Asevalot

Katselin jonkin verran videoita Irakista joissa taloja tutkittiin paljon. Monilla näytti olevan valoja. Fallujan taistelussa en nähnyt lamppuja.

Groznyn taisteluista olevissa videoissa ei valoja näy sen enempää 1994/95 kuin 2000-luvun kakkosversiossa.

Aleppossa, Mosulissa ja Raqqassa en muista valoja nähneeni.

Ukrainan taisteluissa lentokentän alueella en nähnyt valoja.

Valoilla on varmasti paikkansa kun etsitään yhtä tai kahta jallajallaa siviilien keskeltä. Riski on hyväksyttävä ja ymmärrettävä.

Todellisessa taistelussa jossa tuhannet miehet oikeasti yrittävät tappaa toisensa en usko valoihin alkuunkaan. Jos raivataan taloja huone huoneelta, sinne paiskotaan kranaatteja tai mitä nyt onkaan ensin ja sitten päristellään mitä kädessä on. Tai sitten katsellaan hyvin varovasti ja hiljaa nurkan taakse. Jos siellä on vyörytettäessä siviilejä, niin huono tuuri niille. Tulee nimittäin kuolema.

Itselläni kysymys on iänkin vuoksi teoreettinen mutta jos joku käskisi mennä taloa puhdistamaan missä on joukkueellinen vihollisia ja käskisi tunnistaa maaleja valolla niin jäisi muuten menemättä. Itsemurhan voi tehdä helpomminkin.
 
Minulla on Olight Mini pistoolivalo ja on lyhyeen oikein passeli laite. Soveltuu hyvin esim loukulle, valokeila leveä ja riittävän kirkas. Maksimikantama piisaa hyvin kaikille pistoolietäisyyksille mutta karbiiniin / kivääriin kaipaa enemmän tehoa. Kiväärissä minulla on joku Retkitukun kiväärivalo joka menee treenivalona mutta esim SRVA tai mahdollisesti kaksisuuntaiselle ampumaradalle tms oikeasti kriittiseen tarpeeseen ostaisin paremman. En pitäisi laserosoitinta tyhmänä varusteena pitkässä pyssyssä sillä olisi miellyttävää jos olisi yksi selkeä piste siitä minne piippu osoittaa silloinkin kun et välttämättä ole tähtäimen takana kunnolla hämärässä rymistellessä.
 
Itselläni kysymys on iänkin vuoksi teoreettinen mutta jos joku käskisi mennä taloa puhdistamaan missä on joukkueellinen vihollisia ja käskisi tunnistaa maaleja valolla niin jäisi muuten menemättä. Itsemurhan voi tehdä helpomminkin.
Tuossa tilanteessa varmasti on parempiakin ratkaisuja kuin lähteä puhdistelemaan luoti kerrallaan. Sanoisi kuitenkin tuosta valosta että mielummin itse otan sektorin jossa näen valolla sinne kuin sektorin mistä en näe kuin mahdolliset suuliekit kun saan tulta puoleeni.
 
Tuossa tilanteessa varmasti on parempiakin ratkaisuja kuin lähteä puhdistelemaan luoti kerrallaan. Sanoisi kuitenkin tuosta valosta että mielummin itse otan sektorin jossa näen valolla sinne kuin sektorin mistä en näe kuin mahdolliset suuliekit kun saan tulta puoleeni.

Kaikessa on toki puolensa. Sinänsä jos on oikea kaupunkitaistelu käynnissä, niin ei se talojen räjäytteleminen ole niin helppoa. Jotain Pavlovin taloakin ammuttiin kaikella mitä sotavaltio oli Saksan armeijalle jakanut ja pystyyn jäi. Joten joskus joutuu menemään sisään.

Itse en valoa käyttäisi jos vain muuten näkisi eteenpäin kävellä. Valo kun näkyy aina paljon kauemmas kuin mitä sillä näkee. Varsinkin pölyssä ja savussa. Jos itse näkisin jonkun heiluvan valon kanssa viereisessä huoneessa kiittäisin ja paiskaisin kasapanoksen päin pärstää. Jos siis sellaisen omaisin:).
 
Kaikessa on toki puolensa. Sinänsä jos on oikea kaupunkitaistelu käynnissä, niin ei se talojen räjäytteleminen ole niin helppoa. Jotain Pavlovin taloakin ammuttiin kaikella mitä sotavaltio oli Saksan armeijalle jakanut ja pystyyn jäi. Joten joskus joutuu menemään sisään.

Itse en valoa käyttäisi jos vain muuten näkisi eteenpäin kävellä. Valo kun näkyy aina paljon kauemmas kuin mitä sillä näkee. Varsinkin pölyssä ja savussa. Jos itse näkisin jonkun heiluvan valon kanssa viereisessä huoneessa kiittäisin ja paiskaisin kasapanoksen päin pärstää. Jos siis sellaisen omaisin:).
Tottakai, tilanteen mukaan.
 
Kaikessa on toki puolensa. Sinänsä jos on oikea kaupunkitaistelu käynnissä, niin ei se talojen räjäytteleminen ole niin helppoa. Jotain Pavlovin taloakin ammuttiin kaikella mitä sotavaltio oli Saksan armeijalle jakanut ja pystyyn jäi. Joten joskus joutuu menemään sisään.

Itse en valoa käyttäisi jos vain muuten näkisi eteenpäin kävellä. Valo kun näkyy aina paljon kauemmas kuin mitä sillä näkee. Varsinkin pölyssä ja savussa. Jos itse näkisin jonkun heiluvan valon kanssa viereisessä huoneessa kiittäisin ja paiskaisin kasapanoksen päin pärstää. Jos siis sellaisen omaisin:).

Harvoin sitä yksin soditaan. Jos sinulla on valo, voit valaista sillä kun kaverisi tähystää ja tarpeen tullen käyttää asetta. Tämä siis ihan suojasta.
Jos sinulla on valo, voit valita mihin ja milloin käytät sitä, jos ei, no et sitten käytä ja kopeloit pimeässä.

Valon kanssa oleellista lienee on, että osataan käyttää valoa ja toimia oikein ryhmänä. Ihan niin kuin kaikkien kilkkeiden kanssa.
 
Meillä poliisissa kaikissa pitkissä on valot, lisäksi osalla on pistoolissa. Lähtökohta on, että asevalosta ei juurikaan ole haittaa, mutta siitä saattaa olla hyvin paljon hyötyä. Valaisintahan tulee käyttää oikein, riippumatta siitä onko se jossain kiinni vai onko se kädessä pidettävä.
 
Kunnollinen lamppu on varmasti fiksuinta mitä virkamies/ressu voi omat rahansa työntää.

Minkälainen kokemus @YJT llä on, kun nuo ase valot on lyhyissä yleistyneet, käyttääkö porukka niitä liian herkästi? Eli ase otetaan esille ja käytetään valaisimena, vaikkei varsinaista tarvetta olisi valmistautua aseen käyttöön?
 
Kyllä meillä aika paljon painotetaan sitä, että etsintä tms tehdään irrallisella lampulla ja asevalolla valaiseminen vaatii aseenkäytön edellytykset. Toki esim kilven kanssa toimittaessa voi mennä siihen että asevalolla suoritetaan valaisua vaikka aseenkäytön edellytykset eivät täyty. Vaikka toki kilpikeikat jo lähtökohtaisesti ovat asekeikkoja tai vastaavia.

Mutta joo, näissä tilanteissa jos ei ole asevaloa, se ase ehkä pysyy kotelossa herkemmin. Toisaalta silloin yksi mies kilven kanssa on vähän huono yhdistelmä, ja silloin luultavasti kilpimies olisi pelkästään kilpimies ja aseenkäyttäjä olisi erikseen. Jos on asevalo, pystyy helpommin menemään yksin pimeässä kilven kanssa.
 
PV:n linjaus on, että asevalolla valaisu ei ole aseenkäyttämistä. Ja valoissa pitää muistaa, että asevalo ei korvaa taskulamppua tai päin vastoin. Itsellä on pistoolissa ja RK:ssa valot ja vyöllä myös sit oma lamppu. Kuten myös kypärässä, otsalamppu, kilvessä..... :D :D
Koska Mr Muprhy iskee kummiskin ja joku valoista tilttaa, vaikka ovatkin laadukkaita.
Ja valon käyttäminen AKE hommissa on jees. Päivälläkin voi olla pimeätä/hämärää sisällä. Se että vastustaja näkee valon, so what... ei se sitä päätänsä kyllä sinne valoonkaan työnnä. Eli kyllä se luo painetta myös sille toiselle. Helpointa on tietysti laittaa kohteessa talon/huoneiston yms valot päälle. Mutta se ei aina toimi.
Sit jos pitää hys hys mennä, niin NVG vehkeet ja ir-valot.
 
Joo, mullakin kaksi valaisinta vyöllä ja molemmissa kypärissä on myös lamppu (toinen on talolta saatu ja sitten itse hankittu vähän kirkkaampi). Kilvissä ei ole vakiona valoja, mutta mulla on oma valaisin jonka saa kilven reunaan kiinni. Tai itse asiassa kaksi, mutta se toinen pitää ensin irrottaa haalarin rintapielestä missä se on normaalisti kiinni.
 
PV:n linjaus on, että asevalolla valaisu ei ole aseenkäyttämistä. Ja valoissa pitää muistaa, että asevalo ei korvaa taskulamppua tai päin vastoin. Itsellä on pistoolissa ja RK:ssa valot ja vyöllä myös sit oma lamppu. Kuten myös kypärässä, otsalamppu, kilvessä..... :D :D
Koska Mr Muprhy iskee kummiskin ja joku valoista tilttaa, vaikka ovatkin laadukkaita.
Ja valon käyttäminen AKE hommissa on jees. Päivälläkin voi olla pimeätä/hämärää sisällä. Se että vastustaja näkee valon, so what... ei se sitä päätänsä kyllä sinne valoonkaan työnnä. Eli kyllä se luo painetta myös sille toiselle. Helpointa on tietysti laittaa kohteessa talon/huoneiston yms valot päälle. Mutta se ei aina toimi.
Sit jos pitää hys hys mennä, niin NVG vehkeet ja ir-valot.
Ei päätään mutta käsikranaatin nurkan takaa kylläkin.
Tilan valon päälle laittamisessa on se riski että lampun tilalla on joku IED tai johdoista on otetty heräte viuhkapanokselle joka on huoneen ulkopuolella käytävän suuntaisesti.
Ja IR-valo vastaa näkyvää valoa tai tietyissä tilanteissa jopa enemmän.
(Talonmies tjms voi käyttää näkyvää valoa mutta tuskin IR-valoa.)

Ei että pimeässä hapuilu olisi parempi vaihtoehto jos VV:t ei riitä.

Btw kyttääminen pimeässä ja vihollisen paikantaminen äänen perusteella voi olla toimiva taktiikka puolustaessa jos tiedetään missä ei ole omia.
 
Ihme hippi talonmies jos ei IR valoja käytä. :)
 
Ketjun aloituksessa viitattu PV;n valo oli jo vuonna 2012 yli 10v vanha, tänä päivänä puhtaasti esihistoriallinen tuote verrattuna nyt markkinoilla oleviin.
 
Ketjun aloituksessa viitattu PV;n valo oli jo vuonna 2012 yli 10v vanha, tänä päivänä puhtaasti esihistoriallinen tuote verrattuna nyt markkinoilla oleviin.
Komppaan, PV on esihistoriallisella ajalla valoissa vielä. Jossain vaiheessa oli hankinta käynnissä, mutta se taisi kaatua loputtomiin valituksiin yms...
Surefireltä on tulossa uusia asevaloja, T Rex Arms mukaan, ja vaikuttivat mielenkiintoisille.
IR laser ja valo on ihan normitaistelijallekin hyvät, jos käytössä on pimeänäkövehkeet.
 
Rkoossa ja pistoolissani on asevalot (surefire) ja mielestäni jokaisella joka joutuu yöllä vartiotehtävään pitäisi olla (ase)valo, jotta käskytystilanteessa kohde nähtäisiin, olettaen että valonvahvistinta ei ole.
Asevalo ei ole myöskään sohimisvalo vaan siihen on sitten se ledlenser vyöllä tai liivissä, tai otsavalo

Ledlenserit sun muut en ole kokenut tarpeeksi pomminvarmoiksi aseisiin kiinnitettäviksi ja rekyylinkestäviksi.

Edit: ja valoteho asevalossa min 500lum
 
Back
Top