Charlie Hebdon, Pariisi -ammuskelu

Lähes mistä tahansa uskonnollisesta opinkappaleesta on revittävissä oikeudet voimankäyttöön kunhan ollaan tarpeeksi luovia.

Jos nyt ilmaantuisi kristillinen ääriryhmä, joka sytyttelisi moskeijoita tuleen ympäri eurooppaa, onko syy kristinuskon?

Et nyt ymmärrä sitä, että nämä hakevat oikeutuksen tekoihinsa suoraan koraanista. Siksi islam on hyvinkin vastuullinen tapauksesta.
 
Tämä ampuja onkin kanssa vielä karkuteillä.

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/11...e+ampujalla+luotiliivit+ja+automaattiase.html
Silminnäkijälähde: Ampujalla luotiliivit ja automaattiase
ULKOMAAT | 8.1.2015 | 11:30 | PÄIVITETTY 11:410
Aamulehti, Reuters, AFP, STT

AFP:n poliisilähteen mukaan torstaina Etelä-Ranskassa poliisia tulittaneella ampujalla oli luotiliivit ja automaattiase. Toisin kuin aiemmin kerrottiin, ampuja ei olekaan poliisin hallussa. Asiasta kertoi Ranskan sisäministeri Bernard Cazeneuve sanoo.Tuoreimman tiedon mukaan toinen uhreista on naispoliisi ja toinen kaupungin viranomainen. Aiemmin molempien uhrien uskottiin olevan poliiseja. Poliisi on kriittisessä tilassa, toisella uhrilla ei ole hengenvaaraa.
 
Et nyt ymmärrä sitä, että nämä hakevat oikeutuksen tekoihinsa suoraan koraanista. Siksi islam on hyvinkin vastuullinen tapauksesta.

Niin, mitä sitten? Ihan samalla tavalla kristillinen terrorismi hakisi oikeutuksensa suoraan raamatusta. Keinot kyllä keksitään, älä sä siitä huolehdi.

Eiköhän ilmaannu kunhan nuo muslimit perseilevät tarpeeksi ja sen sanon ettei minulta kannata pyytää sammutusapua.

Eli se olisi "pelkästään" kostoisku, mutta vika ei suinkaan olisi kristinuskossa... Kristinuskon harrastajan mielestä :rolleyes:

Nyt ollaan vahvalla pohjalla.

Ah, tätä ihmisten luovutta, jotta päästään tuhoamaan ja tappamaan. Ihailtavaa.
 
http://areena.yle.fi/tv/2178204

Kärkeviä kommentteja
Jakso 2/5 Kesto: 28 min
28 pv jäljellä

2/5. Satiirilehti Charlie Hebdo on uhkauksista huolimatta jatkanut pilakuvien julkaisemista. Pilapiirtäjät rakastavat vallanpitäjen pilkkaamista. Rakkaus on yksipuolista, sillä vallanpitäjät eivät juuri nauti pilkan kohteena olemisesta.
 
Olen keskustellut Ranskan venäjänkielisten kanssa, he kuuli c'est bon, chef, c'est bon (bien) se todellakin kuulosta tolta mitä kirjoitin. Enkä ole ainoa, joka kuuli tuon. Ranska voi kuulostaa venäjän kieleltä, tietyt sanat ja yhdistelmät.

Muistan kun Putinin valhe-tv:n toimittajat Ukrainassa oli usein paikalla ennen kun jotain ylipäänsä tapahtunut. En vieläkään sulje pois sitä,että joku olisi sielläkin.

Islamin valtion koko idea voi hyvinkin kulua Lubjankalle. Kadyrov avoimesti uhkailut kostolla Putinista missä tahansa ihan asken.
 
Heh eipä siinä mennyt oikein päivääkään niin kukas sieltä kolosestaan epäyllättävästi taas ilmaantuikaan...

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/islam-professori-iskun-taustalla-ei-uskonto-vaan-yhteiskunnasta-eriytyminen/4674664

En ymmärrä mikä tuossa J. H-A:n jutussa olisi jollakin tapaa väärin. Rikollisiahan nuo tekijät näyttivät olevan ("poliisin vanhoja tuttuja") joten voidaan hyvällä syyllä sanoa että ovat eriyttäneet itsensä yhteiskunnasta. Ja tämmöiset luuserit ovat nyt sitten keksineet olevansa jotain tekemällä jotain tämmöistä. Kyllä omakin ärtymykseni lähtee siinä vaiheessa nousuun jos joku keksii että yhteiskunnan vika kun on eriyttänyt nämä ihmiset, mutta ei Hämeen-Anttila mitään siihen viittaavaakaan sano. Inhoan jos ongelmia siloitellaan, mutta nyt kyllä näkee paikoin liikaa halua nähdä tämmöistä hymistelyä sielläkin missä sitä ei oikeasti edes ole.
 
Nyt poikkipuolinen mielipide, vaikka pataan saattaakin tulla. En ole ehtinyt kaikkia viestejä lukea joten jos toistoa niin sitten tulee.

Ensinnäkin. Tuomitsen ääriliikkeet ja kyseisen erittäin vahvasti. En hyväksy ensinkään.

MUTTA.

Kymmeniä tai satoja miljoonia islaminuskoisia asuu oloissa, joissa ei paljon muuta lohtua ole kuin uskonto, Allah ja Mohammed. Ajatusmaailmaan kuuluu, että jos vaan pääsisi vääräuskoisten kimppuun niin mikäs sen hienompaa. Ja jos/kun hyvä syy tarjotaan niin asialle on helppo lähteä. Varmasti samaa voimantunnetta kuin jengeissäkin.

Sanavapaus - onko se lupa pilkata toisten Jumalia, joihin he uskovat. Asiaa ei muuta mielestäni lainkaan se, että yhtä lailla pilkataan meidän poliitikkoja ja Jumalaa.

Vastaamalla väkivaltaan lisäämällä pilkkaa sananvapauden nimissä lietsomme lisää väkivaltaa. Kierre ei pienene vaan kasvaa. Molemmin puolin kuolee ihmisiä mutta meidän kannaltamme on traagista, että länsimaisista kuolee sellaisia jotka nauttivat elämästään ja haluavat elää, islamisteista sellaisia jotka haluavat kuolla asiansa puolesta.

Lainsäädäännöllä pilkkaa ei voi rajoittaa tai saada kuriin, ainoa vaihtoehto on keskustelu ja tuon asian hyväksyminen. Ei pilkata toisten pyhiä juttuja. Jos ja kun näin ei käy, niin ihmisiä kuolee ja turvattomuus lisääntyy. Sitäkö haluamme, pilakuvien tähden. Vedettäköön sananvapauden raja hiukan toiseen kohtaan.

Kertauksena, en hyväksy näitä terroritekoja tekeviä ihmisiä tai ääriliikkeitä lainkaan, ja sodassa heitä vastaan saa ja pitää taistella raskaimman jälkeen.
 
Mieli saa ihmeellisiä asioita aikaan. Tässä asiassa venäläisillä ei taida olla juurikaan osaa eikä arpaa, ei kannata vajota putin trollien tasolle väittämällä jotain mikä ei pidä paikkaansa.
Venäläisten spesiifisten palvelujen osuus Pariisin iskussa ei niinkään mahdoton. Ne voineet maksaa rahaa, ranskalaisia (ei muslimeja) kuolee, sitten alkavat kuulua ultraoikeiston ääneet, jonka takana on Marine le Pen, Putinin ystävätär ja ultraoikeiden pomo. Kieltämättä Ranskassa hänen puoluen suosio alkaa kasvamaan, kasvaa myös hänen vaikutus muihin poliitikkopiireihin. Ja tämä jos mikä sopii le Penin sponsorille - Putinille. Hän maksanut asken ihan avoimesti 9 miljoona hänelle puoluetukena.
 
Pariisin terrori-iskusta epäillyt veljekset on ilmeisesti paikallistettu valtatiellä Pariisin koillispuolella, kertoo Le Parisien -lehti.

Sen mukaan etsintäkuulutuksen kuvausta vastaava kaksikko liikkuu alueella valkoisella Renault Clio -autolla. Silminnäkijät ovat havainneet autossa myös pitkiä aseita.

AFP:n mukaan paikallinen huoltoasemanpitäjä olisi tunnistanut Charlie Hebdon iskusta etsityt miehet Villers-Cotteretissa Aisnen alueella.

Silminnäkijöiden mukaan paikalla on suuri poliisijoukko. Poliisit ovat sulkeneet tien liikenteeltä.
 
Nyt poikkipuolinen mielipide, vaikka pataan saattaakin tulla. En ole ehtinyt kaikkia viestejä lukea joten jos toistoa niin sitten tulee.

Ensinnäkin. Tuomitsen ääriliikkeet ja kyseisen erittäin vahvasti. En hyväksy ensinkään.

MUTTA.

Kymmeniä tai satoja miljoonia islaminuskoisia asuu oloissa, joissa ei paljon muuta lohtua ole kuin uskonto, Allah ja Mohammed. Ajatusmaailmaan kuuluu, että jos vaan pääsisi vääräuskoisten kimppuun niin mikäs sen hienompaa. Ja jos/kun hyvä syy tarjotaan niin asialle on helppo lähteä. Varmasti samaa voimantunnetta kuin jengeissäkin.

Sanavapaus - onko se lupa pilkata toisten Jumalia, joihin he uskovat. Asiaa ei muuta mielestäni lainkaan se, että yhtä lailla pilkataan meidän poliitikkoja ja Jumalaa.

Vastaamalla väkivaltaan lisäämällä pilkkaa sananvapauden nimissä lietsomme lisää väkivaltaa. Kierre ei pienene vaan kasvaa. Molemmin puolin kuolee ihmisiä mutta meidän kannaltamme on traagista, että länsimaisista kuolee sellaisia jotka nauttivat elämästään ja haluavat elää, islamisteista sellaisia jotka haluavat kuolla asiansa puolesta.

Lainsäädäännöllä pilkkaa ei voi rajoittaa tai saada kuriin, ainoa vaihtoehto on keskustelu ja tuon asian hyväksyminen. Ei pilkata toisten pyhiä juttuja. Jos ja kun näin ei käy, niin ihmisiä kuolee ja turvattomuus lisääntyy. Sitäkö haluamme, pilakuvien tähden. Vedettäköön sananvapauden raja hiukan toiseen kohtaan.

Kertauksena, en hyväksy näitä terroritekoja tekeviä ihmisiä tai ääriliikkeitä lainkaan, ja sodassa heitä vastaan saa ja pitää taistella raskaimman jälkeen.

Eri uskontoja on kunnioitettava ja niiden rauhanomaiset kannattajat jätettävä rauhaan, mutta ääriaineksia ja väkivaltaan yllyttäviä tai väkivaltatekoja suorittavia on kohdeltava kuin vaarallisia rikollisia. Muilta osin meille agnostikoille sananvapaus on yhtä pyhä kuin uskoville oma uskonto!
 
Tämän terrori-iskun suurimpia ironioita on, että se taitaa sataa Front Nationalin laariin. Charlie Hebdo kun rakasti puolueen tölvimistä. Tuossa dokumentissa iskussa murhattu Jean "Cabu" Cabut sanoo: "Ainoa joka nostaa nykyään syytteen (lehden piirroksista), on Le Penin tytär."

Ikävää, jos tästä seuraa koston kierre. Minkäänsortin demagogeille ei saa antaa koskaan valtaa.
 
Sanavapaus - onko se lupa pilkata toisten Jumalia, joihin he uskovat. Asiaa ei muuta mielestäni lainkaan se, että yhtä lailla pilkataan meidän poliitikkoja ja Jumalaa.
Se pitäisi olla kaikialla jo historiaa, koko "jumalan pilkka". Ei tähän maailmaan haluta enää keksiaikaista menoa.

Maassa eletaan maan tavalla.
 
Näytähän ihmeessä Raamatusta oikeutus tällaisen kristillisen ääriryhmän toiminnalle niin katsotaan miten luovaksi joudut venymään.

Voin vastaavasti heittää jakeita koraanista ja haditheista joiden kanssa ei tarvita mitään luovuutta.

2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Usein kuultua apologiaa kristinuskon puolesta on se, että VT vain kuvailisi tapahtuneita tapahtumia siinä missä Koraani ja hadithit antaisivat ikikestäviä ohjeita joita tosi muslimin olisi aina noudatettava. Näin ei ole, ja tähän tulokseen pääsee vain jos lukee Raamattua niin, että siinä olevaa väkivaltaa ja ohjeita siihen ei lasketa, mutta Koraanissa olevat vastaavat kohdat lasketaan.

Esimerkiksi Viidennessä Mooseksen kirjassa on eksplisiittiset ohjeet sodankäyntiin. Jos "kaupunki" antautuu, se selviää "vain" työverolla ja orjuutuksella (sekä pakkokäännytyksellä, mikä tulee toisaalta selväksi). Jos ei, niin se on sitten miekkaa joko kaikille miehille tai kaikille, raiskausta naisille.

Vahvensin tuosta pari kohtaa, että tulee selväksi sekä suhtautuminen kansanmurhaan (jota muuten kuulemani mukaan ei Koraanissa missään kohdassa sallita) että siihen, pätevätkö säännöt vain historiallisesti tekstissä mainittuihin, Luvattua maata luvatta asuttaneisiin heettiläisiin, aamorilaisiin, kanaanilaisiin, perissiläisiin jne (eli olisivatko säännöt vanhentuneita kun nuo kansat on tuhottu). Mutta suoraan todetaan, että vaikka kansanmurha on säästetty "vain" seitsemälle kansalle, orjuutus tai ryöstö pätevät myös muihin, tarkemmin sanoen kaikkiin niihin kansoihin ja kaupunkeihin "jotka ovat sinusta hyvin kaukana."

Ja aivan samaa argumenttia deskriptiivisyydestä voisi käyttää Koraanista. Useille islamfoobikoille on tuttu Koraanin 9:5, jossa kehotetaan tappamaan uskottomia missä vain niitä tavataan, mutta harva on tainnut kuulla säkeestä 9:13 (muutama rivi alempana) josta käy aika selväksi, että kyseinen kehotus pätee tiettyyn vihollisryhmään: "Ettekö taistelisi pyhät valansa rikkonutta kansaa vastaan, joka ajoi pois viestinviejän ja hyökkäsi teitä kohtaan ensin?"

5. Moos. 20:10-18
10. Kun lähestyt jotakin kaupunkia sotiaksesi sitä vastaan, tarjoa sille ensin rauhaa.
11. Ja jos se suostuu tarjoamaasi rauhaan ja avaa sinulle porttinsa, suorittakoon kaikki siellä oleva kansa sinulle työveroa ja palvelkoon sinua.
12. Mutta jos se ei tee rauhaa sinun kanssasi, vaan valmistautuu taistelemaan sinua vastaan, niin piiritä sitä.
13. Ja jos Herra, sinun Jumalasi, antaa sen sinun käsiisi, niin surmaa kaikki sen miesväki miekan terällä.
14. Mutta naiset, lapset ja karja ja kaikki, mitä kaupungissa on, kaikki, mitä sieltä on saatavana saalista, ryöstä itsellesi, ja nauti vihollisiltasi saatu saalis, minkä Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
15. Tee näin kaikille niille kaupungeille, jotka ovat sinusta hyvin kaukana, jotka eivät ole näiden kansojen kaupunkeja.
16. Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon,
17. vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt,
18. etteivät he opettaisi teitä tekemään kaikkia niitä kauhistavia tekoja, joita he ovat tehneet palvellessaan jumaliansa, ja ettette te rikkoisi Herraa, teidän Jumalaanne, vastaan.

Tässäpä vertailukohtana Koraanista, vapaa suomennos:

2:190 Taistele Jumalan nimeen niitä vastaan jotka taistelevat sinua vastaan, mutta älä aloita vihollisuuksia! Sillä Jumala ei rakasta hyökkääjiä.
2:191 Ja tapa heitä missä vain heitä löydätkin, ja aja heidät paikoista mistä he ajoivat sinut pois, sillä vaino on pahempaa kuin tappaminen. Äläkä taistele heitä vastaan Pyhissä Paikoissa jos he eivät ensin hyökkää sinua vastaan niissä, mutta jos he hyökkäävät sinua vastaan niissä, sitten tapa heidät. Tämä on uskottomien palkinto.
2:192 Mutta jos he lopettavat [taistelun], Jumala on anteeksiantavainen ja armelias.
2:193 Ja taistele heitä vastaan kunnes vainoa ei enää ole, ja uskonto on Jumalaa varten. Mutta jos he lopettavat, älköön vihamielisyys jatkuko paitsi niitä kohtaan jotka harjoittavat sortoa.

Mennääs sitten vielä psalmeihin. Nämähän ovat siinä määrin suuressa suosiossa kristittyjen parissa, että monasti Uusi Testamentti on sidottu yhteen nimenomaan Psalmien kirjan kanssa.

Psalmi 18:
33. se Jumala, joka minut voimalla vyöttää ja tekee minun tieni nuhteettomaksi,
34. tekee minun jalkani nopeiksi niinkuin peurat ja asettaa minut kukkuloilleni,
35. joka opettaa minun käteni sotimaan ja käsivarteni vaskijousta jännittämään!
36. Sinä annat minulle pelastuksen kilven, ja sinun oikea kätesi minua tukee; sinun laupeutesi tekee minut suureksi.
37. Sinä annat minun askeleilleni avaran tilan, ja minun jalkani eivät horju.
38. Minä ajan vihollisiani takaa ja saavutan heidät enkä palaja, ennenkuin teen heistä lopun;
39. minä murskaan heidät, niin etteivät voi nousta, he sortuvat minun jalkojeni alle.
40. Sinä vyötät minut voimalla sotaan, sinä painat vastustajani minun alleni.
41. Sinä ajat minun viholliseni pakoon, ja vihamieheni minä hukutan.
42. He huutavat, mutta pelastajaa ei ole, huutavat Herraa, mutta hän ei heille vastaa.
43. Minä survon heidät tomuksi tuuleen, viskaan heidät niinkuin loan kadulle.

Psalmi 58:
11. Vanhurskas iloitsee, kun hän näkee koston, hän pesee jalkansa jumalattoman veressä.

Tästä (ja monesta muusta samaan suuntaan osoittavasta kirjoituksesta) ei varmaan mitenkään voisi olla perusteluksi ääriryhmille?

Psalmi 83:
10. Tee heille, niinkuin teit Midianille, niinkuin Siiseralle, niinkuin Jaabinille Kiison-joen rannalla.
11. Heidät tuhottiin Eendorissa, he joutuivat lannaksi maahan.
12. Anna heidän ylhäisillensä käydä, niinkuin kävi Oorebille ja Seebille, ja kaikille heidän ruhtinaillensa niinkuin Seballe ja Salmunnalle,
13. koska he sanovat: "Anastakaamme itsellemme Jumalan asunnot".
14. Jumalani, tee heidät lentäviksi lehdiksi, kuiviksi korsiksi tuulen viedä.
15. Niinkuin kulovalkea metsää polttaa, niinkuin liekit kärventävät vuoria,
16. niin aja sinä heitä rajuilmallasi ja kauhistuta heitä tuulispäälläsi.
17. Täytä heidän kasvonsa häpeällä, että he etsisivät sinun nimeäsi, Herra.
18. Joutukoot häpeään ja kauhistukoot ikuisesti, tulkoot häpeään ja hukkukoot.
19. Ja tulkoot tuntemaan, että sinun ainoan nimi on Herra, että sinä olet Korkein kaikessa maassa.

Midianiiteista siis tapettiin kaikki miehet ja naiset ja lapset orjuutettiin. Tämä on kuulemma varsin suosittu psalmi etenkin Israelia tukevien keskuudessa.

Psalmista 149 löytyy myös kaikkea jännää ohjetta:

5. Iloitkoot hurskaat, veisaten hänen kunniaansa, riemuitkoot he vuoteissansa.
6. Jumalan ylistys on heidän suussansa, ja heidän kädessään kaksiteräinen miekka,
7. että he kostaisivat pakanoille, kurittaisivat kansakuntia,
8. panisivat kahleisiin heidän kuninkaansa ja jalkarautoihin heidän ylhäisensä
9. ja täyttäisivät heissä tuomion, joka on kirjoitettu. Tämä on kaikkien hänen hurskaittensa kunnia. Halleluja!



Sitten vielä Jessen suusta:

Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."

Luuk. 22:36 "Niin hän (Jeesus) sanoi heille: ... Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."

Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."

----------

Tässä nyt alkuun. Pointti on siis se, että Koraani = väkivaltaa siinä missä Raamattu = rauhaa pystyy perustelemaan vain erittäin valikoivalla ja epäreilulla lukemisella. Molemmat ovat lähinnä pronssikautisia tekeleitä ja useampikin historioitsija on huomauttanut, että 600-luvun standardeilla Koraanissa oli jopa poikkeuksellisen vähän verenhimoa.

Se on kyllä totta, että tällä hetkellä suuri osa terroristeista on tosiaan muslimeja, ja islamismi on monellakin tapaa ongelmallista uskonnon tunkeutumista politiikkaan. Mutta kun katson tätä asiaa luiskaotsaisen insinöörin inhorealistisella logiikalla, niin 1,3 miljardia muslimia eivät ole maailmasta katoamassa vaikka kuinka ulistaisiin islamia vastaan yhdessä kuorossa. Ja jos mattopommitus atomipommeilla ja biologiset aseet jätetään laskuista, niin emme mitenkään kykene edes halutessamme tappamaan niin paljon allahu snackbaarin jäseniä tai aiheesta kiinnostuneita, että siten tekisimme mainittavaa lovea terrorismin tarjontapuoleen. Pikemminkin väkivaltaratkaisuilla on taipumus kylvää lisää terrorismin siemeniä. (Ettei jäisi epäselväksi: en sinänsä vastusta Hellfiren työntämistä jonkun partasudin takapuoleen, mutta aika viileää harkintaa näissä kannattaisi käyttää.)

Eli tässä on keksittävä, miten niitten kanssa voitaisiin elää jonkinmoisessa sovussa. Epäilemättä epäonnistuneen maahanmuuttopolitiikan korjaamisella on tässä oma osansa, ja osa varmaan kaipaa 9 mm buranaa, mutta islaminuskoisten kategorinen tuomitseminen ei nyt vaan johda mihinkään. Tuntuu vain tiivistävän rivejä tuolla toisella puolen, mikä onkin aika loogista käyttäytymistä.
 
Tämän terrori-iskun suurimpia ironioita on, että se taitaa sataa Front Nationalin laariin. Charlie Hebdo kun rakasti puolueen tölvimistä. Tuossa dokumentissa iskussa murhattu Jean "Cabu" Cabut sanoo: "Ainoa joka nostaa nykyään syytteen (lehden piirroksista), on Le Penin tytär."

Ikävää, jos tästä seuraa koston kierre. Minkäänsortin demagogeille ei saa antaa koskaan valtaa.

Tätä vastakkainasetteluahan terot nimenomaan haluavat, koska se sitten ruokkii muslimeissa käsityksiä siitä, että heidän on liityttävä yhteen. Taisi Bin Ladenkin nimenomaan toivoa länsimaiden voimakasta invaasiota islaminuskoisiin maihin, että saisi ristiretkifantasiansa tyydytettyä.

Perkeleellistä tässä on se, että sai suunnilleen haluamansa.
 
Tätä vastakkainasetteluahan terot nimenomaan haluavat, koska se sitten ruokkii muslimeissa käsityksiä siitä, että heidän on liityttävä yhteen. Taisi Bin Ladenkin nimenomaan toivoa länsimaiden voimakasta invaasiota islaminuskoisiin maihin, että saisi ristiretkifantasiansa tyydytettyä.

Perkeleellistä tässä on se, että sai suunnilleen haluamansa.
Nyt olisi ns. tuhannen taalan paikka saada muslimit reilusti mukaan kamppailuun terrorismia vastaan. Uskon, että halua tähän olisi, mutta mitkä olisivat ne oikeat keinot?
 
Niin, mitä sitten? Ihan samalla tavalla kristillinen terrorismi hakisi oikeutuksensa suoraan raamatusta. Keinot kyllä keksitään, älä sä siitä huolehdi.



Eli se olisi "pelkästään" kostoisku, mutta vika ei suinkaan olisi kristinuskossa... Kristinuskon harrastajan mielestä :rolleyes:

Nyt ollaan vahvalla pohjalla.

Ah, tätä ihmisten luovutta, jotta päästään tuhoamaan ja tappamaan. Ihailtavaa.

Minä olen ateisti eli vielä pahempi kuin kristitty muslimien silmissä. Sinä saat nuoleskella terroristejä jos haluat, mutta älä kuvittele että me muut sitä harrastaisimme.

Oletko samalla vimmalla puolustellut muista uskovia vai ovatko muslimit jonkinlainen erityistapaus?
 
Kunhan tämä viikko on lopuillaan niin ainakin tässä maassa tiedetään varmasti että tämä oli yksittäistapaus, tekijät ovat rakenteellisen rasismin takia syrjäytyneitä nuorukaisia, tällä ei ole mitään tekemistä islamin kanssa mutta tekijöillä saattaa olla perussuomalaisia kytköksiä.

Jätkä on profeetta, tai ainakin melkein. Etuajassa osui jo lähelle :)

Kuka pelaa terroristin pussiin?
8.1.2015
SAMMELI HEIKKINEN

picture-787-1414588928.jpg

KAKSITOISTA IHMISTÄ on murhattu työnsä ääreen Pariisissa. Teko on hirveä ja sen tekijät ansaitsevat Ranskan lakien mukaisen rangaistuksen.

Tämän voi sanoa varmasti satiirilehti Charlie Hebdon toimitukseen keskiviikkona tehdystä terrori-iskusta. Muu on epäselvempää.

Ranskan poliisin mukaan iskusta epäillään päälle kolmikymppisiä ranskalaisia veljeksiä ja 18-vuotiasta nuorta miestä, jonka kansalaisuudesta ei ole selvyyttä. 18-vuotias on antautunut poliisille, veljeksiä ei ole saatu kiinni.

Veljesten vanhemmat olivat algerialaisia maahanmuuttajia, mutta he jäivät orvoiksi jo nuorena. Epäillyt ovat ilmeisesti kokeneet jonkinlaisen islamilaisen herätyksen ja toinen on tuomittu vuonna 2008 ranskalaisten nuorten värväämisestä taistelemaan ulkomailla.

Veritekoja todistaiden ihmisten mukaan tappajat olivat sanoneet edustavansa Jemenin al-Qaidaa. Lisäksi tappajien kuultiin huutavan uskonnollisia iskulauseita.

Uskonnollisten fanaatikkojen, etenkin islamistiterroristien, teot jäävät helposti selittämättä. Arkiajattelussa kiilusilmäisyys riittää selitykseksi sinällään: Fundamentalisti näkee pilakuvan profeetasta, raivostuu ja lähtee tappamaan piirtäjät.

Toivon mukaan terroristit saadaan pian kiinni hengissä ja sitä kautta selville mahdollisesti taustalla häärivät roistot. Hyökkääjien vahva aseistus ja suunnitelmallinen toiminta viittavat siihen, että taustatukea laajemmalta systeemiltä on saatu.

Mutta jos takana on al-Qaida, miksi järjestö hyökkää suhteellisen pienen ja rajallisesti tunnetun vasemmistolaisen satiirilehden toimitukseen? Charlie Hebdon levikki on 45 000 kappaleen luokkaa ja lopulta aika harva ihminen Ranskan ulkopuolella oli kuullut lehdestä ennen keskiviikkoa.

Uskonnollinen höyrypäisyys – profeetan pilkkaamisen kostaminen – voi olla osa motiivista, etenkin varsinaisille surmaajille. Samalla ihmisten murhaaminen toimii varoituksena ja sillä epäilemättä on oma pelotevaikutuksensa.

Toisaalta hyökkäys varmisti, että profeetta Muhammedia esittävät pilakuvat pääsevät maailmanlaajuiseen levitykseen ja Charlie Hebdo nousee myös sellaisten ihmisten sankaritarinaksi, jotka eivät olisi voineet sietää lehteä ennen hyökkäystä.

Jos hyökkäys on hyvin suunniteltu terrori-isku, sen takana olevat ihmiset ovat epäilemättä oivaltaneet myös tämän.

Radikaaleihin muslimiliikkeisiin perehtynyt Michiganin yliopiston historian professori Juan Cole esittää blogissaan, että hyökkääjät ymmärsivät hyvin millaisen reaktion murhat aiheuttivat. Ja se juuri oli hyökkäyksen tarkoitus. Colen mukaan al-Qaidan on vaikea värvätä varsin maallistuneita ja kotimaalleen lojaaleja ranskalaisia muslimeja riveihinsä.

Se, että Charlie Hebdo -verilöyly vahvistaa Ranskan äärioikeistoa, ei siis ole tämän näkemyksen mukaan vahinko. Iskun suunnittelijat toivovat muiden ranskalaisten ja eurooppalaisten vieraantuvan ranskalaisista ja eurooppalaisista muslimeista. Kun ihminen tuntee itsensä toisen luokan kansalaiseksi, hänet on paljon helpompi värvätä pahantekoon. Etenkin, jos pahanteko voidaan silata uskonnollisella kiillolla.

Tällaisen mekanismin toiminnassa aivan olennaista on, että maahanmuuttovastaiset poliitikot ja vaikuttajat esittävät oman osansa.

Perussuomalaisten kansanedustaja Olli Immonen kirjoitti Facebookiin "eurooppalaisten kantaväestöjen" ja muslimien yhteensopimattomuudesta ja ehdotti maahanmuuton patoamista "islamilaisista maista kaikin keinoin" sekä muslimien "vapaaehtoisen maastamuuton" aktiivista tukemista.

Immonen kohotti näin ranskalaisten piirtäjien ja toimittajien murhaajat jalustalle, kokonaisen uskontokunnan edustajiksi ja esitti ongelmaksi kokonaisen ihmisryhmän.

Samaa laulua laulaa Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja Risto Uimonen. Uimonen sanoo Helsingin Sanomissa, että Pariisin terrori-iskussa "kohtaavat kaksi demokratiakäsitystä, länsimainen ja islamilainen, jotka eivät ole yhteen sovitettavissa".

Myöhemmin Uimonen vielä vahvisti Helsingin Uutisille, että Charlie Hebdon -murhissa on kyse "laajemmista demokratiakäsitysten törmäyksestä".

Uimosen tulkinta on jyrkempi kuin Immosen. Hän tulee nostaneeksi ihmisiä tappavat sontasäkit epämääräisen "islamilaisen demokratian" edustajiksi ja lisäksi sanoo, ettei islamilaisuus ole sovitettavissa läntiseen demokratiaan. Voiko tuota selvemmin rajata ihmisryhmää uskonnon perusteella "meidän yhteiskuntamme" ulkopuolelle?

Immonen ja Uimonen toimivat juuri kuten vastakkainasettelun kärjistymistä toivova terroristi toivoisi.

Meidän muiden on toimittava toisin, vaikkei se helppoa olekaan. Terrorismi on tuomittava ja sananvapaus turvattava. Ja mikä vaikeinta, kaikkia ihmisiä on kohdeltava nimenomaan ihmisinä.
 
2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Usein kuultua apologiaa kristinuskon puolesta on se, että VT vain kuvailisi tapahtuneita tapahtumia siinä missä Koraani ja hadithit antaisivat ikikestäviä ohjeita joita tosi muslimin olisi aina noudatettava. Näin ei ole, ja tähän tulokseen pääsee vain jos lukee Raamattua niin, että siinä olevaa väkivaltaa ja ohjeita siihen ei lasketa, mutta Koraanissa olevat vastaavat kohdat lasketaan.

Esimerkiksi Viidennessä Mooseksen kirjassa on eksplisiittiset ohjeet sodankäyntiin. Jos "kaupunki" antautuu, se selviää "vain" työverolla ja orjuutuksella (sekä pakkokäännytyksellä, mikä tulee toisaalta selväksi). Jos ei, niin se on sitten miekkaa joko kaikille miehille tai kaikille, raiskausta naisille.

Vahvensin tuosta pari kohtaa, että tulee selväksi sekä suhtautuminen kansanmurhaan (jota muuten kuulemani mukaan ei Koraanissa missään kohdassa sallita) että siihen, pätevätkö säännöt vain historiallisesti tekstissä mainittuihin, Luvattua maata luvatta asuttaneisiin heettiläisiin, aamorilaisiin, kanaanilaisiin, perissiläisiin jne (eli olisivatko säännöt vanhentuneita kun nuo kansat on tuhottu). Mutta suoraan todetaan, että vaikka kansanmurha on säästetty "vain" seitsemälle kansalle, orjuutus tai ryöstö pätevät myös muihin, tarkemmin sanoen kaikkiin niihin kansoihin ja kaupunkeihin "jotka ovat sinusta hyvin kaukana."

Ja aivan samaa argumenttia deskriptiivisyydestä voisi käyttää Koraanista. Useille islamfoobikoille on tuttu Koraanin 9:5, jossa kehotetaan tappamaan uskottomia missä vain niitä tavataan, mutta harva on tainnut kuulla säkeestä 9:13 (muutama rivi alempana) josta käy aika selväksi, että kyseinen kehotus pätee tiettyyn vihollisryhmään: "Ettekö taistelisi pyhät valansa rikkonutta kansaa vastaan, joka ajoi pois viestinviejän ja hyökkäsi teitä kohtaan ensin?"

5. Moos. 20:10-18
10. Kun lähestyt jotakin kaupunkia sotiaksesi sitä vastaan, tarjoa sille ensin rauhaa.
11. Ja jos se suostuu tarjoamaasi rauhaan ja avaa sinulle porttinsa, suorittakoon kaikki siellä oleva kansa sinulle työveroa ja palvelkoon sinua.
12. Mutta jos se ei tee rauhaa sinun kanssasi, vaan valmistautuu taistelemaan sinua vastaan, niin piiritä sitä.
13. Ja jos Herra, sinun Jumalasi, antaa sen sinun käsiisi, niin surmaa kaikki sen miesväki miekan terällä.
14. Mutta naiset, lapset ja karja ja kaikki, mitä kaupungissa on, kaikki, mitä sieltä on saatavana saalista, ryöstä itsellesi, ja nauti vihollisiltasi saatu saalis, minkä Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
15. Tee näin kaikille niille kaupungeille, jotka ovat sinusta hyvin kaukana, jotka eivät ole näiden kansojen kaupunkeja.
16. Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon,
17. vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt,
18. etteivät he opettaisi teitä tekemään kaikkia niitä kauhistavia tekoja, joita he ovat tehneet palvellessaan jumaliansa, ja ettette te rikkoisi Herraa, teidän Jumalaanne, vastaan.

Tässäpä vertailukohtana Koraanista, vapaa suomennos:

2:190 Taistele Jumalan nimeen niitä vastaan jotka taistelevat sinua vastaan, mutta älä aloita vihollisuuksia! Sillä Jumala ei rakasta hyökkääjiä.
2:191 Ja tapa heitä missä vain heitä löydätkin, ja aja heidät paikoista mistä he ajoivat sinut pois, sillä vaino on pahempaa kuin tappaminen. Äläkä taistele heitä vastaan Pyhissä Paikoissa jos he eivät ensin hyökkää sinua vastaan niissä, mutta jos he hyökkäävät sinua vastaan niissä, sitten tapa heidät. Tämä on uskottomien palkinto.
2:192 Mutta jos he lopettavat [taistelun], Jumala on anteeksiantavainen ja armelias.
2:193 Ja taistele heitä vastaan kunnes vainoa ei enää ole, ja uskonto on Jumalaa varten. Mutta jos he lopettavat, älköön vihamielisyys jatkuko paitsi niitä kohtaan jotka harjoittavat sortoa.

Mennääs sitten vielä psalmeihin. Nämähän ovat siinä määrin suuressa suosiossa kristittyjen parissa, että monasti Uusi Testamentti on sidottu yhteen nimenomaan Psalmien kirjan kanssa.

Psalmi 18:
33. se Jumala, joka minut voimalla vyöttää ja tekee minun tieni nuhteettomaksi,
34. tekee minun jalkani nopeiksi niinkuin peurat ja asettaa minut kukkuloilleni,
35. joka opettaa minun käteni sotimaan ja käsivarteni vaskijousta jännittämään!
36. Sinä annat minulle pelastuksen kilven, ja sinun oikea kätesi minua tukee; sinun laupeutesi tekee minut suureksi.
37. Sinä annat minun askeleilleni avaran tilan, ja minun jalkani eivät horju.
38. Minä ajan vihollisiani takaa ja saavutan heidät enkä palaja, ennenkuin teen heistä lopun;
39. minä murskaan heidät, niin etteivät voi nousta, he sortuvat minun jalkojeni alle.
40. Sinä vyötät minut voimalla sotaan, sinä painat vastustajani minun alleni.
41. Sinä ajat minun viholliseni pakoon, ja vihamieheni minä hukutan.
42. He huutavat, mutta pelastajaa ei ole, huutavat Herraa, mutta hän ei heille vastaa.
43. Minä survon heidät tomuksi tuuleen, viskaan heidät niinkuin loan kadulle.

Psalmi 58:
11. Vanhurskas iloitsee, kun hän näkee koston, hän pesee jalkansa jumalattoman veressä.

Tästä (ja monesta muusta samaan suuntaan osoittavasta kirjoituksesta) ei varmaan mitenkään voisi olla perusteluksi ääriryhmille?

Psalmi 83:
10. Tee heille, niinkuin teit Midianille, niinkuin Siiseralle, niinkuin Jaabinille Kiison-joen rannalla.
11. Heidät tuhottiin Eendorissa, he joutuivat lannaksi maahan.
12. Anna heidän ylhäisillensä käydä, niinkuin kävi Oorebille ja Seebille, ja kaikille heidän ruhtinaillensa niinkuin Seballe ja Salmunnalle,
13. koska he sanovat: "Anastakaamme itsellemme Jumalan asunnot".
14. Jumalani, tee heidät lentäviksi lehdiksi, kuiviksi korsiksi tuulen viedä.
15. Niinkuin kulovalkea metsää polttaa, niinkuin liekit kärventävät vuoria,
16. niin aja sinä heitä rajuilmallasi ja kauhistuta heitä tuulispäälläsi.
17. Täytä heidän kasvonsa häpeällä, että he etsisivät sinun nimeäsi, Herra.
18. Joutukoot häpeään ja kauhistukoot ikuisesti, tulkoot häpeään ja hukkukoot.
19. Ja tulkoot tuntemaan, että sinun ainoan nimi on Herra, että sinä olet Korkein kaikessa maassa.

Midianiiteista siis tapettiin kaikki miehet ja naiset ja lapset orjuutettiin. Tämä on kuulemma varsin suosittu psalmi etenkin Israelia tukevien keskuudessa.

Psalmista 149 löytyy myös kaikkea jännää ohjetta:

5. Iloitkoot hurskaat, veisaten hänen kunniaansa, riemuitkoot he vuoteissansa.
6. Jumalan ylistys on heidän suussansa, ja heidän kädessään kaksiteräinen miekka,
7. että he kostaisivat pakanoille, kurittaisivat kansakuntia,
8. panisivat kahleisiin heidän kuninkaansa ja jalkarautoihin heidän ylhäisensä
9. ja täyttäisivät heissä tuomion, joka on kirjoitettu. Tämä on kaikkien hänen hurskaittensa kunnia. Halleluja!



Sitten vielä Jessen suusta:

Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."

Luuk. 22:36 "Niin hän (Jeesus) sanoi heille: ... Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."

Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."

----------

Tässä nyt alkuun. Pointti on siis se, että Koraani = väkivaltaa siinä missä Raamattu = rauhaa pystyy perustelemaan vain erittäin valikoivalla ja epäreilulla lukemisella. Molemmat ovat lähinnä pronssikautisia tekeleitä ja useampikin historioitsija on huomauttanut, että 600-luvun standardeilla Koraanissa oli jopa poikkeuksellisen vähän verenhimoa.

Se on kyllä totta, että tällä hetkellä suuri osa terroristeista on tosiaan muslimeja, ja islamismi on monellakin tapaa ongelmallista uskonnon tunkeutumista politiikkaan. Mutta kun katson tätä asiaa luiskaotsaisen insinöörin inhorealistisella logiikalla, niin 1,3 miljardia muslimia eivät ole maailmasta katoamassa vaikka kuinka ulistaisiin islamia vastaan yhdessä kuorossa. Ja jos mattopommitus atomipommeilla ja biologiset aseet jätetään laskuista, niin emme mitenkään kykene edes halutessamme tappamaan niin paljon allahu snackbaarin jäseniä tai aiheesta kiinnostuneita, että siten tekisimme mainittavaa lovea terrorismin tarjontapuoleen. Pikemminkin väkivaltaratkaisuilla on taipumus kylvää lisää terrorismin siemeniä. (Ettei jäisi epäselväksi: en sinänsä vastusta Hellfiren työntämistä jonkun partasudin takapuoleen, mutta aika viileää harkintaa näissä kannattaisi käyttää.)

Eli tässä on keksittävä, miten niitten kanssa voitaisiin elää jonkinmoisessa sovussa. Epäilemättä epäonnistuneen maahanmuuttopolitiikan korjaamisella on tässä oma osansa, ja osa varmaan kaipaa 9 mm buranaa, mutta islaminuskoisten kategorinen tuomitseminen ei nyt vaan johda mihinkään. Tuntuu vain tiivistävän rivejä tuolla toisella puolen, mikä onkin aika loogista käyttäytymistä.

Ei pahalla mutta sun asiantuntemus ja argumentointi on kyllä perseestä :)
 
Back
Top