Auton omistamisen ilot ja surut

KymJP1/96

Kapteeni
Aloitan ihan uuden ketjun autoasioille kun en löytänyt sellaista enkä viitsi täyttää vitutusketjua koko ajan samalla aiheella.

Aloituksesta voi päätellä, että kyse ei ole nyt ilosta josta avaudun.

144 tkm. Ajetusta Kiasta hajosi DCT kaksoiskytkin viime marraskuussa. Oireina parittomien vaihteiden katoaminen. Kytkin vaihdettiin ja sinne meni kaikki säästöt mitä oli pahan päivän varalle. Helmikuussa sitten taas ajaessa hävisi parittomat vaihteet ja tällä kertaa diagnoosi oli ”kytkinmoottorin ongelmat”, jotka poistettiin säädöllä. Myöhemmin huomasin, että kuitilla lukee alhaalla ”kytkinmoottori pitäisi vaihtaa”. Kyselin auton kotiin ajettuani sähköpostilla hintaa kyseiselle operaatiolle ja vastaus oli penkiltä pudottava +4000€. Pelkkä varaosa maksoi 3500€. Pyysin sitten varaosan tuotekoodia jos yrittäisin itse hankkia jostain hieman edullisemmin. Kytkimenkin vaihdossa oltiin menetelty samoin ilman ongelmia. No tällä kertaa huoltomyyjältä ei tahtonut saada vastausta. Useampi viesti piti lähettää, että suostui antamaan jonkun tuotekoodin ”ehkä” varauksella. Jätin asian sikseen kun luulin/toivoin auton nyt kuitenkin toimivan. 100km myöhemmin sama tapahtui uudestaan ja auto vietiin takaisin merkkihuollon pihaan. Laitoin sitten taas sähköpostia asiasta ja sanoin, että jos vika on sama, niin varmistatteko vielä sen varaosan tiedon ja yritän sitten hankkia sen osan jostakin. Sain vastaukseksi tuotekoodin ja vajaan 400€ laskun ”varaosan selvittämisestä” kun olivat purkaneet moottoritilaa päästäkseen käsiksi kyseiseen osaan. No sekin jäi torsoksi, kun tarkkaa koodia eivät vieläkään pystyneet antamaan ilman ”lisäpurkamista” ja se siis maksaisi lisää satasia.

Kyseinen varaosakoodi olikin sitten sellainen, että osia ei tahtonut löytyä kivenkään alta. Tai jos löytyi, niin hinta oli 3000+ euroa. Kunnes sitten hapuilemalla pimeässä sain Hyundailta vahvistuksen, että kyseinen osa löytyy kun on samat osat Kian kanssa ja hintaa olikin ”vain” 2100€. Se saamani koodi oli vanha tuotenumero ja tilalle oli tullut uudempi tuotenumero. Siis Hyundain huolto tiesi enemmän kuin Kian huolto? Kuitenkin kävi ilmi, että kyseinen varaosakoodi ei ole kytkinmoottorin vaan vaihteistomoottorin (tjsp). Menin tästä hämilleni ja siksi oli pakko laittaa varmistava kysymys huoltomyyjälle, kun edelleenkin kallis osa ja toimitusaika 5-8 viikkoa. Olin jo aiemmin saanut sen kuvan, että asiakkuuttani ei arvosteta kauhean korkealle kun kaikki tieto jonka olin saanut oli pitänyt nyhtää pihtien kanssa ja vastaukset olivat lauseen tai kahden pituisia ja varustettu ”ehkä” kommentilla. Ikävä kyllä nyt tultiin sitten siihen tilanteeseen, että saisinpa edes sen lauseen tai kahden pituisia vastauksia? Meni toista viikkoa, enkä saanut mitään vastauksia myyjältä vaikka kysyin kahteen kertaan. Seuraavaksi liitin huoltopäällikön mukaan ketjuun ja sieltä tuli sitten yhteydenotto muutaman päivän viiveellä, Tosin oli sekin aika pintaraapaisu asiaan, mutta lupasi tutustua aiheeseen. Nyt mennyt sitten viikko ja ilmeisesti tutustuminen on vielä kesken kun ei ole palannut asiaan. Epäili kuitenkin, että diagnoosi olisi se kytkinmoottori ja varaosakoodi väärä, mutta kuten sanottua lupasi palata asiaan. Kytkinmoottorin hinta olisi alle puolet tuosta mulle annetun vaihteistonsiirtäjän hinnasta ja toimitusaika 3-5 päivää, niin aika iso ristiriita kyseessä.

En enää oikein tiedä mitä asiasta pitäisi ajatella? Pitäisikö minun maksaa extraa varaosasta, että saisin palvelua? Tietävätkö he edes missä se vika on? Hiljaisuus poistaa vastuun? Minulla kuitenkin on tarjoushinta korjauksesta ja varaosasta josta itsekään eivät ole ihan varmoja? Miten se on mahdollista? Itsekin olen jonkin sortin asiakaspalvelija ja onhan tämä meno aika käsittämätöntä? Kytkinhuollon aikana sain hyvää palvelua ja kaikki sujui sujuvasti toisessa merkkihuollossa. Nyt sitten ei? Auto seissyt kohta kuukauden huollon pihassa ja tällä tahdilla saan jonkinlaisen päätöksen asiaan ehkä kesään mennessä. Onko sitten remppa vai myynti varaosiksi?

Mitä tässä nyt sitten pitää tehdä, että saisi huollon huomion asiaan? Onko jotain instansseja joihin voisi olla yhteydessä kun asia ei etene? Kyseessä kuitenkin merkkihuolto ja vika sellainen, että merkkihuolto pitää olla mukana tavalla tai toisella, niin ei voi autoa poiskaan hakea ja viedä toiseen paikkaan? seuraavaksi lähin merkkihuolto 60 kilometrin päässä. Virallinen reklamaatio tai yhteys toimipisteen isompiin johtajiin? Kuluttajansuoja-asiamieheen?

Back