mechanicus
Kenraali
Pyrstöampumo suunniteltiin B-52:een 1950-luvulla, jolloin ilmataisteluohjus edes hävittäjässä ei ollut mikään itsestäänselvyys ja ohjusten luotettavuus huono, joten todennäköisyys että vihollinen pyrkisi niitä torjumaan tykinkantamalla oli suuri (näin tapahtui vielä Vietnamissa 1972). Ne deaktivoitiin lopulta 1991 Persianlahden rähinän jälkeen, kun niistä alkoi olla enemmän haittaa kuin hyötyä (ne sitoivat miehistöön ainoan jäsenen, jolla ei ollut heittoistuinta muttei juuri mitään virkaa, pyrstötykin tulenohjaustutka saattoi näyttäytyä omien HARM-ohjukselle vihollisen it-tutkana jne). AMRAAMin integrointi B-52:een olisi kallista ja yhtälailla lähes hyödytöntä, mikäli B-52 joutuu tilanteeseen missä se joutuu puolustatumaan torjuntahävittäjää vastaan on se aivan väärässä paikassa, ja mikäli jostain syystä vihollisen ilmapuolustusta joudutaan lähestymään, on hävittäjäsuoja joka tapauksessa välttämättömyys.
Takka-ampuja tykkitornissa ei ole oleellisesti huonommassa asemassa kuin alaspäin poistuvissa heittoistuimissa istuvat Navigator ja Radar Navigator. B-52C/D Flight Manual antaa alapäin poistuville heittoistuimille pienimmäksi hyppykorkeudeksi (vaakalennossa) 400 jalkaa ja tykkitornin pakkoirroituksen jälkeen laskuvarjolla hyppäävälle taka-ampujalle 500 jalkaa.
Pahoittelut besserwisseröinnistä
Viimeksi muokattu: