Auton omistamisen ilot ja surut

Omaa ei ole ollut, mutta ajoin kaverin Renaultilla Muonioon ja takaisin. Siinä oli joku pieni kone, koska muistan järkyttyneeni Lapissa ohittaessani rekkaa. Parin kilometrin suora kului, kun seisoin tallan päällä. Kun olimme päässeet pikkuhiljaa nupin luokse, tuli jo joku kaukana jänkhän läpi menevällä tiellä vastaan. Ehdimme kyllä.

Kaverini oli aito Rellu-uskovainen. Ei hänellä muita koskaan ollut. Tipparellulla kävi Alpeilla jo 1960-luvulla. Sehän olikin legendaarinen auto.
Itse kun on ajellut ainkoinaan jonkin verrankin MB 123 mallin 200D:llä ja Pösön 504 vaparidieseleillä niin suhtautuu noihin kiihtyvyksiin vissiin erilailla :) Ehkä eläkepäivät vielä koittaa ja ostan vanhan vaparikoneisen asuntoauton ja sitten "Olen Lomalla" lippis päässä, ja liiveissä toki, kierretään Suomea ja ehkä lähiulkomaitakin :)

Ja kun on parin tonnin auto, niin arvokaan ei juuri alene.

Työsuhdeauton on helppo olla uusi. Verotuksen kautta toki tulee itsekin maksettua sitä auton hintaa.
Mutta suoraan kun itse voi päättää autosta niin yllättävän hyvin ne kulkee nää 2000-5000 hintaiset autotkin ja meno on halpaa.
Pitää muistaa, kuitenkin nämähän ovat vain maiseman-vaihto-koneita.

Sopii hienot autot kyllä egon ponkittämiseenkin, jos ego tarvitsee tukea. Sekin on ihan ok.
.

Kun vie korjaamolle vaikeat hommat ja räpeltää loput itse, pääsee aika halvalla.

Ja jos sen käytetyn ajan laskee liikunnaksi, niin tässähän on melkein saamapuolella.

Ja kun on parin tonnin auto, niin arvokaan ei juuri alene.
Onhan tuossa se puoli, että kun mulla oli vanha auto niin niitä piti olla kaksi että jokin on ajokunnossa. Nyt en onneksi omista itse autoa ja fillari saa hoitaa kakkosauton virkaa (kun vaimo ajelee sillä ainoalla 😃). Liikuntaa tulee näinkin.

Onhan tuossa se puoli, että kun mulla oli vanha auto niin niitä piti olla kaksi että jokin on ajokunnossa. Nyt en onneksi omista itse autoa ja fillari saa hoitaa kakkosauton virkaa (kun vaimo ajelee sillä ainoalla 😃). Liikuntaa tulee näinkin.

Kieltämättä se vähän aina täällä peräkorvessa jänskättää, että auto pitäisi saada ajokuntoon kerralla. Onneksi on hybridimalli töissä, niin on tarvittaessa etänä.

Traktorillakaan kun ei saa lähteä tieliikenteeseen.

Tunnustan syntini... nyt neljännen polven Toyota uskovainen.
Volvoja on ollut neljä, Nissaneita kolme, Fiateja ja Kioja kaksi, loput neljä ovat olleet eri merkkejä. Volvoon en enää koske enkä mihinkään italialaiseen tai ranskalaiseen. Nissanin ja Kian voisin ottaa jos sopiva malli löytyy. En ole merkkiuskollinen, kuljetustarpeet määräävät valinnan. Sen kuitenkin sanon, että kun aikamme tuskailemme eurooppalaisten merkkien kanssa, päädymme tylsiin mutta niin luotettaviin japanilaisiin tai korealaisiin.

Volvoja on ollut neljä, Nissaneita kolme, Fiateja ja Kioja kaksi, loput neljä ovat olleet eri merkkejä. Volvoon en enää koske enkä mihinkään italialaiseen tai ranskalaiseen. Nissanin ja Kian voisin ottaa jos sopiva malli löytyy. En ole merkkiuskollinen, kuljetustarpeet määräävät valinnan. Sen kuitenkin sanon, että kun aikamme tuskailemme eurooppalaisten merkkien kanssa, päädymme tylsiin mutta niin luotettaviin japanilaisiin tai korealaisiin.
Mikä aiheutti tympääntymisen Volvoihin? Vanhat Ruotsissa tehdyt XC 60 mallit etc. dieselinä erittäin lujia vehkeitä. Sekä tekniikka että pellit.

Korealaista autoa en ole kokeillut, mutta päätynyt samaan lopputulemaan kanssasi.

Kyllä tuonnin listan merkkien kanssa pitää olla tarkkana. Esimerkkinä nyt vaikka Toyotan 2000-luvun alun sportti 1.8-koneiden öljypumppuviat, Subarun boxer-diseleiden alakerran täystuhot ja Hondan uusimipien 1,5 litraisten turbojen suunnitteluvirhe, joka käräyttää kansipahvin sekä vaparista lainattu erittäin siro alalerta.
Subarun dieseleistä vm12 taikka uudempi pitäisi olla ok, omalla on ajeltu nyt 275k/km. koputtaa silti puuta.

Myin tossa jokin aika sitten pois MB 220E d 4maticin täysin kunnostettuna läheiselle, nyt alkuviikosta koukkasin junalla Kuopioon ja hain BMW 320i Xdrive Touringin bensa motilla, katotaan miten BMW toimii.

Nykyään tuntuu olevan ihan sama, minkä auton ostat. Huoletonta ei olekaan.
Ei se ihan noinkaan ole. Meilläkin toisena autona uutena hankittu auto. Nyt 170 tkm ja ainoa murhe ollut toisen ajovalon polttimon vaihto. Eikä ole Tojota, vaikka japanialaista lähtöperää onkin.

Moni vähemmän laadukkaalla autolla ajava vaan uskottelee itselleen, että viat ja ongelmat ovat nykyään normaalia. Ei ole.

Toinen auto piti tänäkin aamuna buutata kun tuli ilmoitus "virheestä vetojärjestelmässä". Mittarissa vaivaiset 19 tkm ja takuukin edelleen voimassa, mutta huolto vain levittelee käsiään kun ei ole "vika päällä". Lähtee kyllä välleensä vaihtoon kun takuu loppuu. Onneksi on takaisinostosopimuksella niin saa viedä liikkeeseen takaisin. Saksalaista sukua tämä kulkine.

Rahaa menee joka tapauksessa: Uuden auton ostossa maksaa arvonalenema ja rahoituskulut. Vanhemman auton kanssa rahaa menee korjaamiseen.
Kannattaa tarkastella myös ajokilometrin hintaa, ei pelkkää polttoainekulua: Uudella autolla km-kulu on helposti 0,5-1,0 €/km arvonaleneman ja rahoituskulujen takia. 5v ja vanhemmalla autolla pääsee tyypillisesti helposti alle 0,5 €/km.
Jatkuvasti on tarjolla uusia autoja 0 % korolla ja parhaimmat tarjoukset ilman kulujakin.

Energiakustannusten vaikutus voi olla todella suuri, arvonalenemaakin suurempi. Karkeasti lasketuna pörssisähköllä yöaikaan ladattavalla autolla säästää 100 tkm ajomatkalla 10 000 euroa verrattuna polttomoottoriauton energiakustannuksiin.
Kannattaa miettiä myös sitä, kumpi on parempi: maksatko pankille tai rahoitusyhtiölle suoraan 500€/kk lainanlyhennystä vai saman summan paikalliselle korjaamoyrittäjälle. Veikkaan että korjaamolle ei tarvitse maksaa 500 euroa/kk ihan joka kuukausi. Samalla paikallisella yrittäjälläkin riittää töitä. Pankille ne rahat kuitenkin lopulta päätyvät mutta tällä tavalla kuitenkin sen yrittäjän kautta.
Tuossa on perää, mutta voin jatka sillä, että sekin on valinta tankkaako bensaa 300 €/kk vai laittaako sen autolainan lyhennykseen ja maksaa sähköstä 30 €/kk. Bonuksena pääsee nauttimaan uuden auton eduista.

Viimeksi muokattu:
Minua hirvittää noi sähköautojen akustojen hinnat, uskaltaako niitä takuuajan ulkopuolella ostaa? Kokkolan korjaamon videoita kun katsoo niin hirvittää tuo etenkin sakemannien laatu.
Itseä hirvittää akun lisäksi myös moottorit, sähkömoottorin laakerointi olisi lasten leikkiä mutta jos käyppäisiä laakereitä ei saa kuin lähimmän dimenssion omaavasta koneistamalla niin jossain on vikaa ja pahasti. Pitää vain toivoa että eu ajaisi tiukemmin oikeutta korjata romuja ilman että valmista ja tekee siitä tarkoituksella vaikeaa/mahdotonta.

Minua hirvittää noi sähköautojen akustojen hinnat, uskaltaako niitä takuuajan ulkopuolella ostaa? Kokkolan korjaamon videoita kun katsoo niin hirvittää tuo etenkin sakemannien laatu.

Aika ne syö, jos syö, ei kilometrit eikä edes pikalataus.

Itseä hirvittää akun lisäksi myös moottorit, sähkömoottorin laakerointi olisi lasten leikkiä mutta jos käyppäisiä laakereitä ei saa kuin lähimmän dimenssion omaavasta koneistamalla niin jossain on vikaa ja pahasti. Pitää vain toivoa että eu ajaisi tiukemmin oikeutta korjata romuja ilman että valmista ja tekee siitä tarkoituksella vaikeaa/mahdotonta.

Luulisi tulevan aikaa myöten korjaussarjoja? DSG:täkin korjataan osina yksityisellä, merkkarilla tarjotaan uusia osakokonaisuuksia.

Aika ne syö, jos syö, ei kilometrit eikä edes pikalataus.

Luulisi tulevan aikaa myöten korjaussarjoja? DSG:täkin korjataan osina yksityisellä, merkkarilla tarjotaan uusia osakokonaisuuksia.
Eipä sen vian tarvitse itse akusta aiheutua, tuurillaan riittää kun ajat jonkun vieras esineen yli ja se sitten ruhjoo tuurillaan akusta muutaman kennon rikki tai pahimmillaan polttaa auton.

Hiljattain kävin kaverin kanssa tutun tehon mittaajan luona, tiedustelin AMG 45 mese, Tesla 3 HP tai RS Focus ja muitakin pika malleja oli puheessa ja mitä niiden ylläpito maksaa, tuon keskustelun jälkeen päädyin tavis autoon ja rassaan jatkossa nöyränä harraste pirssiäni.

Viimeksi muokattu:
Eipä sen vian tarvitse itse akusta aiheutua, tuurillaan riittää kun ajat jonkun vieras esineen yli ja se sitten ruhjoo tuurillaan akusta muutaman kennon rikki tai pahimmillaan polttaa auton.

No, sittenhän ei ole mitään hätää, kun se menee vakuutukseen. Sisäsyntyiset viat on paljon ikävämpiä, kun niistä tappelet myyjäliikkeen kanssa ja lopulta käytetyssä autossa vastaantulo on joku 25%...

Back