Auton omistamisen ilot ja surut

KymJP1/96

Kapteeni
Aloitan ihan uuden ketjun autoasioille kun en löytänyt sellaista enkä viitsi täyttää vitutusketjua koko ajan samalla aiheella.

Aloituksesta voi päätellä, että kyse ei ole nyt ilosta josta avaudun.

144 tkm. Ajetusta Kiasta hajosi DCT kaksoiskytkin viime marraskuussa. Oireina parittomien vaihteiden katoaminen. Kytkin vaihdettiin ja sinne meni kaikki säästöt mitä oli pahan päivän varalle. Helmikuussa sitten taas ajaessa hävisi parittomat vaihteet ja tällä kertaa diagnoosi oli ”kytkinmoottorin ongelmat”, jotka poistettiin säädöllä. Myöhemmin huomasin, että kuitilla lukee alhaalla ”kytkinmoottori pitäisi vaihtaa”. Kyselin auton kotiin ajettuani sähköpostilla hintaa kyseiselle operaatiolle ja vastaus oli penkiltä pudottava +4000€. Pelkkä varaosa maksoi 3500€. Pyysin sitten varaosan tuotekoodia jos yrittäisin itse hankkia jostain hieman edullisemmin. Kytkimenkin vaihdossa oltiin menetelty samoin ilman ongelmia. No tällä kertaa huoltomyyjältä ei tahtonut saada vastausta. Useampi viesti piti lähettää, että suostui antamaan jonkun tuotekoodin ”ehkä” varauksella. Jätin asian sikseen kun luulin/toivoin auton nyt kuitenkin toimivan. 100km myöhemmin sama tapahtui uudestaan ja auto vietiin takaisin merkkihuollon pihaan. Laitoin sitten taas sähköpostia asiasta ja sanoin, että jos vika on sama, niin varmistatteko vielä sen varaosan tiedon ja yritän sitten hankkia sen osan jostakin. Sain vastaukseksi tuotekoodin ja vajaan 400€ laskun ”varaosan selvittämisestä” kun olivat purkaneet moottoritilaa päästäkseen käsiksi kyseiseen osaan. No sekin jäi torsoksi, kun tarkkaa koodia eivät vieläkään pystyneet antamaan ilman ”lisäpurkamista” ja se siis maksaisi lisää satasia.

Kyseinen varaosakoodi olikin sitten sellainen, että osia ei tahtonut löytyä kivenkään alta. Tai jos löytyi, niin hinta oli 3000+ euroa. Kunnes sitten hapuilemalla pimeässä sain Hyundailta vahvistuksen, että kyseinen osa löytyy kun on samat osat Kian kanssa ja hintaa olikin ”vain” 2100€. Se saamani koodi oli vanha tuotenumero ja tilalle oli tullut uudempi tuotenumero. Siis Hyundain huolto tiesi enemmän kuin Kian huolto? Kuitenkin kävi ilmi, että kyseinen varaosakoodi ei ole kytkinmoottorin vaan vaihteistomoottorin (tjsp). Menin tästä hämilleni ja siksi oli pakko laittaa varmistava kysymys huoltomyyjälle, kun edelleenkin kallis osa ja toimitusaika 5-8 viikkoa. Olin jo aiemmin saanut sen kuvan, että asiakkuuttani ei arvosteta kauhean korkealle kun kaikki tieto jonka olin saanut oli pitänyt nyhtää pihtien kanssa ja vastaukset olivat lauseen tai kahden pituisia ja varustettu ”ehkä” kommentilla. Ikävä kyllä nyt tultiin sitten siihen tilanteeseen, että saisinpa edes sen lauseen tai kahden pituisia vastauksia? Meni toista viikkoa, enkä saanut mitään vastauksia myyjältä vaikka kysyin kahteen kertaan. Seuraavaksi liitin huoltopäällikön mukaan ketjuun ja sieltä tuli sitten yhteydenotto muutaman päivän viiveellä, Tosin oli sekin aika pintaraapaisu asiaan, mutta lupasi tutustua aiheeseen. Nyt mennyt sitten viikko ja ilmeisesti tutustuminen on vielä kesken kun ei ole palannut asiaan. Epäili kuitenkin, että diagnoosi olisi se kytkinmoottori ja varaosakoodi väärä, mutta kuten sanottua lupasi palata asiaan. Kytkinmoottorin hinta olisi alle puolet tuosta mulle annetun vaihteistonsiirtäjän hinnasta ja toimitusaika 3-5 päivää, niin aika iso ristiriita kyseessä.

En enää oikein tiedä mitä asiasta pitäisi ajatella? Pitäisikö minun maksaa extraa varaosasta, että saisin palvelua? Tietävätkö he edes missä se vika on? Hiljaisuus poistaa vastuun? Minulla kuitenkin on tarjoushinta korjauksesta ja varaosasta josta itsekään eivät ole ihan varmoja? Miten se on mahdollista? Itsekin olen jonkin sortin asiakaspalvelija ja onhan tämä meno aika käsittämätöntä? Kytkinhuollon aikana sain hyvää palvelua ja kaikki sujui sujuvasti toisessa merkkihuollossa. Nyt sitten ei? Auto seissyt kohta kuukauden huollon pihassa ja tällä tahdilla saan jonkinlaisen päätöksen asiaan ehkä kesään mennessä. Onko sitten remppa vai myynti varaosiksi?

Mitä tässä nyt sitten pitää tehdä, että saisi huollon huomion asiaan? Onko jotain instansseja joihin voisi olla yhteydessä kun asia ei etene? Kyseessä kuitenkin merkkihuolto ja vika sellainen, että merkkihuolto pitää olla mukana tavalla tai toisella, niin ei voi autoa poiskaan hakea ja viedä toiseen paikkaan? seuraavaksi lähin merkkihuolto 60 kilometrin päässä. Virallinen reklamaatio tai yhteys toimipisteen isompiin johtajiin? Kuluttajansuoja-asiamieheen?
 
Juoni tiivistyy auton osalta ja samalla vitutus lisääntyy exponentiaalisesti päivä päivältä. Sain tuon auton myytyä vikoineen päivineen nettipalvelun kautta. Kävin sopimassa huollon kanssa loppulaskun ja kaikki näytti hyvältä. Ostajan kanssa sovittiin kaikesta ja kuskasin sitten kaikki romut ja paperit autoon huollon takapihalle josta auton piti lähteä heti kun rahat tulee tilille. Nyt mennyt viikko ja rahat saamatta ja ostaja ei enää vastaa puheluihin eikä viesteihin. Eli se noista "varmat kaupat " nettipalveluista. Puhelinnumero ilmeisesti prepaid tai jotenkin salattu kun sillä ei löydy mitään tietoja. No aprillipäivänä tehtiin kaupat, niin "SYÖ SILLIÄ JA JUO KURAVETTÄ PÄÄLLE!"

Vittu mitä paskaa ja kohta mulla tilttaa päässä aika pahasti.
 
Laakereiden vaihto eteen, koska alkoi ulista. Samalla tehtiin jarrut, kun kerran auto oli nosturissa, mutta se ei ollut ongelma. Yksi laakeri päätti, että minä pysyn tässä enkä muuten lähde mihinkään. Poika otti homman ja hitsasi holkin kiinni. Holkki ei kestänyt. Ei toinenkaan. Hän hitsasi hylsypäisen tangon ja siihen poikittain toisen (leveän) vääntimeksi. Onneksi hän osaisi hitsata vaikka laivan. Kyllä laakeri lähti kuin kuppa Töölöstä.

Huomasin olevani vain yksi hemmetin kuntta-ukko, joka tekee enää leivästä paskaa. Niin kai sen kuuluu mennä.
 
Ostajan kanssa sovittiin kaikesta ja kuskasin sitten kaikki romut ja paperit autoon huollon takapihalle josta auton piti lähteä heti kun rahat tulee tilille. Nyt mennyt viikko ja rahat saamatta ja ostaja ei enää vastaa puheluihin eikä viesteihin. Eli se noista "varmat kaupat " nettipalveluista. Puhelinnumero ilmeisesti prepaid
Nyt en osaa lukea, menetitkö siis auton vai tekikö ostaja muuten vain oharit?
 
Nyt en osaa lukea, menetitkö siis auton vai tekikö ostaja muuten vain oharit?
Joo hoonoa Suomea multa. Auto on edelleen merkkihuollon pihassa ja ostaja katosi. Melkeinpä olisin toivonut, että ne hakee (varastaa) sen sieltä ja saisin varmat rahat vakuutuksesta. Joku kusetus tossa on. Eikö sitten halua maksaa autovexille välityspalkkiota niin soittaa prepaid numerosta vai mikä? Ei jää sormenjälkeä, eikä voi todistaa kuka ja mistä soitti. Ihmetyttää kyllä miksi sitten soitti ja tarjosi? Sen ymmärrän, että yksityisiä renkaanpotkijoita riittää, mutta että autoliikekin sitten tekee oharit ja katoaa?
 
On olemassa ihmistyyppi, joka saa kaupanteosta jotain perverssiä nautintoa, mutta katoaa täysin silloin, kun pitäisi siirtyä siihen vaiheeseen, että tavataan livenä ja tehdään jotain konkreettista. Näitä pyörii netin myyntipalstoilla jonku verran.

Itsekin olen aikoinaan yhdestä henkilöautosta ollut johonkin "opiskelijatyttöön" yhteydessä useamman puhelun ajan, kertonut lisätietoja autosta ja lähettänyt lisää kuvia yksityiskohdista. Sitten, kun homma alkoi olla maaliviivalla, ajoin 40 km päähän autolla kaikkien kaupanteossa tarvittavien asiakirjojen kanssa, ja kaikki omat pikkutavarat autosta pois siivottuna, ei ostaja enää vastannut lukuisiin puheluihin parista eri numerosta soitettuna, eikä koskaan saapunut tapaamispaikalle.

Ja nämä ohariostajat lienevät jossain määrin tuttu ilmiö vähän joka myyntiartikkelin kohdalla. Ihmetyttää että miten joku jaksaa käyttää aikaansa ostajan larppaamiseen ilman mitään ostoaikomusta.
 
Laakereiden vaihto eteen, koska alkoi ulista. Samalla tehtiin jarrut, kun kerran auto oli nosturissa, mutta se ei ollut ongelma. Yksi laakeri päätti, että minä pysyn tässä enkä muuten lähde mihinkään. Poika otti homman ja hitsasi holkin kiinni. Holkki ei kestänyt. Ei toinenkaan. Hän hitsasi hylsypäisen tangon ja siihen poikittain toisen (leveän) vääntimeksi. Onneksi hän osaisi hitsata vaikka laivan. Kyllä laakeri lähti kuin kuppa Töölöstä.

Huomasin olevani vain yksi hemmetin kuntta-ukko, joka tekee enää leivästä paskaa. Niin kai sen kuuluu mennä.

Näin sen kuuluu mennä ja tarkemmin kun ajattelee niin syytä olla tyytyväinen!
 
Itselläni on ollut paljon murheita ja ilojakin autojen kanssa. Onneksi en saanut 18 vuotiaana vanhemmiltani lahjaksi uutta autoa. Ihan itse piti ostaa raato ja yrittää kunnostaa siitä ajopeli. Hyödyn edelleen siitä, että junnuna oli pakko oppia korjaamaan omat autot. Isältä ja isoisältä sain kannustusta tekemiseen, joka on osoittautunut arvokkaammaksi kuin jonkun uuden auton lahjoittaminen.

Mielestäni jokaisen miehen jolla on auto, tulisi osata joitakin perusjuttuja autoista ja niiden toiminnasta. Sekä pitäisi pystyä tekemään jotain itse. Sähköllä kulkevia kummajaisia en tässä jutussa pidä autoina...

Jos ymmärrät polttomoottorikoneiden, voitelujärjestelmän ja jäähdytysjärjestelmän toimintaperiaatteet, niin se olisi tosi hyvä. Autoon tulee kuitenkin joskus vikoja ja nuo jutut ymmärtämällä voi itsekin päätellä mitä on rikki ja kuinka vakavaa se on. Ja toisaalta, kun ymmärtää miten auto toimii, niin sitä ei tulee ehkä käytettyä niin ettei se hajoa.

Jokaisen auton omistajan olisi hyvä tietää ja osata mm. nämä:
*sytytystulppien vaihto tai hehkutulppien vaihto
*lisävalojen tai jonkun muun yksinkertaisen sähkölisälaitteen asennus (tällöin väkisinkin ymmärtää auton sähköjen periaatteet)
*öljynvaihto moottoriin
*jäähdystysnesteen ja öljyjen lisäys
*jarrupalojen/jarrulevyjen/jarrurummun vaihto
*renkaan vaihto

Nuo jos osaa tehdä moottorin toimintaperiaatteiden ymmärtämisen lisäksi, niin kykenee jo monen pikkuvian korjaamiseen tai vian diagnoimiseen. Ja säästää rahaa.

Tietysti uusissa autoissa on tosi paljon kaikkea elektroniikkaa ja tietokoneita joita ei pysty itse korjaamaan, mutta tosi monet polttomoottoriautojen ratkaisut on ollut käytössä jo yli 100 vuotta.

Ei noita kaikkia pikkuremppoja ja huoltoja ole pakko itse tehdä, mutta olisi hyödyllistä varautumista jos ne osaisi tehdä ja olisi vielä työkalutkin.

Itselläni on ollut paljon autoja. Nytkin on liikennekäytössä 2 farkkua ja 1 maasturi. Ja vaimolla lisää. Minulta löytyy hitsauslaitteet ja suunnilleen kaikki työkalut joita auton purkamiseen ja kasaamiseen tarvitaan. Sorvia ei ole. Aika vaihtelevasti teen itse remontteja. Joskus vaihdan jakohihnat ja pyörän laakerit itse ja joskus vaihdatan öljyt ammattilaisilla (jonkun muun isomman homman yhteydessä). En oikein tykkää ihan uusimmista autoista, kun niissä on jo niin älyttömästi kaikkea tarpeetonta. Olen tottunut vanhempiin ja yksinkertaisempiin autoihin ja pystyn ajamaan epämukavammallakin autolla. Uusin autoni on nyt 2015 vuosimallia, mutta viime vuosikymmenellä minulla oli samaan aikaan velattomana 4 uutena ostamaani autoa ja vielä ralliauto, pari peltoautoa ja yksi museoauto. Tänä vuonna on tarkoitus ostaa uusi auto, tod. näk. vm. 2025 Corolla bensakoneella tai Dacia Bigster bensakoneella.

Automaattilaatikkoista autoa en ole ostanut kuin kerran, vaimolle. Onhan ne varmaan helppoja ajella, mutta vanhemmiten tosi kalliita korjailla. Ja korjattavaa niissä riittää. Ja toisaalta pidän yhä itselläni "resilienssiä". Eli en totuta itseäni liian helppoon elämään, vaan yritän säilyttää hieman askeettisuutta, jotta henkinen ja fyysinen kapasiteetti kestää erilaisia vastoinkäymisiä ja stressaavia tilanteita.

En pidä myöskään autolainoista. Joskus sellaista joutuu ottamaan, mutta hyväksyn ainoastaan työssä käyntiin pakollisen auton ostamisen velkarahalla. Ja siinäkin kannattaa pitää kohtuus. Velkarahalla tarpeettoman reteän auton ostaminen on säälittävää.

Sähköllä liikkuva tötterö tulee ehkä joskus, mutta ei ennen kuin ne on uutena selvästi halvempia kuin polttomoottoriautot.
 
Jokaisen auton omistajan olisi hyvä tietää ja osata mm. nämä:
*sytytystulppien vaihto tai hehkutulppien vaihto
*lisävalojen tai jonkun muun yksinkertaisen sähkölisälaitteen asennus (tällöin väkisinkin ymmärtää auton sähköjen periaatteet)
*öljynvaihto moottoriin
*jäähdystysnesteen ja öljyjen lisäys
*jarrupalojen/jarrulevyjen/jarrurummun vaihto
*renkaan vaihto
Olisikin yksinkertaista. Nykyautot eivät ole enää vaan ole jokaisen autonomistajan huollettavissa:

Omakohtaisia kokemuksia:
-Tulppien vaihto vaatii joissain autossa erikoistyökalun, jolla sytytyspuolan saa irti tulpan päältä.
-Hehkutulppien vaihto saattaa vaatia esim imusarjan irrottamisen ennenkuin niihin pääsee edes käsiksi.
-Lisävalojen asennus vaatii lisäpalikan CAN-väylään ja joskus jopa koodauksen auton järjestelmään.
-Öljynvaihdossa pitää olla tarkkana öljylaadun kanssa, että osaa valita kymmenistä vaihtoehdoista sen oikean
-Automaattivaihteistoisessa autolle pitää kertoa testerillä, että öljy on vaihdettu tai paljonko sitä lisättiin. (Nollataan käyttöikälaskuri)
-Jarrupalojen vaihdossa joissain autoissa pitää testerillä nollata sähköisen käsijarrun männät, että uudet palat saa edes paikalleen.
-Pyöränvaihdossa on helppo aiheuttaa vaurioita koriin ja rengaspainetunnistimetkin pitää osata asettaa oikeille arvoille.
-Hybridiautossa väärästä paikasta nostamalla voi jopa rikkoa ajoakun kotelon.
jne.

Ei ole autot enää ns. lekatekniikkaa. Tämä on todettu venäjällä sangen kivuliaasti viimeisen kolmen vuoden aikana.
 
Olisikin yksinkertaista. Nykyautot eivät ole enää vaan ole jokaisen autonomistajan huollettavissa:

Omakohtaisia kokemuksia:
-Tulppien vaihto vaatii joissain autossa erikoistyökalun, jolla sytytyspuolan saa irti tulpan päältä.
-Hehkutulppien vaihto saattaa vaatia esim imusarjan irrottamisen ennenkuin niihin pääsee edes käsiksi.
-Lisävalojen asennus vaatii lisäpalikan CAN-väylään ja joskus jopa koodauksen auton järjestelmään.
-Öljynvaihdossa pitää olla tarkkana öljylaadun kanssa, että osaa valita kymmenistä vaihtoehdoista sen oikean
-Automaattivaihteistoisessa autolle pitää kertoa testerillä, että öljy on vaihdettu tai paljonko sitä lisättiin. (Nollataan käyttöikälaskuri)
-Jarrupalojen vaihdossa joissain autoissa pitää testerillä nollata sähköisen käsijarrun männät, että uudet palat saa edes paikalleen.
-Pyöränvaihdossa on helppo aiheuttaa vaurioita koriin ja rengaspainetunnistimetkin pitää osata asettaa oikeille arvoille.
-Hybridiautossa väärästä paikasta nostamalla voi jopa rikkoa ajoakun kotelon.
jne.

Ei ole autot enää ns. lekatekniikkaa. Tämä on todettu venäjällä sangen kivuliaasti viimeisen kolmen vuoden aikana.

Surulliseltahan tulevaisuus näyttää autonkorjauksen suhteen juurikin noista syistä, mutta tuosta lopusta olen hiukan eri mieltä. Autot on edelleen suurimmalta osalta sitä samaa lekatekniikkaa, mutta siihen päälle on leivottu syystä tai toisesta erilaista kuorrutetta päälle. Otetaan nyt vaikka sähköinen käsijarru, tämä on useimmiten toteutettu sen kahvan tilalle viritetyllä sähkömoottorilla. Kysymys kuuluu miksi? No se on helppoa ja halpaa autotehtaalle ja hyvin tuottoisaa myös rikkoutuneina käsijarrumoottoreina ja testerillä nollattavina käsijarrumäntinä. Ennen ne samat männät vaan pyöriteltiin tai painettiin takas.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Olisikin yksinkertaista. Nykyautot eivät ole enää vaan ole jokaisen autonomistajan huollettavissa:

Omakohtaisia kokemuksia:
-Tulppien vaihto vaatii joissain autossa erikoistyökalun, jolla sytytyspuolan saa irti tulpan päältä.
-Hehkutulppien vaihto saattaa vaatia esim imusarjan irrottamisen ennenkuin niihin pääsee edes käsiksi.
-Lisävalojen asennus vaatii lisäpalikan CAN-väylään ja joskus jopa koodauksen auton järjestelmään.
-Öljynvaihdossa pitää olla tarkkana öljylaadun kanssa, että osaa valita kymmenistä vaihtoehdoista sen oikean
-Automaattivaihteistoisessa autolle pitää kertoa testerillä, että öljy on vaihdettu tai paljonko sitä lisättiin. (Nollataan käyttöikälaskuri)
-Jarrupalojen vaihdossa joissain autoissa pitää testerillä nollata sähköisen käsijarrun männät, että uudet palat saa edes paikalleen.
-Pyöränvaihdossa on helppo aiheuttaa vaurioita koriin ja rengaspainetunnistimetkin pitää osata asettaa oikeille arvoille.
-Hybridiautossa väärästä paikasta nostamalla voi jopa rikkoa ajoakun kotelon.
jne.

Ei ole autot enää ns. lekatekniikkaa. Tämä on todettu venäjällä sangen kivuliaasti viimeisen kolmen vuoden aikana.
Juu onhan toi ihan totta, että autoihin on tehty monenlaista korjasmista ja huoltamista haittaavia toimintoja. Osaa perustellaan turvallisuudella, osaa saastumisen vähentämisellä ja osas mukavuudella. Silti edelleen perustekniikan osaaminen on hyödyllistä. Itsellänikin on korjaamotason OBD-lukija, jolla joudun kuittailemaan varsinkin rouvan autoon yhtä sun toista. Sillä myös löydän vikaantuneet osat, jotka on yleensä vikaantuneita antureita joiden tarkoitus on kertoa vioista. Ja pystyn sillä muuttamaan joitakin säätöjä ja lukemaan anturien dataa. Perusosaaminen koneista auttaa ymmärtämään noita anturivikoja ym.
 
Viimeksi muokattu:
Katselin jootuubia ja siellä oli mielenkiintoinen video siitä kun Audin 3.0TDI ketju vaihdettiin. Ensin tiputettiin koko kone alas ja sitten purettiin puolet moottorista, että päästiin ketjuun käsiksi. Audilla mittarissa reilusti alle 200tkm. Syynä tarkoituksenmukainen päästönormeista johtuva oljyvirtauksen heikennys. "klipsi" irti ja rallatus loppui kun sai öljyä ja sitten "klipsi" takaisin, niin alkoi osat taas rallattelemaan ja kulumaan. Helppo toimenpide pidentää elinkaarta, mutta ei saa tehdä koska "päästömanipulaatio".

Ilmeisesti ilmastolle parempaa vaihtaa auto 50% lyhemmässä ajassa kuin ennen ja vaihdella moottoreita, vaihdelaatikoita jne.
 
Olisikin yksinkertaista. Nykyautot eivät ole enää vaan ole jokaisen autonomistajan huollettavissa:

Omakohtaisia kokemuksia:
-Tulppien vaihto vaatii joissain autossa erikoistyökalun, jolla sytytyspuolan saa irti tulpan päältä.
-Hehkutulppien vaihto saattaa vaatia esim imusarjan irrottamisen ennenkuin niihin pääsee edes käsiksi.
-Lisävalojen asennus vaatii lisäpalikan CAN-väylään ja joskus jopa koodauksen auton järjestelmään.
-Öljynvaihdossa pitää olla tarkkana öljylaadun kanssa, että osaa valita kymmenistä vaihtoehdoista sen oikean
-Automaattivaihteistoisessa autolle pitää kertoa testerillä, että öljy on vaihdettu tai paljonko sitä lisättiin. (Nollataan käyttöikälaskuri)
-Jarrupalojen vaihdossa joissain autoissa pitää testerillä nollata sähköisen käsijarrun männät, että uudet palat saa edes paikalleen.
-Pyöränvaihdossa on helppo aiheuttaa vaurioita koriin ja rengaspainetunnistimetkin pitää osata asettaa oikeille arvoille.
-Hybridiautossa väärästä paikasta nostamalla voi jopa rikkoa ajoakun kotelon.
jne.

Ei ole autot enää ns. lekatekniikkaa. Tämä on todettu venäjällä sangen kivuliaasti viimeisen kolmen vuoden aikana.
Tämä on niin totta, vaihdoin -14 mitsun l200:en hehkutulpat. Kakkineen n. 6 tunnin homma, sisältäen toki imusarjan, egr-venttiilin ja kaasuläppäkotelon putsauksen. Itse hehkujen vaihto about 15min. Ei ihmetytä hirmuiset korjaamolaskutkaan, kun pitää purkaa valtavasti romua pois edestä päästäkseen kiinni kohteeseen. Ja ite pidän japseja kaikkein parhaiten suunniteltuina näin rasva-apinan lähestymiskulmasta katsottuna.
 
Katselin jootuubia ja siellä oli mielenkiintoinen video siitä kun Audin 3.0TDI ketju vaihdettiin. Ensin tiputettiin koko kone alas ja sitten purettiin puolet moottorista, että päästiin ketjuun käsiksi. Audilla mittarissa reilusti alle 200tkm. Syynä tarkoituksenmukainen päästönormeista johtuva oljyvirtauksen heikennys. "klipsi" irti ja rallatus loppui kun sai öljyä ja sitten "klipsi" takaisin, niin alkoi osat taas rallattelemaan ja kulumaan. Helppo toimenpide pidentää elinkaarta, mutta ei saa tehdä koska "päästömanipulaatio".

Ilmeisesti ilmastolle parempaa vaihtaa auto 50% lyhemmässä ajassa kuin ennen ja vaihdella moottoreita, vaihdelaatikoita jne.

Youtuubista löytyy mielenkiintoisia videoita, oisko ollut tämä sama VAG -konsernin tuotteisiin perehtynyt Ylöjärveläiskorjaaja jolle tuli auto jossa öljyn tason merkkivalo hälytti. Vika oli konepellin avausanturissa, tietokone kun oli sitä mieltä, että öljyä ei voi olla lisätty kun ei ole peltiäkään avattu jne.
 
Tämä on niin totta, vaihdoin -14 mitsun l200:en hehkutulpat. Kakkineen n. 6 tunnin homma, sisältäen toki imusarjan, egr-venttiilin ja kaasuläppäkotelon putsauksen. Itse hehkujen vaihto about 15min. Ei ihmetytä hirmuiset korjaamolaskutkaan, kun pitää purkaa valtavasti romua pois edestä päästäkseen kiinni kohteeseen. Ja ite pidän japseja kaikkein parhaiten suunniteltuina näin rasva-apinan lähestymiskulmasta katsottuna.
Yleensä teemme kaiken itse, mutta noin kymmenen vuotta sitten tapahtui vieraassa kaupungissa sellaista, että pieni mutta ratkaiseva osa tuli tiensä päähän. Motarin rampille jäin. Auto hinattiin lähimpään merkkihuoltoon. Jatkoin junalla kotiin.

Kampiakselin asentotunnistin oli silloin ehkä neljänkympin osa mutta sen laittamiseen piti avata keula. Kun olin poikiin puhelinyhteydessä, huomattiin että kilometrien puolesta jakohihnalla oli vaihtoaika ja keula valmiiksi auki. Pantiin sekin samaan konkurssiin.

Ajelin sitten junalla hakemaan auton ja mietiskelin, ettei varmaan ole tonni tiukassakaan. Ei ollut.
 
Pitää vielä lisätä 1 tärkeä asia noihin yllämainittuihin juttuihin.
Olen yrittänyt vääntää esim. emännälle rautalangasta,että joskus voi sitä radioo pistää hiljemmälle ja kuunnella kuuluuko ns. ylimääräsiä ääniä moottorista tai alustasta ja mainita niistä,monta kertaa helvetinpaljon helpompaa korjata se vika siinävaiheessa kun se rupee oireileen,eikä sitten vasta kun osia rupee lenteleen tai moottori oksentaa rojut mäelle.
 
Pitää vielä lisätä 1 tärkeä asia noihin yllämainittuihin juttuihin.
Olen yrittänyt vääntää esim. emännälle rautalangasta,että joskus voi sitä radioo pistää hiljemmälle ja kuunnella kuuluuko ns. ylimääräsiä ääniä moottorista tai alustasta ja mainita niistä,monta kertaa helvetinpaljon helpompaa korjata se vika siinävaiheessa kun se rupee oireileen,eikä sitten vasta kun osia rupee lenteleen tai moottori oksentaa rojut mäelle.

No ootko saanut vastakaikua toiveelle? Niimpä, entä se kun neuvot ettei aina tartte ajaa joka ikisen kuopan tai uran kautta.
 
Maksan mieluummin kuin otan riskin siitä, että alan hallitusta neuvoa.

Eilen illalla piti keksiä jotain syötävää tälle päivälle. Kysyin tekoälyltä, sille kun voi nykyään puhua suomen kielellä ja se myös vastaa ihan ääneen. Rouva katsoi kuin halpaa makkaraa ja tokaisi, että laita nyt se laite pois jne.

Sanoin tekoälylle, että vaimo käski lopettaa leikkimisen ja keskittyä asiaan. Ja ihan oikeesti tekoäly vastasi, että "Tämä selvä, jos vaimo sanoo että lopeta niin tottahan vaimo on oikeassa! Jos kuitenkin myöhemmin haluat keskustella tai sinulla on kysyttävää niin älä epäröi vaivata minua."

Se on koneaivokin oppinut tietyt elämän perusasiat jo!!!
 
Back
Top