Koululla on lain mukainen velvollisuus taata jokaiselle opiskelijalle turvallinen opiskeluympäristö. En tiedä tehoaako poliisilla uhkaaminen sen paremmin, kuin että kertoo vievänsä asian eteenpäin, paikkakunnan koulutoimen johtajalle tai vastaavalle instanssille, jos asialle ei välittömästi tehdä jotain. Vaatii myös tulla informoiduksi siitä, mihin toimenpiteisiin on ryhdytty. Koululla luultavasti ei ole velvollisuutta tällaista asiaa kertoa, mutta se antaa tiettyä tiukkuuden sävyä rehtorin suuntaan. Tai tietenkin jos tuntee rehtoria (ei välttämättä henkilökohtaisesti, mutta jos tietää henkilön toimintatapoja jne) niin pehmeämpi lähestymistapa saattaa joillekin toimia paremmin. Mutta pointti on se, että jos koulu ei puutu asiaan niin se syyllistyy asiassa rikokseen.
Mutta lähtökohtana ei varsinkaan nykyaikana kannata pitää, että menee ensimmäisenä tekona leipomaan kiusaajaa lättyyn. Voi olla että tehoaa, mutta voi olla että antaa juuri päinvastaisen signaalin, kun loppujen lopuksi kiusaaja olikin uhri ja jolle joudutaan mahdollisesti jopa maksamaan korvauksia kivusta ja särystä.
Liittymättä otsikon tapaukseen.
Kiusaamisessa on yleensä vähintään kaksi osapuolta. Molemmat sitten kertovat kotona oman versionsa ja joillekin annetaan vielä kotona lisää vettä myllyyn ja jopa painostetaan fyysiseen reaktioon. Asiat ovat harvoin niin kun osapuolet asian näkevät.
Lapset ovat koulussa oppimassa. Yksi asia, joka pitää oppia, on erimielisyyksien ratkominen ja ryhmässä toimiminen. Usein ei ole tarkoituksenmukaista kytkeä heti vanhempia luuppiin, koska kodin reaktioissa on niin laaja kirjo. Joillain vanhemmat tulevat "antamaan opetuksen", joillain vanhempia ei kiinnosta, joillain vanhemmat eskaloivat asiaa ja tenttaavat lapselta asioita ja rohkaisevat jopa liioitteluun ja joillain vanhemmat pyrkivät tukemaan lapsen kehittymistä ja asioiden rauhanomaista ratkaisua. Koulusta ei myöskään voida kerto muihin oppilaisiin liittyviä asioita, toimenpiteitä tai esim. diagnooseja.
Usein kiusaaminen ratkeaa opettajan kevyellä tuella ja asioista keskustelemalla. Ei voi olettaa, että ainakaan pienimmät koululaiset osaisivat kylmiltään ratkoa kaikkia erimielisyyksiä ja käyttäytyä virheettömän asiallisesti toisiaan kohtaan. Ihmisten välillä on kitkaa ja asiat pitää oppia ratkomaan ja pyytää apua jos ei osaa. Opettajissa on toki laaja kirjo osaamista niin kuin kaikissa ammateissa. Yleensä kouluilla on kuitenkin tunnistettuna opettajat, joilta kiusaamisen selvittelyt onnistuvat ja joiden ympärille prosessit on kehitetty. Onnistuminen vaatii kuitenkin yhteistyötä myös vanhemmilta. Lapsia pitää tukea ja lapsilta pitää vaatia sovituista asioista kiinnipitämistä. Ei esim. ole kovin rakentavaa jos vanhemmat dissaavat lapselleen toisen osapuolen, koulun, opettajan jne. eivätkä esim. avaa pohdintaa että mitenköhän toinen osapuoli asiat kokee tai miten oma lapsi voisi muuttaa käytöstään.
Toki jos asiat menevät oikeasti fyysisiksi tai taustalla on rankempia ongelmia pitää kunnan kyetä kytkemään luuppiin enemmän resursseja tai osaamista. Kunnilla on kuitenkin valitettavan pieni into panostaa asiaan, koska opettajat ovat ainoat virkamiehet, joille ei syntyneestä lisätyöstä tarvitse maksaa mitään. Joskus voi asiaan omistautumista ilmentää että opettaja usein kyllä järjestää tapaamisia yms. omalla ajalla, mutta vanhemille ei käy kun on töitä, lomamatkoja, lasten harrastuksia jne. jotka menevät lapsen hyvinvoinnin eteen yhdessä tehtävän työn edelle. Nykyisen systeemin myötä luokalla voi olla pahimmillaan työläämpiä oppilaita se. erilaisia palavereja ja arviointeja on jopa useamman kerran viikossa eikä opettajan aika ja jaksaminen riitä.
Opettajilla on vain rajalliset menetelmät ja valtuudet. Poliisin kytkeminen luuppiin lisää merkittävästi osallistujia muttei kentälle. Poliisi ei sido partiota turvaamaan koulutietä, vaikka koulumatkalla olisi kiusaamista jokapäivä. Poliisin kytkentä toki yleensä motivoi kuntaa panostamaan aikaa, resursseja, osaamista ja rahaa asioiden korjaamiseen. Yleensä lisäpanostus on kuitenkin samasta poolista, eli jossain muualla sitten panostus kevenee. Jos haluaa vaikuttaa, niin pitää saada kunnan budjettiin lisää rahaa ko. pooliin. Eli vain äänestämällä voit vaikuttaa ja helpottaa seuraavien sukupolvien lasten elämää.
Turvallisen kouluympäristön takaaminen on vähän kun vaatisi poliisia takaamaan yleisen järjestyksen ja turvallisuuden. Kunkin pitää tehdä toki parhaansa, mutta enempää ei voi yksilöiltä vaatia. Aina ei voi onnistua ja aina ei voi olla läsnä.
Tietokonepelit kun mainittiin, niin niistä pahin haitta taitaa olla jos alakoululaistakaan ei saa irti pelin äärestä vaan pelaamista jatkuu tuntitolkulla niin että nukkuminenkin kärsii. Jos vanhempi sanoo 8v lapsestaan, ettei saa sitä lopettamaan pelaamista, niin ongelmia voi olla edessä kun lapsi on vähän vanhempi...
Kunhan pohdin... ja toivon että ihmiset yleensäkin pohtisivat asioita...