Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Meitä viisaampi on asiaa tutkinut ja vääntänyt asian rautalangasta. Sivu 33, alkaa jo edelliseltä sivulta. Ei tarvii ihmetellä, miksi johonkin asiaan on kymmeniä kielteisiä kommentteja alta iakVoi olla näinkin.
Olen seuraillut tätä asiaa vuodesta 2014 yleisestä mielenkiinnosta asiaa kohtaan. Nyt tässä kohtaa harmittaa etten ole dokumentoinut havaintojani oikeastaan mitenkään. Nyt voi todeta että olisi ehdottomasti pitänyt.
No, edellä mainitusta syystä joudun vetelemään nyt ulkomuistista ja mutuna. Minusta kuitenkin vaikuttaa että tämä ilmiö tapahtuu selvästi eräänlaisina purskeina. Tarkoitan siis sitä että on aikoja jolloin sopivanlaisiin uutisiin/juttuihin ilmestyy hetkessä se 60 kielteistä kommenttia - ja sitten on aikoja että juttu kuin juttu saa peräänsä vain normaalissa tahdissa tulevaa ja sisällöltään kaikenlaisia kannanottoja tasaisesti sisältäen.
Nyt on minusta menossa taas se vaihe kun on purske menossa.
No, kuten sanoin: harmittaa kun en ole tajunnut dokumentoida näitä mitenkään, joten sen puoleen näkemykseni ei tietenkään ole aukotonta faktaa.
Mutta eihän herkkyys ja tarvittaessa valmis väkivaltaan ole poissulkevia ominaisuuksia. Kyse on vain koulutuksesta.
Älä ole niin mustavalkoinen voimakkaan puolustustahdon koirasta voidaan hyvinkin tehdä etsijä.Olen vahvasti eri mieltä. Merkittävä osa ihmisen luonteesta on peräisin geeneistä, toinen merkittävä osa lapsuuden/nuoruuden ympäristötekijöistä. Aikuista on paha muokata ainakaan eettisillä ja käytännöllisillä menetelmillä. Ei psykologisia testejä tehdä huvin vuoksi valittaessa poliiseiksi, palomiehiksi jne. koulutettavia. Eikä voimakkaan puolustustahdon koirasta aleta tehdä opaskoiraa eikä puruhaluttomasta poliisikoiraa.
Ei molempia yhtä syyllisiksi, vaan sitä että asiat selvitetään, eikä kukaan oikaise esim. että A on aina "paha" ja siksi nytkin syyllinen tai että oma lapsi sanoi jotain eikä koskaan valehtele. Syylliselläkin on oikeus siihen että häntä ojennetaan juuri siitä mitä tietää tehneensä eikä sinneppäin. Menee oppi paremmin perille.
Tarkoitus ei ole että opettaja luennoi vaan käy asian läpi ja saa toisen ymmärtämään. Juuri ymmärryksen kautta saadaan täysin selväksi että on väärässä ja pitää toimia toisin. Vaihtoehtona ei oikein toimi että joku isompi ja pelottavampi yrittää tehdä jollain muin keinoin täysin selväksi jotain asiaa. Jos taustalla on esim. jotain psykologia tarvitsevaa niin sitten osaavampi saa keskustella.
Pohdintani kohdistui alakuoluikäisiin. Tuolloin olisi hyvä nuo asiat oppia. En usko että jenkkimeininki lyödä koulun pihassa 12v tappelupukari käsirautoihin ja viedä putkaan on oikein. Tuossa iässä on vielä toivoa enemmän oppia eikä pelätä rangaistuksia.
Usein uhrikin arvostaa sitä että syntyy enemmän sovintoa, kun että hänen avunpyyntö johtaa katkeroittaviin rangaistuksiin. Enkä tarkoita että koulunpihalla pakotetaan että kättäpäälle ja sujut vaan oikeaa sovintoa.
Voihan vahtimestari ottaa katuharjan käteen.Oppilaitosturvallisuuden parantamiseksi kouluissa tulisi olla aina paikalla voimankäyttövälinein varustettu vartija tai järjestyksenvalvoja. Nykyisin monissa kouluissa on vain kouluisäntä tai vahtimestari, joilla ei ole mitään kättä pidempää vaaratilanteiden varalla. Laki ei ole esteenä, vain raha.
Nyt puhutaan nettikirjoittelusta; ei poliisin toiminnasta.Mistä tämä 18min vasteaika tuli? Kun Julkisuudessa puhutaan kahdeksasta minuutista, 12:29 - 12:37 ajasta.
Häkeen ilmoitus ja poliisin saapuminen.
edit: jos poliisilta menikin 10min paikalle saavuttuaan selvittää mitä tapahtuu ja pysäyttää tekijä, on se silti aika hyvä suoritus...
Kouluampumisten mekassa yhdysvalloissahan joissakin kouluissa opettajalla voi olla myös ase. Itse en pitäisi ollenkaan huonona ideana, että tuota opettajien kaasulla varustamista tutkittaisiin ja selvitettäisiin. Koulutusta välineen käyttöön sekä yleisesti vaara- ja uhkatilanteisiin se varmasti vaatisi. Uskoisin, että opettajat ihan ammattinsa puolesta ovat suhteellisen helposti koulutettavissa ja osaavat ns. ottaa oppia vastaan.Ei ikinä sumuttimia tai muita vastaavia opettajille tai koulunkäynninohjaajille. Menee ehkä noin kolme minuuttia niiden jakamisesta, kun ensimmäinen vittu-Marko ja näsäviisasteleva teinityttö saa sumuttimesta naamalleen. Joku voimankäytön koulutus on samasta syystä mahdoton. Samoin siksi, että mikäli näistä asioista puhutaan, puoli opettajainhuonetta hyperventiloi seuraavan kaksi kuukautta ja soittaa pommiryhmän kolmesti päivässä koululle, koska ruokavälitunnilla näkyi käytävällä reppu (niitä on joka välitunti käytävällä satoja). Kokemusta on.
Turvallisuusryhmä ja turvallisuusvastaava tulee olla jokaisessa koulussa. Niiden tulee varautua tilanteisiin. Mutta se tarkoittaa suunnitelmia ongelmatilanteiden varalle, sekä niistä tiedottamista ja ohjeistamista opettajakunnalle. Rehellisesti sanottuna tämä ei toimi läheskään kaikissa kouluissa, mutta ehkä joskus... Lukittautuminen ja poistuminen on oikeastaan ne ainoat vaihtoehdot, mitä reaalimaailmassa opettajakunnan voi ajatella kykenevän toteuttamaan.
Ja ennen kuin kukaan ehtii räkyttämään, niin olen katsonut sekä teräaseita että ampuma-asetta ns. väärästä päästä aiemmin, enkä ole niitä pahemmin jännittänyt. Mutta tiedän, että osa porukasta menee lukkoon jo pelkästä sähkökatkosta kesken koulupäivän. Annapa niille sitten voimankäytön välineitä... Se ei oikein ole sitä meidän työnkuvaa tai niitä perusteita, millä porukkaa rekrytään.
Eikä niitä kouluisäntiäkään pahemmin enää ole. Meilläkin niillä on useampia kouluja / kärsä ja taisivatpa juuri saada kenkää, kun vissiin huoltohommat kilpailutetaan.
Ei ikinä sumuttimia tai muita vastaavia opettajille tai koulunkäynninohjaajille. Menee ehkä noin kolme minuuttia niiden jakamisesta, kun ensimmäinen vittu-Marko ja näsäviisasteleva teinityttö saa sumuttimesta naamalleen. Joku voimankäytön koulutus on samasta syystä mahdoton. Samoin siksi, että mikäli näistä asioista puhutaan, puoli opettajainhuonetta hyperventiloi seuraavan kaksi kuukautta ja soittaa pommiryhmän kolmesti päivässä koululle, koska ruokavälitunnilla näkyi käytävällä reppu (niitä on joka välitunti käytävällä satoja). Kokemusta on.
Turvallisuusryhmä ja turvallisuusvastaava tulee olla jokaisessa koulussa. Niiden tulee varautua tilanteisiin. Mutta se tarkoittaa suunnitelmia ongelmatilanteiden varalle, sekä niistä tiedottamista ja ohjeistamista opettajakunnalle. Rehellisesti sanottuna tämä ei toimi läheskään kaikissa kouluissa, mutta ehkä joskus... Lukittautuminen ja poistuminen on oikeastaan ne ainoat vaihtoehdot, mitä reaalimaailmassa opettajakunnan voi ajatella kykenevän toteuttamaan.
Ja ennen kuin kukaan ehtii räkyttämään, niin olen katsonut sekä teräaseita että ampuma-asetta ns. väärästä päästä aiemmin, enkä ole niitä pahemmin jännittänyt. Mutta tiedän, että osa porukasta menee lukkoon jo pelkästä sähkökatkosta kesken koulupäivän. Annapa niille sitten voimankäytön välineitä... Se ei oikein ole sitä meidän työnkuvaa tai niitä perusteita, millä porukkaa rekrytään.
Eikä niitä kouluisäntiäkään pahemmin enää ole. Meilläkin niillä on useampia kouluja / kärsä ja taisivatpa juuri saada kenkää, kun vissiin huoltohommat kilpailutetaan.
Oletko seurannut samojen uutisten kommenttiosiota myös tunteja myöhemmin?
Non niin, media pääsi taas asian ytimeen...Tämä taisi olla täällä mainittu jo aikaisemminkin mutta nyt näyttää löytyvän myös lehdistä...
Ampumaseura kiistää jyrkästi: Kuopion epäilty hyökkääjä ei ollut aktiivijäsen: ”Kaikki aseet ovat tallella”
Kuopiolaisen ampumaseuran mukaan epäilty koulumurhaaja ei ollut aktiivinen jäsen.www.iltalehti.fi
Kuva kiinnosti sen verran itseäkin että piti käydä katsomassa. Ulkonäön perusteella ei uskoisi.
Kielletään ampumaseurat?
Savon Sanomat on julkaissut Kuopion kouluhyökkäyksestä epäillyn Joel Otto Aukusti Marinin lukion päättötodistuksen toukokuulta 2014. Todistuksen mukaan Joel Marin suoritti koko oppimäärän pääosin hyvin arvosanoin. Äidinkielestä ja ruotsista arvosana oli 8, englannista 10. Biologian ja maantieteen kurssit oli suoritettu arvosanalla 8. Lyhyen matematiikan seitsemän kurssin keskiarvo oli 6.
Ylen mukaan 1994 syntynyt mies kirjoitti ylioppilaskirjoituksissa kaksi laudaturia äidinkielestä ja englannista. Hänet myös palkittiin lukion päätteeksi opettajakunnan myöntämällä stipendillä ja kirjapalkinnolla äidinkielen opinnoista.
Keskusrikospoliisin mukaan epäillyn henkilöhistoria ei antanut minkäänlaisia viitteitä tulevasta väkivallanteosta. Teon motiivi ei ole toistaiseksi tiedossa.
https://www.verkkouutiset.fi/ss-tama-on-kuopion-hyokkaajan-koulutodistus/