B-2A Spirit ja B-21 Raider häivepommikoneet

New B-21 Raider Being Accelerated With Overlapping Development and Production​

April 28, 2022 | By John A. Tirpak

The Air Force is accelerating the B-21 program, Northrop Grumman President and Chief Executive Officer Kathy Warden told reporters on a quarterly earnings call. The Air Force apparently permitted Northrop to discuss more of the highly classified program’s progress than in recent years.

Warden, talking with financial reporters April 28, said “the government is looking at layering” production of the Raider “on top of” its development phase. Despite the acknowledgement that the program is speeding up, production rates on the B-21 remain classified, she said. She noted that the B-21 effort has been successful enough to warrant a $67 million performance incentive fee for meeting an unnamed target in the first quarter.

Inflation has been playing havoc with other companies’ earnings because of fixed-price contracts, and to allay investor concerns, Warden also pointed out that while low-rate initial production of the B-21 is fixed-price, development is not.

Moreover, costs for full-rate production aircraft “have yet to be negotiated,” said David Keffer, Northop Grumman’s executive vice president and chief financial officer.

As for the production phase, “you can think of that as notionally around the ’25-’26 timeframe—he middle part of the decade,” Warden said.
Air Force budget documents released earlier in April show the Air Force will spend $20 billion to build B-21s over the five-year future years defense plan.

She noted that the Air Force has “confirmed that the first aircraft has entered the ground test phase, paving the way for first flight. And there are five additional aircraft in various stages of assembly.”

The Air Force has shifted its thinking on the B-21, initially saying it would build 80-100 of the aircraft, then 100, and of late “at least 100,” although Air Force Global Strike Command officials have said the likely requirement is on the order of 145 aircraft.

Air Force Secretary Frank Kendall has also set as an “operational imperative” the need to complement the B-21 with uncrewed aircraft that will escort it, providing electronic jamming, additional weapons, and likely defense suppression. No costs for that aspect of the program have been shared. https://www.airforcemag.com/new-b-2...-with-overlapping-development-and-production/


Lainasin muutamia tärkeitä kohtia uutisesta. Eli:
- kuten JSF-ohjelmassa, B-21 ohjelmassa tuotantoa ja kehitystä rinnastetaan
- ohjelmaa pyritään nopeuttamaan
- ensimmäinen 6 erän koneesta on nyt maatesteissä
- valmistusmäärää säädetään ylöspäin, mahdollisesti reippaasti yli 100 koneeseen (jos inflaatio ei pilaa suunnitelmia)
- B-21 lentää todennäköisesti osan tehtävistä ATS-järjestelmien kanssa, erityisesti korkean riskin alueilla. Järkevää, koska häirintä paljastaa koneen olinpaikan ja heikentää häivettä.
 
B-21:n on kuulemma pienempi ja halvempi kuin B-2 (täsmäaseiden aikakaudella ei mattopommituksiin enää tarvetta), niitä on tarkoitus hankkia 100 kun edeltäjää rivissä vain parikymmentä. Yhden koneen käyttökustannusten tarkoitus olla noin kolmannes vanhan koneen kustannuksista.
 
B-21:n on kuulemma pienempi ja halvempi kuin B-2 (täsmäaseiden aikakaudella ei mattopommituksiin enää tarvetta), niitä on tarkoitus hankkia 100 kun edeltäjää rivissä vain parikymmentä. Yhden koneen käyttökustannusten tarkoitus olla noin kolmannes vanhan koneen kustannuksista.
Olisiko ollut jopa niin, että koneilla voitaisiin lentää myös ilman miehistöä maasta käsin. Näin ainakin joskus uumoiltiin. B2 on yli 30 vuotias joten tekniikka ainakin on ottanut suuren harppauksen noista ajoista.
 
B-21:n on kuulemma pienempi ja halvempi kuin B-2 (täsmäaseiden aikakaudella ei mattopommituksiin enää tarvetta), niitä on tarkoitus hankkia 100 kun edeltäjää rivissä vain parikymmentä. Yhden koneen käyttökustannusten tarkoitus olla noin kolmannes vanhan koneen kustannuksista.

B-2 oli tarkoitus hankkia 132 konetta... F-22 750 konetta...

Eiköhän tämäkin aseohjelma mene lukumääräisesti reisille. Viimeksi hajosi Neuvostoliitto, nyt hajoaa Venäjä...
 
Taitaa Kiina kuitenkin olla tällä kertaa SE vastavoima.

Toivotaan parasta. Näitä aikataulut ja budjetit ylittäneitä aseohjelmia nyt vain on nähty sen verran monta, että väkisinkin herää pelot kuolemanspiraalista. Sitten kun on jotakin valmista myöhässä ja yli budjetin, niin käykin ilmi, että se ei enää vastaa operatiivisiin tarpeisiin ja siirrytään jahtaamaan seuraavaa unelmaa.
 
B-2 oli tarkoitus hankkia 132 konetta... F-22 750 konetta...

Eiköhän tämäkin aseohjelma mene lukumääräisesti reisille. Viimeksi hajosi Neuvostoliitto, nyt hajoaa Venäjä...
Toisaalta F-15 koneita piti alun perin hankkia 729(+20 protoa ja esisarjan konetta) ja F-16 koneita 650 kpl. Sitten tuli Reagan ja rahahanat aukesi. B-2:ta kaavailtiin projektin alkuvaiheessa hankittavan jopa 165 kpl.
 
Toivotaan parasta. Näitä aikataulut ja budjetit ylittäneitä aseohjelmia nyt vain on nähty sen verran monta, että väkisinkin herää pelot kuolemanspiraalista. Sitten kun on jotakin valmista myöhässä ja yli budjetin, niin käykin ilmi, että se ei enää vastaa operatiivisiin tarpeisiin ja siirrytään jahtaamaan seuraavaa unelmaa.
Aina on olemassa mahdollisuus näyttävään mahalaskuun mutta Venäjän heikkeneminen ei käy perusteluksi. Uhka on siitä huolimatta kasvussa. Nyt on siltäkin osin B-2:n käyttöönotosta poikkeava tilanne että vanhaa kalustoa on poistumassa ja jotakin on pakko saada tilalle.
 
Kehittyneempi häiveteknologia. Jostain luin, että B-21:lla voi lentää ilmatilaan, jossa B-2 ei voi operoida.

Tästä on erilaisia huhuja. Varmaa on, että ne jotka tietää, ei puhu.

Raider on kuitenkin selkeästi huokeammaksi tarkoitettu laite, kuin Spirit. Hieman Raptor - Lightning 2 tyylisesti.

Tekniikan kehitys varmasti auttaa ja vaikea sanoa kuinka paljon esim. IR häive ja oma signaalinhallinta on edistynyt 30 vuodessa. Paljon varmaankin.
Saattaa myös olla, että kehitys on johtanut eri taajuusalueen tutkahäiveen painottamiseen enemmän.

Huomattavaa on, että edes Spiritin kaikista ominaisuuksista ei vieläkään juurikaan tiedetä.
 
Back
Top