Auton omistamisen ilot ja surut

Automobiles oubliées:


Yhteenveto

Videolla esitellään Citroën 2CV, Ian McCollumin omistama vuoden 1988 yksilö, joka edustaa mallin lähes muuttumatonta, 40–50 vuoden tuotantohistoriaa. Auto on suunniteltu alun perin 1930-luvulla korvaamaan hevospelit maaseudulla: halpa, kevyt, yksinkertainen ja helposti huollettava.

Moottori ja suorituskyky

  • kaksisylinterinen, ilmajäähdytteinen, vastaiskumoottori
  • viimeisen tuotantovuoden mallissa on tehokas moottori: 602 cm³ / 26 hv
  • varhaisimmat mallit olivat pienemmällä koneella: 9 hv / ~300 cm³
  • huippunopeus noin 71 mph (114 km/h); käytännössä mukavalta tuntuu n. 60 mph (96 km/h)
  • alkuperäisen mallin kulutukseksi ilmoitettiin 80 mpg (n. 3 l / 100 km)
  • polttoainesäiliö on noin 20 litraa

Jarrut ja voimansiirto

  • etupyörien levyjarrut ovat inboard-tyyppiset, eli kiinnitetty moottorilohkoon, mikä vähentää jousittamatonta massaa
  • nelivaihteinen manuaalivaihteisto, joka sijaitsee moottorin yhteydessä
  • vaihdekeppi on kuin ranskalainen pulttilukkokivääri: se toimii työntö-veto -liikkeellä pitkän vaakasuuntaisen tangon kautta

Jousitus ja ajettavuus

  • erittäin omaperäinen jousitus:
    • etu- ja takapyörät on yhdistetty pitkittäisillä vetojousilla, mikä vaimentaa epätasaisuuksia tehokkaasti
    • jousitus on suunnitteltu periaatteella: "ajo vastakynnetyllä pellolla rikkomatta koriin asetettuja munia"
  • poikkeuksellisen pehmeä ja joustava ajotuntuma

Kori ja rakenne

  • kori on valmistettu ohuesta teräslevystä eli se on kevyt mutta ruostuu helposti
  • kaikki ikkunalasit ovat suoria: ne ovat halpoja valmistaa ja helppoja vaihtaa
  • ovet ovat niin ohuet, ettei tilaa ole perinteisille lasinnostimille: tämän vuoksi ikkunat taittuvat ylöspäin kahdessa osassa
  • katto on kangas, joka voidaan rullata auki osittain tai kokonaan, mikä helpottaa pitkien tavaroiden kuljettamista
  • tavaratila on käytännössä osa matkustamoa: takapenkin voi helposti irrottaa lisätilan saamiseksi

Sisusta ja varustelu

  • mittaristo on äärimmäisen yksinkertainen: polttoaine-, voltti-, ja nopeusmittari sekä jarrunesteen varoitusvalo
  • sähkölaitteet ovat askeettiset: manuaalisesti palautettava vilkku, yksinopeuksinen tuulilasinpyyhin ja käsipumppu tuulilasin pesunesteelle
  • ajovalojen kulmaa voi säätää mekaanisella vivulla, jos kyydissä on paljon kuormaa

Yleisarvio

Auto on suunniteltu yksinkertaiseksi, kevyeksi ja helposti huollettavaksi. Siinä on kuitenkin paljon kekseliäitä teknisiä ratkaisuja. Se on samalla charmikas, käytännöllinen ja poikkeuksellisen monipuolinen, ja siksi on edelleenkin ikoninen.

Tuollainen on varmaan ihan näppärä kauppakassi Arizonan ilmastossa -- Suomen suola-sohjo-paskassa ei niinkään.
Jep,Arizonasta vois löytyä jotain parempaa puutakin tuon korin korjaukseen kun suomesta 🙂
 
Joo. Eikö sitä sanota e-CVT:ksi? Power Split Device, vai mikä se on.
Teknisesti Toyota (ja lisenssiasiakkaiden) e-CVT on äärimmäisen hieno keksintö. Siinä on planeettapyörästö, pari apuratasta ja kaksi sähkömoottori-generaattoria. Koko vaihteistossa ei ole parkkilukkoa lukuunottamatta yhtään mekaanista kohtaa, jossa voimaa välittävä tie avattaisiin ja suljettaisiin. Koko vaihteisto on ns. yhtä rautaa koko ajan. Hyvin ovat kestäneet, ei tosin öljynvaihto kuulu näidenkään huolto-ohjelmaan.
 
Minulta löytyisi volkkarin kaksoisahdetun moottorin 300tkm pyörinyt ahdin (kiristin puuttuu ja öljyt laskettu pois), ilmaiseksi saa noudettuna tutkimustarkoituksiin, lähettäminen voi maksaa jotain kun on kuitenkin aika iso ja painava mötikkä.
Kiitos tarjouksesta. Pakko kuitenkin kieltäytyä, koska menossa on tärkeämpi projekti. Tai oikeastaan useampia projekteja.
 
Joo. Eikö sitä sanota e-CVT:ksi? Power Split Device, vai mikä se on.
Meillä on ollut Toyota:lta Hybridinä Priuksia ja sittemmin Lexus:ia, en ainakaan heti muista että niissä olisi ollut tuota pienta e-kirjanta siinä CVT:n edessä.
Mutta voin toki olla väärässäkin, mutta kilometreihin nähden ja varsin korkeisiinkin, japsi pesee sakun mennen tullen, tojolla on oikeasti laatu kohdallaan.

Oman emppiirisen kokemuksen mukaan Japani vs. saksa, otanta henkilövaunut:

Pari Priusta: Ensimmäisessä oli penkinlämmitin, ratin monitoimi kaapeli ja pakoputki rupesi vuotamaan kun kävi tyotalla huollossa, autossa oli mittarissa 425000km kun se meiltä lähti 2 x jarrupalat ja polttimoiden yms normi ohjelmaan kuuluvien huoltojen kanssa ja taisi olla pari takaisin kutsua kuten kuskin kuramaton lattiaan "naulaaminen" . Toinen Prius 280000km. normi huollot + etupyörän laakeri.

Pari Lexus.n 200 CT:tä junioreilla ekassa ei mitään korjauksia poislukien jarrupalat yms. pyyhkijät jne. vain normi huollot.
Tokassa oli lisäksi joku kallistuksen vakaajan koiranluu. väljä.

Sitten 1. Lexus RX-400h ehkä n.250000 kun vaihdettiin pois, normi huollot + toinen etuiskari korkkasi kun itse ajoin kovaa reilulla pakkasella korkeahkoon hidastetöyssyyn ja naps, ruikkasi öljyt pihalle iskarista.

Lexus RX 450h n. 260000 siinä jäätyi lapissa 12v akku, tokeni Victronikin laturilla kun oli ensin saatu se lämpöiseksi. Jossain vaiheessa etuiskarin yläpään laakeri meni kuivaksi ja se rupesi ääntämään kääntyessä. Muuten joku polttimo ja paloja sulkia + normihuollot.

2. RX 450h jatkaa ajossa, normi huollot + jarrupaloja joku takavalo polttimo ei muuta alle 200000km.

Huom. näihin ei ole tarvinut levyjä vaihdella. Mutta pesun jälkeen pintaruoste herätti katsurin huomion ja ihmetteli levyjä, sen jälkeen ennen katsastusta pitää vetää muutama voimakkaampi jarrutus niin pintaruoste poistuu.



Kaksi mersua ; ensimmäisessä parsittiin jarruja ja niveliä ja toisessa kolmesti kaikki levyt ja AdBlue säiliö enkä jäännyt odottelemaan mitä muuta tulee.

Nyt pemari, uusittu jarrut ympäriinsä, turbo + pakosarja, ja etupäässä joku nivel kolkuttelee vuoroaan +200000km.

Yhteenvetona nykyinen henkilöauto olisi japanilainen ja aidosti japanissa valmistettu, mutta kun esim.Lexus farmarina ei onnistu.

Tässä päällimmäisiä tuntoja meiilä pyörinestä henkilöautoista, ja kyllä pakuistakin on kokemusta.
 
Meillä on ollut Toyota:lta Hybridinä Priuksia ja sittemmin Lexus:ia, en ainakaan heti muista että niissä olisi ollut tuota pienta e-kirjanta siinä CVT:n edessä.
Mutta voin toki olla väärässäkin, mutta kilometreihin nähden ja varsin korkeisiinkin, japsi pesee sakun mennen tullen, tojolla on oikeasti laatu kohdallaan.

Oman emppiirisen kokemuksen mukaan Japani vs. saksa, otanta henkilövaunut:

Pari Priusta: Ensimmäisessä oli penkinlämmitin, ratin monitoimi kaapeli ja pakoputki rupesi vuotamaan kun kävi tyotalla huollossa, autossa oli mittarissa 425000km kun se meiltä lähti 2 x jarrupalat ja polttimoiden yms normi ohjelmaan kuuluvien huoltojen kanssa ja taisi olla pari takaisin kutsua kuten kuskin kuramaton lattiaan "naulaaminen" . Toinen Prius 280000km. normi huollot + etupyörän laakeri.

Pari Lexus.n 200 CT:tä junioreilla ekassa ei mitään korjauksia poislukien jarrupalat yms. pyyhkijät jne. vain normi huollot.
Tokassa oli lisäksi joku kallistuksen vakaajan koiranluu. väljä.

Sitten 1. Lexus RX-400h ehkä n.250000 kun vaihdettiin pois, normi huollot + toinen etuiskari korkkasi kun itse ajoin kovaa reilulla pakkasella korkeahkoon hidastetöyssyyn ja naps, ruikkasi öljyt pihalle iskarista.

Lexus RX 450h n. 260000 siinä jäätyi lapissa 12v akku, tokeni Victronikin laturilla kun oli ensin saatu se lämpöiseksi. Jossain vaiheessa etuiskarin yläpään laakeri meni kuivaksi ja se rupesi ääntämään kääntyessä. Muuten joku polttimo ja paloja sulkia + normihuollot.

2. RX 450h jatkaa ajossa, normi huollot + jarrupaloja joku takavalo polttimo ei muuta alle 200000km.

Huom. näihin ei ole tarvinut levyjä vaihdella. Mutta pesun jälkeen pintaruoste herätti katsurin huomion ja ihmetteli levyjä, sen jälkeen ennen katsastusta pitää vetää muutama voimakkaampi jarrutus niin pintaruoste poistuu.



Kaksi mersua ; ensimmäisessä parsittiin jarruja ja niveliä ja toisessa kolmesti kaikki levyt ja AdBlue säiliö enkä jäännyt odottelemaan mitä muuta tulee.

Nyt pemari, uusittu jarrut ympäriinsä, turbo + pakosarja, ja etupäässä joku nivel kolkuttelee vuoroaan +200000km.

Yhteenvetona nykyinen henkilöauto olisi japanilainen ja aidosti japanissa valmistettu, mutta kun esim.Lexus farmarina ei onnistu.

Tässä päällimmäisiä tuntoja meiilä pyörinestä henkilöautoista, ja kyllä pakuistakin on kokemusta.
Mulla on ollut alla kaksi Corollaa ja Auris. Eka Corolla oli malli 1970 ja manuaali. Oi aikoja. Myöhemmät Toyotat olivat näitä ensimmäisiä jarruenergiasta talteenottavia hybridejä, enkä pitänyt kumpaakaan kauan. Ei niihin mitään vikaa ehtinyt tulla. Kerran uusi Corolla mökötti aamulla eikä halunnut päästää sisään. Farmari kun oli, menin peräluukusta. Mitä lie kiukutteli.

Hiace oli tuttu työautona 1980-luvun lopulla. Sehän oli unelmaketterä verrattuna aikaisempaan vanhaan Transitiin, joka oli kuin panssarivaunu.

Land Cruiserilla ajoin aikanaan PV:n B-ajoluvan.

Siinäpä ne Toyota-kokemukset olivatkin. Yhden Hondan olen ajanut maahantuojalta pataan asti. Siihen ei tullut yhtä ainoaa vikaa. Jarruremontit ja huollot tehtiin. Oliko vielä joku pusla joskus. Luovuin 320 000 km:n jälkeen.

Mersu on ollut myös. Tuli tuliteränä verovapaana kasarin lopussa. Näin pari vuotta sitten vielä liikenteessä Tampesterissa. Mersut tehtiin aikoinaan kyllä huolellisemmin. Se oli E-malli.

Pari Volvoa. Ei pahaa sanottavaa, paitsi kulutus. Yksi S-40 T tehtiin oikein amisautoksi. Ei tainnut ihan vakio olla meille tullessaankaan. Siinä ei 300 km/t olisi piisannut, mutta en enää vanha mies uskaltanut kokeilla.
 
Huolloista vielä, normi toyota huolto suht samaa tasoa kuin mersulla. Siis kumpikin on saannut reklamaatiota tunaroinneistaan.
Lexus huolto kaivokselassa on onnistunut odotuksen mukaisesti ja näin huoltojen pitäisikin olla.

Toyotalla ja mesellä ei ollut käytössä sijaisautoja veloituksetta, lexusella aina ja auto pesty sisältä ja ulkoa.
 
Back
Top