Asevalot

pstsika

Haukka
Tästä ei ollut vielä omaa ketjua, mutta eri yhteyksissä asia hyppii välillä esiin.

Mielipiteitä ja kokemuksia aseisiin kiinnitettävistä valaisimista. Sana on vapaa.

Noita valojahan on erilaisia ja niitä käytetään kivääreissä, pistooleissa ja haulikoissa.
Tyypillisimmät käyttötarkoitukset ovat kohteen tunnistaminen, sokaisu sekä kulkemisen helpottaminen pilkkopimeässä eli esim. kellarissa tai metrotunnelissa.
Tornifirman valaisin kulkee nimellä "Taktinen valaisin", kauppanimeltään Visible Light Illuminator, ja puskee valaisua 90 lumenen teholla 100-150 metriin.
Taisi olla niin, että on mahdollisuus pelkän infrapunavalonkin käyttöön.
Virtalähteenä AA-paristot.
Rynkkyyn tuo valo kiinnittyy ruuvikiristeisellä adapteriila ja paikkana on piippu.

Mitäs hyvää ja huonoa tuosta löydätte?

Omasta mielestäni kiinnitysratkaisu ei ole ehkä kaikkein fiksuin, mutta tavalliset sormiparistot virtalähteenä taas ovat hyvä asia.
Kiskohässäkän puuttuminen tosin rajoittaa paljon kiinnitysmahdollisuuksia.

Millaisia valoja omissanne on? Vai onko niin, että sellaiselle ei ole tarvetta?
 
Kokemuksia ei ole, mielipiteitä kyllä.

Aseeseen kiinitettävä valo ei ole mielestäni joka jampan varuste, mutta varsinkin rakennetussa ympäristössä siitä on merkittävää hyötyä. Varsinkin haulikko on sellainen "erikoisase" jossa valo puollustaa paikkaansa.

Huomioni kiinittyi tuon PV:n taktisen valon ominaisuudet, 90 lumenen teho on mielestäni melko vaatimaton. Itselläni on työ käytössä taktinen valo (Fenix TK15 Premium R5)jolla max teho noin 337 lumenta. Paristona CR123 x 2. Erinomainen laite ihmisten häikäisyyn, saa rauhassa kävellä karkuun örkin jäädessä huitomaan ilmaa.
 
"Tracers work both ways"
 
Minulla on LedLenser P7. Pari kertaa olen kiinnittänyt sen rk62:n kädensuojukseen jeesusteipillä. Rakennuksia tutkittaessa tuota tuli kokeiltua. P7 on hyvä, siinä ei ole turhia strobo- ja sos-toimintoja ja toimii tavallisilla AAA-paristoilla. Valoteho riittää ja runko on metallia. P7:n saisi näköjään asekiinnikkeen ja -kytkimen lisävarusteina.
 
kimmo.j kirjoitti:
Kokemuksia ei ole, mielipiteitä kyllä.

Aseeseen kiinitettävä valo ei ole mielestäni joka jampan varuste, mutta varsinkin rakennetussa ympäristössä siitä on merkittävää hyötyä. Varsinkin haulikko on sellainen "erikoisase" jossa valo puollustaa paikkaansa.

Huomioni kiinittyi tuon PV:n taktisen valon ominaisuudet, 90 lumenen teho on mielestäni melko vaatimaton. Itselläni on työ käytössä taktinen valo (Fenix TK15 Premium R5)jolla max teho noin 337 lumenta. Paristona CR123 x 2. Erinomainen laite ihmisten häikäisyyn, saa rauhassa kävellä karkuun örkin jäädessä huitomaan ilmaa.

Huonona puolena on tuon käyttämä virtalähde eli CR123.
Sama juttu SureFiren valaisimissa. Paristot ovat kalliita ja niitä ei välttämättä saa lähikaupasta mikä vaikuttaa huoltovarmuuteen.
Valotehoa kyllä riittää ja eikös tuo valaise jonnekin 200 metriin?
Fenixin lamput ovat hyviä laitteita omankin kokemukseni mukaan.

Victor Charlie kirjoitti:
Minulla on LedLenser P7. Pari kertaa olen kiinnittänyt sen rk62:n kädensuojukseen jeesusteipillä. Rakennuksia tutkittaessa tuota tuli kokeiltua. P7 on hyvä, siinä ei ole turhia strobo- ja sos-toimintoja ja toimii tavallisilla AAA-paristoilla. Valoteho riittää ja runko on metallia. P7:n saisi näköjään asekiinnikkeen ja -kytkimen lisävarusteina.

Minulla on Led Lenser V2 Cree asevalona. Kiinnitys pikakiinnitteisellä lamppuadapterilla picatinnykiskoon.

Huonoja puolia tässäkin, mutta myös hyviä. Hankintaan vaikutti aika paljon keveys, halpa virtalähde, symmetrinen muotoilu ja 1" paksuus.
Valon voi laittaa palamaan jatkuvasti tai sitä voi käyttää hetkittäin. Strobo tai muuta vilkkutoimintoa ei ole ja sellainen olisi vain haitaksi.

Valotehoa lähteestä riippuen 90 tai 110 lumenea ja tähän asti on riittänyt. 100 metrin etäisyydellä olevat maalit pystyy valaisemaan ja tunnistamaan.
Valokeilaa ei voi säätää, mutta se ei mielestäni ole asevalossa tärkeää. Tärkeämpää on, että valokeila on kohtuullisen kapea ja osoittaa maaliin, eikä sokaise ampujaa.
Säätömahdollisuuden puute myös estää sen, että valokeila vahingossa muuttuisi liian leveäksi tilanteessa, jossa käsi vahigossa osuu valaisimeen.
 
CR123 pariston huonosta saatavuudesta voi olla kahta mieltä. Nythän yksittäinen hemmo joutuu hakemaan patterinsa jostain tietystä kaupasta, tai tilaamaan niitä netistä. Itse en ole kokenut noita vaikeasti saatavina.
PV:n arsenaalissa taas nuo eivät ole sen hankalampia kuin patruunat. Niitä on erilaisia ja niitä ei pidä sekoittaa.
Hinta taas on suhteellista. Mun kulutuksella se ei ole ongelma.

Fenix on kyllä laadukas peli. En ole kokeillut kuinka pitkälle valo kantaa, mutta ei ole valittamista.
 
Ehkä patterin laadulla ei ole väliä, kunhan sotajoukon laitteet käyttävät samaa patteria. Lamppuja, pimeänäkölaitteita, lämpötähystimiä ja elektronisia tähtäimiä saa lähes poikkeuksetta CR123:lla tai AA:lla toimivina ja joissain tapauksissa sama laite syö suoraan eri paristoja. AA on silti fiksu valinta kun niitä löytyy huollon pettäessä joka Teboilta ja R-kioskilta.
 
Eri patterilaadut eivät tuo mitään lisäarvoa toimintaan toisin kuin kaliiperit, ainoastaan lisää logistista rasitusta. Tottakai homma pystytään teoriassa järjestämään, mutta kärsiväthän jenkitkin paristopulasta vuonna 2003 Irakissa. Jos kaikkia laitteita on saatavilla yleisintä paristotyyppiä käyttävänä, miksi sekaan pitää tunkea erikoisia käkikellopattereita käyttäviä vehkeitä?
 
Itse olen standardoinut kaikki häpäsvärkkini AA-kennoja käyttämään, vielä niin että sekä paristojännite että akkukenno kelpaa. AA-pariston virranantokyky on vain hiukan heikko monissa oloissa. Siksi kalliihkoja litiumeja pitää olla jemmassa riittävästi. Akuissakin pitää hankkia vain laadukkaita - itse suosin Eneloopeja tasalaatuisuuden ja hitaan itsepurkautuvuuden vuoksi.

Asevalojen puolella pikkuparistoilla on hyviä puolia: hyvä säilyvyys, hyvä virranantokyky useimmissa olosuhteissa, hyvä energiatiheys. Pitkän aseen valossa tila ei ole niin olennaista, mutta lyhyessä pienempi on luonnollisesti parempi.
 
Eikös lumene ole joku akkojen meikkimerkki ja se valovirran yksikkö taivu hiukan toisella tavalla suomen kielessä? Ihan vain välimerkkiä seksuaalisesti hyväksikäyttääkseni.
 
Ja mikähän lyhyen aseen asevalo käyttäisi AA-paristoja? Ei ainakaan mikään tunnettu joten kotelokin menisi samantien DIY-hommaksi.
 
commando kirjoitti:
Ja mikähän lyhyen aseen asevalo käyttäisi AA-paristoja? Ei ainakaan mikään tunnettu joten kotelokin menisi samantien DIY-hommaksi.

Näin juuri, kun aseeseen kiinnitettävästä valosta on kyse. itselläni on SureFiren tuotteita, eikä niistä ole pahaa sanaa muutoin kuin virtalähdehuollon osalta.

Lyhyen kanssa tulee itsellä kuitenkin enemmän harjoitelluksi ihan wanhan liiton kämmenselät vastakkain, valaisin tukikädessä -tekniikkaa. Kun ei ole työkäytössä tarvetta aseelle, en ole hommannut valaisimelle sopivaa kunnollista koteloa. Cordurahässäkkä ei täytä jatkuvan käytön vaatimuksiani.
 
Asevaloista täytyy vielä kirjailla itsestäänselvyys: valon kanssa touhuaminen lisää asekäsittelyllisesti, ampumateknisesti ja taktisesti vaativuutta aika paljon. Jos ei asiaa harjoittele ihan asiakseen, on syytäkin miettiä millaisissa tilanteissa asevaloon kannattaa tukeutua ja milloin jokin muu ratkaisu olisi parempi.

Rakennetulla alueella toimittaessa tosin vaihtoehtoja ei taida juuri olla, pakko on vain harjoitella. Airsoftien kanssa voi koeponnistaa ideat valon luovemmasta käytöstä...

Itselläni tukikäsivalaisimen kanssa pakka hajoaa aivan täysin, jos käytössä ei ole tuumaista pikkuvalaisinta kannassa sijaitsevalla käyttökytkimellä. Kokeilin viime talvena Maglite 3D:llä, ja kuivaharjoitteluvaiheessa romppeita kolisi lattialle ja vasara löytyi alhaalta täysin yllättäen. Päädyin sitten ampumaan yhdellä kädellä, valaisin olkapäällä. En suosittele.
 
Periaatteeessa jos käytössä on vain suuri valaisin (esim. Maglite) voi silti pitää valaisinta ampumakäden alta ristissä. Tekniikka jossa asevalaisinta pidetään olkapäällä tai sitten mahdollisimman kaukana itsestä ojennettuna on arvioitu pitkään "FBI-tekniikkana" ja perusteltu sitä sillä että vastustaja ampuu kohti valoa joten valon pitää olla kaukana itsestä. Kuitenkin ko. tekniikka on syntynyt käytettäväksi lyhtyjen, ei taskulamppujen kanssa toimivaksi mutta näin se on jäänyt elämään hiukan virheellisenä. Mielestäni ko. tekniikka ei ole modernia taktista aseenkäsittelyä vaan joutaa historiaan weaver-asentojen kanssa.
 
Itseäni kiinnostaa miten harjoittelette pimeätoimintaa noin käytännössä. Onko kyse kotona tehtävästä kuivaharjoittelusta, vai pääseekö jollain radalla kokeilemaan.
 
Molempia. Johtuen Suomen sijainnista meillä on loistavat mahdollisuudet talvisin (ennen lumentuloa) harrastaa ilman päivänvaloa yleisinä ampumarata-aikoina... Sisäradallakin on ko. hommaa ponnisteltu vilkkuvine hälytysvaloineen mutta itse odotan vesi kielellä jotain kurssia jossa minua paremmat voivat antaa opastusta ko. hommaan enemmän. Itseopiskelu auttaa mutta tarvitsee laajentaa asiaa vielä, siksi en ole hirveämmin jaksanut raapustella merkkejä tähän keskusteluun.
 
commandon kommenttiin: ainakin näin harrastajasarjassa on tekemistä siinä että saa turvallisesti maalin valaistua haluamillaan hetkillä ja pystyy vaikuttamaan maaliin. Minun treenimäärilläni joudun keskittymään pikkuvalaisimeen, ja jos käytössä on jokin muu, ottamaan varman päälle. Operaattorihengessä treenaavilla asia on tietenkin eri.

kimmo.j:lle, itselläni on käytettävissä kaksi rataa joissa ampuma-aika ulottuu talvikaudella reilusti pimeään, ja kovilla treenaaminen onnistuu tietyin järjestelyin ratasääntöjen puitteissa. Sisätreeni a-tarvikkeilla on valitettavasti harvinaista herkkua.
 
Pimeätoiminnan harjoittelu tapahtuu pääosin ulkona. Sisätiloissa pystyn harjoittelemaan ainoastaan "tavallista" aseenkäsittelyä, eli lippaanvaihtoa, nostoja, häiriönpoistoja, kotelointia ja vetoa.

Ns. korpiradat, joissa ei ole samanlaista valaistusta kuin pv:n radoilla ovat hyviä paikkoja pimeätoiminnan harjoitteluun.
 
En halua pilata valofiilistelyä, mutta kysyn: ketä ovat objektit, joita haette harjoitusmielikuvissa taskulamput välkkyen ja valokeilat sihisten pitkin rakennusröykkiöitä? Paikallisia kyläjuoppoja, hermonsa uuvuttaneita karkureita vai vihollisen oikeita sotilaita?
 
Back
Top