Auton omistamisen ilot ja surut

Niin kyllä minutkin joskus hulluksi hakuttiin kun 2.0TDi+DSGn ostin. Kaikki tiesi että tuo kone ja laatikko on aivan paska.
No melkein 500 000 sillä ajoin kunnes vaihdoin uudempaan. Tuon diisselin perässä on se 6v märkälevykytkin laatikko.
1.6 diisselssä saattaa olla kuiva. En tiedä.
Kannattaa sellaisen joka DSG -vaihteistollista harkitsee katsoa alkuun tuo video:

Alkuperäinen korjausarvio oli 6.4 k€ joka muuttui muualla tehdyn puutteellisen "korjauksen" myötä yli 10 k€.

Montako kertaa piti kaksoismassavauhtipyörä vaihtaa tuohon 500 tkm?
 
Kannattaa sellaisen joka DSG -vaihteistollista harkitsee katsoa alkuun tuo video:

Alkuperäinen korjausarvio oli 6.4 k€ joka muuttui muualla tehdyn puutteellisen "korjauksen" myötä yli 10 k€.

Montako kertaa piti kaksoismassavauhtipyörä vaihtaa tuohon 500 tkm?

Juurisyy on ollut puuttunut huolto. Voi kyllä olla, ettei tuolle ensimmäiselle kaksoiskytkimelle edes ollut huolto-ohjelmassa mainintaa sellaisesta.

Laatikko on DSG250 eli ensimmäinen Golfien kaksoiskytkin, jota alettiin tehdä kuusivaihteisena GTI ja R-sarjaan vuonna 2003 eikä sitä modattu enempää, kun tuli uusia. Sekään ei ole murheellisin maineeltaan oikein pidettynä. Videon mekaanikko tuntee näköjään hyvin laatikot.

Sitten tuossa on "korjaamojen" tunaroinnit päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Juurisyy on ollut puuttunut huolto. Voi kyllä olla, ettei tuolle ensimmäiselle kaksoiskytkimelle edes ollut huolto-ohjelmassa mainintaa sellaisesta.

Laatikko on DSG250 eli ensimmäinen Golfien kaksoiskytkin, jota alettiin tehdä kuusivaihteisena GTI ja R-sarjaan vuonna 2003 eikä sitä modattu enempää, kun tuli uusia. Sekään ei ole murheellisin maineeltaan oikein pidettynä. Videon mekaanikko tuntee näköjään hyvin laatikot.

Sitten tuossa on "korjaamojen" tunaroinnit päälle.
Ei tuossa videolla selvitetty juurisyytä. Toki esitettiin hypoteesi alkuperäisestä aiheuttajasta, mutta tämä arvio voi olla oikea tai sitten ei.

Kyllä arvostaa omaa manuaalivaihteista ajoneuvofleettiä enemmän, kun näitä DSG -ongelmia ja kustannuksia seuraa.
 
Ei tuossa videolla selvitetty juurisyytä. Toki esitettiin hypoteesi alkuperäisestä aiheuttajasta, mutta tämä arvio voi olla oikea tai sitten ei.

Kyllä arvostaa omaa manuaalivaihteista ajoneuvofleettiä enemmän, kun näitä DSG -ongelmia ja kustannuksia seuraa.
Se on aina se syy. Sitten kuivissa malleissa mekatroniikka vikaantuu, kun sillä ajetaan pienillä kierroksilla. Mutta tuo Golfin malli ajettiin aina vanhoilla öljyillä paskaksi.

Jollain 1990-keppivaihteella tietysti ajaa tänä päivänä, jos kori on pidetty kunnossa. Minullakin on 1980-luvun Mersu ollut kesäautona.

Isompiin autoihin laitettu DSG on ollut huollettuna ihan hyvä peli. 40 000 km ja aina vaihteistoöljyn vaihto. En käsitä, miksi porukka skippaa sen säästääkseen muutaman satalappusen.Toiset ovat ajaneet ammattiajoa niillä puoli miljoonaa kilsaa. Minullakin oli yksi iso turbodiesel automaattilootalla 300 000:n verran, ja auto on vieläkin liikenteessä.
 
Perinteisen massan tehtävä on suojata alla olevaa maalia kiviltä yms. Ruosteen suojaamiseen se toimii kanssa, ruostetta ei huomaa ennenkuin on myöhäistä.
Tässä käynyt vähän sama, toki massa on ihan tehtaan jäljiltä mutta VAG:lla sitä kiveniskumämmiä on ainakin aikoinaan vedelty ihan reilulla kädellä. Kotelossa oli alunperin näkyvissä n. norttiaskin kokoinen reikä b-pilarin kohdalla ja tuo koko helma on melkein kokonaan revitty auki pelkästään käsin 🫣Screenshot_20250427-142241~2.webp
 
Se on aina se syy. Sitten kuivissa malleissa mekatroniikka vikaantuu, kun sillä ajetaan pienillä kierroksilla. Mutta tuo Golfin malli ajettiin aina vanhoilla öljyillä paskaksi.
Tämä (aina) sisältää oletuksen, että Volkkarin valmistama vaihteisto on täydellinen eli siinä ei olisi valmistusvirheitä. Oikeasti kaikissa ihmisen valmistamissa tuotteissa on virheitä. Tuossa videon tapauksessa esitellään vaurioitunutta laakeria jossa on kraatterin näköistä vauriota vierintäelementeissä. Laakeri näyttäisi olevan pakkiakselilla joka pyörii jatkuvasti, mutta välittää vain harvoin momenttia. Tuollainen vaurio tulee väsymismekanismin kautta jonka syitä voi olla mm:
  1. Materiaalivirhe laakerissa
  2. Mitoitusvirhe suunnittelussa eli valittu liian hento laakeri
  3. Öljyn seassa liikkunut kiintohiukkasia jotka aiheuttaneet liian suuren kosketuspaineen
  4. Shimmausvirhe laakerissa jolloin laakeri ylikuormittunut
Noista vain yksi voisi olla öljyhuollon puutteellisuuden syytä. Siinäkin herää kysymyksiä. Öljy menee hammasrattaille (ja luultavasti laakereille) kahden suodattimen kautta. Miten hiukkaset ovat päässeet suodattimen läpi? Onko suodatin repeytynyt? Jos öljynpaineissa ongelmaa, miksi diagnostiikka ei ole tehnyt vikakoodia vaan on päästänyt tuhansien eurojen vian syntymään?

Laakerin rikkoutuminen saattaa olla täysin erillinen tapahtuma jolla ei ole yhteyttä muuhun hajoamiseen.

Tähän kyseiseen esimerkkiin liittymättä vaihteiston voi hajottaa myös kaksoismassavauhtipyörän hajoaminen. Kaksoismassavauhtipyörät taas hajoavat kilometrien myötä varmasti. Yhden Volkkarin kaksoimassavauhtipyörän olen itsekin vaihtanut. Ko automallissa kaksoismassa kestää 120 - 240 tkm eli mahdollisuuksia myös vaihteiston hajomiselle tulee kilometrien myötä.

Tuttavani oli töissä IAV:lla joka on (Volkkarin 50% omistama) tutkimuslaitos. Se on sekaantunut DSG -vaihteistojen suunnitteluun yhdessä BorgWarnerin kanssa. Tämä tuttavani kertoi, että DSG -vaihteistoissa on suunnitteluvirheitä. Tämä on IAV:lla ja valmistajalla hyvin tiedossa, mutta ilmeisesti valmistajan kannalta
- Kestävyys on riittävä takuuaikana
- Jälkimarkkinoista saa lisää rahaa kalliita osapaketteja myymällä
- Autot eivät kestä liian kauan joten saadaan myytyä uusia

Jollain 1990-keppivaihteella tietysti ajaa tänä päivänä, jos kori on pidetty kunnossa. Minullakin on 1980-luvun Mersu ollut kesäautona.

Isompiin autoihin laitettu DSG on ollut huollettuna ihan hyvä peli. 40 000 km ja aina vaihteistoöljyn vaihto. En käsitä, miksi porukka skippaa sen säästääkseen muutaman satalappusen.Toiset ovat ajaneet ammattiajoa niillä puoli miljoonaa kilsaa. Minullakin oli yksi iso turbodiesel automaattilootalla 300 000:n verran, ja auto on vieläkin liikenteessä.
Omaan manuaalivaihteiseen dieseliin olen uusinut vaihteistoöljyt yhden kerran kaksoimassavauhtipyörän vaihdon yhteydessä 330 tkm kohdalla. Siinä vaiheessa olisi tuollaisella vaihtovälillä pitänyt öljyhuolto tehdä DSG:lle jo 8 kertaa ja esim 300 € vaihtohinnalla kustanuksia olisi kertynyt 2400 €. Öljyhuollon yhteydessä korjaamot myös tekevät virheitä joista voi seurata vaihteistovaurio.
 
Tämä (aina) sisältää oletuksen, että Volkkarin valmistama vaihteisto on täydellinen eli siinä ei olisi valmistusvirheitä. Oikeasti kaikissa ihmisen valmistamissa tuotteissa on virheitä. Tuossa videon tapauksessa esitellään vaurioitunutta laakeria jossa on kraatterin näköistä vauriota vierintäelementeissä. Laakeri näyttäisi olevan pakkiakselilla joka pyörii jatkuvasti, mutta välittää vain harvoin momenttia. Tuollainen vaurio tulee väsymismekanismin kautta jonka syitä voi olla mm:
  1. Materiaalivirhe laakerissa
  2. Mitoitusvirhe suunnittelussa eli valittu liian hento laakeri
  3. Öljyn seassa liikkunut kiintohiukkasia jotka aiheuttaneet liian suuren kosketuspaineen
  4. Shimmausvirhe laakerissa jolloin laakeri ylikuormittunut
Noista vain yksi voisi olla öljyhuollon puutteellisuuden syytä. Siinäkin herää kysymyksiä. Öljy menee hammasrattaille (ja luultavasti laakereille) kahden suodattimen kautta. Miten hiukkaset ovat päässeet suodattimen läpi? Onko suodatin repeytynyt? Jos öljynpaineissa ongelmaa, miksi diagnostiikka ei ole tehnyt vikakoodia vaan on päästänyt tuhansien eurojen vian syntymään?

Laakerin rikkoutuminen saattaa olla täysin erillinen tapahtuma jolla ei ole yhteyttä muuhun hajoamiseen.

Tähän kyseiseen esimerkkiin liittymättä vaihteiston voi hajottaa myös kaksoismassavauhtipyörän hajoaminen. Kaksoismassavauhtipyörät taas hajoavat kilometrien myötä varmasti. Yhden Volkkarin kaksoimassavauhtipyörän olen itsekin vaihtanut. Ko automallissa kaksoismassa kestää 120 - 240 tkm eli mahdollisuuksia myös vaihteiston hajomiselle tulee kilometrien myötä.

Tuttavani oli töissä IAV:lla joka on (Volkkarin 50% omistama) tutkimuslaitos. Se on sekaantunut DSG -vaihteistojen suunnitteluun yhdessä BorgWarnerin kanssa. Tämä tuttavani kertoi, että DSG -vaihteistoissa on suunnitteluvirheitä. Tämä on IAV:lla ja valmistajalla hyvin tiedossa, mutta ilmeisesti valmistajan kannalta
- Kestävyys on riittävä takuuaikana
- Jälkimarkkinoista saa lisää rahaa kalliita osapaketteja myymällä
- Autot eivät kestä liian kauan joten saadaan myytyä uusia


Omaan manuaalivaihteiseen dieseliin olen uusinut vaihteistoöljyt yhden kerran kaksoimassavauhtipyörän vaihdon yhteydessä 330 tkm kohdalla. Siinä vaiheessa olisi tuollaisella vaihtovälillä pitänyt öljyhuolto tehdä DSG:lle jo 8 kertaa ja esim 300 € vaihtohinnalla kustanuksia olisi kertynyt 2400 €. Öljyhuollon yhteydessä korjaamot myös tekevät virheitä joista voi seurata vaihteistovaurio.

Käsittääkseni DSG laatikoissa suodattimien vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, pelkät öljyt vaihdetaan.
 
Omaan manuaalivaihteiseen dieseliin olen uusinut vaihteistoöljyt yhden kerran kaksoimassavauhtipyörän vaihdon yhteydessä 330 tkm kohdalla. Siinä vaiheessa olisi tuollaisella vaihtovälillä pitänyt öljyhuolto tehdä DSG:lle jo 8 kertaa ja esim 300 € vaihtohinnalla kustanuksia olisi kertynyt 2400
Se on näin, mutta se on vain tehtävä.
 
  • Tykkää
Reactions: PM
Tässä käynyt vähän sama, toki massa on ihan tehtaan jäljiltä mutta VAG:lla sitä kiveniskumämmiä on ainakin aikoinaan vedelty ihan reilulla kädellä. Kotelossa oli alunperin näkyvissä n. norttiaskin kokoinen reikä b-pilarin kohdalla ja tuo koko helma on melkein kokonaan revitty auki pelkästään käsin 🫣Katso liite: 121527
Tosiaan mätäneminen etenee joskus niin, että ruosteen tihityöt on todellakin "suojattu". Sitten pääsee hitsaamaan uutta metallia tai jopa laittamaan pirssin Kuusakosken kyytiin.

Kerran selvisi yhdestä autosta mätäneminen vasta, kun nuoriso peruutti vahingossa matalaan sähkökaappiin, joka ei näkynyt peileissä eikä autossa ollut mitään peruutustutkaa. Takaosa tuli niin paljon sisään, että se meni lunariin. Tarkasteltaessa kehikkoa huomattiin, että pelti periaatteessa oli jo kuin käristynyttä leivinpaperia mutta sinänsä siisti maalipinta piti japanilaista kasassa. Tämä tapahtui, kun auto oli 13 vuotta vanha.
 
Tosiaan mätäneminen etenee joskus niin, että ruosteen tihityöt on todellakin "suojattu". Sitten pääsee hitsaamaan uutta metallia tai jopa laittamaan pirssin Kuusakosken kyytiin.

Kerran selvisi yhdestä autosta mätäneminen vasta, kun nuoriso peruutti vahingossa matalaan sähkökaappiin, joka ei näkynyt peileissä eikä autossa ollut mitään peruutustutkaa. Takaosa tuli niin paljon sisään, että se meni lunariin. Tarkasteltaessa kehikkoa huomattiin, että pelti periaatteessa oli jo kuin käristynyttä leivinpaperia mutta sinänsä siisti maalipinta piti japanilaista kasassa. Tämä tapahtui, kun auto oli 13 vuotta vanha.
Joo, helman vaihdoksihan tuonkin kanssa meni 😄 onneksi ei ollut oma, mulla on ollut yksi VAG kahdesti, ensimmäinen ja viimeinen. Ei sillä että olisi pahemmin varaa huudella kun sitä omaa go-to merkkiä ei enää valmisteta 🫣Screenshot_20250427-142316~2.webpScreenshot_20250427-142316~2.webp
 
Back
Top