Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Siipeilyssä on ongelmansa ja muotoseikat voivat vaikuttaa asioihin.Northrop kokeili jo Hortenin innoittamana -40luvulla siipeä, eli YB-49, XB-35, mutta ne oli todella hankalia lentää.
Toki painopiste vaikuttaa paljon, mutta sen toimiva sijainti on melko pienellä alueella ja koneen nostovoimakeskiö määrittää painopisteen paikan. Nostovoimakeskiö taas määräytyy siipiprofiilin ja siiven kulman mukaan ja varmaan koko koneen muotoilun mukaan, varsinkin kun puhutaan lentävistä siivistä. Lisäksi turhan edessä oleva painopiste voi taas heikentää koneen liikehdintää samoin kuin liika stabiliseetti.Ainakin moottorien sijoittelu pistää heti silmään. Hortenissa moottorit ovat niin edessä kuin mahdollista, mutta Northropissa siiven jättöreunassa. Mitä edempänä painopiste on, sitä vakaampi kone on luonnostaan ja moottorit ovat yleensä se painavin osa konetta.
Tämäpä sattui sopivasti. Kuuntelen juuri Remeksen kirjaa Kremlin nyrkki, jossa tämä kone esiintyy.Laitan vielä lisää kuvia Hortenin koneesta. Katsokaa keskirungon ja siiven muotoa ja suhdetta toisiinsa vs. Northrop. Siinä missä Northropin koneissa rungon takaosa on kartiomaiseksi päättyvä puikula, Hortenin koneen rungon takaosa jatkaa jouhevasti rungon siipimäistä muotoa. Voisi sanoa, että kone on ”blended wing” -suunnittelufilosofian arkkityyppi.
Katso liite: 78450Katso liite: 78451Katso liite: 78452
Ok, muistelen että tästä oli dokumentti joskus ja siinä tuotiin esiin nimenomaan ohjelmistobugi ohjauksessa, joka ei suostunut ylösvetoon. No, jos moottoritehoa on liian vähän tuossa niin sakkaahan se kone ja järjestelmä ei sallinut ehkä sitä. Sitten voi kysyä että miksi kone teki overshootin hyvissä olosuhteissa ja valoissassa? Ymmärtääkseni tuo liukukulma oli jo liian loiva ja konetta ei saanut tuotua kentälle siten kun pilotti halusi ja loppuosa meni sen takia pitkäksi. Olisi kiva kuulla että mitä mustasta laatikosta sai irti.Piti ihan lueskella tuosta: lentäjä väittää edelleen että ongelma oli fly-by-wiressä ja tätä on tutkittu myös jossakin dokumentissa. Dokkarintekijöillä tuntui olevan kovempia salaliittoteorioita kuin Estonian tapauksessa, aina mustien laatikoiden vaihtamisesta lähtien.
Kyseessä oli ensimmäinen kaupallinen lento, mutta se oli samalla näytöslento joka laskeutui show’n jälkeen lähtöpaikkaansa. Lentosuunnitelma kerrottiin lentäjille vasta samana aamuna ennen siirtolentoa eikä ylilennosta ollut mitään suunnitelmia.
Moottorit oli videossa laskuvaiheessa lentotyhjäkäynnillä eli 29% teholla. Kun siitä lyödään hanat kaakkoon, kyseisillä moottoreilla on 4s päästä vasta 67% tehoa, mutta 5s jälkeen 83% tehot käytössä. 5,6 sekuntia kahvan antamisen jälkeen moottorit antoi jo 91%, mutta siinä vaiheessa moottorit ahmikin jo puiden latvoja, pähkinöitä ja pääskyjä sisäänsä.
Virallinen tutkintatulos oli lentäjä virhearvio tehon lisäämisen ajoittamisesta. Lentäjä istui 10kk linnassa kuolemantuottamuksesta - 136 hengestä kaikki selviytyi pakkolaskusta, mutta 3 kuoli savuun. Yksi oli nuori liikuntakyvytön poika, toinen oli tyttö joka ei saanut turvavyötään auki ja kolmas oli nainen joka jo ovelle päästyään palasi auttamaan tyttöä.
Tutkinnan mukaan ennen maksimitehojen pyyntiä nopeus oli 120 solmun luokkaa. Nyrkkisääntönä A320:n alimmalle hallittavalle nopeudelle on 115 solmua.Ok, muistelen että tästä oli dokumentti joskus ja siinä tuotiin esiin nimenomaan ohjelmistobugi ohjauksessa, joka ei suostunut ylösvetoon. No, jos moottoritehoa on liian vähän tuossa niin sakkaahan se kone ja järjestelmä ei sallinut ehkä sitä. Sitten voi kysyä että miksi kone teki overshootin hyvissä olosuhteissa ja valoissassa? Ymmärtääkseni tuo liukukulma oli jo liian loiva ja konetta ei saanut tuotua kentälle siten kun pilotti halusi ja loppuosa meni sen takia pitkäksi. Olisi kiva kuulla että mitä mustasta laatikosta sai irti.
Olen tästä liukukulmasta jutellut entisen DC-9 perämiehen kanssa ja kulma riippuu mm. tuuliolosuhteista, koneen laskupainosta ja kentän pinnan kitkasta(olosuhteet). Joskus kone pitää "tömäyttää" kentälle ja joskus sen voi liuttaa tasaisesti kuin höyhenen. Ehkä pilotti oli tottunut erilaiseen loppuosaan kuin tietokoneeseen insinöörit olivat ohjelmoineet?
Onhan tuo pikkaisen liian lyhyt kiitotie matkustajajeteilleTutkinnan mukaan ennen maksimitehojen pyyntiä nopeus oli 120 solmun luokkaa. Nyrkkisääntönä A320:n alimmalle hallittavalle nopeudelle on 115 solmua.
Voihan se olla, että tietokone totesi, että lentäjä haluaa ylös ja pyytää tehoja, mutta laski samalla että jos nokkaa nostaa, sakkaus iskee ennen kuin tehoja tulee - silloinhan tuossa olisi tultu varmaan kyljellään tonttiin ja vielä korkeammalta, eli mahdollisesti tietokone pelasti enemmiltä uhreilta? ”En nosta”
Videolla näyttää, että kone vaan yrittää ja yrittää ja yrittää nostaa ja nousta, mutta todellisuudessa lentäjä pyysi tehoja vasta 5,5 sekuntia ennen puihin osumista, eli varsin myöhään. Kyseessä oli myös 1100m pitkä kiitorata huvikentällä ja ylilentokin oli huonosti suunniteltu.
Eihän se ollut sinne laskeutumassakaan.Onhan tuo pikkaisen liian lyhyt kiitotie matkustajajeteille
Joko näin, tai syntipukiksi joutuva päällikkö yritti tehdä näyttävän hitaan ohilennon matalalla, suurella kohtauskulmalla ja tietämättä että kiitoradan päässä odottaa metsä. Joidenkin lähteiden mukaan tuota metsää ei ollut merkitty heille annettuun karttaan, jonka perusteella manööveria suunnittelivat. Lähteet ovat niin eri mieltä asioista että todellisen tapahtumien kulun selvittämiseen tarvitsee ensimmäiseksi keksiä aikakone.Eihän se ollut sinne laskeutumassakaan.
Eikös tuo ollut lentonäytös jossa ylimielinen kippari yritti tehdä hitaan ohilennon matalalla, suurella kohtauskulmalla ja tehoilla. Perämies epäröi, mutta kapteeni piti päänsä.
Jos nyt oikein muistan kauan sitten tulleen dokumentin.
Eihän se ollut sinne laskeutumassakaan.
Eikös tuo ollut lentonäytös jossa ylimielinen kippari yritti tehdä hitaan ohilennon matalalla, suurella kohtauskulmalla ja tehoilla. Perämies epäröi, mutta kapteeni piti päänsä.
Jos nyt oikein muistan kauan sitten tulleen dokumentin.