Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet

Ai et ole Suomalainen? Nyt on kyllä niin sinisilmäistä menoa että huhhuh.

Seurasiko vuonna 1809 tapahtunutta Venäjään liittämistä kansanmurha tai kovaa sortoa?

Putin ei ole Stalin eikä tämän päivän Venäjä Neuvostoliitto.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millaista sortoa pitäisit todennäköisenä, mikäli et itse käyttäydy kuin vihollinen ja ala ammuskella? Miesväestö monttuun ja naiset sekä lapset orjiksi?
 
Mulla on kiltisti terästä vesilinnuille ja muillekin ostin huopavälitulpallisia, koska en viitsi roskata luontoa jos ei ole pakko. Mutta mitäs mä noilla kiekkopaukuilla tai isoilla ryyneillä teen, muuta kuin ammun kaikki pois ennen kieltoa? Onneksi haulikko on minulle parhaimmillaankin tertiäärinen ase, omani kestää terästä ja pesitys 12/89.

Valat täyteisiksi ja järeiksi hauleiksi sateisen päivän varalta?
 
Lokakuussa sitten tulee päätös lyijyn täyskiellosta tähän päälle.

5 vuoden päästä tilanne on se, että
A) Lyijyhaulikiellon takia noin 200 000 tai enemmän eli vähintään puolet suomalaisten haulikoista on muuttunut arvottomiksi reliikeiksi, joihin ei saa ampumatarvikeita.
B) .22 LR patruunoita ei ole saatavilla ja noin 400 000 tuon kaliiperin asetta muuttuu arvottomiksi.
C) Ampumaurheilu lakkaa liki täysin, koska kupariluodit ovat kohtuuttoman kalliita ratakäyttöön ja niiden saatavuus romahtaa kysynnän kasvaessa rajusti.
D) Itselataaminen muuttuu kielletyksi.

Eihän tässä ole kyse mistään muusta kuin Euroopan kansojen aseista riisunnasta. Kun aseita ei saada kiellettyä, niin kielletään patruunat.

.22 LR patruunoita saa kupari-muovi-luodeilla.


Kalliimpaa kuin lyijy? Kyllä, kuparin maailmanmarkkinahinta näyttää olevan n. 3,5-kertainen lyijyyn nähden. Euroopan siviilien tulevat keskisytytteiset kiväärikaliberit lienevät .223 Rem pienemmille elukoille ja 6.5 Creedmoor isommille. Lyhyissä aseissa 5,7x28 mm muodostunee standardiksi.

Kupariluotien saatavuus ei tulle ongelmaksi. Eurooppa käyttää maailman kuparituotannosta vain n. viidenneksen ja muualla tätä kieltoa tuskin tullaan näkemään, joten eiköhän kuparia maailmassa riitä.

1599349662200.png
 
Viikko vallan vaihtumisen jälkeen voisi mennä komendantintoimistoon, joka hoitaisi myös näitä asioita vt ja varmistaa, että lyijyllä voi taas metsästää, johon vastaus olisi varmasti da.
Jaa-a, mikä olisikaan miehittäjälle parempi kuin kontrolliyhteiskunnan miehittäminen? Voi kuule, kyllä se menisi niin, että iivana ei yhden yhtä oikeuksia rajoittavaa lain piirtoa poistaisi, koska miksi antaa tsuhnille yhtään lisää vapauksia, kun tulevat toimeen ilmankin?

Venäjä asettaisi tänne sellaisen vanhan maailman vasemmistohallinnon, joka kilpailisi edesmenneen DDR:n luokassa kontrolliyhteiskunnan mallivaltion tittelistä. Halukkaita Quislingejä ja muita pelkureita riittäisi vaikka jonoksi asti tätä toteuttamaan.

Sopinee huomata myös, kuinka vainoharhaisesti Venäjä suhtautuu kansalaisten ampuma-aseisiin: kaikki valtion turvallisuutta vaarantavat aseet ovat käytännössä kielletty, siis pistoolit käytännössä kokonaan, ja rihlapiippuiset pitkät aseet myös ovat hyvin tiukasti rajoitettuja. Kiväärin saa omistaa moitteettomalla rikoshistorialla, kun on ensin omistanut haulikon 5 vuotta, ja lippaat on kokorajoitettu kymmeneen, patruunapesä pitää olla kalvattu siten, että se merkitsee hylsyt jne.

Aivan varmasti lähtisivät siis myös siviilien "valtion turvallisuutta vaarantavat" aseet kävelemään, kaikilta paitsi joltain quislingiläiseltä militialta, ja näiltä lähtisi henki kun sen aika on, Venäjä kun on yleensä palkinnut hyväkseen toimineet petturit kuolemalla, koska kerran petturi, aina petturi.
 
Viimeksi muokattu:
Seurasiko vuonna 1809 tapahtunutta Venäjään liittämistä kansanmurha tai kovaa sortoa?

Putin ei ole Stalin eikä tämän päivän Venäjä Neuvostoliitto.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millaista sortoa pitäisit todennäköisenä, mikäli et itse käyttäydy kuin vihollinen ja ala ammuskella? Miesväestö monttuun ja naiset sekä lapset orjiksi?
Ihanko luulet että Venäjä antaisi Suomalaisten ressujen ja metsästäjien harrastaa kuin aikaan aikaisempaan? Kuten @J0h1F tuossa jo mainitsi niin Venäjällä on vielä tiukemmat lait sen suhteen että minkälaista asetta siellä kansalaisilla saa olla. Katsos kun aidossa diktatuurissa hallitsija pelkää niitä aseita vielä paljon enemmän kuin nämä puunhalaajat jotka tätäkin lyijykieltoa ovat olleet puuhaamassa.
 
Jaa-a, mikä olisikaan miehittäjälle parempi kuin kontrolliyhteiskunnan miehittäminen? Voi kuule, kyllä se menisi niin, että iivana ei yhden yhtä oikeuksia rajoittavaa lain piirtoa poistaisi, koska miksi antaa tsuhnille yhtään lisää vapauksia, kun tulevat toimeen ilmankin?

Venäjä asettaisi tänne sellaisen vanhan maailman vasemmistohallinnon, joka kilpailisi edesmenneen DDR:n luokassa kontrolliyhteiskunnan mallivaltion tittelistä. Halukkaita Quislingejä ja muita pelkureita riittäisi vaikka jonoksi asti tätä toteuttamaan.

Sopinee huomata myös, kuinka vainoharhaisesti Venäjä suhtautuu kansalaisten ampuma-aseisiin: kaikki valtion turvallisuutta vaarantavat aseet ovat käytännössä kielletty, siis pistoolit käytännössä kokonaan, ja rihlapiippuiset pitkät aseet myös ovat hyvin tiukasti rajoitettuja. Kiväärin saa omistaa moitteettomalla rikoshistorialla, kun on ensin omistanut haulikon 5 vuotta, ja lippaat on kokorajoitettu kymmeneen, patruunapesä pitää olla kalvattu siten, että se merkitsee hylsyt jne.

Aivan varmasti lähtisivät siis myös siviilien "valtion turvallisuutta vaarantavat" aseet kävelemään, kaikilta paitsi joltain quislingiläiseltä militialta, ja näiltä lähtisi henki kun sen aika on, Venäjä kun on yleensä palkinnut hyväkseen toimineet petturit kuolemalla, koska kerran petturi, aina petturi.
Hyvä ja perusteltu näkemys. Tuosta on helppo olla samaa mieltä, vaikka voikin miettiä, että puolustaisiko orjan asemassa sellaista isäntää, joka vain potkii sellaista vaihtoehtoa vastaan, joka vain löisi. Ei noista kumpikaan ole puolustamisen arvoinen.

Ei Venäjän vallan alla varmastikaan mitään erityistä herkkua olisi, mutta olisisko se kuitenkaan niin paljon pahempi kuin nykyisyys ja tulevaisuus EU:n kahleissa, että sen puolesta kannattaa taistella. Rutto vai kolera?

Olen edelleen sitä mieltä, että itsenäinen kansallisvaltio, joka rakentuu kansalaistensa ympärille ja heitä varten
on minulle soveliain paikka ja sellaisen olen kokenut puolustamisen arvoisena. Jatkuvasti tuota kuitenkin romutetaan ja olen ihan vilpittömästi sitä mieltä, että en puolusta yhteiskuntaa, jossa oma asemani olisi alamainen kansalaisen sijaan ja ainoa vapaus olisi maksaa veroja ja pitää turpansa kiinni.

Mielelläni näkisin, että suomalaisilla poliitikoilla olisi munaa ajaa kansallista etua Liittovaltion sijaan, pitää terveet ja ystävälliset naapurisuhteet niin itään kuin länteen eikä kalastella selkään taputtelua ja rahakkaita palkintovirkoja pettämällä oma kansansa.

Mitä taas tulee esittämiisi seikkoihin Venäjän aselaista, niin kovaa vauhtia meillä mennään samaan suuntaan. On aivan eri asia hakea lupaa AD 2020 kuin esimerkiksi 2005. Hinta on liki nelinkertaistunut ja käsittelyaika ainakin kymmenkertaistunut. On määräaikaisia, todisteluvelvoitteita, lipasrajoitteita, mustien kiväärien kieltoa metsästykseen yms. Tosiasiallisesti kaikki paitsi TT1 ja TT2 pitkät ovat määräaikaisia ja eiköhän pian jokainen lupa ole määräaikainen ja alamaiselle ylhäältä käsin armollisesti annettu sen vanhan käytännön vastaisesti, että "on myönnettävä, mikäli ei ole perusteltua syytä olla myöntämättä".
 
Mulla on kiltisti terästä vesilinnuille ja muillekin ostin huopavälitulpallisia, koska en viitsi roskata luontoa jos ei ole pakko. Mutta mitäs mä noilla kiekkopaukuilla tai isoilla ryyneillä teen, muuta kuin ammun kaikki pois ennen kieltoa? Onneksi haulikko on minulle parhaimmillaankin tertiäärinen ase, omani kestää terästä ja pesitys 12/89.
Eihän ne isot ryynit ja täyteiset kaapissa leipää pyydä?

En minä ainakaan aio hävittää lyijyluoteja ja lyijyhauleja yhtään mihinkään millään mad minute/day ammunnoilla, vaikka jatkossa saisi käyttää vain terästä haulikoissa ja kuparia luotiaseissa. Päinvastoin aion täyttää vasta hankitun erillisen patruunakaapin lyijyllä, jotta sitä on sitten vaikka asehistoriallista museota varten...
 
Minulla on patruunoita varastossa ns. tarpeeksi. Metsästyskäyttöön ne riittävät loppuiäkseni, joten lyijyllä aion mennä pykälistä riippumatta. Täällä kotimetsissä kun kukaan ei tule kyttäämään patruunoiden laillisuutta.

Muuten kyllä peukuttaisin, mutta toivon ettet kuitenkaan ampuisi lyijyä mataliin vesiin pykälistä riippumatta.
 
Ei patruunoita mihinkään maailmanlopun skenaarioon kannata hamstrata. Eikä mihinkään avaruusorkkien hyökkäykseen.
Itselläni on tietysti paljon patruunoita kun ammun paljon ja aseitakin on.

Kiväärin patruunoita kyllä mielestäni kannattaa hamstrata sotilaallista tarvetta varten jos kivääri ja sen kaliberi on sellainen, että sille on sotilaallista käyttöä. Esim. hyvä .308 pulttilukko hyvällä kiikarilla tai .223 TT3 optiikalla. Pulttilukkoon 200-500 patruunaa rahatilanteesta riippuen ja puolariin 500-1000.

Ja eihän se huonoa varautumista ole jos vaikka haulikkoon ja pienoiskivääriin pitää 1-2 metsästyskauden patruunat kaapissa.

Minä olen kyllä sitten hamstrannut vähän reilummin etenkin sellaisia joissa voi lyijykielto haitata oleellisesti harrastuksia. .22 LR patruunoita on valtavasti, kun taas jotain .223 patruunaa on jemmassa tavallisesti vain n. 1000 kpl. Ja haulikkoihin ehkä joku 250 + kiekkopaukut.

Minäkin varaudun myös taisteluun siinä tilanteessa, että loputkin suomesta miehitetään. Siihenkään ei tarvitse mitään kymmeniä tuhansia patruunoita, kun niitähän saa lisää tapetuilta miehittäjiltä.
 
Muuten kyllä peukuttaisin, mutta toivon ettet kuitenkaan ampuisi lyijyä mataliin vesiin pykälistä riippumatta.
Nykyään kun kiekkopaukut rautahauleilla maksavat saman kuin lyijyiset, niin ne ketkä ampuvat kiekkoja pellolla missä ei kasva puita muutamaan sataan metriin tai vesistön ylle, niin voisivat ihan hyvin miettiä vaihtamista niihin.
 
Nykyään kun kiekkopaukut rautahauleilla maksavat saman kuin lyijyiset, niin ne ketkä ampuvat kiekkoja pellolla missä ei kasva puita muutamaan sataan metriin tai vesistön ylle, niin voisivat ihan hyvin miettiä vaihtamista niihin.
Suomessa on vuonna 2015 ollut noin 597 500 haulikkoa ja vedän ihan stetsonista, että korkeintaan puolet kestää teräshauleja. Kenties vain kolmasosa.

Näille ei ole lyijyn tai teräksen hintaluokassa olevaa korvaavaa ampumatarviketta, vaan yksittäinen korvaava patruuna voi maksaa jopa 10-15 euroa.
 
Eihän ne isot ryynit ja täyteiset kaapissa leipää pyydä?

En minä ainakaan aio hävittää lyijyluoteja ja lyijyhauleja yhtään mihinkään millään mad minute/day ammunnoilla, vaikka jatkossa saisi käyttää vain terästä haulikoissa ja kuparia luotiaseissa. Päinvastoin aion täyttää vasta hankitun erillisen patruunakaapin lyijyllä, jotta sitä on sitten vaikka asehistoriallista museota varten...

Joo, ei niitä pois ammuta pelkästä pois ampumisen ilosta. Ja eihän sitä tiedä vaikka tulevaisuudessa olisi ajomatkan sisällä sisärata, jolla ampua...
 
Viime ”pistoolin viikkokisassa”, kaveri kertoi.
Että on ladannut tälle vuodelle, 30000 patruunaa pistoolin.


No, open- pistoolilla noita patruunoita kuluua. :solthum: :uzi: :uzi: :uzi: :uzi:
Joskus kun kirjoitellaan harrastuneisuustodistusta oikein aktiiviselle tosissaan harjoittavalle practical ampujalle niin vuotuiset laukausmäärät voi olla huimia. Paras mitä itse olen nähnyt niin pelkällä pistoolilla 29.000 vuoteen ja kiväärillä toinen mokoma. Tullut joskus itsellä mieleen että olisi hienoa jos olisi aikaa ja rahallinen resurssi suorittaa yhden vuoden kokeilu että ampuisi tosiaan tuollaiset määrät ja testaisi miten paljon voisi kehittyä (mielellään jonkun pro:n ohjatessa järkevään suuntaan).
 
.22 LR patruunoita saa kupari-muovi-luodeilla.


Kalliimpaa kuin lyijy? Kyllä, kuparin maailmanmarkkinahinta näyttää olevan n. 3,5-kertainen lyijyyn nähden.

Hitusen kallis muutos kun normitreenitason .22 LR patruuna esim minirifle treeniin (Top Shot, CCI Standard yms) maksaa sen 8-10 senttiä kappale vs 33 senttiä kupariluodilla.

Kiväärillä metsästävälle tuo lyijyttömyys ei ole kovin paha rasti, urheiluampujalle jolla kulutus vuosittain jotain ihan muuta se alkaa olla jo merkitsevä. En ollenkaan ilolla tervehdi tätä lyijyvastaisuutta koska lyijy ei liukene (pohja) veteen ja on haitallinen ainoastaan vesilintujen sitä syötyä pohjasta. Vaihtoehtoisten patruunojen hinnat haulikoihin terästä lukuunottamatta on kalliita ja isolla osalla vanhoja haulikoita sitä ei voi käyttää. Toisaalta teräshaulikelpoinen haulikko irtoaa kaupasta kohtuurahallakin mutta tiedän että monella metsämiehellä ei ole varallisuus sillä tasolla että "tonni uuteen pyssyyn tuosta vaan" olisi realismia. Meillä on ollut toimiva lainsäädäntö kun lyijyhauli on ollut kielletty siellä missä sillä on oikeaa merkitystä (vesilinnustus) ja tämä uusi sääntö ei tuo siihen mitään parannusta. Olen luonnonsuojelija mutta myös realisti, enkä änkyröi tätä asiaa vastaan vain periaatteesta.
 
Hitusen kallis muutos kun normitreenitason .22 LR patruuna esim minirifle treeniin (Top Shot, CCI Standard yms) maksaa sen 8-10 senttiä kappale vs 33 senttiä kupariluodilla.

Kiväärillä metsästävälle tuo lyijyttömyys ei ole kovin paha rasti, urheiluampujalle jolla kulutus vuosittain jotain ihan muuta se alkaa olla jo merkitsevä. En ollenkaan ilolla tervehdi tätä lyijyvastaisuutta koska lyijy ei liukene (pohja) veteen ja on haitallinen ainoastaan vesilintujen sitä syötyä pohjasta. Vaihtoehtoisten patruunojen hinnat haulikoihin terästä lukuunottamatta on kalliita ja isolla osalla vanhoja haulikoita sitä ei voi käyttää. Toisaalta teräshaulikelpoinen haulikko irtoaa kaupasta kohtuurahallakin mutta tiedän että monella metsämiehellä ei ole varallisuus sillä tasolla että "tonni uuteen pyssyyn tuosta vaan" olisi realismia. Meillä on ollut toimiva lainsäädäntö kun lyijyhauli on ollut kielletty siellä missä sillä on oikeaa merkitystä (vesilinnustus) ja tämä uusi sääntö ei tuo siihen mitään parannusta. Olen luonnonsuojelija mutta myös realisti, enkä änkyröi tätä asiaa vastaan vain periaatteesta.

Olisihan tuosta lyijystä kupariin vaihtamisessa seurauksena melkoinen hinnankasvu kaikissa kalibereissa, joissa luoti on raskas/kallis suhteessa patruunan muihin komponentteihin. No, ilmakivääri tarjoaa edullisia harjoitusmahdollisuuksia.

Vanhemmilla haulikoilla ampuville tilanne on tosiaan ikävä. Toisaalta metsästäjät ukkoontuvat sitä vauhtia, että liekö niitä oikeasti vanhoja haulikoita on enää hirveitä määriä tositoimissa? Muutaman riistalaukauksen vuodessa vielä ampuu terästä kalliimmillakin korvaavilla patruunoilla. Harjoittelu onkin sitten eri asia, jos haulikko ei siedä terästä ja radallakaan ei saa ampua lyijyä.

Uusille, etenkin nuorille, harrastajille kynnys aloittaa tietysti nousee, jos pitäisi heti pudottaa 500+ euroa siihen teräshaulikelpoiseen amerikkalaiseen pumppuun tai turkkilaiseen kaksipiippuiseen sen 50 eurolla poliisin huutokaupasta haetun aseen sijaan. Siinä on ehkä suurin kärsivä ryhmä heti teräshauleilla tuotetuiden raanakoiden jälkeen.
 
Vanhemmilla haulikoilla ampuville tilanne on tosiaan ikävä. Toisaalta metsästäjät ukkoontuvat sitä vauhtia, että liekö niitä oikeasti vanhoja haulikoita on enää hirveitä määriä tositoimissa? Muutaman riistalaukauksen vuodessa vielä ampuu terästä kalliimmillakin korvaavilla patruunoilla. Harjoittelu onkin sitten eri asia, jos haulikko ei siedä terästä ja radallakaan ei saa ampua lyijyä.
Kävin aiheesta parinkin tutun patruunakaupan kanssa jutustelua asioidessani. Ilmeisesti pariltakin valmistajalta on saatavana ns pehmyt-teräshauli joka suht edukas ja käy kaikkiin haulikkoihin. Minulla sorsavehje kyllä ihan kaikkiruokainen mutta olen juurikin tuollaista "vanhemman valtiomiehen" tuplaliipasin hagelia tykännyt ulkoiluttaa fiiliksenkin vuoksi metsäkanahommissa ja ajattelin alkaa testailemaan mitä se tykkää kuvioiden puoleen tuosta pehmeämmästä teräksestä. Toki kanalintulaukaukset raaskin ampua Vihtavuoren Vismutilla jos ei käy, kun sitä ollut satunnaisten sorsien varalta vyössä kannossa ennenkin. Vasta-alkajien ja pienituloisten metsästäjien kohdallaa tuo merkitys on huomattava, meidän satojen tuhansien metsästäjien harrastamisella on kansanterveydellinen ja -taloudellinenkin merkitys vaikka itselle se on vain yksi lukuisista tavoista nauttia luonnosta.
 
Mitäs jos Suomi vaan kieltäytyy panemasta tätä toimeen? Jääkö Sannalta jälkkärit saamatta seuraavissa kinkereissä? Joutuuko Jutta häpeämään maanmiehiään ja -naisiaan? Eikö Pekka pääse aitiopaikoille seuraavissa Berliini Pride kekkereissä?
 
Ruotsi ei ole toimeenpannut asedirektiiviä, eikä tästä ole koitunut mitään seuraamuksia.
 
Ruotsi ei ole toimeenpannut asedirektiiviä,
Oikeesti?
En ole perehtynyt Ruotsin tilanteeseen, mutta tosiaan EU:n asedirektiivi tosiaan koskee kaikkia jäsenmaita. Millaista keskustelua Ruotsissa on käyty päätyen siihen että eivät vie direktiiviä kansalliseen lainsäädäntöön? Miten tuo on mahdollista?
.
 
Back
Top