Beirutin satama-alueen tuhoisa räjähdys

Ammoniumnitraatin (tyyppiä lannoite/räjähde) käyttö on kielletty Libanonissa. Laivan kapteeni kieltäytyi lisälastin otosta Beirutissa, koska laiva ei olisi rakenteellisesti kestänyt sitä.

Two Georgian government officials, who requested anonymity because they were not authorized to speak to the media, said that following news reports of the blast they checked and confirmed that it was manufactured in Georgia and 2,700 tons of fertilizer were legally shipped from the country’s Black Sea port in Batumi. “It was a registered, clean sale and there was no reason for us to be suspicious,” one of the officials said.

The ammonium nitrate loaded in the Batumi port was destined for Mozambique. The vessel, called MV Rhosus, sailed under a Moldovan flag and was owned by a Cyprus-based Russian businessman named Igor Grechushkin. The crew were Ukranian and Russian nationals.

Captain Boris Prokoshev joined the crew when the ship docked in Turkey. In an interview with Russian media, he said he was told that the ship was headed to Mozambique but that during their refuelling stop in Greece, the owner, Igor Grechushkin ordered him to sail to Beirut to load it up with additional cargo.

Ammonium nitrate, which is a dual-use fertilizer, is banned in Lebanon. “I have no idea how Grechushkin got permission for us to dock in Beirut,” Prokoshev said in the interview with the Russian publication MediaZona, adding that in Beirut the crew was told to load up the ship with heavy machinery. The captain refused to receive the machinery on board because the ship “could not physically take so much.” By then, he said, the crew had grown increasingly angry with Greshuchkin over his failure to pay their salaries, and a partial strike ensued. The Lebanese authorities confiscated the ship for failing to pay port dues and taxes, and Prokoshev and his crew spent the following 11 months trying to get out of Lebanon.

They should have gotten rid of the vessel right away instead of confiscating it and demanding fees for harboring it,” Prokoshev told RFE/RL.

Lebanon is one of a handful of countries that has outlawed dual-use fertilizers. According to leaked court documents, Lebanese customs authorities between 2014 and 2017 repeatedly asked Lebanese courts to allow them to re-export the banned chemicals which “posed a grave danger to public health.”

Lebanese authorities are still investigating the cause of the fire that led to the massive explosion.

 
Viimeksi muokattu:
... they checked and confirmed that it was manufactured in Georgia and 2,700 tons of fertilizer were legally shipped from the country’s Black Sea port in Batumi. “It was a registered, clean sale and there was no reason for us to be suspicious,” one of the officials said.

Jos laivan lasti on ollut prillattua, kuten tuotenimestä ja säkeistä voisi päätellä, niin se viittaisi mieluummin räjähdekäyttöön. Mutta mihin lasti oikeasti oli menossa, nuo "viralliset" merkinnät on turhia sitä pähkäillessä.
 
Jos laivan lasti on ollut prillattua, kuten tuotenimestä ja säkeistä voisi päätellä, niin se viittaisi mieluummin räjähdekäyttöön. Mutta mihin lasti oikeasti oli menossa, nuo "viralliset" merkinnät on turhia sitä pähkäillessä.
Jos tuo "banned in Lebanon" viittaa myös maahantuontikieltoon, niin miten ihmeessä laiton jättimäinen lasti räjähdettä lojuu Beirutin satamavarastossa 6 vuotta?
 

En näe sinisiä valoja, en hitsaajaa, en ketään joka olisi paikalla
Omin silmin näkyy paloauto siniset vilkut päällä, samoin henkilöauto vilkut päällä lähellä savuavaa varastoa.

Tuo ensimmäinen räjähdys vaikuttaa ilotulitekontin räjähdykseltä, jonka jälkeen sen sisältö pääsee vapaasti palamaan ja poksahtelemaan.
 
Ammoniumnitraattia ei pysty käyttämään hallitusti räjähteenä ilman, että siihen sekoitetaan palavaa ainetta. Tällöin AN toimii hapettimena.

Kuumennettaessa AN:ia, aine alkaa hajota. Kun saavutetaan riittävä lämpötila (260 - 290 °C), hajoaminen enenevässä määrin menee sellaista reittiä jossa vapautuu energiaa 41.5 MJ/kg. Tämä energia on samaa luokkaa TNT:n ja tavallisten polttoaineiden kanssa. Otollisissa olosuhteissa reaktio etenee räjähdysmäisesti kuten Beirutissa kaiketi tapahtui. Veikkaan, että räjähdystä kuumentamalla on vaikeahko aikaansaada tarkoituksella ainakaan pienellä määrällä AN:ää.

Ei se hallitusti lähdekään ilman sitä FO-osaa... osa lähtee mutta koska kuumentumisen ja vanhentumisen seurauksena osa hapesta "vähenee", niin lähtee 10-40%, määrästä riippuen. AN pystyy itsessään toimimaan hapettimena, mutta lämmetessään ilman sitä FO-osaa jää osa hapesta käyttämättä, ja se laskee tehoa...
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Omin silmin näkyy paloauto siniset vilkut päällä, samoin henkilöauto vilkut päällä lähellä savuavaa varastoa.

Tarkoitatko noita?

oDtvocu.jpg


kuva heidän kalustosta

1_247673_1_5.jpg
 
znAhUlz.jpg


Näen koppiauton joka on hieman pienempi kuin se toinen auto, mutta ei se näytä paloauton kokoiselta
 
Rajut hapettimet, kuten ilokaasu, (jota voidaan valmistaa esim kuumentamalla AN:ta), eivät saa esim tarpeeksi bensaa yms moottorikäytössä, käyttävät sit mitä vaan polttoaineena. Alumiini, teräs yms kaikki käy. Sen takia niistä seuraa komeita räjähdyksiä autokäytössä, kun hommat menee pieleen.
 
Tarkoitatko noita?

oDtvocu.jpg


kuva heidän kalustosta

1_247673_1_5.jpg
Punaista ja sinistä hälytysvaloa käytössä Beirutin palokuntalaisilla.


'When the smoke first started gathering, we sent a unit of 10 people. Six were in the fire engine and four in the emergency response car. The three men in the famous photograph were first on the scene trying to unlock the door to Warehouse 12.

Yksi paloauto lähetettiin paikalle. Hyvin on viranomaisille kulkenut tieto varaston tulenarasta helvetin isosta pommista... *¡puta locura!*

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Kolme sairaalaa meni matalaksi ja viljasiilot jättäen maalle alle kuukauden varastot viljaa. Maan omavaraisuusaste on olematon ja pääreitti ruualle,polttoaineelle ja kaikelle on Beirutin satama. Minkäänlaisia rahoja ei jälleenrakennukseen ole kun maa on muutenkin romahduspisteessä.
Ranskan presidentti Macron oli heti paikalla kertomassa että vain välitön apu tulee ja muuta ei tipu ilman uudistuksia ja reformia. Iranista taas ei enään ole niin suureen auttamiseen.

Joten kuka pelastaa Libanonin vai onko toimijoita joiden tavoite on taas uusi failed state Israelin ja euroopan naapurissa? Mitään reformia ei siellä tapahdu ellei kansa tule ja syrjäytyä Hizbollahia. Nythän toimittajat kertovat että kritisointikin johtaa uhkailuihin ja lopulta lähtee henki. Jotenkin näyttää taaa uudelta kortilta Venäjän ja Kiinan eduksi

 
1:24 kohdalla

xpXne6z.jpg


Pääty seinä on lentänyt ulos ja ruvennyt päästämään sitä oranssia savua ulos. Sitä ennen videolla näkyy kuinka savu tupruttaa päädystä ulos, katon alta. Nuo valkoiset repaleet näyttää katon palasilta.
 
Kolme sairaalaa meni matalaksi ja viljasiilot jättäen maalle alle kuukauden varastot viljaa. Maan omavaraisuusaste on olematon ja pääreitti ruualle,polttoaineelle ja kaikelle on Beirutin satama. Minkäänlaisia rahoja ei jälleenrakennukseen ole kun maa on muutenkin romahduspisteessä.
Ranskan presidentti Macron oli heti paikalla kertomassa että vain välitön apu tulee ja muuta ei tipu ilman uudistuksia ja reformia. Iranista taas ei enään ole niin suureen auttamiseen.

Joten kuka pelastaa Libanonin vai onko toimijoita joiden tavoite on taas uusi failed state Israelin ja euroopan naapurissa? Mitään reformia ei siellä tapahdu ellei kansa tule ja syrjäytyä Hizbollahia. Nythän toimittajat kertovat että kritisointikin johtaa uhkailuihin ja lopulta lähtee henki. Jotenkin näyttää taaa uudelta kortilta Venäjän ja Kiinan eduksi

Makarooni on "pelastamassa ja auttamassa" Libanonia, joka yllättäen on Ranskan vanha alusmaa.... Monet Libanonissa osaavat Ranskaa, vaikka eivät siitä tykkää.
 
Jos tuo "banned in Lebanon" viittaa myös maahantuontikieltoon, niin miten ihmeessä laiton jättimäinen lasti räjähdettä lojuu Beirutin satamavarastossa 6 vuotta?

Oisko vapaavarasto eli tullirajan ulkopuolella. Vapaavarastoissa olevat tavarat eivät virallisesti ole maassa vaan tarkoitus on jatkaa matkaa muualle.

Toki turvallisuussäädökset koskevat vapaavarastoissa varastointia, mutta paha sanoa tarkemmin kun ei sikäläisiä pykäliä tunne.

Tai sitten ihan vaan se hälläväliämeiningin alueet, joita tuokin maailmankolkka edustaa.
 
Oisko vapaavarasto eli tullirajan ulkopuolella. Vapaavarastoissa olevat tavarat eivät virallisesti ole maassa vaan tarkoitus on jatkaa matkaa muualle.

Toki turvallisuussäädökset koskevat vapaavarastoissa varastointia, mutta paha sanoa tarkemmin kun ei sikäläisiä pykäliä tunne.

Tai sitten ihan vaan se hälläväliämeiningin alueet, joita tuokin maailmankolkka edustaa.
Ammoniumnitraattisäkkejä oli kuitenkin tarjottu Libanonin armeijalle, mutta satamavarastoon jäivät.
 
Hävitettäväksi, ei muuhun käyttöön.

Tuossa lähteessä mainitaan vain lahjoittaminen Libanonin armeijalle. Onko lähdettä, missä tuo hävittäminen mainitaan?

Solutions proposed by the officials included exporting the 2,750 tons of ammonium nitrate, which is used in fertilizer and explosives, or donating it to the Lebanese Army. But the judiciary failed to respond to the letters, the records suggested.

The general manager of Beirut port, Hassan Koraytem, confirmed that in an interview on Wednesday, saying that despite repeated requests from customs and security officials, “nothing happened.”

“We were told the cargo would be sold in an auction,” he added. “But the auction never happened and the judiciary never acted.”

 
Jos laivan lasti on ollut prillattua, kuten tuotenimestä ja säkeistä voisi päätellä, niin se viittaisi mieluummin räjähdekäyttöön. Mutta mihin lasti oikeasti oli menossa, nuo "viralliset" merkinnät on turhia sitä pähkäillessä.
Sanakirja.org kertoo:
"
  • Prills are free-flowing pellets developed for fertilizer as a coarse product with little setting tendency that can be spread easily and smoothly.
  • The resulting solution is evaporated and converted into prills, i.e. dense flakes or grains, of solid ammonium nitrate.
"
Eli prilled tarkoittaa pelletöityä. Lannoitteet joihin itse olen tutustunut ovat kaikki olleet juuri tuollaisia.
 
Back
Top