Auton omistamisen ilot ja surut

En oikein tunnista Renaultteja tähän hankalaan ryhmään.
Meillä kaikilla on fanikatsomomme. 😁

Oli auto mikä tahansa, tilanne riippuu paljon moottorista, vaihteistosta, ylläpidosta ja siitä, miten autoa on käytetty. Poika osti kerran tunnetuimman murheenkryynin, vanhan vikapesä-Meganen, jossa oli puoli vuotta leimaa, 200:lla, fiksattuaan vähän ajoi aikansa ja myi 300:lla.

Ostajan oppaat ryhmittelevät Lagunan eri malleja ja sukupolvia:

Sain eilen lopultakin aikaiseksi vaihtaa auton takaluukun kaasupumput. (30€/kpl)
Helpottaa kummasti elämää, kun ei tarvitse enää huolehtia siitä, että luukku putoaa alas heti, kun heität kassin autoon.
Luukku pysyi vielä kesällä ylhäällä, kun oli lämmin, mutta nyt kun ilmat viilenivät, niin ylhäällä pysyminen ei enää ollutkaan varmaa.

Sedan-korisessa autossa piti vaan purkaa koko takaosan verhoilut pois, että pumppuihin pääsi käsiksi. Ja asennusvaiheessa sijainti saattoi aiheuttaa hienoista asennusjupinaa, kun piti puristaa 450 newtonin kaasujousta kasaan ahtaassa välissä sen verran, että yläpään kuulanivelen sai painettua paikalleen. Vasta kun huomasin, että stopparikumi irtoaa helposti, niin luukku aukesi tarvittavan 15 mm lisää jolloin jousen sai painettua paikalleen.

Seuraavalla kerralla jo osaan...

Liitteet

• 2025-11-17 15_09_17-BOOT LID.webp
    2025-11-17 15_09_17-BOOT LID.webp
    41.5 KB · Luettu: 29
Sain eilen lopultakin aikaiseksi vaihtaa auton takaluukun kaasupumput. (30€/kpl)
Helpottaa kummasti elämää, kun ei tarvitse enää huolehtia siitä, että luukku putoaa alas heti, kun heität kassin autoon.
Luukku pysyi vielä kesällä ylhäällä, kun oli lämmin, mutta nyt kun ilmat viilenivät, niin ylhäällä pysyminen ei enää ollutkaan varmaa.

Sedan-korisessa autossa piti vaan purkaa koko takaosan verhoilut pois, että pumppuihin pääsi käsiksi. Ja asennusvaiheessa sijainti saattoi aiheuttaa hienoista asennusjupinaa, kun piti puristaa 450 newtonin kaasujousta kasaan ahtaassa välissä sen verran, että yläpään kuulanivelen sai painettua paikalleen. Vasta kun huomasin, että stopparikumi irtoaa helposti, niin luukku aukesi tarvittavan 15 mm lisää jolloin jousen sai painettua paikalleen.

Seuraavalla kerralla jo osaan...
Ollos huoleton, poikas valveil on... Mulla pumput kuoleentunu niin, että luuku ei nouse ihan ylös (farkku ceed) jos en kädellä muista joka kerralla ylös tunkea, ni auttamatta pääni lyön luukun kulmaan... Emäntää koittanu opettaa, että tunge se luukku sitte ylös asti... arvatkaas muistaako? KOPSSS . AI VITUN SAATANAN PERKELE ... ja taas kulma auki, minun, ei auton... En vaiha niitä, ku auto menee juur vaihtoon, kuten viimeset kaks vuotta ;)

Itsellä ollut nyt 1,5 vuoden projekti. Ryssän raksamies perutti auton keulaan. Aloin samantien selvittämään, että mites noi vakuutusasiat.
No vastaus hoono soomi, minun vakuutusyhtiö if, mikä sinun on?
No aikani odotin, että mitä tapahtuu. Ei tapahtunut. Laitoin pari viikkoa sitten viestin, että alkaako sitä vakuutusnumeroa tulemaan, laitatko 7,5k tilille vai otetaanko virkavalta mukaan.
Selvällä suomen kielellä tulee viesti, että miksi et ole huollattanut autoa.
Useamman sähköpostin jälkeen tulee viesti, että mun kaveri igor maalaa autoja, että heidän piikkiin voit käydä maalauttamassa puskurin.
Tänään vastasin, että vedä vittu päähän, kun pelkkä maalaus ei riitä, vaan siinä tulee remonttia lisäksi.
No nyt varmaan tulee taas hoono soomi vastaus, että minun vakuutusyhtiö on if, mikä sinun on?
Taidan kohta laittaa pari google arvostelua ko. firman sivuille, niin alkaa tapahtumaan,

Se tunne kun aamulla 3 sylinterinen KIA päätti, että liikutaan mielummin kahdella. Puolat on vaihdettu merkkihuollossa ristiin ja päädytty tulppien vaihtoon. Fixi kesti kuukauden.

Nyt saa jälleen jännittää, mikä muu vika ei kuulu takuun piiriin.

Laitoin vetoakselin tilaukseen, lonksuu. Kivat tärinät ajaessa.

Ilmanotto vetää lehtiä sisään, joka aiheuttaa koneella köhimistä.

Viimeksi muokattu:
Tämäkin viestiketju on näemmä pullollaan "ihania" tarinoita. Mulla ei ole ajokorttia, koska en ole ajanut sellaista. Osaan kuitenkin huoltaa autoja, ja joudun huoltamaan/korjaamaan isäukkoni autoa. Traktorikortti on kylläkin suunnitelmissa.

Sitten taas yhteen, kenties pähkähulluun ajatukseeni: olen Mad Max 2 -fanina miettinyt voisiko V8-koneeseen asentaa päälle/pois kytkettävän mekaanisen ahtimen? Oman pöhköilyni mukaan pitäisi olla ainakin kaksi releohjattua polttoainepumppua. Onko ylipäätään mahdollista? Suosikkini aihioksi olisi Plymouth Roadrunner 1971.

Tämäkin viestiketju on näemmä pullollaan "ihania" tarinoita. Mulla ei ole ajokorttia, koska en ole ajanut sellaista. Osaan kuitenkin huoltaa autoja, ja joudun huoltamaan/korjaamaan isäukkoni autoa. Traktorikortti on kylläkin suunnitelmissa.

Sitten taas yhteen, kenties pähkähulluun ajatukseeni: olen Mad Max 2 -fanina miettinyt voisiko V8-koneeseen asentaa päälle/pois kytkettävän mekaanisen ahtimen? Oman pöhköilyni mukaan pitäisi olla ainakin kaksi releohjattua polttoainepumppua. Onko ylipäätään mahdollista? Suosikkini aihioksi olisi Plymouth Roadrunner 1971.
Ainakin Mersun 4pyttyiset kompurakoneet on päälle pois systeemillä. Kompura on sijoitettu turbomaisesti laturin seudulle ja siinä on ohitus venttiili ja magneettikytkin. Polttoainepumppuja on vain yksi.
Varmaan sen voisi rakentaa medmaxtyylisestikin kompuralla, mutta pitäisi olla pumpun ja imusarjan välissä vaihtoehtoinen imuilman tulo silloin kun se ei pyöri. Moottorinohjaus sähköisenä niin helpottaa kokoonpanoa paljon. Tai sitten ahtimella vaihtuva välitys, niin saa normisti pyörittää pienemmillä kierroksilla ja nostaa hönkää tarpeen mukaan.

Ainakin Mersun 4pyttyiset kompurakoneet on päälle pois systeemillä. Kompura on sijoitettu turbomaisesti laturin seudulle ja siinä on ohitus venttiili ja magneettikytkin. Polttoainepumppuja on vain yksi.
Varmaan sen voisi rakentaa medmaxtyylisestikin kompuralla, mutta pitäisi olla pumpun ja imusarjan välissä vaihtoehtoinen imuilman tulo silloin kun se ei pyöri. Moottorinohjaus sähköisenä niin helpottaa kokoonpanoa paljon. Tai sitten ahtimella vaihtuva välitys, niin saa normisti pyörittää pienemmillä kierroksilla ja nostaa hönkää tarpeen mukaan.
Kiitos hyvistä ideoista :)

Onhan näitä kytkimiä asennettu remmiahtimeen suunnilleen siitä asti, kun 6-71 Detroit Dieselin pumppuja alettiin kasikoneisiin asentamaan.

Nykyään kaikki mekaanisella ahtimella varustetut moottorit käyttävät jonkinlaista kytkintä ahtimelle: Audi, Volkswagen, Mercedes-Benz jne.

Onhan näitä kytkimiä asennettu remmiahtimeen suunnilleen siitä asti, kun 6-71 Detroit Dieselin pumppuja alettiin kasikoneisiin asentamaan.

Nykyään kaikki mekaanisella ahtimella varustetut moottorit käyttävät jonkinlaista kytkintä ahtimelle: Audi, Volkswagen, Mercedes-Benz jne.
Kiitos vastauksestasi, mutta voisitko kertoa tarkemmin? Olen lukenut ulkomaisilta palstoilta, ettei Mad Max -tyylisen mekaanisen ahdinsysteemin tekeminen olisi mahdollista. Mutta koska en usko, ennen kuin joku todistaa sellaisen mahdottomaksi, aion yrittää.

Edit: en kysele ollakseni ärsyttävä, vaan koska asiat kiinnostavat.

Suunnittelet ilmeisesti jotain tämäntapaista:

Tässä videossa näkyy Mercedes SLK:n remmiahtimen kytkimellä varustettu käyttöpyörä vasemmassa reunassa:
Audissa ahdin pyörii jatkuvasti mutta järjestelmässä on ohituskanava, jota ohjataan sähköisesti: https://www.youtube.com/watch?v=6zKjp_OZN34

Googlella, jos haet "supercharger drive clutch", niin löytyy runsaasti kuvia ja artikkeleita aiheesta.

Se tunne kun aamulla 3 sylinterinen KIA päätti, että liikutaan mielummin kahdella. Puolat on vaihdettu merkkihuollossa ristiin ja päädytty tulppien vaihtoon. Fixi kesti kuukauden.

Nyt saa jälleen jännittää, mikä muu vika ei kuulu takuun piiriin.
Parilla sytytyspuolalla päästiin tällä kertaa ja takuuseen meni, eli onko tämä sitä omistamisen iloa sitten? :)

Jaha, vasen puoli autosta ilman sähköä eli ikkunannostimet ja peilien suuntaus pois pelistä eikä kuskin puoli myöskään lukitu.

Pikkupakkasessa löytyi katkenneita johtoja. Oli jotain surkeita sukkia pakissa, mutta ei niillä saanut pitävää systeemiä. Löysin ja teinkin lisää murtumia ja joku vanha kovettunut korjauskin oli nipussa (hajosi hipaisusta). Tulos: kumi paikoilleen ja uutta sarjaa etsimään.

Ah onnea.

Roadrunneri tai esim. GTX , Cuda saattaa olla yllättävän tyyriit mihinkään aihioiksi.

Edittinä: vielä Super Bee. Niin näistä tulee rojektille hintaa ja reilusti.

Viimeksi muokattu:
Muistaakseni kiihytysveli Anonen, oikein ystävällinen kaveri joka kokeili jo Corttiinassa happipulloa 80-luvulla ja minä IHI:ä ja vesiruiskua.
Hänellä oli iso pullo kiinni "takapuskurissa" en nyt jaksa muistaa miten kulki, ehkä 14 - 15 varttimaililla, siitä kyllä oli kuvakin V8:ssa tai VM:ssä.

Viimeksi muokattu:
Back