Onko sinulla tietoa, että kyseisen heebon osallistuma kyseinen ampumakoulu on ollut nimenomaan lyhyitä aseita koskeva yhden kerran tutustumiskäynti luokkaa HSC? Itse en sellaista pysty vahvistamaan mediatietojen pohjalta. Minusta termi "ampumakoulu" viittaa jonkinlaiseen pitkäjänteisempään kurssiin tai leiriin, ei tunnin tutustumiskäyntiin. Samoin
pokaalien jakaminen osallistujille tuntuisi erikoiselta, jos kyse olisi pelkästä tutustumiskäynnistä.
Omassakin linkissäsi ampumaseuran hallituslaiset toteavat, ettei jamppa ollut seuran jäsen eivätkä tunne koko ukkoa. Ei oikein kuulosta, että jamppa olisi osallistunut kovin syvälliseen valmennukseenkaan.
Seuran sivuilta en löytänyt mainintaa "ampumakoulusta", sen sijaan
opastettuja vuoroja on. Pokaaleja voi tollasen seuran tiloissa olla "metritavarana", niille voi olla muukin selitys kuin pidempiaikainen leirikoulutus. Onhan jonkun opastetun tutustumiskerran päätteksi voitu pitää vaikka kisa, on meilläkin fuksivuorojen parhaille jaettu sarjalippuja palkinnoksi. Siitä mistä todella on ollut kyse ei kellään ole tarjota tämän enempää tietoa, joten kukaan ei tämän kanssa ole sen viisaampi kuin muutkaan.
Kuitenkin, koska haaskalinnut hyvin mielellään tehtailevat mitättömistäkin asiayhteyksista otsikoita luokkaa
Kuopion hyökkääjällä ampumaharrastustaustaa, olen hyvin tarkka siitä, että asioilla ei yhteyttä ole ennenkuin on todistettu niillä olevan yhteys.
Lyhyt ase vaatii kaksi vuotta harrastuneisuutta. Entä sitten? En ole huomannut mediasta, että ampumakoulussa käytettyjä aseita olisi avattu sen enempää. Entä jos siellä onkin ammuttu (myös) pitkillä aseilla?
En oikein näe miksi tämä olisi relevanttia, sillä ilma-aseammunnalla ei voi perustella ampuma-asehakemusta, oli ase pitkä tai lyhyt. Imppariammuntaa ammutaan impparilla ja piekkariammuntaa piekkarilla. Harrastustodistuksia vaaditaan käsittääkseni aina urheiluperusteista lupaa hakiessa.
Sanotaan nyt näin, että viimeiset 12 vuotta ovat olleet ihan omiaan tekemään meikäläisestä neuroottisen. Tuomiojat lappavat vettä myllyynsä mistä lietekaivosta vain löytävät, ja koska mä oon koko ajan pyrkiny popularisoimaan ampumaurheilua, se on jostain syystä aina mun juttuni, kun joku kilipää uusnatsi haluaa otsikoihin tai alkoholidementoitunut punaniska pudottelee kaljatölkkejä Junttilassa.
Voidaan varmaan todeta yhdessä, että Pekka-Eric Auviselle ammunta ei ollut ensisijaisesti harrastus, se oli tapa hankkia ampuma-ase joukkosurmaa varten? Breivik ampui kuusi kuukautta seurassa saadakseen pistooliluvan - syyn tiedämme kaikki.
Oon nää 12 vuotta halunnu suurella mielenkiinnolla saada selville, että mitä ampumaurheilulajia Auvinen harrasti, ja missä seurassa. Tämä on osoittautunut liian lyhyeksi ajaksi saada vastaus tähän kysymykseen.
ABB muistaakseni hankki kiväärinsä metsästysperusteella, minkä maatilallisena helposti saikin. Pistoolia varten joutui hakemaan seuran jäsenyyttä.
Se on riidatonta, että kummallakin oli luvallinen ase. Se ei ole, oliko kumpikaan ampumaharrastaja. Välttämättömän minimin täyttäminen todellisen tarkoitusperänsä toteuttamiseksi ei mun kirjoissa osoita sellaista jatkuvuutta, millaseksi mä harrastamisen miellän. Siksi mä sanoisin, ettei Auvisellekaan ammunta ollut edes toissijainen, se ei ollut minkäänsorttinen harrastus.
Tässä Kuopion tapauksessa minua kiinnostaa etusijassa epäloogisuus, ampumakoulun käyminen voi olla puhdas yhteensattuma tai sitten se indikoi teon pitkäaikaista suunnittelua. Poliisi ei toistaiseksi ole informoinut esim. sitä, onko tekijä hakenut lupaa jollekin ampuma-aseelle vaiko ei.
Olen aika satavarma, että poliisi tai vähintään sopulilauma olisi jo tiedottanut, jos tekijä olisi aselupaa hakenut. Se on yleensä ihan ensimmäisiä ilmituotavia seikkoja. Jamppa olisi ollut rangella tutumpi näky, mikäli olisi koettanut hankkia aseen tekoaan varten. Tai yksinkertaisesti suorittanut metsästyskortin ja hakenut luvan pumppuhaulikolle, mutta kieltämättä näillä tapauksilla ei yleensä ole kaikki muumit kanootissa.