Auton omistamisen ilot ja surut

Toisen kerran tänä kesänä lähti samasta takajarrusta irti jarrumateriaali, eli hankaa metalli metalliin. Jarrulevy todennäköisesti sen syö, kun jarru myös kihnuttaa. Onneksi oli uudet levyt ja palat hyllyssä. Levyn sain vaihdettua niin vettä alkoi taas tulla kuin Esterin perseestä.

Tunnin päästä takaisin nauttimaan, jos lakkaisi satamasta
 
Toisen kerran tänä kesänä lähti samasta takajarrusta irti jarrumateriaali, eli hankaa metalli metalliin. Jarrulevy todennäköisesti sen syö, kun jarru myös kihnuttaa. Onneksi oli uudet levyt ja palat hyllyssä. Levyn sain vaihdettua niin vettä alkoi taas tulla kuin Esterin perseestä.

Tunnin päästä takaisin nauttimaan, jos lakkaisi satamasta
Taitaa olla satulassa tai kehyksessä ongelma. Levyhän sen syö, mutta se ettei palat erkane levystä johtuu muusta.
 
Siinä on uusi satula osineen, eli liikkuu hyvin. Kihnutus kuuluu jarruttaessa, niin epäilen, että johtuisi levyn epätasaisuudesta. Ei tuo näillä kesäkilsoilla jumiutumisen takia loppuun kulu, epäilen.

Levy taas oli hyllyssä, kun käsijarrukenkä piti mekkalaa, vaikka oli minimiin säädetty.
 
Kusilaitteet taitaa löytyä ainakin vuodesta 17=> sekä niitä menee väistämättä kaikissa merkeissä ennemmin tai myöhemmin ja saneeraus maksaa tuhansia,itsellä kokemusta kusilaite saneerauksesta reilut 5 tonnia.
Dieseleissä, dieseleissä. Ei kannata yleistää kaikkiin autoihin.

En ihmettele dieseleiden romahtanutta kysyntää. Uutena alkavat olemaan todella harvinaisia pelejä ainakin tavallisten henkilöautojen luokassa.
 
Uusista bensa-autoistakin löytyy jo laajalti hiukkassuodattimet. Urea on oikeastaan ainoa ”monimutkaisempi” asia uudessa diesel-moottorissa.
 
Ei ole vittu todellista enää!

Huhtikuussa dfp-suodatin tukkeutui ja piti pakkoregeneroida. Odotusaikaa noin viikko, mutta vakuutus maksoi vuokra-auton.

Heinäkuussa koeajettiin akalle uutta käytettyä autoa ja se meni rikki koeajolla noin vartin jälkeen.

Vaimon auto kävi määräaikaishuollossa ja tuli "hieman" ylimääräistä korjattavaa.

Korjattiin pakolliset ylimääräiset, mutta ei ihan kaikkia.

Kuun lopussa katselin renkaita, että hieman kuluneilta näyttävät. Elokuussa otettiin toinen auto koeajoon emännälle ja sillä ei päästy edes parkkiruudusta.

Sitten dpf-suodatin tukkeutui jälleen ja piti pestä. Jälleen vakuutus maksoi vuokra-auton, mutta harmi, että pesu maksoi saman kuin uusi suodatin.

Loppukuusta piti vaihtaa renkaat omaan autoon, kun pinta katosi silmissä.

Syyskuun alussa tajusin, että auton katsastus meni viikon pitkäksi. Konttorilla ilmoitettiin, että takaa vetoakselit menevät vaihtoon ja muutama pusla lisäksi. Ajokielto! Siispä ajoin tuttulle korjaamolle, josta aika löytyikin viikon päästä. Vuokraamosta auto omaan laskuun (250€=halpa!). Kun auton sai pois, lopullinen hinta oli 2-kertainen hinta-arvioon verrattuna. Harmi vain, että korjaamon tietokoneelta löytyi hinta-arvio, joka täsmäsi loppulaskuun eikä muistikuviin. VITTU! Meni luottofirma vaihtoon ja jatkossa aina kirjallinen hinta-arvio. Olen käynyt tuolla 15 vuotta ja välillä käyttänyt kahta autoa, mutta uusi työntekijä ei sitä tiedä.

Onneksi auto meni läpi uusintakatsastuksesta eikä katsastusmies kysellyt, miten auto on konttorille siirretty.

Vaimon auto meni uudelleen korjattavaksi, kun nyt ne "ylimääräiset" korjattavat alkoivat oirehtia niin, että oli pakko hoitaa.

Vaimon auto kävi katsastuksessa ja löytyi vieläkin korjattavaa. Onneksi sain fiksattua itse rekisterikilven valon (toinen vaihdettiin ennen katsastusta, mutta tuo toinen sippasi välipäivänä) ja vaihdoin vissiin kalleimmat sopivat polttimot ajovaloihin, mitkä Motonetistä löytyi. Niinpä valojen pitäisi olla riittävän kirkkaat.

Tuon jälkeen ryhdyin pohtimaan uutta autoa (nykyisen rinnalle). Löytyi. 2,4-litrainen diesel sopukilsoilla, hyvillä varusteilla ja budjetissa. Maksoin, että tuovat katsottavaksi. "Auto tuli tänne, mutta ei lähde käyntiin! Viedään korjattavaksi!" Nyt se on odottanut jo toista viikkoa uutta siirtopumppua ja sopivaa aikaa korjaukselle. Jos se tuolla yhdellä osanvaihdolla korjautuu, niin bueno, mutta jos ei, niin sitten mietitään jotain ihan muuta.

Ja siunatuksi lopuksi oma auto alkoi äkkiä syömään aiempaa enemmän polttoainetta! Kulutus nousi ensin parissa viikossa 2 desiä ja sitten yhdellä 400 km reissulla toiset 2 desiä. VITTU JEE! Rengaspaineet OK ja vaihdoin ilmanputsarin. Nyt pukkasin vielä jonkin "puhdistusaineen" polttoaineen sekaan.

Harvoin autot on vituttaneet yhtä paljon näin vähälle aikaa.
 
Toisaalta tiettyjä kunnossa pidettyjä vanhoja isompia dieselautoja vuosilta 2013-2014 kysytään kovastikin. Kukaan ei vain halua luopua. Ajavat pataan asti.
140.000 ajettu Honda Cr-V III 2.2-litran dieselillä vm 2013 meni kolmessa päivässä 12.000 €:lla. Olisin itse hakenut sen toiselta puolen Suomea (itsellä yli tuplasti ajettu samanlainen), mutta ei odottanut.
 
Toisaalta tiettyjä kunnossa pidettyjä vanhoja isompia dieselautoja vuosilta 2013-2014 kysytään kovastikin. Kukaan ei vain halua luopua. Ajavat pataan asti.
Johtuu siitä, että noissa ei vielä ole ureaa.

Edit: Euro 6 ja urea henkilöautoihin 2015.

 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta tiettyjä kunnossa pidettyjä vanhoja isompia dieselautoja vuosilta 2013-2014 kysytään kovastikin. Kukaan ei vain halua luopua. Ajavat pataan asti.
Lyhytaikaiseksi voisi tuota kysyntää epäillä. Alkavat olemaan rippikouluikäisiä vehkeitä.

Isohkoissa autoissa kuten 5-sarjan Bemari tai vast. näkyy bensakoneiset olevan reilusti dieseleitä kalliimpia eli haluttuja. Ennen oli päinvastoin.
 
Johtuu siitä, että noissa ei vielä ole urea

Ne oli jo ennen tuotakin hanurista. Nimim. Vaihdoin dpf:n kahdesti ja pesetin kerran.

Osien tilaaminen netistä vähän kyrsii. Moottorin tuki mennyt, täristää kivasti. Rekkarin perusteella tilasin osan, niin eiköhän ollut silti vääränlainen. En onneksi ruvennut irrottamaan, vaan vertasin ensin uutta osaa vanhaan, niin ei tarvitse kirjoitella vitutusketjuun.

Edit. Niin, ja kiinnitysmutteri oli neliskanttinen. Kysyn vaan, mitä vikaa on kuusiomutterissa?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top