Auton omistamisen ilot ja surut

Niin no, onhan se nyt ihan fakta, että se kulutusosien vaihto tulee eteen jollain kilometrimäärällä ja kun otos on riittävän suuri, niin voidaan todeta, että vaikka laturi jossain automallissa kestää yleensä 250-350 tkm. Se, että jarruremontti tulee aiheelliseksi toisessa etukulmassa tarkoittaa yleensä sitä, ettei toinenkaan nurkka enää kauaa kestä, jolloin ne yleensä kannattaa vaihtaa kumpikin samaan aikaan. Esim. ajovalopolttimoissa laatu on joskus niin tasaista, että samaan aikaan usitit polttimot hajavat viikon sisällä toisistaan.

Lopulta kaikki osat ovat kulutusosia. Harmi vain, että ne kestävät kovin eri tavalla eri autoyksilöissä ajotavasta ja ajoympäristöstä riippuen, ja harvempi autonomistaja autoaan uusiksi rakentaa, vaan viat korjataan sitä mukaa kun katsastusmies tai vaimo huomauttaa niistä.

Myyntimiehen mulkunjatke-Mersussa on edelleen originaalit jarrupalat 200 tkm kohdalla ja kaupunkitaksina samassa autossa on jo kolmas tai neljäs palasarja menossa. Huonokuntoisia teitä ajavilla on jouset poikki ja iskunvaimentimet väljähtyneet 100 tkm jälkeen ja toiset ajelevat 300 tkm originaaleilla. Kaupunkiajolla kytkin on loppu 100 tkm jälkeen ja toinen ajaa puoli miljoonaa kilometriä alkuperäisellä. Lopulta alkaa tulla erilaisia ihmevikoja enenevässä määrin, esim. lämmityslaitteen puhallin, jäähdyttimen termostaatti, lasinnostin, anturi konehuoneessa tai jarrujärjestelmässä, vuotavat kumitiivisteet, hapertuvat jarruputket, huonosti toimivat mankan nappulat...

Pikantin lisämausteen antaa vielä se, että useamman sata tuhatta ajettua autoa harvoin myydään täydellisellä merkkihuoltohistorialla eli käytännössä sinne on laitettu vaihtelevanlaatuisia varaosia Fixuksella tai itse Motonetistä hakien. Näiden tarvikeosien kesto voi sitten olla mitä hyvänsä alkuperäistä paremmasta täysin surkeaan. Huoletonta autoa, johon kulutusosat on vaihdettu, ei oikeastaan ole olemassa.
 
Lopulta kaikki osat ovat kulutusosia. Harmi vain, että ne kestävät kovin eri tavalla eri autoyksilöissä ajotavasta ja ajoympäristöstä riippuen, ja harvempi autonomistaja autoaan uusiksi rakentaa, vaan viat korjataan sitä mukaa kun katsastusmies tai vaimo huomauttaa niistä.

Myyntimiehen mulkunjatke-Mersussa on edelleen originaalit jarrupalat 200 tkm kohdalla ja kaupunkitaksina samassa autossa on jo kolmas tai neljäs palasarja menossa. Huonokuntoisia teitä ajavilla on jouset poikki ja iskunvaimentimet väljähtyneet 100 tkm jälkeen ja toiset ajelevat 300 tkm originaaleilla. Kaupunkiajolla kytkin on loppu 100 tkm jälkeen ja toinen ajaa puoli miljoonaa kilometriä alkuperäisellä. Lopulta alkaa tulla erilaisia ihmevikoja enenevässä määrin, esim. lämmityslaitteen puhallin, jäähdyttimen termostaatti, lasinnostin, anturi konehuoneessa tai jarrujärjestelmässä, vuotavat kumitiivisteet, hapertuvat jarruputket, huonosti toimivat mankan nappulat...

Pikantin lisämausteen antaa vielä se, että useamman sata tuhatta ajettua autoa harvoin myydään täydellisellä merkkihuoltohistorialla eli käytännössä sinne on laitettu vaihtelevanlaatuisia varaosia Fixuksella tai itse Motonetistä hakien. Näiden tarvikeosien kesto voi sitten olla mitä hyvänsä alkuperäistä paremmasta täysin surkeaan. Huoletonta autoa, johon kulutusosat on vaihdettu, ei oikeastaan ole olemassa.
Volvon mittarissa on nyt 377 tkm. Ennen meikäläistä se oli 17 vuotta Kainuussa samassa taloudessa. Ja ihan uutena muutaman vuoden pk-seudulla Gasumilla liisarina. Periaatteessa olisi aika helppoa selvittää auton huoltoistoria, mutta en ole edes jaksanut katsoa kaikkia kuitteja, mitä hanskalokerosta löytyy. Moottori ja automaattilaatikko ainakin ovat myyjän mukaan alkuperäiset.

Termostaatti on kyllä kulutustavaraa. Muistan vielä, miten faija vaihtoi 80-luvun alkupuolella Morris Marinaan aina renkaanvaihdon yhteydessä talvitermostaatin eli kuumemmassa aukeavan ennen talvea ja vastaavasti kesätermostaatin kesää varten.

Tonnin autoonhan ei oikeastaan kannattaisi tehdä mitään muuta kuin ajaa ja tankata niin kauan kuin jotain hajoaa tai katsastussetä käsjee ehjäämään. No ehkä öljynvaihto, jos 50 eurolla selviää hommasta.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkökäyttöisistä autoista hiukkasen. Mitä muutamaa tapausta seurannut niin kyllä sähköauton ja hybridin arvonalenema on niin arvaamatonta että se estää sellaisen hankkimisen. Ainakin nyt, tulevaisuudesta ei nyt tiedä.

Vastikään työkaveri kävi kyselemässä vaihtoautotarjouksia vajaat kolme vuotta vanhasta volkkarista, joka on bensahybridi ja jolla ajettu vajaat 50 000 km. Oli uutena maksanut noin 55k€. Nyt paras tarjous oli ollut 27k€ vaihdossa uuten Passattiin. Ei ollut vaihtanut, miettii nyt mitä tehdä.

Oma varovainen mielipide on, että kyllä 30 000 €:n arvonalenema, yli puolittunut uuden auton hinnasta, on kyllä sen verran järjetöntä rahan haaskausta ettei ainakaan minulla ole sellaiseen halua. Vaikka bensat ja sähkön saisi ilmaiseksi niin tonni kuussa arvonalenemaa on kyllä ihan helkkarin paljon kun kilometrejä tulee se reilu tonni kuukaudessa.

En kyllä osaa sanoa millä sitä tulevaisuudessa ajellaan kun yksinkeraisempia bensapolttiksia ei ole enää saatavilla. Nykyisin itsellä tulee kilometrejä 10-15 000 tkm vuodessa niin sitä on turhaa hommata kovin kallista autoa pihaan rahaa polttamaan.

Ehkäpä paras auto muuten mitä minulla on ollut, tai ainakin vähä ongelmaisin, on ollut Citroen Xsara 2.0 HDi koneella. Maksoin opiskeluaikaan siitä kaksi tonnia. Autolla oli ajettu siihen mennessä muistaakseni 380 tkm. Ajoin itse sillä 300 tkm neljässä vuodessa. Pitkässä ajossa kulutus oli viiden litran kieppeillä satasella. Ei tarvinnut pääsääntöisesti kuin normaalit huollot ja dieseliä tankkiin. Korihan noissa on täyssinkitty niin se ei edes juurikaan ruostunut. Jonkin verran meni kyllä etupään niveliä, niistä katsastuksessa joskus huomautettiin mutta ne eivät olleet kalliita vaihdella. Raskas diesel keulalla syö Xsaran niveliä, kuulemma.
 
Joo ei tule sähköautoa tai edes hybridiä omaan talouteen, ennen kuin homma vakaantuu. Nyt auton ostavat ovat testinukkeja jotka sitten etsivät ne viat jotka voidaan seuraaville korjata kuntoon. No hybridi varmaan muutenkin katoaa kun siinä on molempien puolten potentiaaliset ongelmat ja aika vähän positiivisia puolia. En ole edes varma onko sähkökään se ratkaisu kun ei sähköntuotanto pysy mukana tälläkään hetkellä ja sähkön hinta vaan nousee riippumatta sataako, tuuleeko, onko aurinkoista tai uusi ydinvoimala. Olisikohan vety sitten se ratkaisu.

Sinänsä hienoa kyllä kun joskus pystyin lukemaan itseni ylempään keskiluokkaan kuuluvaksi eikä minulla silti ole koskaan ollut varaa ostaa uutta autoa? Nyt sitten kun kohta vuosikymmen on palkkataso pysynyt samana ja inflaatio laukannut olen juuri ja juuri keskiluokassa, eikä enää ole varaa ostaa edes sitä uudehkoa autoa maltillisilla kilsoilla. Kenellä on varaa ostaa uusi auto? Vai ollaanko sitten 10 vuotta veloissa?
 
Kevyenä puhteena päätin huoltaa käsijarrun rummut
Toinen puoli vielä huomenna, pitäisi varmaan siihen käydä hakemassa työkalu niin ehkä helpottaa asennusta.

Vähän tämäkin venähti. Ei sitten kannata ainakaan tällaista ostaa:


Koukku oli liian paksu, että saisi jouset pudotettua paikalleen ja tuo putkiosa ainakin oman auton jarrujen jousiin oli liian pieni. Nakkasin jossain vaiheessa mäkeen (kirjaimellisesti), ja tein samoilla työkaluilla kuin toisenkin puolen.

Sen verran nysväystä oli, että toivottelin suunnittelijalle kaikkea pahaa.
 
Muistan vielä, miten faija vaihtoi 80-luvun alkupuolella Morris Marinaan aina renkaanvaihdon yhteydessä talvitermostaatin eli kuumemmassa aukeavan ennen talvea ja vastaavasti kesätermostaatin kesää varten.
Edistynyt auto. Muistan VW-Kuplan, mallia 1969. Se oli tasalämpöinen: ei tullut kesällä kylmä eikä talvella hiki. Se oli muutenkin kuin lentokone. Jos sen sai alamäessä myötätuulella piiskattua yli satasen vauhtiin, se lähti lentoon. Kerran 30 metriä mutta hienosti se laskeutui kaikilla tassuilla taimikon puolelle. Sitten se vedettiin Fordilla tielle. Ford 3000:lla.
 
Minä vähän ihmettelen sakemannien ( MB) laatua, jarrut (levyt sekä palat) vaihdatin 3 x kun autossa oli 150.000km. rupesivat vaan täristämään oli sitten orginaalit, Boschit tai Brembot , enkä ajellut "laikat" punaisena vesilätäköhin. Joo en ja driftannut vaan vedin pitkiä vetoja . Sama ihmettely niveliä ja tukivarsia jaksaa yllättää, ihan luokatonta tinaa ne on.
 
Back
Top