Auton omistamisen ilot ja surut

Onnea ja menestystä. Jos Suomessa joku liike on, jonka kanssa saa olla tarkkana, se on Kamux. Kun teettävät "sopparitakuita", pyytävät aina halvinta. Renkaista lähtien. Onhan se tietysti liiketoimintaa, mutta joskus kuulemma poikia hirvittää, kun tulee joku iso hieno nelivetomaasturi ja Kamux haluaa siihen jotkut kakkoslaadun kiekot.

Toinen veijari on Saka.

Tosin useimmiten reklamaatiot liittyvät siihen, että auton todellinen kunto tai historia ei vastaa myyjän antamia tietoja. Esimerkiksi autosta ei paljastettu kolarihistoriaa tai tuontiautoa.

Ennen kuin laitat nimen paperiin, pyydä vaikka kirjallinen selvitys auton historiasta (kilometrilukema, huoltohistoria, onko auto tuonti- tai tuotu ulkomailta, onko se ollut kolarissa). Jos jotain ilmenee myöhemmin, se on hyvä paperi.
Kesällä oli enemmänkin juttua Sakasta ja Kamuxista, kun ovat kuluttajien valitusten kärjessä. Kuluttajansuoja totesi toimittajalle vain, että kaikki alan toimijat operoivat samoilla periaatteilla, Saka ja Kamux vain tekevät eniten kauppaa, joten valituksia tukee määrällisesti eniten. Ei välttämättä suhteessa tehtyihin kauppoihin.
 
Katsoin historian. Ruotsin tuontia. Joku vedätys tuojalla (vissiin verotus), kun ollut pikkuliikkeellä myyntirekisterissä, mutta ajettu 5000+ km molempina vuosina. Kuulemma edellinen omistaja asunut Espanjassa talvet, mikä selittäisi tuon sekä talvikiekkojen puuttumisen.

Huvitti, kun loistokuntoisena puolituttu myyjä kauppasi. Ei ihan putkeen mennyt.
Ai espanjassa, ettei vaan vaikka marokossa :whistle:
 
Viime pyhänä ennen puolta päivää emäntä soitteli hädissään. Autosta tossu tyhjänä. Matkaa 50 km. Onneksi kotihoitaja sai työnantajalta auton ja onneksi auto oli isolla parkkipaikalla, eikä esim. Jätkänkynttilällä tai jossain kadunvarsiparkissa.

Pakkasta 25, tytär kaverilla kylässä ja muutenkin kaikkea ylimääräistä.

No, auto lämpiämään, tyttärelle ilmoitus, että nyt lähtö kyläpaikasta aikaistuu ja tarvikkeet autoon. Kesärengas, paikkausvehkeet, kompura (täytin samalla kun lämmitin auton), paineilmaletkua, renkaantäyttölaite, hallitunkki, pulttipyssy (tarkistin akun) ja sopiva hylsy. Autossa valmiiksi moska ja lapio.

Tyttö kyytiin matkanvarrelta, parkkipaikalle, moskalla jäät pois auton alahelmasta, hallitunkilla ylös ja rengas vaihtui kesärenkaaksi. Syy tyhjenemiseen löytyi helposti - poraruuvi oli renkaassa kuin sian ottassa. "Iskä? Kuuluuko tämän olla tässä?" Ruuvi irti ja koiranpaska tilalle ja kompuralla ilmaa sisään. Tuntui pitävän, joten kesärengas irti ja paikattu talvikumi takaisin paikoilleen. Tunkki alas ja pois. Paikalle saapumisesta siihen, että kaikki kamppeet olivat autossa, meni 25 minuuttia sekunnilleen. Olisi mennyt vähemmän, mutta siirsin omaa autoa kaksi kertaa lähemmäksi kohdetta ja tuohon tuhrautui yhteensä noin 5 minuuttia.

Parasta hommassa oli, että jäläkeläinen katsoi tarkasti vieressä ja mahdollisesti joskus osaa tehdä saman perässä.
 
Ai espanjassa, ettei vaan vaikka marokossa :whistle:
Ei sentään. Kuten sanottu, tilasin historian ja kilometrit, katsastukset ja omistukset täsmäsi.

Edit.
Sinänsä helpohko tarkistaa, kun vähän ajoja, yksi omistaja ja vain 2 vuotta Suomessa.
 
Kesällä oli enemmänkin juttua Sakasta ja Kamuxista, kun ovat kuluttajien valitusten kärjessä. Kuluttajansuoja totesi toimittajalle vain, että kaikki alan toimijat operoivat samoilla periaatteilla, Saka ja Kamux vain tekevät eniten kauppaa, joten valituksia tukee määrällisesti eniten. Ei välttämättä suhteessa tehtyihin kauppoihin.
Käytetyn auton kauppa on käytetyn auton kauppaa ja nämä ketjut myyvät paljon. Siitä se maine ainakin osin tulee.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Viime pyhänä ennen puolta päivää emäntä soitteli hädissään. Autosta tossu tyhjänä. Matkaa 50 km. Onneksi kotihoitaja sai työnantajalta auton ja onneksi auto oli isolla parkkipaikalla, eikä esim. Jätkänkynttilällä tai jossain kadunvarsiparkissa.

Pakkasta 25, tytär kaverilla kylässä ja muutenkin kaikkea ylimääräistä.

No, auto lämpiämään, tyttärelle ilmoitus, että nyt lähtö kyläpaikasta aikaistuu ja tarvikkeet autoon. Kesärengas, paikkausvehkeet, kompura (täytin samalla kun lämmitin auton), paineilmaletkua, renkaantäyttölaite, hallitunkki, pulttipyssy (tarkistin akun) ja sopiva hylsy. Autossa valmiiksi moska ja lapio.

Tyttö kyytiin matkanvarrelta, parkkipaikalle, moskalla jäät pois auton alahelmasta, hallitunkilla ylös ja rengas vaihtui kesärenkaaksi. Syy tyhjenemiseen löytyi helposti - poraruuvi oli renkaassa kuin sian ottassa. "Iskä? Kuuluuko tämän olla tässä?" Ruuvi irti ja koiranpaska tilalle ja kompuralla ilmaa sisään. Tuntui pitävän, joten kesärengas irti ja paikattu talvikumi takaisin paikoilleen. Tunkki alas ja pois. Paikalle saapumisesta siihen, että kaikki kamppeet olivat autossa, meni 25 minuuttia sekunnilleen. Olisi mennyt vähemmän, mutta siirsin omaa autoa kaksi kertaa lähemmäksi kohdetta ja tuohon tuhrautui yhteensä noin 5 minuuttia.

Parasta hommassa oli, että jäläkeläinen katsoi tarkasti vieressä ja mahdollisesti joskus osaa tehdä saman perässä.
Melkein F1 suoritus 👌
Tuo koiranpaskasetti on muuten nykyään itsellä aina autossa varalla,on hyvä tuote.

Itellä on viimeiset 15v ollu jonkinlainen paku käytössä ja se mikä noissa on perseestä,niin sen pakun oma tunkki on kyllä niin paska että ei sillä saa autoa ilmaan (varsinkaan takapäätä)kun ei riitä nostovara,on tuuri käynyt että jos on kumi puhjennut niin aina sen verran lähellä hallia että on voinu nilkuttaa hallitunkin ääreen.

ps.
Hyvä ajoitus tää keskustelu kun pitääkin muistaa ottaa autoon isompi tunkki kun huomenna pitää lähtee reissunpäälle.
 
Viime pyhänä ennen puolta päivää emäntä soitteli hädissään. Autosta tossu tyhjänä. Matkaa 50 km. Onneksi kotihoitaja sai työnantajalta auton ja onneksi auto oli isolla parkkipaikalla, eikä esim. Jätkänkynttilällä tai jossain kadunvarsiparkissa.

Pakkasta 25, tytär kaverilla kylässä ja muutenkin kaikkea ylimääräistä.

No, auto lämpiämään, tyttärelle ilmoitus, että nyt lähtö kyläpaikasta aikaistuu ja tarvikkeet autoon. Kesärengas, paikkausvehkeet, kompura (täytin samalla kun lämmitin auton), paineilmaletkua, renkaantäyttölaite, hallitunkki, pulttipyssy (tarkistin akun) ja sopiva hylsy. Autossa valmiiksi moska ja lapio.

Tyttö kyytiin matkanvarrelta, parkkipaikalle, moskalla jäät pois auton alahelmasta, hallitunkilla ylös ja rengas vaihtui kesärenkaaksi. Syy tyhjenemiseen löytyi helposti - poraruuvi oli renkaassa kuin sian ottassa. "Iskä? Kuuluuko tämän olla tässä?" Ruuvi irti ja koiranpaska tilalle ja kompuralla ilmaa sisään. Tuntui pitävän, joten kesärengas irti ja paikattu talvikumi takaisin paikoilleen. Tunkki alas ja pois. Paikalle saapumisesta siihen, että kaikki kamppeet olivat autossa, meni 25 minuuttia sekunnilleen. Olisi mennyt vähemmän, mutta siirsin omaa autoa kaksi kertaa lähemmäksi kohdetta ja tuohon tuhrautui yhteensä noin 5 minuuttia.

Parasta hommassa oli, että jäläkeläinen katsoi tarkasti vieressä ja mahdollisesti joskus osaa tehdä saman perässä.

Jälkeläinen voi kilauttaa myös iskälle. :cool:
 
  • Haha
Reactions: EK
Jaahas. Nyt se Volvo sitten on pihassa. Huomenna olisi tarkoitus tuttavan kanssa puuhastella lisävalopaneeli ja Defan ylläpitolaturi (webaston vuoksi) paikoilleen. Samalla pitää ihan päivänäöllä tutkia toisen sivupeilin sielunelämää. Voi olla, että pitää vielä reklamoida liikettä, kun vaikutti toimivan vähän nykien.

Mutta onhan se huomattavasti hiljaisempi ja tasaisempi kyyti kuin Hondassa. CR-V on tunnetun meluisa rengasmelun takia. Ja joo, saa vaimennettua, mutta en ole jaksanut.
 
Olin jo tekemässä ostopäätöstä "uudesta" autosta. Kia Sportage alle 100tkm mittarissa ja hinta karvan päälle 11 tuhatta. Hinta jonka vielä pystyin jotenkin nielemään. Ulkonäkö upposi itselleni ja varustetaso riittävä. Sen lisäksi vetokapasiteettiä kivasti. Mutta aloin sitten googlaamaan auton tyyppivikoja. Joo jokaisella autolla on omat ongelmansa, mutta Kian 1.6 GDi on netissä aika huonossa maineessa. Sylinteri karstoittuu ja männänrenkaat kuluvat ja vuotavat. Tavanomaista käytönjälkeä autoille, mutta kun Kia tapauksessa ilmeisesti se tapahtuu jo 150tkm kohdalla eikä 350-400 tkm kohdalla. Liikaa löytyi tarinoita kuinka moottori paskana 150-200 tkm kohdalla. Samaten jootuubikanavia oli aiheesta. Jätin siis auton kauppaan.

On tämä vaikeaa. Kait sitä pitää venyttää lompakkoa ja ostaa se Toyota 1,6/1,8 litraisella bensakoneella ja toivoa, että se mahdollinen maanantaikappale ei sattunut omalle kohdalle.
 
Olin jo tekemässä ostopäätöstä "uudesta" autosta. Kia Sportage alle 100tkm mittarissa ja hinta karvan päälle 11 tuhatta. Hinta jonka vielä pystyin jotenkin nielemään. Ulkonäkö upposi itselleni ja varustetaso riittävä. Sen lisäksi vetokapasiteettiä kivasti. Mutta aloin sitten googlaamaan auton tyyppivikoja. Joo jokaisella autolla on omat ongelmansa, mutta Kian 1.6 GDi on netissä aika huonossa maineessa. Sylinteri karstoittuu ja männänrenkaat kuluvat ja vuotavat. Tavanomaista käytönjälkeä autoille, mutta kun Kia tapauksessa ilmeisesti se tapahtuu jo 150tkm kohdalla eikä 350-400 tkm kohdalla. Liikaa löytyi tarinoita kuinka moottori paskana 150-200 tkm kohdalla. Samaten jootuubikanavia oli aiheesta. Jätin siis auton kauppaan.

On tämä vaikeaa. Kait sitä pitää venyttää lompakkoa ja ostaa se Toyota 1,6/1,8 litraisella bensakoneella ja toivoa, että se mahdollinen maanantaikappale ei sattunut omalle kohdalle.
Vm -12 100 tkm ajettu Corolla näkyi löytyvän tuolla budjetilla. Ei noissa ole maanantaikappaleita.

Katsot vaan pellit ja alustan. Jos ne on vielä ehjät, auto mahdollisesti jopa ruostesuojattu, noilla ajelee tosi pitkään huoletta.
 
Tein virheen, että ostin biltemasta liimattavan vetoakselin suojakumin. Toiselle puolelle ostin vastaavan motonetistä, mutta ei ollut saatavilla. Sen asennuksessa ei varsinaisesti ollut ongelmia, vaan meni paikalleen aika helposti.

Tämmöisen möivät rekkain perusteella. Ei ollutkaan sopiva vaan askarreltava malli.


Sen kun askartelee omaan sopivaksi, on sitten ne lipareet lyhyet eikä halua klemmarin alla pysyä. Ja nuo klemmarit taitaa olla jonkun sadistin keksintö. En saanu niitä pysymään. Kun toista tuntia räpeltää klemmaria paikalle ja niskassa on 5 senttiä lunta, niin päätin jättää siihen.

Huomenna on viimeinen katsastuspäivä.

Pitää varmaan huomenna käydä hakemassa joku ruuvattava putkiklemmari siihen, jolla saa oikeasti kiristettyä.

Miksi nämä autojen osat pitää olla tämmöisiä räpellettäviä paskoja? :)
 
Tein virheen, että ostin biltemasta liimattavan vetoakselin suojakumin. Toiselle puolelle ostin vastaavan motonetistä, mutta ei ollut saatavilla. Sen asennuksessa ei varsinaisesti ollut ongelmia, vaan meni paikalleen aika helposti.

Tämmöisen möivät rekkain perusteella. Ei ollutkaan sopiva vaan askarreltava malli.


Sen kun askartelee omaan sopivaksi, on sitten ne lipareet lyhyet eikä halua klemmarin alla pysyä. Ja nuo klemmarit taitaa olla jonkun sadistin keksintö. En saanu niitä pysymään. Kun toista tuntia räpeltää klemmaria paikalle ja niskassa on 5 senttiä lunta, niin päätin jättää siihen.

Huomenna on viimeinen katsastuspäivä.

Pitää varmaan huomenna käydä hakemassa joku ruuvattava putkiklemmari siihen, jolla saa oikeasti kiristettyä.

Miksi nämä autojen osat pitää olla tämmöisiä räpellettäviä paskoja? :)
Tämän takia olen ulkoistanut kulkupelin rempat. Kalliiksi tulee, mutta ei vaan hermo kestä itekseen väkertää. Aina puuttuu joku työkalu tai muu kilke.
 
Mä tommosen liimattavan suojakumin laitoin. Kesti sen kaks vuotta, sitte alko vuotamaan. Ne Motonetin kumin mukana tulevat klemmarit hylkäsin heti ja hommasin toisenlaiset, semmoset jotka laitetaan tollasilla pihdeillä kiinni ja käy näpsäkästi ja tulee tiukalle:

20251214_201652.webp
 
Tein virheen, että ostin biltemasta liimattavan vetoakselin suojakumin. Toiselle puolelle ostin vastaavan motonetistä, mutta ei ollut saatavilla. Sen asennuksessa ei varsinaisesti ollut ongelmia, vaan meni paikalleen aika helposti.

Tämmöisen möivät rekkain perusteella. Ei ollutkaan sopiva vaan askarreltava malli.


Sen kun askartelee omaan sopivaksi, on sitten ne lipareet lyhyet eikä halua klemmarin alla pysyä. Ja nuo klemmarit taitaa olla jonkun sadistin keksintö. En saanu niitä pysymään. Kun toista tuntia räpeltää klemmaria paikalle ja niskassa on 5 senttiä lunta, niin päätin jättää siihen.

Huomenna on viimeinen katsastuspäivä.

Pitää varmaan huomenna käydä hakemassa joku ruuvattava putkiklemmari siihen, jolla saa oikeasti kiristettyä.

Miksi nämä autojen osat pitää olla tämmöisiä räpellettäviä paskoja? :)
Nuo "klemmarit" puristetaan hohtimilla,tai sitten niitten omalla työkalulla,kertakäyttökamaa.
 
Nuo "klemmarit" puristetaan hohtimilla,tai sitten niitten omalla työkalulla,kertakäyttökamaa.

Hohtimilla minä näitä puristin. Ei vaan ne hampaat pitäneet kunnolla vaan lähti helposti irti. Vaikka oli kiristetty.

Ja sehän sitten onkin vituillaan, kun olet kerran ne kiristänyt.
 
Talvi alkaa näyttää taas talvelta. Yhden auton tankin luukku ei enää aukea sähköllä. Pitääpä vilkaista sitäkin. Saan sen toki auki. Sen kuin painan kynsiä rakoon ja väännän. Kämmenellä kopsautan paikalleen.

Olen kuullut, että monissa uusissa autoissa latausluukku kosahtaa jopa vuoden omistuksen jälkeen. Ihan kuin ne olisi suunniteltu sellaisiksi. Suomen talvessa varmaan paras valinta on sellainen malli, joissa on manuaalinen, yksinkertainen latausluukku. Siis ei moottoria, ei lukitusservomekanismia.
 
Mulla on tuossa kyllä autotalli. On vain pienelle autolle tehty, niin en mahdu seinän ja auton väliin tekemään. En vain huomannut, että lunta on tulossa.

Tässä on ollut vain niin surkeat remppakelit, tullu paljon vettä.
 
Back
Top