commando kirjoitti:
Valitettavasti ihan jokainen ei toimi kuten älykäs ihminen täydellisillä markkinoilla vaan pidän sitä utopistisena ajatuksena. Jokainen tietää tai ainakin luulee itse tietävänsä parhaiten mutta asia ei näin. Minä olen kertonut omista kokemuksistani enkä ole niillä perusteilla kannattamassa asevelvollisuutta vaan kannatuksen peruste on eri.
Ok, mitä ovat vaihtoehdot, hyväksyn joissain tapauksissa (lapset ja muut holhouksessa olevat ihmiset, riippuvuutta aiheuttavat aineet), että voidaan sanoa muiden tietävän sen, mikä ihmiselle on parasta, mutta minusta tämä ei kyllä yleisty yleisesti täysivaltaisiin aikuisiin ihmisiin. Tuolla ylistät USA:ta ja siellä lähtökohta on ollut ennen kaikkea se, että luotetaan ihmisten tekevän yksilöinä oikeita valintoja.
Tuo viimeinen liittyi siihen, että käytät sitä itsellesi hyödyllisyyttä vasta-argumenttina siihen, kun asevelvollisuuden poistamista perustellaan sen hyödyttömyydellä. Minusta siitä, että se on ollut sinulle (mielestäsi) hyödyllinen, et voi johtaa sitä, että argumentti, että se ei ole hyödyllinen niille, joiden itsensä mielestä se ei olisi hyödyllinen, ei päde.
Suurin osa kaikesta politiikasta on mutua, kun esimerkiksi puhutaan tupakoinnin kieltämisestä politiikassa perustellaan sitä niillä tutkimuksilla paljonko se lyhentää elinikää mutta koskaan näissäkään ei oteta kokonaiskuvaa huomioon eli vaikka paljonko vähemmän pitää maksaa eläkkeitä ja paljonko valmistusveroja saadaan käsiin ja katetaanko sillä hyvinvointivaltion ilmainen terveydenhoito jne. Tai aselaki, ei mitään tutkimusta kieltomutuilulle. Sellaista se politiikkaa, itsensä parhaiten esille tuova ja ideansa myyvä voittaa.
En nyt ihan tiedä, mitä ajat takaa. Pidätkö sinä siis jotenkin toimivana sitä, että jos jossain asiassa tehdään mutun avulla päätöksiä, niin tämä tarkoittaa, että mutu on ihan hyvä päätöksentekotapa? Voimme sitten saman tien lopettaa tämän keskustelun, koska on ihan turha esittää rationaalisia faktoihin perustuvia argumentteja, jos sinulle riittää se, että kuka huutaa koviten saa tahtonsa läpi.
Ymmärrän toki maailman hienoimman ja vapaimman valtion synnyinsyyt mutta en yhdistäisi tai vertaisi sitä intin käymiseen koska yhteiskunnassa on aina lakeja jotka on suunnattu niille jotka eivät ole vielä päässeet asiasta päättämään mutta pääsevät kyllä jatkossa, näin ei ollut Uudella Mantereella aikoinaan. Kuitenkaan kukaan ei voi itse pidättäytyä noudattamasta niitä lakeja joita on yhteisesti säädetty myös niille jotka asiaan eivät ole päässeet vaikuttamaan tai ovat hävinneet. Muuten tulee keppiä! Miksei 19-vuotias voi ostaa alkosta viinaa tai miksi hänen pitää maksaa veroja, ei hän siihenkään ole pystynyt vaikuttamaan kuten ei ole asevelvollisuuteenkaan.
No, ensinnäkin tuon viinan oston ikärajan voisi ainakin minun puolestani laskea 18:an. En oikeastaan edes tiedä, miksi se on siinä, missä on. Toiseksi tietenkin täysi-ikään tullut joutuu noudattamaan yleisiä maassa olevia lakeja siihen asti, kunnes pääsee ensimmäisen kerran vaikuttamaan siihen, ketkä olevat lakeja säätämässä, mutta minusta asevelvollisuus on laadullisesti eri juttu muihin kaikkia ihmisiä koskeviin lakeihin verrattuna, koska sen tuoma taakka elämälle on niin vahvasti keskittynyt juuri siihen 19:n vuoden ikään.
Niillä, jotka ovat asevelvollisuuden suorittaneet, ei tietenkään ole samanlaista henkilökohtaista syytä vaatia sen poistamista, koska he ovat jo sen vuotensa elämästään hukanneet ja vapaaehtoisarmeijaan siirtyminen tarkoittaisi vain sitä, että sen lisäksi he joutuvat vielä maksamaan korkeampia veroja. On helpompaa panna vahinko kiertämään. Minusta kuitenkaan perustelu:"Minäkin kävin intin, joten niin on käytävä minun jälkeistenkin sukupolvien" ei ole kestävä.
Siitä olen kyllä samaa mieltä että jos asevelvollisuus on laissa säädetty ja siihen velvoitetaan niin niille jotka siitä erityissyistä vapautetaan pitäisi määrätä rangaistus tai korvaus suoritettavaksi.
Erityissyistä, kuten siitä, että on nainen eikä mies? Minusta paljon järkevämpää olisi se, että touhu muutettaisiin vapaaehtoiseksi ja siitä maksettaisiin reilua palkkaa. Jokainen voisi sitten itse päättää "maksaako korvauksen" (=maksaa veroja) vai meneekö inttiin nostamaan siellä maksettavaa palkkaa.
En myöskään pidä ollenkaan huonona ideana että asevelvollisuudesta voisi itsensä ostaa ulos. Silloin yksilö voisi itse tehdä myös päätökset ja valita parhaimman vaihtoehdon.
Tämä menisi sitten jo täysin naurettavaksi, mutta ehkä toisi asevelvollisuuteen liittyvän tasa-arvoaspektin tarpeeksi räikeästi esiin, niin, että koko touhu lopetettaisiin. Tuossa tilanteessa olisi siis nimettävissä tarkka rahasumma, minkä verran naisilla on enemmän tasa-arvoa kuin miehillä.
Itse pidin pitkään tuota perustelua jotenkin toimivana asevelvollisuusarmeijalle. Sittemmin olen katsonut asiaa ja huomannut, että tällä hetkellä suunnilleen kaikissa länsimaissa on vapaaehtoisarmeija, eikä niissä ole yhtään sen suurempaa uhkaa pienen klikin väkivallan käytölle kuin Suomessa. Sen sijaan historiasta löytyy maita, joissa oli asevelvollisuusarmeija (esim. Natsi-Saksa, NL, Saddamin Irak), eikä mikään silti estänyt pienen klikin väkivallan käyttöä omaa kansaa vastaan.
Niin, ei uhka ei ole kovin näkyvä silloin eletään rauhallista ja vaurauden aikaa. Kaikissa noissa esimerkeissä sitä hirmuvaltaa eivät käyttäneet varusmiehet tai reserviläiset vaan ihan muu joukko.
Pointtini oli siinä, että asevelvollisuutta käytetään perusteluna sille, että silloin aseet ovat kansan käsissä, joten heitä vastaan ei voi väkivaltaa käyttää. Kuten noista esimerkeistä näkee, asevelvollisuus ei suinkaan tarkoita tätä. Toisaalta asevelvollisuus ei siis tuota suojaa valtion väkivallankäytöltä omaa kansaa vastaan ja toisaalta taas asevelvollisuudeton maa voi aivan hyvin toimia ilman, että siellä käytetään mielivaltaan perustuvaa väkivaltaa omaa kansaa vastaan.