Tulipa mielenkiintoinen lentoturmatutkinta ohjelma
Aiheena oli tällä kertaa B2 häivepommittaja Spirit of Kansasin onnettomuus.
Näin tavis insinöörinä sitä on välillä ihmetellyt miten tuollaisen siiven lennonhallinta on toteutettu, Muinoin kun ei paljoaa ollut sähköisiä gyrö systeemeitä.
Aika vaativa systeemi kun oletan että tuollaista siipeä on manuaalisesti melko mahdoton lentää.
No tuossa on 4 kpl tietokonetta lennonhallinnassa. Jotka saavat ilmanpaine tiedon siiven ylä ja alapuolelta 3:ta eri kohtaa.
Siiven keskeltä ja siiven molemmilta puolilta eli mittapaikkoja on 6 kpl ja joka tieto koneella on omat anturit. Siis summana niitä antureita on 24 kpl.
Nyt kävi niin hassusti että yhden mittapisteen 3 kpl ilmanpaine anturia näytti väärin eli 3 tietokonetta oli virheellisessä tiedossa.
No lähtokiihdytyksessä tietokoneet huomasi että on erillaista dataa ja kytki 2 tietokonetta pois käytöstä.
Jolloin jäljelle jäi 2 tietokonetta joissa oli virheellinen data. Sen seurauksena tietokone luuli että lentokoneen asento on -8 astetta eli keula alaspäin.
Jolloin lentokone tietenkin lähti nousemaan vaikka ohjaajat yrittivät päin vastaista. Tietokone voitti ja huonosti siinä kävi. Onneks vain lentokoneelle eikä miehistolle. Pelastautuivat heittoistuimilla ennen sakkausta ja maahan syöksyä.
Outo on tosiaan vaikka lentäjät näkee että nyt menee pieleen niin mitään ei oikeastaan voi tehdä. Kaikki lentäjien ohjaus komennot kuin tais olla vaan pyyntöjä tietokoneelle ja se sitten suorittaa mitä suorittaa.
Harmi että eivät tarkemmin kertoneet mitä muutoksia tekivät ohjaus systeemiin. Puhuivat vain jotain ohjelmisto muutoksesta.
No nykyään luulis olevan helppo lisätä kaikenlaista gyrötietoakin joukkoon jolla lentokoneen asento selviäis.
Taitaa olla taas niitä suuria sota salaisuuksia nuokin muutokset.
Ehkä jonain päivänä selviää