asiat ovat harvoin niin kun osapuolet asian näkevät.

Lapset ovat koulussa oppimassa. Yksi asia, joka pitää oppia, on erimielisyyksien ratkominen ja ryhmässä toimiminen. Usein ei ole tarkoituksenmukaista kytkeä heti vanhempia luuppiin, koska kodin reaktioissa on niin laaja kirjo. Joillain vanhemmat tulevat "antamaan opetuksen", joillain vanhempia ei kiinnosta, joillain vanhemmat eskaloivat asiaa ja tenttaavat lapselta asioita ja rohkaisevat jopa liioitteluun ja joillain vanhemmat pyrkivät tukemaan lapsen kehittymistä ja asioiden rauhanomaista ratkaisua. Koulusta ei myöskään voida kerto muihin oppilaisiin liittyviä asioita, toimenpiteitä tai esim. diagnooseja.

Usein kiusaaminen ratkeaa opettajan kevyellä tuella ja asioista keskustelemalla. Ei voi olettaa, että ainakaan pienimmät koululaiset osaisivat kylmiltään ratkoa kaikkia erimielisyyksiä ja käyttäytyä virheettömän asiallisesti toisiaan kohtaan. Ihmisten välillä on kitkaa ja asiat pitää oppia ratkomaan ja pyytää apua jos ei osaa. Opettajissa on toki laaja kirjo osaamista niin kuin kaikissa ammateissa. Yleensä kouluilla on kuitenkin tunnistettuna opettajat, joilta kiusaamisen selvittelyt onnistuvat ja joiden ympärille prosessit on kehitetty. Onnistuminen vaatii kuitenkin yhteistyötä myös vanhemmilta. Lapsia pitää tukea ja lapsilta pitää vaatia sovituista asioista kiinnipitämistä. Ei esim. ole kovin rakentavaa jos vanhemmat dissaavat lapselleen toisen osapuolen, koulun, opettajan jne. eivätkä esim. avaa pohdintaa että mitenköhän toinen osapuoli asiat kokee tai miten oma lapsi voisi muuttaa käytöstään.

Toki jos asiat menevät oikeasti fyysisiksi tai taustalla on rankempia ongelmia pitää kunnan kyetä kytkemään luuppiin enemmän resursseja tai osaamista. Kunnilla on kuitenkin valitettavan pieni into panostaa asiaan, koska opettajat ovat ainoat virkamiehet, joille ei syntyneestä lisätyöstä tarvitse maksaa mitään. Joskus voi asiaan omistautumista ilmentää että opettaja usein kyllä järjestää tapaamisia yms. omalla ajalla, mutta vanhemille ei käy kun on töitä, lomamatkoja, lasten harrastuksia jne. jotka menevät lapsen hyvinvoinnin eteen yhdessä tehtävän työn edelle. Nykyisen systeemin myötä luokalla voi olla pahimmillaan työläämpiä oppilaita se. erilaisia palavereja ja arviointeja on jopa useamman kerran viikossa eikä opettajan aika ja jaksaminen riitä.

Opettajilla on vain rajalliset menetelmät ja valtuudet. Poliisin kytkeminen luuppiin lisää merkittävästi osallistujia muttei kentälle. Poliisi ei sido partiota turvaamaan koulutietä, vaikka koulumatkalla olisi kiusaamista jokapäivä. Poliisin kytkentä toki yleensä motivoi kuntaa panostamaan aikaa, resursseja, osaamista ja rahaa asioiden korjaamiseen. Yleensä lisäpanostus on kuitenkin samasta poolista, eli jossain muualla sitten panostus kevenee. Jos haluaa vaikuttaa, niin pitää saada kunnan budjettiin lisää rahaa ko. pooliin. Eli vain äänestämällä voit vaikuttaa ja helpottaa seuraavien sukupolvien lasten elämää.

Turvallisen kouluympäristön takaaminen on vähän kun vaatisi poliisia takaamaan yleisen järjestyksen ja turvallisuuden. Kunkin pitää tehdä toki parhaansa, mutta enempää ei voi yksilöiltä vaatia. Aina ei voi onnistua ja aina ei voi olla läsnä.

Tietokonepelit kun mainittiin, niin niistä pahin haitta taitaa olla jos alakoululaistakaan ei saa irti pelin äärestä vaan pelaamista jatkuu tuntitolkulla niin että nukkuminenkin kärsii. Jos vanhempi sanoo 8v lapsestaan, ettei saa sitä lopettamaan pelaamista, niin ongelmia voi olla edessä kun lapsi on vähän vanhempi...

Kunhan pohdin... ja toivon että ihmiset yleensäkin pohtisivat asioita...
 
Tokkopa Li sentään koulusurmia on halunnut edistää. Itse olen täysin samaa mieltä kuin @Fencer tuossa ylhäällä. Tällainen tahallinen vääristely on tosiaan perseestä tällaisella hetkellä. Oli itse feikkiviestin takana sitten kuka tahansa.

"Tokkopa Li sentään koulusurmia on halunnut edistää." ??? Tokkopa tuollaista kukaan on väittänytkään. Suorastaan järjetön tapa keskustella tuollainen, että esitetään vastaväite väitteeseen jota ei ole olemassa.
 
Onhan näitä urbaaneja legendoja, joissa kiusaaja Pekka-Orvokin isälle on tehty selväksi, että hän saa selkäänsä, jos Pekka-Orvokki vielä jatkaa kiusaamista...

80-luku ja karttakepit takaisin kouluun...

Noin teoreettisesti tarkastellen en kyllä kipuilisi yhtään jos johonkin kiusaamistapaukseen pitäisi puuttua vähän epäsovinnaisin keinoin kun virkamiehet eivät hoida hommiaan. Valitettavasti kiusaaminen on nykyteknologian keinoin niin monimuotoista ettei homma korjaannu jonkun paskahousun faijan nenän niistämisellä. Voi sen silti käydä tekemässä jos siitä tulee edes hetkeksi hyvä mieli :rolleyes:
 
Noin teoreettisesti tarkastellen en kyllä kipuilisi yhtään jos johonkin kiusaamistapaukseen pitäisi puuttua vähän epäsovinnaisin keinoin kun virkamiehet eivät hoida hommiaan. Valitettavasti kiusaaminen on nykyteknologian keinoin niin monimuotoista ettei homma korjaannu jonkun paskahousun faijan nenän niistämisellä. Voi sen silti käydä tekemässä jos siitä tulee edes hetkeksi hyvä mieli :rolleyes:

2:45-->
 
Viimeksi muokattu:
Toimittajat hokee onko tulossa lakimuutoksia....
Odotetaas kun kohta keksitään tietokonepelit yms...

Ajatelkaa, jos hyökkääjällä olisi ollut puoliautomaattiase isolla kymmenen patruunan lippaalla! Tarvitsemme lisää aserajoituksia! Miksei kukaan ajattele lapsia(tähän kuva pastori Lovejoyn vaimosta)?

Asiaan, haluaisin tarkkailuluokat takaisin. Luokka johon aamulla haetaan vaikka väkisin oppilas, luokka jossa he saavat huomiota eivätkä vie opettajan ja luokan huomiota vaan antavat normaaliluokille opiskelurauhan.

Mutta tämä on liian leimaavaa eikä onnistu...
 
Viranomaislähde HS:lle: Kuopion kouluhyökkäyksestä epäillyn miehen ei tiedetä seurustelleen yhdenkään uhrin kanssa
HS:n haastattelema viranomaislähde pitää epävarmana, että hyökkäyksen pääasiallisena kohteena olisi ollut joku tietty oppilas.
924306fcbb204e90b8850b2c3c49d3e4.jpg

Suomen lippu oli keskiviikkona puolitangossa Kuopiossa Hermannin kauppakeskuksen edessä edellisenä päivänä tapahtuneen kouluhyökkäyksen uhrien muistoksi. (KUVA: PETTERI KIVIMÄKI)
Lasse Kerkelä HS
Julkaistu: 2.10. 11:06


KUOPION tiistaisen miekkahyökkäyksen motiivi näyttää edelleen olevan mysteeri. HS:n keskiviikkona haastatteleman viranomaislähteen mukaan ainakaan tiistaina poliisitutkinnassa ei tullut ilmi viitteitä siitä, että epäilty hyökkääjä olisi esimerkiksi ollut parisuhteessa yhdenkään uhrin kanssa.

Nuori mies hyökkäsi kesken oppitunnin opettajan ja oppilaiden kimppuun Savon ammattiopistossa. Keskisuomalainen kertoi tiistaina varsin pian hyökkäyksen jälkeen, että tekijän pääasiallisena kohteena olisi ollut ammattiopistossa opiskellut nuori nainen, joka kuoli hyökkäyksessä.

HS:n keskiviikkona haastattelema lähde pitää tietoa pääasiallisesta kohteesta vähintäänkin epävarmana.

”Se ei ole tässä vaiheessa tehtyjen puhutusten perusteella mitenkään selvä asia”, viranomaislähde sanoo.

LUE LISÄÄ: Kuopion epäilty koulumurhaaja oli muuttanut opiskelija-asuntolaan vuosia sitten, tämä hänestä tiedetään

JOIDENKIN julkisuudessa olleiden tietojen mukaan nuori mies olisi hyökännyt ensimmäisenä opettajan kimppuun.

Tilanteessa kuoli yksi ihminen ja kymmenen loukkaantui. Loukkaantuneiden joukossa on myös hyökkääjä itse sekä yksi poliisi.

Tapauksen tutkintavastuu on siirtynyt paikallispoliisilta keskusrikospoliisille. Keskusrikospoliisi aikoo tiedottaa Kuopion tapahtumista ja tutkinnan edistymisestä kello 12.

HS seuraa tutkinnan etenemistä hetki hetkeltä.

 
Vaikka suhtaudun ko. poliitikon edesottamuksiin varsin kriittisesti, niin tällainen mustamaalaus-/disinformaatiokampanja on aivan per**estä. Toivon, että taustalla ei ole valtiollinen toimija. Sisäinen kyynikko minulle kuiskuttaa, että jollain on intressi saada kansa jaettua leireihin. Eli että emme ole yksi kansa, vaan tarkoituksella pirstaloitu porukka.

Jokaisella saa tässä maassa olla mielipide, ja jokaisella on oikeus saada ne eetteriin niin kuin on sanonut/kirjoittanut ilman, että viesti muuttuu matkalla jonkun muun manipuloimana.


Mä en nyt näihin mitään johdettua kampanjaa saa.
Kakarat leikkii kun se on niin helppoa.


Nehän saa vain virtaa lisää jos koko "turpo" koneisto lähtee laukalle. Lehtiuutinen on jo voitto.

Tämäkin lähti ylilaudalta.

Gestapo hakee kohta nyymit ovelta
https://ylilauta.org/sekalainen/108341566

Huutikset nyymille joka teki sen valetwiitin Li AnderssonistaDD
https://ylilauta.org/sekalainen/108348734


Tässä esimerkkejä.
Nämä kaikki esimerkit on vale twiittejä

814c4fcb.jpg
846b0f9a.jpg

nämäkin on valetta

36f17ea3.jpg

a16f406a.jpg
 
Onko muuten jossain avattu tarkemmin, mikä tämä tekijän mukanaan tuoma "ampuma-ase" oli? Termi kun on melkoisen lavea sen mukaan käyttääkö sanakirjan määritelmää laajemmassa kokonaisuudessaan mukaanlukien ritsat ja jouset, vaiko lakikirjan määritelmää joka rajaa ampuma-aseen tuliaseeksi?
 
Liittymättä otsikon tapaukseen.

Kiusaamisessa on yleensä vähintään kaksi osapuolta. Molemmat sitten kertovat kotona oman versionsa ja joillekin annetaan vielä kotona lisää vettä myllyyn ja jopa painostetaan fyysiseen reaktioon. Asiat ovat harvoin niin kun osapuolet asian näkevät.

Lapset ovat koulussa oppimassa. Yksi asia, joka pitää oppia, on erimielisyyksien ratkominen ja ryhmässä toimiminen. Usein ei ole tarkoituksenmukaista kytkeä heti vanhempia luuppiin, koska kodin reaktioissa on niin laaja kirjo. Joillain vanhemmat tulevat "antamaan opetuksen", joillain vanhempia ei kiinnosta, joillain vanhemmat eskaloivat asiaa ja tenttaavat lapselta asioita ja rohkaisevat jopa liioitteluun ja joillain vanhemmat pyrkivät tukemaan lapsen kehittymistä ja asioiden rauhanomaista ratkaisua. Koulusta ei myöskään voida kerto muihin oppilaisiin liittyviä asioita, toimenpiteitä tai esim. diagnooseja.

Usein kiusaaminen ratkeaa opettajan kevyellä tuella ja asioista keskustelemalla. Ei voi olettaa, että ainakaan pienimmät koululaiset osaisivat kylmiltään ratkoa kaikkia erimielisyyksiä ja käyttäytyä virheettömän asiallisesti toisiaan kohtaan. Ihmisten välillä on kitkaa ja asiat pitää oppia ratkomaan ja pyytää apua jos ei osaa. Opettajissa on toki laaja kirjo osaamista niin kuin kaikissa ammateissa. Yleensä kouluilla on kuitenkin tunnistettuna opettajat, joilta kiusaamisen selvittelyt onnistuvat ja joiden ympärille prosessit on kehitetty. Onnistuminen vaatii kuitenkin yhteistyötä myös vanhemmilta. Lapsia pitää tukea ja lapsilta pitää vaatia sovituista asioista kiinnipitämistä. Ei esim. ole kovin rakentavaa jos vanhemmat dissaavat lapselleen toisen osapuolen, koulun, opettajan jne. eivätkä esim. avaa pohdintaa että mitenköhän toinen osapuoli asiat kokee tai miten oma lapsi voisi muuttaa käytöstään.

Omaan korvaan tämä kuulostaa juuri sen kaltaiselta liirumlaarumilta jolla väännetään molemmat yhtä syyllisiksi. On totta että moni kiusaaja tekee tekonsa vain ajattelemattomuuttaan tai koska on läpikäymässä jotain ongelmaa tai vaihetta mutta yleensä kiusaamistapauksissa toinen osapuoli on yksiselitteisesti väärässä, ja kiusaaminen voi loppua vain jos hänelle tehdään täysin selväksi että hän on väärässä. Kiusaamisongelma ei takuuvarmasti ratkea sillä että opettaja luennoi lapselle miten tämän pitää itse alkaa selvittämään erimielisyyksiään muiden kanssa.. Ei kiusaajaa kiinnosta mitä kiusattu sanoo hänelle.
 
Sellainen tavoite on muun muassa Li Anderssonilla ja kaikilla muilla monikultturisteilla, joille pääasia on nimenomaan pirstaloida ja hajottaa.

Tuollainen vääristely on tietenkin ikävää, mutta toisaalta on hyvä, että tuokin antifa-sosialisti saa edes joskus maistaa omaa lääkettään

Tjaa. Maltillisesta keskustasta käsin katsoen tuota pirstaloimis-hajoittamishalua on kyllä muissakin piireissä. :cool: Suorastaan iso ihmetyksen irvistys on välillä varmasti kurttuisella naamallani, kun luen ja kuuntelen eri äärilaitojen tuottamaa paskasinfoniaa. Okei, olen jo vähän vanha ja kärttyinen äijä.
 
Minusta tällä blogistilla on asiaa.



Poliisi saa aivan säännönmukaisesti moitteita siitä miten on tiedottanut tai jättänyt tiedottamatta tapahtumista. Asialla näyttää olevan aina sama porukka, joka täyttää somepalstat omilla näkemyksillään.

Aiemmin, kun poliisi ei aina kertonut rikoksiin syyllistyneiden syntyperää tai kansalaisuutta, syytettiin sitä siitä että se haluaa peitellä ulkomaalaisten tekemiä rikoksia. Nyt kun kerrottiin tekijän kansallisuus, somepalstalta löytyi viisauksia joissa kysyttiin että miksi pitää kertoa julki että tekijä on suomalainen.

En epäile yhtään, että jos kansallisuutta ei olisi mainittu niin somepalstat olisivat pullollaan maahanmuuttajiin kohdistuvia syytöksiä. Maahanmuuton vastustajat ovat pystyneet vaikuttamaan poliisin tiedotuslinjaan sikäli, että nyt kerrotaan tekijän tai tekijöiden taustat heti kun ne ovat tiedossa ja tutkinnallisista syistä voidaan kertoa. Myös silloin, kun tieto ei ole ulkomaalaisvihaajille mieleen.


Varsinkin tuo pointti siitä, että voidaan tutkinnallisista syistä kertoa. Porvoon tapauksen yhteydessä mm. Tynkkynen jo syyllisti poliisia partalasten suojelemisesta. Ei varmaan käynyt hällä mielessäkään että nimenomaan tutkinnallisista syistä poliisi ei halunnut kertoa kaikkea tietämäänsä julki.
 
Omaan korvaan tämä kuulostaa juuri sen kaltaiselta liirumlaarumilta jolla väännetään molemmat yhtä syyllisiksi. On totta että moni kiusaaja tekee tekonsa vain ajattelemattomuuttaan tai koska on läpikäymässä jotain ongelmaa tai vaihetta mutta yleensä kiusaamistapauksissa toinen osapuoli on yksiselitteisesti väärässä, ja kiusaaminen voi loppua vain jos hänelle tehdään täysin selväksi että hän on väärässä. Kiusaamisongelma ei takuuvarmasti ratkea sillä että opettaja luennoi lapselle miten tämän pitää itse alkaa selvittämään erimielisyyksiään muiden kanssa.. Ei kiusaajaa kiinnosta mitä kiusattu sanoo hänelle.

Olet niin oikeassa kuin olla voi. Kiusaaminen elää ja voi hyvin juuri siksi, että yllä esitetty asenne määrää askelmerkit. Kiusaajahan on näissä tapauksissa -yhtä suuri kärsijä- kuin kiusattu. Ja -varmasti molemmissa on vikaa-....tai että kun kiusaajan kotoa ei saada vastakaikua....opettajilla on niin paljon duunia....koulun maine.....meillä on kivakouluhankekin.....

Jos teidän tenavanne joutuu pitkittyvän ohjelmallisen kiusaamisen kohteeksi, niin yleensä käy niin, että se vain pahenee vaihe vaiheelta, jos kehitystä ei puhalleta seis. Ja kas, yhteiskunnassa on valmiiksi toimivat elementit, joista yllä jo kirjoitin. Aivan surutta vain porsliinivarpaita tarvittaessa saappaalla murskaten koko ralli päälle vaan. Ullattaen alkaa löytyä aikaa ja tahtotiloja, resursseja ja toimeliaisuutta....ja uhta ullattaen kiusaajan kotonakin havahdutaan yritystoiminnan vetämisen ja joka iltaisen pepputreenin välissä kahtelemaan mitä se meidän fiksu jallu oikein puuhaakaan....

Teidän ei tarvitse vanhempina alkaa syytämään sääliä kiusaajaa kohtaan, hänet on jo säälitty usein koulun henkilökunnan puolesta valmiiksi....kun sen vanhemmatkin erosivat ja äiti on mun kaveri salilla silleen. Sama pätee toisin päinkin, kun se oma jahvetti on osallistunut kiusaamiseen tai kiusaa, niin kotona on tehtävä harvinaisen selväksi, että ilman keskusteluja ja ehtoja se on seis. Kaputt. Slutt.
 
Back
Top