Aseistautunut hyökkääjä iski koululuokkaan Kuopiossa

Voi olla näinkin.
Olen seuraillut tätä asiaa vuodesta 2014 yleisestä mielenkiinnosta asiaa kohtaan. Nyt tässä kohtaa harmittaa etten ole dokumentoinut havaintojani oikeastaan mitenkään. Nyt voi todeta että olisi ehdottomasti pitänyt.
No, edellä mainitusta syystä joudun vetelemään nyt ulkomuistista ja mutuna. Minusta kuitenkin vaikuttaa että tämä ilmiö tapahtuu selvästi eräänlaisina purskeina. Tarkoitan siis sitä että on aikoja jolloin sopivanlaisiin uutisiin/juttuihin ilmestyy hetkessä se 60 kielteistä kommenttia - ja sitten on aikoja että juttu kuin juttu saa peräänsä vain normaalissa tahdissa tulevaa ja sisällöltään kaikenlaisia kannanottoja tasaisesti sisältäen.
Nyt on minusta menossa taas se vaihe kun on purske menossa.
No, kuten sanoin: harmittaa kun en ole tajunnut dokumentoida näitä mitenkään, joten sen puoleen näkemykseni ei tietenkään ole aukotonta faktaa.
Meitä viisaampi on asiaa tutkinut ja vääntänyt asian rautalangasta. Sivu 33, alkaa jo edelliseltä sivulta. Ei tarvii ihmetellä, miksi johonkin asiaan on kymmeniä kielteisiä kommentteja alta iak
Kybertoimien hyödyntämistä edesauttaa kustannustehokkuuden ohella se, että niiden jäljittäminen suoraan Venäjään on hyvin vaikeaa. Informaatio-operaatioita voidaan käyttää esimerkiksi hallintojärjestelmän häirintään, protestien lietsomiseen, vastustajien hämäämiseen, julkiseen mielipiteeseen vaikuttami-seen ja vastustajan taistelutahdon heikentämiseen.107 Tyypillisesti vaikuttamisen tarkoituk-sena on aiheuttaa yleistä epäluottamusta kaikkia länsimaisia valtiollisia ja institutionaalisia toimijoita kohtaan sekä länsimaiden sisällä että globaalisti.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161438/Voiman_Venäjä_PLM_2019.pdf
 
Mutta eihän herkkyys ja tarvittaessa valmis väkivaltaan ole poissulkevia ominaisuuksia. Kyse on vain koulutuksesta.

Olen vahvasti eri mieltä. Merkittävä osa ihmisen luonteesta on peräisin geeneistä, toinen merkittävä osa lapsuuden/nuoruuden ympäristötekijöistä. Aikuista on paha muokata ainakaan eettisillä ja käytännöllisillä menetelmillä. Ei psykologisia testejä tehdä huvin vuoksi valittaessa poliiseiksi, palomiehiksi jne. koulutettavia. Eikä voimakkaan puolustustahdon koirasta aleta tehdä opaskoiraa eikä puruhaluttomasta poliisikoiraa.
 
Olen vahvasti eri mieltä. Merkittävä osa ihmisen luonteesta on peräisin geeneistä, toinen merkittävä osa lapsuuden/nuoruuden ympäristötekijöistä. Aikuista on paha muokata ainakaan eettisillä ja käytännöllisillä menetelmillä. Ei psykologisia testejä tehdä huvin vuoksi valittaessa poliiseiksi, palomiehiksi jne. koulutettavia. Eikä voimakkaan puolustustahdon koirasta aleta tehdä opaskoiraa eikä puruhaluttomasta poliisikoiraa.
Älä ole niin mustavalkoinen voimakkaan puolustustahdon koirasta voidaan hyvinkin tehdä etsijä.
 
PS @Huhta koiran hyökkäys ja puollustusvietti ei sinällään sulje mitään pois vaan kyse on koulutuksesta.
 
Ei molempia yhtä syyllisiksi, vaan sitä että asiat selvitetään, eikä kukaan oikaise esim. että A on aina "paha" ja siksi nytkin syyllinen tai että oma lapsi sanoi jotain eikä koskaan valehtele. Syylliselläkin on oikeus siihen että häntä ojennetaan juuri siitä mitä tietää tehneensä eikä sinneppäin. Menee oppi paremmin perille.

Tarkoitus ei ole että opettaja luennoi vaan käy asian läpi ja saa toisen ymmärtämään. Juuri ymmärryksen kautta saadaan täysin selväksi että on väärässä ja pitää toimia toisin. Vaihtoehtona ei oikein toimi että joku isompi ja pelottavampi yrittää tehdä jollain muin keinoin täysin selväksi jotain asiaa. Jos taustalla on esim. jotain psykologia tarvitsevaa niin sitten osaavampi saa keskustella.

Pohdintani kohdistui alakuoluikäisiin. Tuolloin olisi hyvä nuo asiat oppia. En usko että jenkkimeininki lyödä koulun pihassa 12v tappelupukari käsirautoihin ja viedä putkaan on oikein. Tuossa iässä on vielä toivoa enemmän oppia eikä pelätä rangaistuksia.

Usein uhrikin arvostaa sitä että syntyy enemmän sovintoa, kun että hänen avunpyyntö johtaa katkeroittaviin rangaistuksiin. Enkä tarkoita että koulunpihalla pakotetaan että kättäpäälle ja sujut vaan oikeaa sovintoa.

Minä taas pohdiskelin enemmän yläasteiässä tapahtuvaa kiusaamista koska sieltä ne isoimmat ongelmat yleensä tulevat, itsemurhat, pahoinpitelyt, elinikäiset traumat jne. Yläasteella kiusaaminen joko vähenee tai muuttuu pahemmaksi. Toki se on voinut jatkua jo ala-asteelta asti. Yläasteikäinen kiusaaja ei myöskään usein enää pelkää opettajan auktoriteettia, etenkin jos omatkin vanhemmat suhtautuvat leväperäisesti tenavan touhuihin joten pelkällä puheella ei yleensä pitkälle pötkitä. Ei kiusaajalle tule paha mieli siitä että hänelle kerrotaan miten pahasti kohteeseen sattuu. Hän vain ilahtuu siitä koska se on todistus hänen vallastaan ja voimastaan.
Nykyisin nämä asiat usein hoidetaan päin helvettiä.
 
Oppilaitosturvallisuuden parantamiseksi kouluissa tulisi olla aina paikalla voimankäyttövälinein varustettu vartija tai järjestyksenvalvoja. Nykyisin monissa kouluissa on vain kouluisäntä tai vahtimestari, joilla ei ole mitään kättä pidempää vaaratilanteiden varalla. Laki ei ole esteenä, vain raha.
Voihan vahtimestari ottaa katuharjan käteen. :LOL:
 
Mistä tämä 18min vasteaika tuli? Kun Julkisuudessa puhutaan kahdeksasta minuutista, 12:29 - 12:37 ajasta.

Häkeen ilmoitus ja poliisin saapuminen.

edit: jos poliisilta menikin 10min paikalle saavuttuaan selvittää mitä tapahtuu ja pysäyttää tekijä, on se silti aika hyvä suoritus...
 
Viimeksi muokattu:
Mistä tämä 18min vasteaika tuli? Kun Julkisuudessa puhutaan kahdeksasta minuutista, 12:29 - 12:37 ajasta.

Häkeen ilmoitus ja poliisin saapuminen.

edit: jos poliisilta menikin 10min paikalle saavuttuaan selvittää mitä tapahtuu ja pysäyttää tekijä, on se silti aika hyvä suoritus...
Nyt puhutaan nettikirjoittelusta; ei poliisin toiminnasta.
 
Ei ikinä sumuttimia tai muita vastaavia opettajille tai koulunkäynninohjaajille. Menee ehkä noin kolme minuuttia niiden jakamisesta, kun ensimmäinen vittu-Marko ja näsäviisasteleva teinityttö saa sumuttimesta naamalleen. Joku voimankäytön koulutus on samasta syystä mahdoton. Samoin siksi, että mikäli näistä asioista puhutaan, puoli opettajainhuonetta hyperventiloi seuraavan kaksi kuukautta ja soittaa pommiryhmän kolmesti päivässä koululle, koska ruokavälitunnilla näkyi käytävällä reppu (niitä on joka välitunti käytävällä satoja). Kokemusta on.

Turvallisuusryhmä ja turvallisuusvastaava tulee olla jokaisessa koulussa. Niiden tulee varautua tilanteisiin. Mutta se tarkoittaa suunnitelmia ongelmatilanteiden varalle, sekä niistä tiedottamista ja ohjeistamista opettajakunnalle. Rehellisesti sanottuna tämä ei toimi läheskään kaikissa kouluissa, mutta ehkä joskus... Lukittautuminen ja poistuminen on oikeastaan ne ainoat vaihtoehdot, mitä reaalimaailmassa opettajakunnan voi ajatella kykenevän toteuttamaan.

Ja ennen kuin kukaan ehtii räkyttämään, niin olen katsonut sekä teräaseita että ampuma-asetta ns. väärästä päästä aiemmin, enkä ole niitä pahemmin jännittänyt. Mutta tiedän, että osa porukasta menee lukkoon jo pelkästä sähkökatkosta kesken koulupäivän. Annapa niille sitten voimankäytön välineitä... Se ei oikein ole sitä meidän työnkuvaa tai niitä perusteita, millä porukkaa rekrytään.

Eikä niitä kouluisäntiäkään pahemmin enää ole. Meilläkin niillä on useampia kouluja / kärsä ja taisivatpa juuri saada kenkää, kun vissiin huoltohommat kilpailutetaan.
Kouluampumisten mekassa yhdysvalloissahan joissakin kouluissa opettajalla voi olla myös ase. Itse en pitäisi ollenkaan huonona ideana, että tuota opettajien kaasulla varustamista tutkittaisiin ja selvitettäisiin. Koulutusta välineen käyttöön sekä yleisesti vaara- ja uhkatilanteisiin se varmasti vaatisi. Uskoisin, että opettajat ihan ammattinsa puolesta ovat suhteellisen helposti koulutettavissa ja osaavat ns. ottaa oppia vastaan.

Tuollaisia erilaisia turvallisuustiimejä ja vastaavia lienee tänäpäivänä jo suuremmissa kouluissa tai ainakin kunnan organisaation tasalla. Se onko siellä osaamista ko. asiasta onkin sitten kokonaan toinen asia. Joskus tuntuu olevan ja joskus ei. Ammattilaisia siellä harvemmin jos koskaan omasta organisaatiosta löytyy. Kuntien talous on ahtaalla.

Olen samaa mieltä, että tuollaisessa tilanteessa osa jäätyy ja se on osittain ihan luonnollista. Aivot eivät käsitä mitä tapahtuu. Asioita voi kuitenkin parantaa treenaamalla ja koulutuksella sekä tunnistamalla omat rajoitukset. Ratkaisu ei ole se, että kun osa menee lukkoon niin ei kannata tehdä mitään. Vanha viisaus sanoo, että onnettomuus paikalla 70% ei pysty toimimaan ja ovat lähinnä tiellä ja paniikissa. 20% on on johdettavissa ja ottavat käskyjä vastaan ja se 10% on täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja kykenevät johtamaan tilanteessa. Toimimaan itsenäisesti ja tehokkaasti omien rajoitustensa mukaisesti. Tuo on myös tullut koettua ja nähtyä käytännössä.

Vaikka kaikki tehtäisiin oikein ja olisi kaikki mahdolliset suojaustoimet yms. kouluissa käytössä niin jos joku haluaa toista vahingoittaa niin se keksii ja löytää siihen kyllä keinon. Silti mielestäni kannattaa yrittää mutta ei siten, että se kuuluisa lapsi menee pesuveden mukana. Tuossa asiassa voidaan mennä metsään ja usein kun oikein intensiivisesti aletaan jotain ennaltaehkäisemään niin se maksaa ja tulee ns. oiheisvahinkoja samalla. Lastensuojelu puolella tämä on hyvin nähtävissä. Tarkoitettiin hyvää ja nyt lastensuojeluilmoituksia tulee niin paljon, että vakavatkin tapaukset jäävät niiden "huuhaa" tapausten keskelle seka melskaan.

Mutta, että kaasu opettajille. En pitäisi huonona vaihtoehtona jos koulutus on kunnossa. Kantaahan vartijatkin niitä ja siihenkin sakkiin tuntuu mahtuvan aika erilaista kiven potkijaa ja sukan kuluttajaa.
 
Ei ikinä sumuttimia tai muita vastaavia opettajille tai koulunkäynninohjaajille. Menee ehkä noin kolme minuuttia niiden jakamisesta, kun ensimmäinen vittu-Marko ja näsäviisasteleva teinityttö saa sumuttimesta naamalleen. Joku voimankäytön koulutus on samasta syystä mahdoton. Samoin siksi, että mikäli näistä asioista puhutaan, puoli opettajainhuonetta hyperventiloi seuraavan kaksi kuukautta ja soittaa pommiryhmän kolmesti päivässä koululle, koska ruokavälitunnilla näkyi käytävällä reppu (niitä on joka välitunti käytävällä satoja). Kokemusta on.

Turvallisuusryhmä ja turvallisuusvastaava tulee olla jokaisessa koulussa. Niiden tulee varautua tilanteisiin. Mutta se tarkoittaa suunnitelmia ongelmatilanteiden varalle, sekä niistä tiedottamista ja ohjeistamista opettajakunnalle. Rehellisesti sanottuna tämä ei toimi läheskään kaikissa kouluissa, mutta ehkä joskus... Lukittautuminen ja poistuminen on oikeastaan ne ainoat vaihtoehdot, mitä reaalimaailmassa opettajakunnan voi ajatella kykenevän toteuttamaan.

Ja ennen kuin kukaan ehtii räkyttämään, niin olen katsonut sekä teräaseita että ampuma-asetta ns. väärästä päästä aiemmin, enkä ole niitä pahemmin jännittänyt. Mutta tiedän, että osa porukasta menee lukkoon jo pelkästä sähkökatkosta kesken koulupäivän. Annapa niille sitten voimankäytön välineitä... Se ei oikein ole sitä meidän työnkuvaa tai niitä perusteita, millä porukkaa rekrytään.

Eikä niitä kouluisäntiäkään pahemmin enää ole. Meilläkin niillä on useampia kouluja / kärsä ja taisivatpa juuri saada kenkää, kun vissiin huoltohommat kilpailutetaan.

Mitä? Eikö miesopettajilla enää ole pistooleja? Ja naisilla karttakeppejä?

Muistan kyllä elävästi alakoulusta kaksikin etulinjan sotaveteraaniopettajaa, jotka olisivat luultavasti saaneet luokan nauramaan kippurassa tuollaiselle miekkamiehelle – ja sitten käskyttäneet tämän poistumaan luokasta ja sulkemaan oven mennessään.

Kyllä ne etulinjan jutut, haavoittumiset, fysiikka ja pistooli vakuuttivat.
 
Oletko seurannut samojen uutisten kommenttiosiota myös tunteja myöhemmin?

samaa tullut havaittua, tiedäppä miten tuo on; selväähän on että kahden laidan mielipiteitä halutaan vahvistaa, esimerkkeinä ilmastoon ja maahanmuuttoon liittyvät asiat. Mutta kun on uutinen ja kommentteja niin kannattaisiko kiinnittää huomio myös uutiseen (kirjoituksen tasoon) ja sen (klikki) otsikkoon. Ei se ole niin yksinkertaista että on vain yksi puoli joka huutelee kommentteineen. Mitenkäs se eräs kirjoittikaan, myyriä on löytynyt myös mediasta ja minä kyllä sen uskon.

Ohi aiheen, en tästä enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä taisi olla täällä mainittu jo aikaisemminkin mutta nyt näyttää löytyvän myös lehdistä...

Kuva kiinnosti sen verran itseäkin että piti käydä katsomassa. Ulkonäön perusteella ei uskoisi.
Non niin, media pääsi taas asian ytimeen...
 
Kielletään ampumaseurat? Ampumisharrastus selkeästi aiheuttanut tämän sairaan veriteon. Sitten tästä keltaisenlehdistön ja hesarin tyylistä todellisuuteen; Kuten aiemmin sanoin niin nyt pyritään löytämään syyllinen tapahtumaan kissojen ja koirien kanssa. Syylliseksi ei tällaisessa kommunistisessa hyvinvointi yhteiskunnassa joka on maailman onnellisin ja paras kelpaa se, että tekoon olisi syyllinen yksin ja itse. Syylliseksi pitää saada jokin henkilöön ulkoisesti liittyvä taho tai asia.
 
Kahden L:n yLioppiLas.

Savon Sanomat on julkaissut Kuopion kouluhyökkäyksestä epäillyn Joel Otto Aukusti Marinin lukion päättötodistuksen toukokuulta 2014. Todistuksen mukaan Joel Marin suoritti koko oppimäärän pääosin hyvin arvosanoin. Äidinkielestä ja ruotsista arvosana oli 8, englannista 10. Biologian ja maantieteen kurssit oli suoritettu arvosanalla 8. Lyhyen matematiikan seitsemän kurssin keskiarvo oli 6.

Ylen mukaan 1994 syntynyt mies kirjoitti ylioppilaskirjoituksissa kaksi laudaturia äidinkielestä ja englannista. Hänet myös palkittiin lukion päätteeksi opettajakunnan myöntämällä stipendillä ja kirjapalkinnolla äidinkielen opinnoista.

Keskusrikospoliisin mukaan epäillyn henkilöhistoria ei antanut minkäänlaisia viitteitä tulevasta väkivallanteosta. Teon motiivi ei ole toistaiseksi tiedossa.

https://www.verkkouutiset.fi/ss-tama-on-kuopion-hyokkaajan-koulutodistus/

Motiivi: kiusaamisen kosto?
 
Back
Top