Noin 650 moottoria, mikä tarkoittaisi kaikkien jäljellä olevien koneiden uudelleenmoottorointia kahdeksalla motilla. Saapa nähdä miten käy, B-52:t on ollut tarkoitus uudelleenmoottoroida jo ainakin kahdesti, mutta suunnitelma on kaatunut kustannustehottomana. JT3D on yksinkertainen moottori, joille on laaja varaosapooli, mutta tietysti joskus sekin ajetaan kuiviin eikä niitä enää juuri ole siviilimarkkinoillakaan, mistä ammentaa osia. Myös KC-135 -variantit taitavat olla jo pääsääntöisesti uudelleenmoottoitu CFM56:lla?
Rolls-Royce North America selected to power the B-52 Commercial Engine Replacement Program
Rolls-Royce North America selected to power the B-52 Commercial Engine Replacement Programwww.rolls-royce.com
Sinänsä B-52 kannattaa pitää palveluksessa, vastaavaa raskasta pommilauttaa ei ole saatavilla ja kun koneet ovat pääasiassa paineistamattomia, rungoilla on melkein rajaton elinkaari. Niitä ei ole taloudellisesti oikein mahdollista korvata jollain hulppean yliteknisellä murhakullilla, joka maksaa lentoonlähtöpainonsa kryptoniitissa.
Ei sulla oo tarinaa B-17;sta?