Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet

Et vissiin ole hakenut lupia ihan hetkeen? Poliisi voi vaatia haluamiaan lisäselvityksiä. Esimerkiksi sitä päiväkirjaa. En edes muista, että milloin viimeksi sitä ei olisi kysytty. Viimeisen kolmen vuoden aikana olen hakenut uusia lupia sekä TT2 että TT3/ERVA aseisiin ja uusittu useampaan kertaan määräaikaisia, ja aina on lähestytty lisäselvityspyynnön kanssa. Oliskohan hakukohteet olleet vielä järjestyksessä Länsi-Uusimaa, Itä-Uusimaa, Helsinki ja Itä-Uusimaa.

Toimintatapa/ERVA oli muistaakseni Pasilasta saatu käsky(?) ja harjoituksen merkkaaminen oli jostain muualta. Mä kirjoitan siihen päiväkirjaan ihan mitä vaan riimuja Poliisit pyytää, ei se mun elämää sen kummemmin haittaa. Jossain kohta siitä loppuu tila, ja sitten menee jännäksi, mutta se ei onneksi ole mun päänsärky. ;-)

Tuosta kortista tuli mieleen: jossakin päin suomea on vaadittu sra korttia sellaisilta luvanhakioilta jotka lajissaan ei moista tarvitse...

Joo, ainakin silloin vanhan aselain aikana Espoossa ja Helsingissä vaadittiin SRA kortti, jos halusi itselataavan kiväärin. Nykyään sitä on myös vaadittu ensimmäisen pistoolin kansssa.

Et vissiin ole hakenut lupia ihan hetkeen? Poliisi voi vaatia haluamiaan lisäselvityksiä. Esimerkiksi sitä päiväkirjaa. En edes muista, että milloin viimeksi sitä ei olisi kysytty. Viimeisen kolmen vuoden aikana olen hakenut uusia lupia sekä TT2 että TT3/ERVA aseisiin ja uusittu useampaan kertaan määräaikaisia, ja aina on lähestytty lisäselvityspyynnön kanssa. Oliskohan hakukohteet olleet vielä järjestyksessä Länsi-Uusimaa, Itä-Uusimaa, Helsinki ja Itä-Uusimaa.

Toimintatapa/ERVA oli muistaakseni Pasilasta saatu käsky(?) ja harjoituksen merkkaaminen oli jostain muualta. Mä kirjoitan siihen päiväkirjaan ihan mitä vaan riimuja Poliisit pyytää, ei se mun elämää sen kummemmin haittaa. Jossain kohta siitä loppuu tila, ja sitten menee jännäksi, mutta se ei onneksi ole mun päänsärky. ;-)

Joo, ainakin silloin vanhan aselain aikana Espoossa ja Helsingissä vaadittiin SRA kortti, jos halusi itselataavan kiväärin. Nykyään sitä on myös vaadittu ensimmäisen pistoolin kansssa.
On tullut kuluvan vuodenkin aikana haettua ERVA pyssyille lupaa. Lyhyttä ja pitkää. AAK katto päiväkirjan, johon harrastuskerroista merkattu päivämäärä, pistooli/kivääri sekä laukausmäärät ja kirjoitti todistuksen. Poliisille toimitin:
-AAK todistus
-Kopio sotilaspassista
-Kuvakaappaus SRA-IDstä
-Perustelulomake johon ei mitään ylimääräistä runoiltu
-Todistus seuran jäsenyydestä
-Kopio toimintaturvasta

Paikan päällä kävin jättämässä laput Länsi-Uudellamaalla. Parissa viikossa tuli laput ilman lisäselvityksiä.

Tarkistin viimeisimmän sähköisen hakemuksen. ERVA kivääri & pistooli.
Liitteet:
AAK todistukset
SRA-kortti, IDPA-kortti & ote Turvallisten ampujien listasta.
Perustelulomakkeessa on yllämainitut lajit, ja ne muut pakolliset.
Kuvankaappaus maanpuolustusrekisteristä ja todistus IPSC seuraan kuulumisesta.

Kuukautta myöhemmin sain:
Itä-Uusimaa kirjoitti:
Täydennyspyyntö

Hei,

olette jättäneet aselupahakemukset PP.KK.2025

Toimittaisitteko vielä seuraavat liitteet sähköpostiin [email protected] PP.KK.2025 mennessä.
ampumapäiväkirja hakemusta edeltävien kahden vuoden ajalta (erva-pistooli)

ampumapäiväkirja hakemusta edeltävän vuoden ajalta (erva-kivääri)

...

Pistin sitten täsmälleen saman päiväkirja skannauksen, kuin mitä lähtein AAKille. Luvat tulivat sitten taas kuukautta myöhemmin.
Nyt pitäisi vielä keksiä mitä niillä ostaisi. ;)

Se mikä lasketaan "SRA harjoitteluksi" on ihan puhtaasti kiinni laitoksesta.
Poliisi on tiedettävästi vaatinut, että esimerkiksi päiväkirjassa pitää lukea SRA harjoitus jotta se olisi SRA:n harrastamista. Poliisin/Lupasihteerin toimista minunkin käsketty lisätä mm. toimintatapa ja ERVA status päiväkirjaan, vaikka sille ei mitään laillista perustetta ole.
Kyllä näin on syytä merkitä omaa päiväkirjaa. Mitä tarkempaa tietoa kirjaa, sen vahvemmilla on perusteluiden kanssa aikanaan.... jos tarvitsee avata enemmän kuin AAK:n lappu. Eikä se nyt tosiaan paljoa vaadi raapustaa käyntikertojen osalta ruutu täyteen sitä mitä oli tekemässä.
Kun merkkaa ervat, pistoolit ja piekkarit samalla tavalla, niin onkin ihan sama mitä lappua pitää kenellekin esittää.

Kyllä ainakin itselle riittänyt perustelulappuun ihan vaan "SRA harrastaminen", AAK todistus ja SRA-ID. Mitään selvityksiä ratakäynneistä saati mitä siellä tehty en ole ikinä kirjannut mihinkään enkä varsinkaan poliisille toimittanut kun ei sellaista mikään laki vaadi. Jos poliisi alkaa keksimään jotain omia sääntöjään niin ei muuta kuin ilmoittaa, että kaikki lain vaatimat dokumentit on toimitettu ja päätös tehtävä toimitetuilla liitteillä.
On poliisilla se pointti, että lain mukaan "hakijan pitää antaa luotettava selvitys". Se mitä poliisi pitää sitten itselleen luotettavana saattaa vaihdella ja tämän johdosta on aina mahdollisuus että hakija joutuu toimittamaan lisäselvityksen siinä muodossa mitä pyydetään. Laki mahdollistaa lisäselvitykset. Kysymys ei mielestäni ole poliisin omista säännöistä tai mielivallasta, vaan tarpeesta turvata oma virkamiehen selusta sillä, että on voinut aukottomasti vakuuttua hakijan luotettavuudesta ja tarkoitusperistä, kun poliisivirkamies tekee päätöksen.

.

Kyllä näin on syytä merkitä omaa päiväkirjaa. Mitä tarkempaa tietoa kirjaa, sen vahvemmilla on perusteluiden kanssa aikanaan.... jos tarvitsee avata enemmän kuin AAK:n lappu. Eikä se nyt tosiaan paljoa vaadi raapustaa käyntikertojen osalta ruutu täyteen sitä mitä oli tekemässä.
Kun merkkaa ervat, pistoolit ja piekkarit samalla tavalla, niin onkin ihan sama mitä lappua pitää kenellekin esittää.

On poliisilla se pointti, että lain mukaan "hakijan pitää antaa luotettava selvitys". Se mitä poliisi pitää sitten itselleen luotettavana saattaa vaihdella ja tämän johdosta on aina mahdollisuus että hakija joutuu toimittamaan lisäselvityksen siinä muodossa mitä pyydetään. Laki mahdollistaa lisäselvitykset. Kysymys ei mielestäni ole poliisin omista säännöistä tai mielivallasta, vaan tarpeesta turvata oma virkamiehen selusta sillä, että on voinut aukottomasti vakuuttua hakijan luotettavuudesta ja tarkoitusperistä, kun poliisivirkamies tekee päätöksen.

.
Itseltäni ei oo mitään ampumapäiväkirjoja kyselty ja jokseenkin huvittavaa jos poliisi pyytää lisäselvityksenä luotettavaa selvitystä harrastuksesta sen jälkeen kun hakija on toimittanut jo poliisin hyväksymän ampuma-asekouluttajan todistuksen harrastuksestaan.
Mihin helvettiin tota AAK todistusta tarvitaan jos se ei ole poliisin mielestä luotettava selvitys harrastuksesta ja samat asiat joutuu kirjallisesti todistella uudestaan poliisille kuin AAKille?

Tarkistin viimeisimmän sähköisen hakemuksen. ERVA kivääri & pistooli.
Liitteet:
AAK todistukset
SRA-kortti, IDPA-kortti & ote Turvallisten ampujien listasta.
Perustelulomakkeessa on yllämainitut lajit, ja ne muut pakolliset.
Kuvankaappaus maanpuolustusrekisteristä ja todistus IPSC seuraan kuulumisesta.

Kuukautta myöhemmin sain:

Pistin sitten täsmälleen saman päiväkirja skannauksen, kuin mitä lähtein AAKille. Luvat tulivat sitten taas kuukautta myöhemmin.
Nyt pitäisi vielä keksiä mitä niillä ostaisi. ;)
Vois ihan piruuttaan seuraavaa pyssyä käydä tuolta kokeilemassa ja kun alkavat tollasta paskaa kyselemään niin ilmoitus ettei mulla mitään päiväkirjoja ole ja kaikki lain sekä poliisin ohjeen mukaiset liitteet on jo toimitettu. Mukaanlukien luotettava selvitys harrastuksesta (poliisin hyksymän ampuma-asekouluttajan todistus).

Tällöin heidän on pakko tehdä päätös toimitetuilla liitteillä.

jokseenkin huvittavaa jos poliisi pyytää lisäselvityksenä luotettavaa selvitystä harrastuksesta sen jälkeen kun hakija on toimittanut jo poliisin hyväksymän ampuma-asekouluttajan todistuksen harrastuksestaan.
Esität hyvän kysymyksen ja huvittavan seikan tässä asiassa.
Itsekin olen ihmetellyt.

.

Back