Joo. Eikö sitä sanota e-CVT:ksi? Power Split Device, vai mikä se on.
Meillä on ollut Toyota:lta Hybridinä Priuksia ja sittemmin Lexus:ia, en ainakaan heti muista että niissä olisi ollut tuota pienta e-kirjanta siinä CVT:n edessä.
Mutta voin toki olla väärässäkin, mutta kilometreihin nähden ja varsin korkeisiinkin, japsi pesee sakun mennen tullen, tojolla on oikeasti laatu kohdallaan.
Oman emppiirisen kokemuksen mukaan Japani vs. saksa, otanta henkilövaunut:
Pari Priusta: Ensimmäisessä oli penkinlämmitin, ratin monitoimi kaapeli ja pakoputki rupesi vuotamaan kun kävi tyotalla huollossa, autossa oli mittarissa 425000km kun se meiltä lähti 2 x jarrupalat ja polttimoiden yms normi ohjelmaan kuuluvien huoltojen kanssa ja taisi olla pari takaisin kutsua kuten kuskin kuramaton lattiaan "naulaaminen" . Toinen Prius 280000km. normi huollot + etupyörän laakeri.
Pari Lexus.n 200 CT:tä junioreilla ekassa ei mitään korjauksia poislukien jarrupalat yms. pyyhkijät jne. vain normi huollot.
Tokassa oli lisäksi joku kallistuksen vakaajan koiranluu. väljä.
Sitten 1. Lexus RX-400h ehkä n.250000 kun vaihdettiin pois, normi huollot + toinen etuiskari korkkasi kun itse ajoin kovaa reilulla pakkasella korkeahkoon hidastetöyssyyn ja naps, ruikkasi öljyt pihalle iskarista.
Lexus RX 450h n. 260000 siinä jäätyi lapissa 12v akku, tokeni Victronikin laturilla kun oli ensin saatu se lämpöiseksi. Jossain vaiheessa etuiskarin yläpään laakeri meni kuivaksi ja se rupesi ääntämään kääntyessä. Muuten joku polttimo ja paloja sulkia + normihuollot.
2. RX 450h jatkaa ajossa, normi huollot + jarrupaloja joku takavalo polttimo ei muuta alle 200000km.
Huom. näihin ei ole tarvinut levyjä vaihdella. Mutta pesun jälkeen pintaruoste herätti katsurin huomion ja ihmetteli levyjä, sen jälkeen ennen katsastusta pitää vetää muutama voimakkaampi jarrutus niin pintaruoste poistuu.
Kaksi mersua ; ensimmäisessä parsittiin jarruja ja niveliä ja toisessa kolmesti kaikki levyt ja AdBlue säiliö enkä jäännyt odottelemaan mitä muuta tulee.
Nyt pemari, uusittu jarrut ympäriinsä, turbo + pakosarja, ja etupäässä joku nivel kolkuttelee vuoroaan +200000km.
Yhteenvetona nykyinen henkilöauto olisi japanilainen ja aidosti japanissa valmistettu, mutta kun esim.Lexus farmarina ei onnistu.
Tässä päällimmäisiä tuntoja meiilä pyörinestä henkilöautoista, ja kyllä pakuistakin on kokemusta.